Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 57
Offentligt
927732_0001.png
927732_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
5. december 2010
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 30. november 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 43 (L 57), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraRasmus Prehn (S).
J.nr. 2010-0015774

Spørgsmål nr. 43:

”Ministeren bedes vurdere, hvor mange borgere, der efter at Udbetaling Danmarker fuldt indfaset, vil være nødt til både at henvende sig til borgerservice med en ty-pe sager og Udbetaling Danmark med en anden type sager?”

Endeligt svar:

Det er afgørende, at det ikke bliver svært for borgerne at finde rundt i systemet, ogat borgerne ikke henvises fra den ene myndighed til den anden. Det håndteres delsved en klar kanalstrategi og selvbetjeningsløsninger, dels ved at kommunerne kanyde særlig hjælp til de borgere, som ikke kan benytte selvbetjeningsløsningerne.Størstedelen af borgerne vil være i stand til at betjene sig selv, sådan at UdbetalingDanmark vejleder borgeren (og træffer afgørelse) uden kommunal involvering.Borgerne vil dog fortsat kunne møde op i kommunens borgerservicecenter medhenblik på at få konkret hjælp og vejledning – også i forhold til Udbetaling Dan-marks sagsområder.Borgere, der søger om ydelser hos såvel kommunerne som Udbetaling Danmark,vil skulle henvende sig begge steder, jf. beskrivelsen af opgavesplittet i besvarelsenaf spørgsmål nr. 12 til L 57. Det kan fx være borgere, der søger om folkepension(Udbetaling Danmark) og om personligt tillæg (kommunen).Ansøgning om folkepension indgives imidlertid kun én gang, hvorefter administra-tionen foregår mere eller mindre automatisk for de fleste pensionister. Nogle pen-sionister vil søge om personlige tillæg flere gange hos kommunen, men kun sjæl-dent have behov for at kontakte Udbetaling Danmark. Pensionister med varierendeindkomster vil i stedet have behov for løbende at oplyse Udbetaling Danmark omindkomstændringer, men sjældent søge kommunen om personligt tillæg.
Det er ikke muligt at vurdere, hvor mange borgere, der vil have behov for at hen-vende sig begge steder.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2