Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 66
Offentligt
Dato:J.nr.:
1. december 201010/29880
Folketinget, Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 1
ad L 66.
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes kommentere høringssvarene fra Danner og Retssikkerhedsfonden, jf. L 66- bilag 3.”Svar:
For så vidt angår Retssikkerhedsfondens bemærkninger om størrelsen af de foreslåede ge-byrer skal det bemærkes, at det indgår i aftalen af 25. maj 2010 mellem regeringen ogDansk Folkeparti om genopretning af dansk økonomi, at der skal indføres omkostningsdæk-kende gebyrer for ansøgninger på familiesammenførings-, studie- og erhvervsområdet.Det er baggrunden for, at gebyrerne efter den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, erfastsat således, at der opnås dækning for de langsigtede, gennemsnitlige omkostninger forhvert sagsområde i overensstemmelse med retningslinjerne i Budgetvejledning 2010, punkt2.3.1.I anledning af Retssikkerhedsfondens bemærkninger om undtagelsesmulighederne skal detbemærkes, at Udlændingeservice som første led i sagsbehandlingen af en ansøgning somnævnt i den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, skal kontrollere, om udlændingen indenfor betalingsfristen har indbetalt gebyr for indgivelsen af ansøgningen. Hvis gebyret ikke erbetalt, vil Udlændingeservice herefter skulle vurdere, hvorvidt ansøgningen skal tillades ind-givet uden gebyrbetaling, fordi Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kantilsige det.I afsnit 2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger er det bl.a. anført, at Udlændingeser-vice vil foretage en screening af sagen, som indebærer en vurdering af, om sagens oplys-ninger umiddelbart tyder på, at hensynet til familiens enhed skal bevirke, at ansøgningenskal tillades indgivet uden betaling af gebyr. Det kan f.eks. være oplysninger om, at den her-boende ægtefælle har opholdstilladelse som flygtning, og der ikke ud fra de foreliggende op-lysninger er grundlag for at antage, at den herboende ægtefælle kan tage ophold i ægtefæl-lens hjemland. Endvidere kan det være tilfældet, hvis den herboende ægtefælle har et sær-barn i Danmark, som han eller hun har forældremyndighed over eller samværsret med i etHolbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
vist og regelmæssigt omfang. Endelig kan det f.eks. være tilfældet, hvis ægtefællen i Dan-mark lider af alvorlig sygdom eller har et alvorligt handicap.Screeningen foretages på baggrund af de foreliggende oplysninger. Screeningen vil såledesvære baseret på de oplysninger, der fremgår af udlændingemyndighedernes registre, og deoplysninger, der er afgivet i forbindelse med ansøgningen.Integrationsministeriet kan oplyse, at ansøgningsskemaerne vil blive opdateretmed information om gebyrerne, og at der på udlændingemyndighedernes hjemmesidewww.nyidanmark.dkvil blive vejledt om gebyrerne for indgivelse af ansøgninger og klager,herunder om undtagelsesmuligheder.Det skal også bemærkes, at myndighederne i overensstemmelse med almindelige forvalt-ningsretlige principper vil skulle vejlede om gebyrordningen, herunder om undtagelsesmulig-heder.For så vidt angår bemærkningerne fra Danner om voldsudsatte kvinder henvises der til afsnit4 i Integrationsministeriets høringsnotat, sendt til udvalget den 18. november 2010, L 66 –bilag 1.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk