Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 68 Bilag 8
Offentligt
932325_0001.png
932325_0002.png
932325_0003.png
Til lovforslag nr.L 68
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 8. december 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge(Udvidelse af arbejdsgiverperioden)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 3 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og vartil 1. behandling den 30. november. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringLovforslaget har samtidig med fremsættelsen været sendti høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 17. novem-ber 2010 en orientering herom til udvalget, jf. L 68 – bilag 1.Den 25. november 2010 sendte beskæftigelsesministeren deindkomne høringssvar til udvalget. Den 26. november sendtebeskæftigelsesministeren et notat herom og et ligestillingsno-tat til udvalget.Skriftlig henvendelseUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Håndværksrådet. Beskæftigelses-ministeren har over for udvalget kommenteret den skriftligehenvendelse.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesministe-ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, RadikaleVenstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget menergrundlæggende, at en udvidelse af arbejdsgiverperioden vilsvække arbejdsgivernes incitament til at ansætte personer,som må forventes at have flere sygedage end gennemsnittet.Derved modvirker lovforslaget virkeliggørelsen af det rum-melige arbejdsmarked.Mere specifikt vil lovforslaget gøre det mindre attraktivt atansætte personer, der er diagnosticeret med en lidelse, somtypisk giver flere sygedage. Samme problematik gør sig gæl-dende for personer, der har øget sygdomsrisiko, eksempelvisældre medarbejdere, overvægtige eller rygere. Derudover villovforslaget ramme enlige forsørgere og småbørnsforældre,der typisk har flere sygedage end gennemsnittet.Endelig rummer lovforslaget en problematik i forhold tilligestilling, idet det bliver mindre attraktivt at ansætte kvinder.Dels fordi gravide har et sygefravær, der ligger over gennem-snittet på grund af de komplikationer, der kan opstå i forbin-delse med graviditet, dels i forhold til behandling med kunstigbefrugtning, der ligeledes typisk øger antallet af sygedage.Med lovforslaget bliver sygdom i højere grad et mellem-værende mellem lønmodtageren og arbejdsgiveren, hvilket villægge et uhensigtsmæssigt pres på lønmodtageren for rask-melding.Kommuner og regioner, der også er arbejdsgivere, bliverikke kompenseret for de øgede udgifter, og det kommer til atkoste kommunerne 116 mio. kr. og regionerne 47 mio. kr. Medden økonomiske spændetrøje, som regeringen har snøret omkommuner og regioner, kommer dette til at kunne mærkes påhospitaler, plejehjem og skoler og i daginstitutioner m.v. iform af færre hænder og forringet service.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-stre og Enhedslisten indstiller på den baggrund lovforslaget tilforkastelse.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedsli-stens medlemmer af udvalget sætter endvidere spørgsmåls-
AX012718
2
tegn ved, om lovforslaget vil have nogen effekt på sygefra-været. S, SF og EL ser gerne, at man etablerer en økonomiskincitamentsstruktur, hvor de virksomheder, der gør en aktivindsats for at forbedre arbejdsmiljøet og modvirke sygefra-vær, bliver belønnet. Det kunne f.eks. gøres ved at indføre enarbejdsmiljøafgift, der er højere, jo større udbetalingerne i ar-bejdsskadeerstatning er i den pågældende branche, og somtilsvarende falder, når arbejdsmiljøet i branchen forbedres.Det vil være langt mere effektivt end blot at pålægge er-hvervslivet en merudgift ved sygdom, som lovforslaget læg-ger op til.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og 3.[Indsættelse af anvendelsesbestemmelse]3)Stk. 2,der bliver stk. 3, udgår.[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1Efter sygedagpengelovens regler kan der mellem en ar-bejdsgiver og en lønmodtager med en kronisk lidelse indgåsen såkaldt § 56-aftale, der fritager arbejdsgiveren for selv atdække udgiften til sygedagpenge i arbejdsgiverperioden på de21 kalenderdage.En sådan aftale kan bl.a. indgås, hvis lønmodtagerens kro-niske lidelse skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage omåret, eller hvis arbejdsgiveren under det bestående arbejdsfor-hold allerede har udbetalt sygedagpenge eller løn i 21 kalen-derdage for samme lidelse inden for det seneste år.Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der ikke somfølge af en udvidelse af perioden fra 21 til 30 kalenderdage vilske en forringelse af mulighederne for at indgå en § 56-aftale.Derfor foreslås det, at det nuværende krav til aftalens indgå-else fastholdes. Dermed vil der også fremover kunne indgåsen § 56-aftale, hvis der under arbejdsforholdet er blevet ud-betalt sygedagpenge eller løn i 21 kalenderdage for sammelidelse inden for det seneste år.Til nr. 2Beskæftigelsesministeriet har fundet det nødvendigt atpræcisere, at udvidelsen af arbejdsgiverperioden til 30 kalen-derdage finder anvendelse på sygdomstilfælde, hvor førstefraværsdag er den 2. januar 2012 eller senere.Til nr. 3Ændringsforslaget er en konsekvensændring af ændrings-forslaget under nr. 1.
ÆndringsforslagTil § 1Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt afudvalget:1)Inr. 1udgår », og»stk. 2, nr. 3,«.[Bortfald af forslag om at ændre betingelserne for at indgå enaftale om sygedagpengerefusion for en lønmodtager med enkronisk lidelse]Til § 32)Før stk. 1 indsættes som nyt stykke:»Stk. 1.Loven finder anvendelse på sygdomstilfælde, hvor1. fraværsdag er den 2. januar 2012 eller senere.«
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Peter Madsen (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Rasmus Prehn (S) LeifLahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 68Bilagsnr.1234567TitelOrientering om høring af lovforslaget, fra beskæftigelsesministerenTidsplan for udvalget behandling af lovforslagetHøringssvar, fra beskæftigelsesministerenHøringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministerenHenvendelse af 1/12-10 fra HåndværksrådetÆndringsforslag fra beskæftigelsesministeren1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 68Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 1/12-10 fra Håndværksrådet, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpå