Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 70 Bilag 1
Offentligt
917801_0001.png
917801_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG8. november 2010
Lov om ophævelse af lov om befordringsrabat til efter-lønsmodtagere m.fl.
J.nr. 2010-0017515JØP/flf
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Pensionsstyrelsen1. januar 2011Flemming Frandsen33 95 50 52[email protected]

Baggrund for loven

Lovforslaget er et led i aftalen om udmøntning af satspuljen for 2011, hvor rege-ringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) har indgået aftale med Socialde-mokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Liberal Al-liance og Kristendemokraterne om at ophæve lov om befordringsrabat til efter-lønsmodtagere m.fl. med virkning fra 1. januar 2011.

Lovforslagets formål

Efter forslaget ophæves lov om befordringsrabat til efterlønsmodtagere m.fl. fra 1.januar 2011.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Lovforslagets primære målgruppe er modtagere af efterløn eller fleksydelse.Det er ikke umiddelbart muligt at foretage en nøjagtig kønsfordeling af de efter-løns- og fleksydelsesmodtagere, der benytter sig af muligheden for befordringsra-bat.På grundlag af en undersøgelse af brugen af ordningen vurderes det dog, at detovervejende er kvinder, der benytter sig af muligheden for befordringsrabat. I un-dersøgelsen er mere end 70 pct. af brugerne af befordringsrabat kvinder. Af detsamlede antal efterlønsmodtagere er 60 pct. kvinder.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Den sekundære målgruppe for lovforslaget er trafikselskaberne samt BornholmsRegionskommune.Efter de gældende regler yder trafikselskaberne efterløns- og fleksydelsesmodtage-re rabat ved køb af abonnementskort. Rabatten er efter de gældende regler er 50
pct. af den ordinære pris på abonnementskort. Staten refunderer trafikselskaberne90 pct. af det beløb, der er ydet i rabat.

Samlet vurdering

Ophævelsen af ret til befordringsrabat for efterløns- og fleksydelsesmodtageregælder såvel kvinder som mænd. Som følge af, at flere kvinder end mænd har be-nyttet sig af ordningen, vil kvindelige i højere grad end mandlige efterløns- ogfleksydelsesmodtagere blive berørt af afviklingen af retten til ved lov at få rabatved køb af abonnementskort til befordring i den kollektive persontrafik.Forslaget vil imidlertid ikke påvirke de strukturer, der stiller mænd og kvinder for-skelligt på arbejdsmarkedet
2