Forslaget her er jo, som fru Marianne Jelved ganske rigtigt siger, en del af genopretningspakken, hvor man har valgt at sende regningen for de meget, meget store skattelettelser, man har givet siden 2001 – skattelettelser, der primært er gået til dem, der havde rigtig mange penge i forvejen – videre til de arbejdsløse, til uddannelsessystemet og altså også til det her område.
Jeg vil endnu en gang indlede en ordførertale på integrationsministerens område med at kritisere den helt urimeligt korte høringsperiode, som det her forslag har været udsat for.
Den varede fra den 11.
november til den 15.
november, og det vil sige, at høringsparterne med lidt god vilje har haft 5 dage.
Og når jeg siger »med lidt god vilje« er det jo, fordi der var en weekend imellem.
Det vil sige, at reelt har de relevante organisationer, som man ville høre i forbindelse med det her forslag, haft 3 hverdage til at indgive høringssvar.
Jeg påpeger det ikke, fordi det er atypisk for integrationsministeren; jeg påpeger det ikke, fordi det kommer bag på mig, eller fordi det er noget nyt – det er som bekendt ikke.
Jeg påpeger det, fordi så elendig forvaltningsskik som sagt ikke bliver bedre af at blive gentaget.
Det er helt vildt, hvad man tillader sig fra Integrationsministeriet og integrationsministerens side.
Og det er jo så som bekendt den minister, som tidligere har været meget på vagt for at sikre, at høringsfristerne faktisk blev overholdt.
Enhedslisten er imod det her forslag.
Det er nogle meget høje gebyrer, som vil betyde, at ansøgere fra de fattigste dele af verden får sværere ved at komme ind i Danmark både i forbindelse med familiesammenføring og i forbindelse med arbejde og studie.
Og det hele bliver selvfølgelig endnu værre af, at de her høje gebyrer også gælder for svage grupper af ansøgere som f.eks.
mindreårige ofre for vold og ofre for menneskehandel.
De grupper bliver som bekendt ikke på forhånd undtaget fra gebyrerne, sådan som det ellers typisk er sket i de lande, der nævnes i forslaget – landene omkring os, som man sammenligner sig med.
Man skriver godt nok i forslaget, at der vil være mulighed for at blive undtaget, men der er absolut ingen garantier for, at de her grupper ikke kommer til at skulle betale gebyr.
Som bl.a.
organisationen LOKK, Landsorganisation af Kvindekrisecentre, skriver i deres høringssvar, så vil gebyrstigningen nærmest umuliggøre familiesammenførte, voldsramte kvinders mulighed for at ansøge om at bevare opholdstilladelsen ved vold i ægteskabet.
3F har også i deres høringssvar en meget relevant bemærkning, nemlig at det er nogle bemærkelsesværdigt høje gebyrer, der her ligger, sammenlignet med de andre lande, man henviser til i lovforslaget.
Men som 3F påpeger, er det jo muligt, at årsagen til, at de danske gebyrer er så høje, er, at man har indført sådan et kæmpe regelbureaukrati på det her område, at det simpelt hen tager så lang tid at komme igennem alle de regler, som ministeren har gennemført, at det bliver så dyrt, som vi kan se i forslaget.
Med hensyn til familiesammenføringer er det i øvrigt værd at bemærke, at det her gebyr kommer oven i den bankgaranti, som VKO nu vil sætte op til 100.000 kr.
Og som bl.a.
Ægteskab Uden Grænser jo påpeger, er det fuldstændig urimeligt, at retten til et familieliv, retten til at leve i ens eget land med den, man elsker, skal afgøres af, hvor mange penge man har.
Omvendt er der nok ikke længere nogen, der kan være i tvivl om, at Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti fører politik for dem, der har rigtig, rigtig mange penge i forvejen.
Afslutningsvis vil jeg lige henvise både til universiteterne, til Danske Studerendes Fællesråd og til Dansk Arbejdsgiverforening, der alle sammen i deres høringssvar skriver, at det her simpelt hen strider imod regeringens evige snak om internationalisering, fordi forslaget her vil gøre det sværere for erhvervslivet at tiltrække dygtige medarbejdere fra udlandet til Danmark, ligesom det vil gøre det sværere for de danske universiteter at tiltrække udenlandske forskere og udenlandske studerende til Danmark.
Enhedslisten er imod forslaget, og jeg ser frem til at få en forklaring fra integrationsministeren på, hvordan det kan være, at man mente, at det her forslag fortjente 3 hverdage i høring, og høre, om integrationsministeren virkelig tror, at der er nogen organisationer, der seriøst kan nå at behandle det her inden for en høringsfrist på 3 dage.