Enhedslisten kan ikke støtte forslaget.
Det er et meget beskedent beløb, vi taler om:
mellem 10 og 13 mio.
kr.
Det er altså ikke noget, der vælter statsbudgettet, men for den enkelte efterlønsmodtager, den, der ikke har særlig mange penge, har en rabat på mellem 150 og 500 kr.
om måneden stor betydning for den daglige økonomi.
Det er det, der kommer til at gøre en forskel på, hvor meget man kan deltage i et aktivt liv, sådan som det også bliver påpeget i nogle af høringssvarene.
Mange efterlønsmodtagere har ikke særlig mange penge.
Efterlønnen er altså ikke den der kæmpestore ydelse, som nogle forsøger at gøre den til.
Derfor har det været afgørende for mange mennesker at have den befordringsrabat, så de har muligheden for at komme rundt.
Vi synes, der er andre med en langt bedre økonomi, som hellere skulle være med til at betale til det danske samfund, nogle af dem, der har fået kæmpe skattelettelser.
Det er der, vi synes man skal tage pengene og ikke fra efterlønsmodtagerne.
Movia og Danske Regioner har i deres høringssvar gjort opmærksom på, at de forventer, at der vil være klart færre efterlønsmodtagere, der bruger den kollektive trafik, og at de derfor også kommer til at miste nogle penge.
Det tager ministeren ikke rigtig højde for.
Så er der noget, som heller ikke rigtig fremgår, nemlig at regeringen jo for nogle år siden definerede skattestoppet og herunder definerede, at priserne på den kollektive trafik var en del af skattestoppet.
Hvordan passer det ind, at man nu lige pludselig mener, at man gerne må gå ind og ændre på skattestoppet i forhold til efterlønsmodtagere?
Det kunne jeg godt tænke mig at få et svar på fra ministeren, for vi hører så meget om det her hellige skattestop, og tidligere i dag har man været ude i at ville give skattenedsættelser på 40 kr.
til en række borgere, fordi kommunerne hæver skatten og skattestoppet er helligt.
Hvordan kan man så her tillade sig at ændre på det i forhold til efterlønsmodtagere?
Så synes jeg også, det her forslag understreger det kæmpe problem, der er med hele den der besynderlige konstruktion omkring satspuljen, det, at man vælger at sige, at der er en gruppe borgere i det her land, kontanthjælpsmodtagere, pensionister og andre med de allerlaveste indkomster, som skal være med til at betale for en række gode sociale projekter.
Hvorfor er det ikke på finansloven, og hvorfor skal dem, der har allermindst i det her land, ikke have deres penge?
Det synes vi er et kæmpe problem, og vi synes, det her er med til at understrege, at den ordning bør afskaffes, og at man fremover via finansloven skal finansiere både de gode indsatser på psykiatriområdet, indsatser for socialt udsatte og andre steder og også rabat til efterlønsmodtagere i den kollektive trafik.
Det synes vi vil være den rigtige måde at gøre det på.
Så vil alle vi, der har høje indkomster, være med til at betale for den sociale indsats her i landet, frem for at det kun er dem med de allermindste indkomster, og så skal man ikke sidde og sige:
Jamen hvis vi skal opretholde et minimum af den sociale indsats i Danmark, er man nødt til at tage fra andre, f.eks.
fra efterlønsmodtagerne.
Det synes vi er et kæmpe problem, og vi mener, det her forslag understreger, at man bør afskaffe satspuljeordningen.