Tak for det.
Tak til Folketinget for den meget velvillige behandling af lovforslaget, og ikke mindst naturligvis tak til forligskredsen bestående af Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og VK-partierne for et godt og hurtigtarbejdende fællesskab om at skabe grundlaget for flere praktikpladser i 2011.
Vi havde jo et historisk tilbageslag i antallet af praktikpladser i 2009 som følge af den internationale økonomiske krise, og det er der ikke nogen grund til at lægge skjul på.
Tværtimod har netop det, at vi har kunnet tale åbent og også konstruktivt om det i forligskredsen, betydet, at vi kunne tilvejebringe ressourcer til at gøre noget ved det i det kommende år, ligesom vi har gjort det i 2010.
De seneste praktikpladstal viser, at det, vi har gjort for 2010, faktisk virker, og vi styrker så indsatsen yderligere i 2011.
De seneste tal viser, at stigningen i antallet af praktikpladser har været på 19 pct.
i år, og den stigning forudsætter vi fortsætter i 2011 med det initiativ, der er taget i fællesskab.
Først og fremmest er der praktikpladspræmien.
Den har vi håndteret i Folketingssalen tidligere, men det er jo en meget stor del af den samlede praktikpladspakke for 2011, hvor vi hæver praktikpladspræmien fra 50.000 kr.
til 70.000 kr.
og også sikrer, at udbetalingen af præmien forlænges, så vi undgår de helt korte uddannelsesaftaler, som til en vis grad kunne ligne spekulation, og i stedet sikrer, at det giver den uddannelse, vi har brug for.
Så kommer så i dag striben af initiativer, som yderligere understøtter det praktikpladsopsøgende arbejde, understøtter, at De faglige udvalgs fokus bliver rettet derimod, og så giver vi mulighed for, at man kan tage skolepraktik på trin 2 i de trinopdelte uddannelser.
Derfor vil jeg bruge resten af min taletid på at adressere de spørgsmål, som er rejst under debatten.
Socialdemokraternes ordfører anfører, at man ikke kan gøre sin uddannelse færdig, hvis der ikke er en uddannelsesgaranti, forstået sådan, at der er garanti for skolepraktik til og med trin 2 i de trinopdelte uddannelser.
Jeg forstår godt, hvad der ligger bag, og har egentlig også fuld respekt for opfattelsen.
Jeg tror bare, det er vigtigt ikke at få sagt til de unge, der søger erhvervsuddannelserne, at man ikke kan gøre sin uddannelse færdig.
For på de trinopdelte uddannelser er en trin 1-uddannelse også en færdig uddannelse.
Det vil sige, at for dem, der gennemfører en trin 1-uddannelse ude på arbejdsmarkedet, anerkender vi jo, at det er en fuld og hel uddannelse, og det risikerer vi at udvande, hvis vi siger, at det ikke gælder, hvis man gennemfører den i skolepraktik.
Med det in mente vil jeg dog sige, at jeg godt kan give noget medløb på, at når der ikke aktuelt er et arbejdsmarked for en trinopdelt uddannelse, i med at praktikpladserne simpelt hen ikke er der – det kan godt være, at funktionen er derude, men praktikpladserne er der ikke – så har vi i regeringen sammen med forligskredsen været indforstået med, at vi laver det, som fru Marianne Jelved kalder en konjunkturbestemt buffer i skolepraktiksystemet.
Her vil jeg gerne tilkendegive, at sådan vil vi også gerne opfatte det i regeringen, nemlig som en konjunkturbestemt buffer.
Omvendt er jeg af den opfattelse, at længere uddannelse ikke altid er bedre uddannelse.
Nogle af de unge, som vi heldigvis også får givet gode uddannelser inden for erhvervsuddannelserne, er ikke nødvendigvis minded for lange uddannelser, som har en meget bred palet.
På nogle af byggeriets fag kan det jo være sådan, at hvis man vælger de to trin, mestrer man det brede og det komplekse i den store virksomhed, eller måske netop i den lille virksomhed, hvor man skal være allround.
Så kan der være andre unge, som siger, at de egentlig gerne vil beherske en smallere jobfunktion – det kan være, det er der, interessen ligger – men beherske den i dybden, og det kan være lige så godt som en længere uddannelse.
At der skulle være den mulighed, var jo det, den her side af salen inklusive Det Radikale Venstre i 2003 indgik aftale om.
Derfor bad vi De faglige udvalg om at lave de trinopdelte uddannelser, og jeg har jo senest her i efteråret sammen med forligskredsen også haft lejlighed til at høre rådets vurderinger af de enkelte uddannelser.
Vi er ved at kigge det igennem i ministeriet.
Jeg mener ikke, at vi er helt færdige med det, men når vi har kigget tingene grundigt igennem, regner jeg sådan set med, at jeg vil følge i hvert fald størstedelen af de indstillinger, der har været med hensyn til opdelingerne.
Jeg vil i hvert fald her i Folketingssalen sige, at jeg meget gerne holder naturligvis forligskredsen, det giver sig selv, men også Uddannelsesudvalget som sådan orienteret om, hvad der sker på området.
Det var kun i forbindelse med en enkelt sætning heroppefra i dag, at jeg må sige at jeg mistede tråden, og det var, da fru Pernille Vigsø Bagge mente, at det egentlig var en god del i aftalen, at vi begrænsede den adgang, man kan få til de meget favorable ordninger, der er her, når man kommer udefra.
Det er forligskredsen jo enige om, for ellers var det ikke en del af aftalen, men fru Pernille Vigsø Bagge benyttede lejligheden til lige sådan at give et lille slag til dansk landbrug ved at sige, at der har været et overforbrug, eller jeg tror endda, der blev brugt udtrykket et misbrug, af billig arbejdskraft, især i landbruget, blev der så tilføjet.
For det første er der overhovedet ikke noget belæg for at sige det.
Det er i hvert fald ikke noget, jeg kan bekræfte fra den ministerpost, jeg har.
For det andet stod dansk landbrug faktisk i den situation i en periode – det er heldigvis ved at vende, fordi der kommer flere landbrugselever – at de faktisk ikke kunne tiltrække danske elever, da der var meget favorable vilkår på det danske arbejdsmarked.
De enkeltsager, der har været om skoler, er der blevet fulgt op på i ministeriet, og de er selvfølgelig blevet taget alvorligt.
Men jeg synes ikke, at man kan pege fingre ad landbruget som erhverv.
Tværtimod er situationen jo den, at det er et af de erhverv, der faktisk nu, ligesom byggeriet, løfter en meget stor del af praktikpladsopgaven.
Jeg var sammen med Dansk Byggeri går, og efter deres oplysninger – jeg har ikke lige fået dem tjekket – er væksten i byggeriet sådan, at der er en stigning på 25 pct.
Det korte af det lange er, at med aftalen her står det danske samfund bedre rustet til fortsat at imødegå de følger og konsekvenser, den internationale økonomiske krise har haft, og den risiko for ungdomsarbejdsløshed eller opgivenhed blandt unge, der vil følge deraf.
Det vil jeg meget gerne kvittere for.
Jeg synes, at der har været et fint samarbejde om det, og det er nu væsentligt, at vi ikke mindst i forligskredsen er med til at tale aftalen op og sikre, at unge ikke bliver skræmt væk fra vores rigtig gode faglige uddannelser.