Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 60 Bilag 1
Offentligt
921771_0001.png
921771_0002.png
SocialministerietAlmene boligerJ.nr. 2010-7268gkj
25. november 2010

Høringsnotat

om

Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.

(Stop for anvisning til ghettoområder af borgere fra lande uden for Det

Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde)

1. Indledning

Lovforslaget har i perioden den 12. til 19. november 2010 været i høring hos enrække organisationer m.v., jf. pkt. 4. Der er fremsat forskellige indholdsmæssi-ge bemærkninger, der gennemgås i det følgende.

2. Ghettoområder

BOSAMogRådet for Socialt Udsattefinder det problematisk og stigmatiseren-de at bruge begrebet ghetto om et boligområde. BOSAM stiller sig særligt kri-tisk overfor, at etnicitet inddrages som en faktor i lovforslaget.Kommentar:Der er områder, hvor problemerne er af en sådan karakter, at de må betegnessom ghettoområder. I den forbindelse er det vigtigt at være præcis omkringproblemets karakter og omfang. Lovforslaget indeholder på den baggrund endefinition af, hvad der forstås ved et ghettoområde.Dansk Flygtningehjælp finder det isoleret set positivt, at nyankomne flygtningeskal anvises bolig uden for de udsatte boligområder. Samtidig udtrykker Flygt-ningehjælpen i forbindelse med både identifikation af et ghettoområde og detforeslåede stop for anvisning af ikke-EØS borgere stærk principiel betænkelig-hed ved, at nationalt tilhørsforhold og dermed etnicitet indføres som kriterium ien retlig regulering på boligområdet, idet en evt. ringere adgang til en bolig vilrejse spørgsmål om diskrimination. I forlængelse heraf finder Flygtningehjæl-pen, at forslaget ikke må betyde længere ventetid for de nævnte borgere.KommentarMed forslaget må kommunen ikke anvise en række persongrupper, herunderborgere fra ikke-EØS lande, til ghettoområder og områder, der kan anvendekombineret udlejning. Det medfører, at kommunen skal anvise disse person-grupper en bolig et andet sted. Er det ikke muligt, skal kommunen anvise til enledig bolig i de nævnte områder, jf. det foreslåede § 59, stk. 7, i forslag til lovom ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger oglov om leje (Styrket indsats i ghettoområder og anvendelse af den almene bo-ligsektors midler) (L 61), forslagets § 1, nr. 6. Forslaget vil således ikke stille
Side1af2Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@140978db\@[email protected]
de nævnte persongrupper ringere ligesom forslaget eller ikke vil medføre læn-gere ventetid på en bolig

3.Tomme boliger

RealkreditrådetogRealkreditforeningennoterer sig, at der indføres et forbudmod kommunal anvisning til ghettoområder og områder, der er omfattet afkombineret udlejning med visse undtagelser. I forlængelse heraf forudsætterrådet, at kommunerne betaler evt. udgifter til husleje, hvis boliger står tommeefter det gældende regelsæt og at dette fortsat vil være tilfældet.Kommentar:De foreslåede lovændringer indeholder ikke et generelt forbud mod kommunalanvisning til ghettoområder og områder omfattet af reglerne om kombineretudlejning.I forhold til de eksisterende regler om at lade boliger stå tomme har kommu-nalbestyrelsen og boligorganisationen i dag mulighed for at indgå en aftale omat lade boliger stå tomme i områder, der er omfattet af reglerne om kombineretudlejning. Samtidig skal de to parter aftale, hvorledes de afholder udgifterne tillejetab. Der foreslås ingen ændring af disse regler.

4. Andre høringssvar

Advokatrådet, Danmarks Lejerforening, Dansk Flygtningehjælp, KøbenhavnsByret og Ældremobiliseringenbeklager lovforslagets korte høringsfrist.Advokatrådet, Boligselskabernes Landsforening, Danmarks Lejerforening,Domstolsstyrelsen, Finansrådet, Landsbyggefonde, og Ældremobiliseringenoghar meddelt, at de ikke har bemærkninger til forslaget.Lovforslaget er sendt i høring hos følgende organisationer m.v: AkademiskArkitektforening, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbe-vægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening,BOSAM, By og Bolig, Byggeriets Evaluerings Center, Byggeskadefonden,Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for Ligebehandling afHandicappede, Center for Små Handicapgrupper, Danmarks Lejerforeninger,Dansk Byggeri, Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer,Danske Regioner, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, Dansk Flygtningehjælp,De Samvirkende Invalideorganisationer DSI, Det centrale Handicapråd, Ejen-domsforeningen Danmark, Finansrådet, Foreningen af Rådgivende IngeniørerFRI, Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring ogPension, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Kommu-nekredit, Kommunernes Landsforening, Landsbyggefonden, LandsforeningenÆldre Sagen, Lejernes Landsorganisation i Danmark, O.K.-fonden, Organisati-onen af Selvejende Institutioner, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådetfor Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, Statens Bygge-forskningsinstitut og Ældremobiliseringen.
Side 2 af 2Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@140978db\@[email protected]