Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 66 Bilag 2
Offentligt
918742_0001.png
918742_0002.png
918742_0003.png
918742_0004.png
NOTATDato:Kontor:19. november 2010Udlændingelovskonto-retJ.nr.:Sagsbeh.:10/08516DLR

Notat om høringssvar fra Advokatrådet, Bedsteforældre for Asyl og Danske Advokater

vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr for at indgive an-

søgninger og klager på familiesammenførings-, studie- og erhvervsområdet).

1. Indledning

Integrationsministeriet hørte den 11. november 2010 en række myndigheder og organisatio-ner over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gebyr for at indgive an-søgninger og klager på familiesammenførings-, studie- og erhvervsområdet) med frist forbemærkninger den 15. november 2010.Ved brev af 18. november 2010 sendte Integrationsministeriet de pr. 15. november 2010indkomne høringssvar til Folketingets Integrationsudvalg sammen med Integrationsministeri-ets notat om høringssvarene.Integrationsministeriet har den 16. november 2010 modtaget høringssvar fra henholdsvis,Advokatrådet, Bedsteforældre for Asyl og Danske Advokater.I det følgende gengives hovedindholdet af høringssvarene fra Advokatrådet, Bedsteforældrefor Asyl og Danske Advokater med hensyn til forslagene i det fremsatte lovforslag og Inte-grationsministeriets bemærkninger hertil.Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke vedrørerdet fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet. Integrationsministeriet kan for en fuldstændiggennemgang af de indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folke-tingets Integrationsudvalg.

1. Høringsfristen

Advokatrådet, Bedsteforældre for Asyl og Danske Advokater bemærker, at høringsfristen eruacceptabel.Integrationsministerietskal hertil bemærke, at høringsfristen blev fastsat således, at mod-tagne høringssvar og høringsnotat kunne sendes til Folketinget inden 1. behandlingen af lov-
forslaget som foreskrevet, men at også høringssvar, der modtages efter høringsfristens ud-løb, studeres nøje af Integrationsministeriet og løbende sendes til Integrationsudvalget.Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at ministeriet principielt er enigt i, at hø-ringsfristen har været kort. Høringsfristen beror på lovforslagets sammenhæng med Finans-loven for 2011.

2. Undtagelsesgrupper og administration af gebyrordningen

Advokatrådet anfører, at det af hensyn til ansøgernes retssikkerhed bør præciseres i selvelovteksten, i hvilke tilfælde der ikke må opkræves gebyr, og at navnlig i tilfælde, hvor en fa-miliesammenføringsansøgning indgives til en dansk repræsentation eller til et andet landsrepræsentation på Danmarks vegne, vil en gebyropkrævning eller blot opfattelsen af nød-vendigheden af at skulle betale gebyr, reelt kunne afskære ansøgere fra at udøve et familie-liv omfattet af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8. Advokatrådet fin-der ikke, at udkastet indeholder den fornødne sikkerhed for, at der ikke vil forekomme kon-ventionskrænkelser. Advokatrådet finder, at det på familiesammenføringsområdet bør over-vejes at vende reglen om, således at en ægtefælle, en partner eller et mindreårigt barn ikkebliver mødt med et krav om forlods betaling, men at det derimod efterfølgende i forbindelsemed eventuel opholdstilladelse gøres til et vilkår, at der skal betales gebyr herfor, hvis Dan-marks internationale forpligtelser ikke skønnes at være til hinder for dette.Bedsteforældre for Asyl anfører, at asylansøgere ikke bør mødes med krav om gebyrbeta-ling, når de søger om beskyttelse, og at et sådan krav vil være ude af trit med dansk traditionog med ånd og bogstav i Menneskerettighedskonventionen og Flygtningekonventionen.Bedsteforældre for Asyl bemærker endvidere, at personer med utilstrækkelige midler og per-soner, der er udsat for æresrelaterede forbrydelser bør undtages fra gebyrkravet.Danske Advokater bemærker, at det i forhold til selve administrationen af gebyrordningenforekommer uklart, hvorledes man i praksis vil håndtere de persongrupper, der ikke skal be-tale gebyr, herunder hvorvidt en repræsentation, der modtager en ansøgning uden samtidigbetaling af gebyr, skal afvise ansøgningen, opkræve gebyret eller sende ansøgningen til Ud-lændingeservice uden screening.Integrationsministerietskal hertil samlet bemærke, det indgår i aftalen af 25. maj 2010 mel-lem regeringen og Dansk Folkeparti om genopretning af dansk økonomi, at der skal indføresomkostningsdækkende gebyrer for ansøgninger på familiesammenførings-, studie- og er-hvervsområdet, og at der skal indføres et gebyr på 750 kr. for indgivelse af klager på disseområder.Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at det er anført i bemærkningerne til denforeslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, at i tilfælde, hvor ansøgningen ikke indgives direkte tilUdlændingeservice – f.eks. hvor ansøgningen indgives gennem politiet eller til en dansk re-præsentation i udlandet – skal ansøgningen videresendes til Udlændingeservice, uanset omudlændingen har betalt gebyr for indgivelse af ansøgningen. Dette skyldes, at det er Udlæn-dingeservice, som efter forslaget har kompetence til at træffe afgørelse om afvisning af an-Side 2
søgningen på grund af manglende gebyrbetaling eller til at tillade ansøgningen indgivet påtrods af manglende gebyrbetaling.Integrationsministeriet skal bemærke, at efter forslaget til udlændingelovens § 9 h, stk. 1, jf.lovforslagets § 1, nr. 1, fraviges kravet om indbetaling af gebyr, hvis Danmarks internationaleforpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige det.I afsnit 2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger er det bl.a. anført, at Udlændingeser-vice vil foretage en screening af sagen, som indebærer en vurdering af, om sagens oplys-ninger umiddelbart tyder på, at hensynet til familiens enhed skal bevirke, at ansøgningenskal tillades indgivet uden betaling af gebyr. Det kan f.eks. være oplysninger om, at den her-boende ægtefælle har opholdstilladelse som flygtning, og der ikke ud fra de foreliggende op-lysninger er grundlag for at antage, at den herboende ægtefælle kan tage ophold i ægtefæl-lens hjemland. Endvidere kan det være tilfældet, hvis den herboende ægtefælle har et sær-barn i Danmark, som han eller hun har forældremyndighed over eller samværsret med i etvist og regelmæssigt omfang. Endelig kan det f.eks. være tilfældet, hvis ægtefællen i Dan-mark lider af alvorlig sygdom eller har et alvorligt handicap. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.5og afsnit 2.6. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Herudover skal Integrationsministeriet bemærke, at lovforslaget indeholder forslag om gebyrfor indgivelse af ansøgninger og klager på familiesammenførings-, studie- og erhvervsområ-det. Lovforslaget indeholder ikke forslag om indførelse af gebyr for indgivelse af ansøgningerom asyl efter udlændingelovens § 7, ansøgninger om opholdstilladelse som udsendelses-hindret efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2, og ansøgninger om humanitær opholdstilladelseefter udlændingelovens § 9 b.Integrationsministeriet kan endelig oplyse, at ansøgningsskemaerne vil blive opdateret medinformation om gebyrerne, og at Udlændingeservice, når en udlænding meddeles afslag påen ansøgning om opholdstilladelse, hvor indgivelse af klage er betinget af, at der betalesklagegebyr, i forbindelse med klagevejledningen tillige skal vejlede om, at indgivelse af klageer betinget af betalt gebyr. Ligeledes vil der på udlændingemyndighedernes hjemmesidewww.nyidanmark.dkblive vejledt om gebyrerne for indgivelse af ansøgninger og klager. Derhenvises til afsnit 2.7.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.

3. Størrelsen af gebyrerne

Danske Advokater bemærker, at der i lyset af, at formålet med forslaget er indførelse af om-kostningsdækkende gebyrer for ansøgninger om opholdstilladelse, kan rejses spørgsmåls-tegn ved, at størrelsen af gebyrerne i tilfælde, hvor flere udlændinge søger om familiesam-menføring med den samme herboende person. Danske Advokater anfører, at sagsbehand-lingen i sådanne tilfælde vil være mere enkel.Integrationsministerietskal bemærke, at det fremgår af afsnit 2.7.1. i de almindelige be-mærkninger til lovforslaget, at gebyrerne efter den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, erfastsat således, at der opnås dækning for de langsigtede, gennemsnitlige omkostninger forhvert sagsområde i overensstemmelse med retningslinjerne i Budgetvejledning 2010, punktSide 3
2.3.1. Det betyder, at størrelsen af gebyrerne på de enkelte sagsområder er baseret på degennemsnitlige omkostninger forbundet med sagsområdet.
Side 4