Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 57
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 57980003985665. december 2010
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 30. november 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 40 (L 57), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraRasmus Prehn (S).
J.nr. 2010-0015774
”Ministeren bedes oplyse, på hvilket grundlag det forventes, at der bliver færreborgere, der vil henvende sig i kommunernes borgerservice efter, at UdbetalingDanmark er etableret, når det samme ikke gjaldt, da man centraliserede SKAT?”
Kommunerne skal fortsat være den centrale myndighed og indgang for borgere,som har sammensatte eller akutte problemer, som ikke kan betjene sig selv viaselvbetjeningsløsninger og telefonisk kontakt, eller som blot vælger at møde per-sonligt op i borgerservicecentret, se svarene på spørgsmål nr. 1 og 12 til L 57.Af de ca. 2.000 årsværk, som i dag er beskæftiget med den objektive sagsbehand-ling i kommunerne, skal de 500 årsværk derfor forblive i kommunerne og løse deopgaver, som involverer personlig kontakt, herunder generel vejledning. I bereg-ningen af besparelsespotentialet er der således ikke forudsat en nedgang i personli-ge henvendelser i kommunernes borgerservicecentre.Det bemærkes endvidere, at der er to grundlæggende elementer i konstruktionenomkring Udbetaling Danmark, som vil sikre imod, at kommunerne kan komme tilat løse vejledningsopgaver, som rettelig skal løses af Udbetaling Danmark.For det første er delingen af vejledningsforpligtelsen mellem kommunerne og Ud-betaling Danmark meget klart defineret: Kommunerne bliver den eneste indgangfor personlig betjening, mens Udbetaling Danmark bliver eneste indgang i forholdtil alle andre henvendelseskanaler (fx telefon, brev og e-mail), når det drejer sig omde ydelser, som Udbetaling Danmark får ansvaret for.For det andet er det kommunerne selv, som vil have den afgørende indflydelse påadministrationen og vejledningsopgaven på tværs af kommunerne og UdbetalingDanmark. Flertallet i Udbetaling Danmarks bestyrelse udpeges således efter indstil-ling fra kommunerne, og det er denne bestyrelse, som vil have det overordnede an-svar for, hvordan Udbetaling Danmarks serviceniveau og samarbejde med kommu-nerne tilrettelægges. Det endelige mål med denne kommunale forankring er at sikreet optimalt samspil mellem de fortsatte kommunale opgaver på social- og beskæf-
tigelsesområdet og den objektive sagsbehandling, så borgerne fortsat kan få en hel-hedsorienteret vejledning og sagsbehandling.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2