Tak.
Jeg skal sige fra De Radikale, at de stemmer imod lovforslaget.
Det gør Enhedslisten også.
Jeg må sige, at når jeg læser forslaget her, kommer jeg til at tænke på sloganet:
Vi skal nedbringe sygefraværet, så lad os fyre de syge.
Det er jo det, der bliver konsekvensen, når man gennemfører sådan et forslag.
Det er kun 2 år siden, arbejdsgiverperioden sidst blev udvidet fra 15 til 21 dage, og nu vil man så udvide perioden med yderligere 9 dage.
Vi synes fra Enhedslistens side, at det burde være en samfundsopgave at sørge for de syge, at vi alle sammen burde være med til at betale over skatterne, både borgere og virksomheder, og så skulle vi sørge for at refundere hundrede procent, når der så var nogle, der var syge.
I en tid, hvor arbejdsløsheden stiger, hvor virksomheder lukker, hvor der er krise, virker det helt absurd, at man så lægger endnu flere udgifter ud og gør det endnu sværere for virksomhederne, gør det endnu sværere for de mennesker, der er ramt af forskellige former for sygdom.
For det her rammer jo især de mennesker, som jævnligt er syge.
De kronisk syge, som alligevel bliver på arbejdsmarkedet og gerne vil være med til at arbejde, taler regeringen så meget om med jævne mellemrum, men her laver man altså et forslag, som gør, at det bliver meget sværere for de mennesker at være på arbejdsmarkedet.
For som flere af høringssvarene påpeger, bliver det, når man udvider arbejdsgiverperioden, sværere for de udsatte at få fodfæste på arbejdsmarkedet, og det gør også, at det vil være dem, der står først i køen til at blive fyret.
Kommuner og regioner bliver jo ikke kompenseret for det her forslag, og det kommer til at koste kommunerne 123 mio.
kr.
og regionerne 47 mio.
kr.
Det kommer til at kunne mærkes på hospitaler, plejehjem, skoler, daginstitutioner og den øvrige kommunale og regionale service.
Det betyder altså, at de penge skal findes nogle steder.
Det kan så ske, enten ved at man fyrer de syge, så man ikke får så stor en udgift, eller ved at man fyrer nogle andre.
Der er ikke så mange andre muligheder, når man skal spare i kommuner og regioner, end at man fyrer nogle mennesker, og dermed får vi endnu flere arbejdsløse.
Det er lidt svært at forstå, hvis man virkelig mener, at vi skal gøre noget ved arbejdsløsheden, og at vi skal gøre noget for, at også mennesker med kronisk sygdom kan være på arbejdsmarkedet.
Hvis man for alvor var optaget af at gøre noget ved sygefraværet, burde man jo i stedet sætte ind med forebyggelse.
Så burde man gøre noget for, at de mange mennesker, der i dag bliver syge af at gå på arbejde, ikke blev syge af det; gøre noget for at få et langt bedre arbejdsmiljø; sikre, at man fik sat tempoet ned, så folk kunne holde til deres arbejde; sikre, at folk fik lov til at gøre deres arbejde.
En meget stor del af offentligt ansatte, der i dag bliver syge, især dem, der bliver alvorligt syge, bliver det jo på grund af stress, som de i høj grad får, fordi de ikke kan få lov til at gøre deres arbejde.
Det gælder f.eks.
SOSU'er, der ikke kan få lov til at tage sig ordentligt af de ældre, men skal piskes rundt fra sted til sted hele tiden, og som skal bruge en masse tid på bureaukrati, fordi regeringen og Dansk Folkeparti er mere optaget af privatisering end af at sikre en god ældrepleje.
Sådan nogle steder burde man sætte ind, så man kunne forebygge, at folk blev syge.
Men det er tilsyneladende overhovedet ikke det, som regeringen og Dansk Folkeparti er optaget af.
Man ønsker bare at gøre det sværere for de syge, at gøre det sværere for virksomhederne og dermed også nedbryde den gode ordning, vi ellers havde på arbejdsmarkedet, med, at folk faktisk kunne være der, selv om de var syge.
Så der er ingen tvivl om, at Enhedslisten ikke kan støtte forslaget.