Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
L 59 Bilag 7
Offentligt
951670_0001.png
951670_0002.png
951670_0003.png
951670_0004.png
Munklinde 3. februar 2011
Til:Teknologiudvalget for Videnskab og TeknologiEmne:Bemærkninger til Lovforslag nr. L 59 Folketinget 2010-11- Forslagtil Lov om elektroniskekommunikationsnet og -tjenester, fremsat den 17. november 2010 af videnskabsministeren(Charlotte Sahl Madsen)§ 1. Lovens formålLovens formål er at fremme et velfungerende og innovationspræget marked for elektroniskekommunikationsnet og -tjenester til gavn for slutbrugerne.1. Munklindes- og Stubkærs VennerEn interessegruppe under Munklindes- Stubkærs Venner (Ikast området repræsenterende ca. 500.bruger af mobilnet - bredbånd (Internet og mobiltelefon ) har følgende bemærkninger, som i højgrad er i samklang med Region Midtjyllands opråb og engagement.Vi har tidligere henvendt os, desværre uden fornødent, engageret og seriøst respons.2. BemærkningerVi konstaterer, at loven umiddelbart er fremført, som en tilpasning til EU direktivgivning ogregulativer og ikke omfatter nugældende aftale på teleområdet bl.a. vedrørende levering afmobiltelefoni og adgang til mobilt bredbånd –aftalevilkår mellem IT – og Telestyrelsen og de 4store Teleudbydere.2.1. Ad.: Lovens pkt. 4.1.4 - ForsyningspligtReglerne om forsyningspligt opdateres og fremtidssikres, således at det bliver muligt at tilpasseomfanget af forsyningspligten til det konkrete behov på markedet. Reglerne forenkles og tilpassesdirektiverne sprogligt. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling bemyndiges til at fastlæggeomfanget af forsyningspligten. For at implementere forsyningspligtdirektivet indføres en pligt forforsyningspligtudbydere til at underrette IT - og Telestyrelsen om forhold, der kan påvirkeforsyningspligten.Ændringerne i lovforslaget i forhold til gældende lov medfører ikke i sig selvændringer i vilkårene for den nuværende udpegede forsyningspligtudbyderDet vil sige:-At de aftalte vilkår mellem IT- og Telestyrelsen og de store teleudbydere sandsynligvis ergældende frem til 2017 – 2019, og derfor ikke umiddelbart kan forhandles.At Videnskabsministeriet ikke i aftalerne med udbyderne af mobiltelefoni har forpligtigetdem til en 100 % dækning af Danmarks geografiske område, men kun forpligtiget dem til:en udendørs dækning(= uden for bygninger), - således at 95 % af det geografiske område erdækket og 98 % af befolkningen,
-
hvilket vi i vort område lider under og fortsat vil gøre hvis ikke, der gribes ind.
1
Problemerne er bl.a. følgende:• Alarmering ved ulykker,der kan ikke ringes 112,• Ambulancetjenesten melder om manglende mobildækning,• Hjemmeplejens kommunikation med læger og hospitaler,• Alarmsystemer fra: malkerobotter, ventilationsanlæg i svinestalde/kyllingehuse,gylletanke m.m. kan ikke fungere.• problemer for virksomheder og deres kunder og leverandører,• almindelig gene ved ikke at kunne anvende mobiltelefonen i hverdagen.Problemerne er opstået som følge af:3. Vort Budskab3.1.Vi vil bede Udvalget se nærmere på de i pkt. 2.1. nævnte forhold, idet lovforslagets børomfatte/ændrevilkårene for de nuværende udpegede forsyningspligtudbyderesåledes, at dersikres en 100% dækning allerede nu og ikke om 6-8 år og ikke blot for vort område men for helelandet, da en del af Danmark stadig er uden forbindelse med internetopkoblinger og mobiltelefoni.Vi er ikke dækket med alvorlige konsekvenser til følge.3.2. Problem / Dilemma3.2.1. Tidligere fremsat fra Munklinde - Stubkærgruppen:Internet – mobil telefoniVi har konstateret, at for en stor dels vedkommende er der kun ringe eller ingen forbindelse for såvidt angår mobiltelefoni og ligeså for adgang til internet. Vi er ikke ubekendt med årsagen til dennesituation, idet teleselskabernes maste-og sendeudstyr er placeret i periferien af vort område/( 10 km+) og derfor ikke rækker det acceptabelt niveau, hvor mobiltelefonen – smartphones virker. Dendårlige dækning har mange konsekvenser for vort samfund. Ikke blot er den enkelte berørt i sindaglige anvendelse af mobiltelefon – ingen forbindelse eller generende afbrydelser - ogproblemfyldt anvendelse af internet – hastighed på under 0,5M/bit download – men områdetrummer også et antal små og større erhvervsdrivende, som professionelt er afhængige af envelfungerende kommunikationsstandard. Til eksempel kan nævnes tømreren, som ikke kan modtagearkitektens tegninger elektronisk, og de små internetbutikker, som passes hjemmefra, hvor denringe forbindelse til nettet giver store vanskeligheder. Også landbruget har store vanskeligheder.hvis alarmen i svinestalden eller på kyllingefarmen ikke kan aktivere landmandens mobiltelefon,kan det få fatale konsekvenser for både grise, kyllinger og for landmand. Her skal også nævnes demiljømæssige tiltag ved opsætning af alarmer på gylletanke for at forhindre udslip af gylle, deralene bygger på mobilteknologi. Mange andre funktioner i landbruget fungerer heller ikke optimalt– markvandmaskiner med mobilstart kan f.eks. ikke startes eller alarmere.Ligeledes pålægges det landbruget elektronisk at udfylde diverse skemaer, kort o.l. til kommune ogEU, hvilket stort set er umuligt på så lav internethastighed, som opleves.Fælles for private og erhvervsdrivende skal det nævnes, at revision, kontakt til banker og alkommunikation med det offentlige efterhånden foregår elektronisk , hvorfor det er overordentligproblematisk, hvis ikke dækning for mobiltelefoni og hastighed på internet forbedres til etacceptabelt niveau.Et andet væsentligt område, som er påvirket, er hjemmeplejen, sundhedsplejen og vagtlægeordningen. Den digitale teknologi, som de forventer at kunne benytte sig af, virker simpelthen ikke
2
mange steder. Konsekvenserne af dette kan være svære at gennemskue. Den digitaleundervisningsform, herunder udlevering af mobiltelefoner til de unge som læringsmiddel, er udenfor rækkevidde i vort område. Der er, som vi i arbejdsgruppen ser det, ved at danne sig en digitalkløft mellem os i yderområderne og de, som har mulighed for at benytte alle de tilbud ogmuligheder, som et digitalt højhastighedssamfund har at tilbyde, hvilket understøttes i rapporten fraHøjhastighedskomiteen januar 2010.4. Flere mobilmaster, Ja tak - Vi har løsningen, se kort side 4Som det fremgår af kortet, ligger Munklinde området i en ”Dødt Område” uden kontakt til detmobile net. Vi er opmærksomme på, at det kan være en langsommelig og bekostelig affære atopsætte master til formålet og har derfor undersøgt alternative muligheder. Vi må desværrekonstatere, at de store selskaber ikke responderer på henvendelser fra vort område.Masteloven giver i dag mulighed for at anvende de af forsvaret opstillede master. Forsvaret har enmindre antenneinstallation med radiomateriel beliggende i Munklinde, Lindeballe , der i dag benyt-tes af Flyvetaktisk Kommando i Karup. Det er vurderingen, at anvendelse af anlægget også til civilkommunikation ville være et godt alternativ og bidrage til løsningen af vort mobile teknologiskeproblemer. Vi er bekendt med at anlægget vil blive afhændet af Forsvaret i forbindelse med im-plementeringen af nuværende forsvarsforlig 2011 og derfor kunne være en attraktiv løsning.
.”Alle har ret til hurtige forbindelser.Superhurtigt bredbånd er afgørende forsamfundsudviklingen, og derfor bør staten sikre, at alle kan få lige adgang til det. Samtidig børstaten sørge for et antal nye mobilmaster, så der ikke længere findes steder i Danmark uden entilstrækkelig trådløs forbindelse med omverdenen.1Denne totaladgang til hurtigebredbåndsforbindelser og mobiltelefoni skal sikres ved fremover at forpligte udbyderne til at dækkealle egne – også der, hvor det ikke isoleret set er rentabelt.”Sat uden for døren.Det kan ikke være rigtigt, at hundredvis af borgere og virksomheder i voresregion bare kan sættes uden for døren i et samfund, hvor hurtig og sikker kommunikation spiller enDen målsætning er blandt de anbefalinger, som Region Midtjylland kommer med i sit høringssvar til rapporten fraregeringens højhastighedskomite –dog ikke og aldrig kommenteret af komiteen. Diskriminering.Hvis ikkebredbåndshastigheden overalt bliver ens, er der allerede i store områder i Region Midtjylland . hvor det ikke er muligt atdrive erhvervsvirksomhed på lige vilkår.Somel og vand:”Vi er nødt til at se på adgangen til bredbånd, lige som vi serpå adgangen til el og vand. Det er en del af den infrastruktur, som bare skal være i orden, hvis samfundet skal kunneudvikle sig”, siger regionsrådsformand Bent Hansen. Denne totaladgang til hurtige bredbåndsforbindelser ogmobiltelefoni skal sikres ved fremover at forpligte udbyderne til at dække alle egne – også der, hvor det ikke isoleret seter rentabelt.1
3
stadig større rolle. Når markedet ikke vil sørge for mobildækning til de sidste, må staten gøre det”5. InternetFor så vidt angår internetforbindelser har vi her i Munklinde området forsøgt at løse problemernegennem samarbejde med bl.a. SkyLine (trådløst bredbånd), Energi Midt (fiberbredbånd) og TDC(kobbernet) og har opnået en nogenlunde acceptabel løsning, dog langt fra tilstrækkelig.6.Mobilnettes turDet er håbet, at vor henvendelse til Teknologiudvalget for Videnskab og Teknologi vil sikre detpolitiske niveaus medvirken til nuancerede og fleksible løsninger på de problemområder, der erknyttet til mobiltelefoni, herunder manglen på 100% dækning. Adgang til mobilnettet må være enselvfølge over hele landet, og behovet vil bare vokse og vokse.
s
4