Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 67 Bilag 3
Offentligt
Gammel Kongevej 39e, 2.th. • 1610 København V • tlf: 33 33 06 66 fax: 33 33 95 95 • www.daghojskoler.dk • [email protected]
24.11.10Til Arbejdsmarkedsstyrelsen[email protected], [email protected]og[email protected]Høringssvar vedr. L71.Daghøjskoleforeningen har følgende bemærkninger til de nævnte lovforslag:Vi er enige i det erklærede formål med lovforslaget, at gøre slut på nyttesløs aktive-ring, ikke mindst når det gælder alvorligt syge og korttids-sygemeldte. Vi mener der-for at en justering af lovgivningen er på sin plads.De foreliggende forslag risikerer imidlertid at skabe nye store problemer og nye for-mer for kassetænkning, idet man ikke bare rammer meningsløse aktiveringsforløb,men samtidig rammer helt nødvendige tilbud til mennesker, der har brug for en indi-viduelt tilpasset indsats for at få fodfæste få arbejdsmarkedet.Vi vil i det følgende koncentrere os om følgende punkter:1. Lovforslaget indfører en incitamentsstruktur, der generelt rammer individuelttilpassede forløb til mennesker, der har brug for særlig støtte for at kunne gen-nemføre nødvendig opkvalificering. Det vil betyde at store grupper af sårbareledige reelt opgives og marginaliseres yderligere.2. Lovforslaget indfører en incitamentsstruktur, der er i modstrid med ambitio-nerne om at flere unge skal gennemføre en uddannelse. Unge ledige uden ud-dannelse risikerer at blive ladt i stikken.3. Lovforslaget indfører en incitamentsstruktur, der rammer skræddersyede til-bud der er af helt afgørende betydning for mennesker med depression, stressog nedslidning. Det vil medføre længere varighed af sygedagpengeforløb ogflere førtidspensionister.4. Den korte tidshorisont for lovforslagets ikrafttræden og de tilhørende bespa-relser er i sig selv et afgørende problem, idet det slår kommunernes planlæg-ning på området i stykker og skaber kaotiske tilstande i beskæftigelsesindsat-sen. Mange velfungerende tilbud med gode effekter vil blive opgivet i kampenfor at få 2011-budgeterne til at hænge sammen.Vi forudser, at disse faktorer allerede i 2011 vil betyde længere varighed af detgennemsnitlige sygedagpengeforløb, hvilket vil begrænse den beregnede offentli-ge besparelse markant. På lidt længere sigt vil det også betyde at flere bliver før-tidspensionister, at færre unge gennemfører en uddannelse og at flere marginalise-res i forhold til arbejdsmarkedet. Det betyder en begrænsning af arbejdskraftud-buddet og udgifter til passiv forsørgelse, der kunne være undgået gennem en flek-sibel indsats. Foruden øget pres på psykiatrien og menneskelige tragedier.Nedenfor uddybes punkterne og i et bilag gives eksempler op virkningsfuldeskræddersyede forløb, der vil være i stor risiko for nedlæggelse, hvis lovforslagetvedtages i den foreliggende form.
1. Lovforslaget indfører en incitamentsstruktur, der generelt rammer indi-viduelt tilpassede forløb til mennesker, der har brug for særlig støtte forat kunne gennemføre nødvendig opkvalificering. Det vil betyde at storegrupper af sårbare ledige reelt opgives og marginaliseres yderligere.Det er i fuldstændig modstrid med den politik, der har været gældende siden”En ny chance til alle” i 2006 og som har sigtet på at få alle med på vognen,så vidt det overhovedet er muligt. Der er ofte tale om mennesker som ikke haren chance for at komme i virksomhedspraktik eller uddannelse uden et indivi-duelt tilpasset vejlednings- og opkvalificeringsforløb, der styrker de fagligeog/eller personlige og sociale kompetencer, ofte af længere varighed.Indsatsen har i vidt omfang været succesfuld og har betydet, at mange menne-sker, der havde opgivet alt håb om en tålelig tilværelse, for første gang er be-gyndt at tro på at de har en plads i samfundet og at der er nogen der tror på, atde har noget at bidrage med. Nu vil de i stort tal blive overladt til sig selv igenmed en oplevelse af, at invitationen til at bidrage til fællesskabet alligevel ikkevar alvorligt ment.Lovforslagets nedprioritering af særligt tilrettelagte vejlednings- og uddannel-sestilbud er begrundet i velfungerende forsikrede lediges oplevelse af, at de erblevet mødt med irrelevante tilbud, men det er de sårbare ledige der kommertil at betale prisen.Daghøjskoleforeningen står uforstående overfor, at flere års fagligt og sam-fundsøkonomisk velbegrundet indsats erstattes af en incitamentsstruktur, derikke bare ruller indsatsen tilbage til tiden før ”En ny chance” men som virkerdirekte modsat, uden at det så meget som berøres i bemærkningerne til lov-forslaget.Kommunerne er stadig forpligtede på et minimumsniveau for aktivering, menpresset for at gøre det billigst muligt er øget. Dermed er der udsigt til flere dis-counttilbud, mens individuelt tilpassede tilbud, der virker, vil blive valgt framange steder.Det hører med til billedet, at der allerede nu er mangel på virksomhedspraktik-og løntilskudsjobpladser. Der er altså også grænser for i hvilket omfang virk-somhederne kan løfte opkvalificeringen af de ledige, både fagligt og volu-menmæssigt.2. Lovforslaget indfører en incitamentsstruktur, der er i modstrid med am-bitionerne om at flere unge skal gennemføre en uddannelse. Unge ledigeuden uddannelse risikerer at blive ladt i stikken.For godt et år siden vedtog folketinget en ændring af beskæftigelsesindsatsen,som betød, at jobcentrenes indsats for unge ledige under 30 år, som ikke haren uddannelse, skulle handle om, hvordan man kan få den enkelte til at gen-nemføre en uddannelse.Det har betydet at kommunernes virkelig har ændret fokus i indsatsen for deunge ledige – i dag satses der målrettet på at opfylde fremtidens behov for ud-
dannet arbejdskraft, frem for kortsigtede satsninger på udsigtsløse ufaglærtejob.For unge, der ikke umiddelbart er i stand til at gennemføre en uddannelseiværksættes der nu særlige tilrettelagte og målrettede indsatser for at gøre demuddannelsesparate – i overensstemmelse med målsætningen om at 95% af alleunge skal gennemføre en uddannelse og i fin forlængelse af ungepakkens sats-ning på særligt tilrettelagte forløb for 15-17 årige, der ikke er uddannelsespa-rate.Denne indsats risikerer nu at blive tabt på gulvet fordi kommunerne ikke harråd til at give de unge ledige over 18 år de skræddersyede tilbud, de har brugfor.Også her står Daghøjskoleforeningen uforstående over for at man ændrer enfagligt velbegrundet og velfungerende politik, som man har indført for kort tidsiden, til det modsatte uden at det berøres i bemærkningerne til lovforslaget.3. Lovforslaget indfører en incitamentsstruktur, der rammer skræddersye-de tilbud, der er af helt afgørende betydning for mennesker med depres-sion, stress og nedslidning. Det vil medføre længere varighed af sygedag-pengeforløb og flere førtidspensionisterDaghøjskoleforeningen mener at det er indlysende rigtigt at justere de ligele-des ganske nye regler om aktivering af sygedagpengemodtagere. Aktiveringenaf mennesker der er sygemeldte i kortere tid af grunde, der er uproblematiskeift. til tilbagevenden til en eksisterende arbejdsplads, er svær at begrunde. Deter også, både menneskeligt og samfundsøkonomisk, det eneste forsvarlige atopgive aktivering af alvorligt syge mennesker.For store grupper af mennesker med f.eks. stress, depression eller fysisk ned-slidning er individuelt tilpassede vejlednings-, afklarings- og opkvalificerings-forløb imidlertid helt nødvendige, hvis de skal have en chance for at vende til-bage til arbejdsmarkedet. Tilbud om virksomhedspraktik er i bedste fald irre-levant for en person med stress og oftest direkte skadeligt.Med lovforslaget er der ikke tale om tilbagevenden til den tidligere situation,hvilket formodentlig ville have begrænsede skadevirkninger, idet mangekommuner også tidligere anvendte særligt tilrettelagte tilbud fordi det gav re-sultater. Problemet er, at der tale om en politik, der er direkte modsat den gæl-dende lovgivning, når kommunerne fremover straffes økonomisk for at anven-de særligt tilrettelagte forløb.For rigtig mange vil det betyde længere sygedagpengeforløb, hvilket hurtigtkan reducere de forventede besparelser markant. Hvis det gennemsnitlige sy-gedagpengeforløb forlænges med en dag koster det i omegnen af 300 mill.kroner i øgede offentlige udgifter.Samtidig vil flere med psykiske lidelser og nedslidningsskader lande på før-tidspension – i direkte modstrid med intentionerne i den bebudede reform af
førtidspensionen. 500 ekstra førtidspensionister giver en øget offentlig udgiftpå 100 mill.Mange daghøjskoler har rigtig gode resultater med at hjælpe disse grupper til-bage til arbejde eller uddannelse - se bilaget. Hvis kommunerne fremoverstraffes økonomisk for at tilbyde den slags forløb frem for at lade stå til, så ef-terlades mange mennesker i en mere eller mindre håbløs situation. Det ermenneskeligt og samfundsøkonomisk uacceptabelt.Der skal være et klart arbejdsmarkeds- og/eller uddannelsesperspektiv i alletilbud, men der skal være plads til at skræddersy tilbud, så de passer til denenkeltes behov.4. Den korte tidshorisont for lovforslagets ikrafttræden og de tilhørende be-sparelser er i sig selv et afgørende problem, idet det slår kommunernesplanlægning på området i stykker og skaber kaotiske tilstande i beskæfti-gelsesindsatsen. Mange velfungerende tilbud med gode effekter vil bliveopgivet i kampen for at få 2011-budgeterne til at hænge sammen.Problemerne er isæt helt akutte i de kommuner, der har en anstrengt økonomiog som nu - en måned før årsskiftet og umiddelbart efter vedtagelsen af bud-gettet for 2010 - skal ud og finde nye besparelser. De har ikke mange mulig-heder for at nå at indrette sig og finde bare nogenlunde fornuftige løsninger.Derfor bliver katastroferne unødvendigt store i 2011 og ud fra de meldinger, vihører fra kommunerne, så er overgangsordningen langt fra tilstrækkelig til atsikre indsatsen på et forsvarligt niveau.SammenfattendeDaghøjskoleforeningen anerkender, at lovforslaget tilsigter at løse nogle proble-mer omkring visse kommuners spekulation i aktivering for aktiveringens skyld.Ved at straffe kommunerne helt generelt for at bruge vejlednings-, afklarings- ogopkvalificeringsforløb, der er skræddersyet til at imødekomme særlige behov, såsmider man imidlertid barnet ud med badevandet.Lovændringen er i vidt omfang er udtryk for en 180 graders vending i forhold tilflere års satsninger på at få unge i uddannelse og at få flere ud af passiv forsørgel-se, psykiske lidelser og sociale problemer. Det fortjener i det mindste et ordentligtforarbejde og en grundigere analyse af konsekvenserne.Daghøjskoleforeningen frygter, at besparelserne allerede i 2011 viser sig at væreen glædeskalkule pga. længere sygemeldinger og flere førtidspensionister. Delangsigtede konsekvenser bliver meget værre – både menneskeligt og samfunds-økonomisk.Vi står gerne til rådighed med uddybning af vore synspunkter.Med venlig hilsenRandi Jensensekretariatsleder
Bilag
Eksempler
på
virkningsfulde,
skræddersyede
forløb
i
farezonen
og
kontaktoplysninger:
Daghøjskolen
i
Randers
får
unge
på
kontanthjælp
i
uddannelse.
Daghøjskolen
har
gennem
et
år
arbejdet
intensivt
med
en
målgruppe
af
unge,
der
har
været
på
kontanthjælp
i
mere
end
to
år.
Foreløbig
har
de
få-·‐et
46
af
160
i
gang
med
ordinær
uddannelse
og
de
forventer
at
komme
op
omkring
30
%
i
år.
Hertil
kommer
en
del
som
er
kommet
videre
i
andre
tilbud
eller
arbejde.
Med
de
nye
refusionsregler
bliver
det
vanskeligt
for
kommunen
at
finansiere
et
sådant,
håndholdt
tilbud.
Kontakt
leder
Dorthe
Ditlev,
86
43
20
00
Kaffé
Fair
er
et
skæft
tilbud
der
hjælper
skæve
mennesker
med
at
finde
deres
egen
vej
og
komme
videre
mod
uddannelse
og
arbejde.
Kaffé
Fair
i
Aalborg
er
et
særligt
tilrettelagt
uddannelsesrettet
daghøjsko-·‐letilbud
for
unge
voksne,
især
unge
med
misbrug
og
mange
med
ADHD.
Tilbuddet
er
anerkendt
for
sine
resultater
og
er
en
del
af
kommunens
helt
nye
plan
for
at
få
flere
unge
i
uddannelse.
Med
forliget
ligger
planen
må-·‐ske
i
ruiner.
Kontakt
leder
af
Daghøjskolen
Fokus,
Bjørn
Salling,
98128844
Samarbejdsprojekt
mellem
AMU
og
daghøjskole
hjælper
indvandre-·re
med
svag
skolebaggrund
gennem
uddannelse
til
arbejde.
Også
voksne
med
et
uddannelsesbehov
rammes.
Et
forløb,
der
blev
gen-·‐nemført
sidste
efterår
i
samarbejde
mellem
Roskilde
Slagteriskole
og
Is-·høj
Daghøjskole
hjalp
21
ledige
indvandrere
med
svag
skolebaggrund
igennem,
så
alle
fik
et
fødevarehygiejnebevis
og
andre
kompetencer
der
efterspørges
i
madbranchen.
Se
omtale
af
forløbet
her
http://www.dfs.dk/netavisen/undervisningoguddannelse/klartiljobiboernekoekkenet.aspx.
Med
de
nye
regler
vil
et
lignende
forløb
formodentlig
ikke
kunne
finansie-·‐res.
Kontakt
daghøjskoleleder
Györgyi
Csato,
20723344
En
skræddersyet
indsats
med
motion
og
vejledning
hjælper
mod
de-·pression.
Idrætsdaghøjskolen
IDA
i
Århus
arbejder
med
kombinationer
af
motion
og
vejledning
som
en
effektiv
vej
til
at
hjælpe
mennesker
med
depression.
Se
her
historien
om
Heidi
som
har
været
ramt
af
en
dyb
depression
i
flere
år
http://www.dfs.dk/brobygning/heidi.aspx
På
et
halvt
år
kom
hun
ud
af
depressionen,
takket
være
sin
deltagelse
i
et
kursus
på
IDA.
Hun
har
siden
taget
en
HF
og
er
nu
i
gang
med
en
pæda-·‐goguddannelse.
Kontakt
leder
Lars
Lerche,
Daghøjskolen
IDA,
86165977.
Heidi
kan
kontak-·tes
via
Daghøjskoleforeningen,
33330666.
Skræddersyet
indsats
mod
depression
er
en
efterspurgt
mangelvare
Frederiksberg
Daghøjskole
er
en
anden
daghøjskole,
der
arbejder
med
personer
med
depression
og
har
stor
søgning
og
gode
resultater.
Kurset
hjælper
deltagerne
til
at
træde
ud
af
den
sociale
isolation,
som
en
depres-·‐sionslidelse
ofte
medfører
–
og
udvikle
nye
livsstrategier.
Magasinet
”Ar-·‐bejdsliv”
på
DR2
har
lavet
en
udsendelse
om
vejen
fra
depression
til
arbejde
via
kurset
.
Skolen
blev
efterfølgende
ki-·‐met
ned
af
mennesker
fra
hele
landet,
der
ville
vide
hvor
man
kan
finde
sådan
et
kursus.
Kontakt
leder
Hanna
Feddersen
38112100
Andre
specialister
på
området
psykiske
problemer
er
CBB
i
Viborg,
der
bl.a.
arbejder
med
terapihave
og
andre
metoder
til
at
hjælpe
depressive
og
stressramte
videre.
Kontakt
leder
Per
Lange
86628650