Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 64 Bilag 1
Offentligt
917825_0001.png
917825_0002.png
917825_0003.png
917825_0004.png
917825_0005.png
Sagsnr. 153.92G.031UndervisningsministerietNovember 2010
Notat om høringssvar på Forslag til lov om ændring af lov omproduktionsskoler.(Ændring af optagelseskriterier og skoleydelse)I.Generelt.
Lovudkastet blev den 11. november 2010 sendt i høring til 35 myndigheder, organisationer m.fl.med høringsfrist den 15. november 2010.Lovudkastet er offentliggjort på Høringsportalen.Af de 35 høringsparter, har 13 afgivet høringssvar ved høringsfristens udløb. Høringslisten medangivelse af, hvem der har svaret, er indsat nedenfor som bilag 1.II.Væsentlige bemærkninger til lovforslaget.
Generelt:Ud af de 13 høringssvar har 7 bemærkninger til lovforslaget.Bemærkninger fra Danmarks Vejlederforening (DVF)DVF mener, at der med lovforslaget sker en uheldig sammenblanding af målgruppevurderingen oguddannelsesparathedsvurderingen. DVF mener, at man med lovforslaget rykkeruddannelsesparathedsvurderingen fra noget der sker i trinnet mellem grundskolen ogungdomsuddannelserne, til noget der også sker mellem forskellige ungdomsuddannelser.DVF ser følgende problemer:- Flere unge bliver vurderet til som ikke studieparate, for at de derved ikke skal miste deresmulighed for at komme på en produktionsskole.- Man udsulter med lovforslaget produktionsskolerne og dermed deres udbud.UVM bemærker:Undervisningsministeriet bemærker, at Ungdommens Uddannelsesvejlednings vurdering må ansesfor fortsat at blive truffet ud fra saglige kriterier.DVFs høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Bemærkninger fra Datatilsynet.Datatilsynet har hæftet sig ved, at det af lovforslagets almindelige bemærkninger fremgår, at enproduktionsskole fremover skal indhente oplysninger om, hvorvidt en produktionsskoledeltager erudeboende eller hjemmeboende, hvilket administrativt vil blive fastsat ved udmøntning aflovforslaget.Da persondataloven ikke er omtalt i lovforslaget, forudsætter Datatilsynet, at betahandlingsreglernei persondatalovens kap. 4 finder parallel anvendelse på behandlingen af oplysningerne omproduktionsskoledeltagerne samt produktionsskolens forpligtelse til at registrere bopælsstatus.
Endvidere bemærkes det, at der ved udarbejdelse af en bekendtgørelse eller cirkulære, der harbetydning for beskyttelsen af privatlivet, skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.UVM bemærker:Datatilsynets høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Bemærkninger fra LO.LO er generelt enig i, at et automatisk tilbud om produktionsskoleophold kan udgå af lovteksten,hvis den unge er både uddannelsesparat og ved, hvilken uddannelse han/hun ønsker at blive optagetpå. Dette er dog ikke altid tilfældet, hvorfor unge, der er studieparate men uafklarede omkring valgaf uddannelse, bør tilbydes en plads på en produktionsskole.LO tager afstand fra de økonomiske forringelser, der er foretaget for de unge både påproduktionsskoler og erhvervsskoler. Det vil medvirke til, at de unge søger lønarbejde i stedet for atblive i uddannelsessystemet.UVM bemærker.Undervisningsministeriet bekræfter at det ikke er hensigten at ændre på målgruppen, bortset fraunge, hvor godkendelsen alene baserer sig på, at den unge har afbrudt en ungdomsuddannelse.LOs høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Bemærkninger fra Produktionsskoleforeningen (PSF) samt Uddannelsesforbundet (UDF)Forstanderkredsen for produktionsskoler og produktionshøjskoler, Landsforeningen forproduktionsskoleledere har tilsluttet sig PSFs høringssvar.PSF og UDF gør i deres høringssvar opmærksom på, at det ændrede kriterium i målgruppen vilafstedkomme en uhensigtsmæssig stigmatisering af produktionsskolernes målgruppe. Medlovforslaget bliver målet om, at en ung skal kunne gennemføre en ungdomsuddannelse, mere uklart.Årsagerne til, at en ung afbryder sin ungdomsuddannelse, kan være meget forskellige, hvorfor deter problematisk at lave denne skævdeling. Produktionsskolerne har hidtil kunne fungere som etafklarende og kompetenceopbyggende forløb, hvilket de ikke kan mere med lovforslaget.Vedr. det forventede provenu stiller PSF og UDF spørgsmål herved, idet de anser det for urealistisk,da produktionsskoledeltagerne i så fald formentlig skal på anden forsørgelse.PSF og UDF finder det problematisk, at man i lovforslaget har præciseret, hvordan UngdommensUddannelsesvejledning skal vurdere og hjælpe de unge, der afbryder en ungdomsuddannelse.Ungdommens Uddannelsesvejlednings procedurer bør ikke præciseres iproduktionsskolelovgivningen.Med nedsættelse af skoleydelsen for unge over 18 år, der bor hjemme, tager man ikke hensyn tilproduktionskolernes særlige pædagogik og læringsmiljø, der bygger på produktion og praktiskarbejde. Når man ønsker at harmonisere skoleydelsen med Statens Uddannelsesstøtte, overser mandet forhold, at unge på en produktionsskole modtager skoleydelsen under betingelser, der på mangemåder adskiller sig fra andre uddannelser – idet produktionsskoleydelsen betragtes som enlønlignende ydelse, der kun ydes for den tid, den unge faktisk er til stede.
PSF og UDF forudsætter, at ændring i skoleydelsen ikke vedrører lærlinge under forsøgsprojekt,produktionsskolebaserede lærlinge samt lærlinge under den permanente ordning omproduktionsskolebaseret erhvervsuddannelse.Endelig hæfter PSF og UDF sig ved den øgede administrative byrde, som produktionsskolerne vilfå ved at skulle indhente oplysninger om, hvorvidt deltageren er hjemmeboende eller udeboende.UVM bemærker.Undervisningsministeriet bekræfter, at det ikke er hensigten at ændre på målgruppen bortset fraunge, hvor godkendelsen alene baserer sig på, at den unge har afbrudt en ungdomsuddannelse.Undervisningsministeriet bekræfter, at reduceringen i skoleydelsen ikke omfatter lærlinge.PSF og UDFs høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Bemærkninger fra KLKL bemærker, at lovforslaget vil give Ungdommens uddannelsesvejledning mulighed for at kommemed en mere kritisk målgruppevurdering, samt at besparelserne på skoleydelsen næppe vil virkefordrende på de unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse.UVM bemærker.KLs høringssvar giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget
Liste over organisationer og institutioner der høres over udkast til forslag til ændring af lov omproduktionsskolerNr.123456789101112131415161718192021222324252627282930313233HøringspartJaArbejdsgivernes ElevrefusionBestyrelsesforeningen for Social- og SundhedsskolerDanmarks EvalueringsinstitutDanmarks VejlederforeningDansk ArbejdsgiverforeningDansk Center for UndervisningsmiljøDanske Erhvervsskoler – bestyrelserneDanske Erhvervsskoler – lederneDanske HandicaporganisationerDanske LandbrugsskolerDanske RegionerDatatilsynetDet centrale HandicaprådErhvervsskolelederne i DanmarkErhvervsskolernes ElevorganisationForeningen for Registrerede RevisorerForstanderkredsen for produktionsskoler ogproduktionshøjskolerFunktionærernes og Tjenestemændenes FællesrådHandelsskolernes LærerforeningHåndværksrådetKommunernes LandsforeningLandboungdomLandbrug og FødevarerLandsforeningen af produktionsskoleledereLandsorganisationen i DanmarkLandssammenslutningen af HandelsskoleeleverProduktionsskoleforeningenRigsrevisionenRådet for de Grundlæggende ErhvervsrettedeUddannelserRådet for Etniske MinoriteterSammenslutningen af LandbrugetsArbejdsgiverforeningerSocial- og sundhedsuddannelsernesLandselevbestyrelseSOSU-LederforeningenBemærkningerBemærkninger Nej
XX
X
X
X
X
X
X
XXX
XX
X
X
3435
UddannelsesforbundetUngdommens UddannelsesvejledningUdviklingsCenterUden for høringslisten36FOA – Fag og Arbejde
XX
XX
X