Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 57
Offentligt
927582_0001.png
927582_0002.png
927582_0003.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 24. november 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 12 (L 57), som hermed besvares.
3. december 2010J.nr. 2010-0015774

Spørgsmål nr. 12:

”Hvordan mener ministeren man i alle tilfælde kan skille den personlige og objek-tive sagsbehandling fra hinanden, når man ved, at udsatte borgere typisk har megetsammensatte sociale problemer, hvor pension, boligydelse, børneydelser, arbejds-prøvning, personlige tillæg etc. skal sammentænkes?”

Endeligt svar:

Oprettelsen af Udbetaling Danmark medfører ingen ændringer i kommunernes for-pligtelse til at foretage en helhedsvurdering i forhold til den enkelte borger.Nedenstående redegørelse gives med forbehold for, at fordelingen af og samspilletmellem myndighedsopgaver mellem Udbetaling Danmark og kommunerne først vilblive endeligt fastlagt i forbindelse med lovforslag, som fremsættes i foråret 2011.Størstedelen af myndighedsopgaverne på de omfattede sagsområder vil blive over-ført til Udbetaling Danmark ved lov.En række afgørende myndighedsopgaver forbliver dog i kommunerne. Helt over-ordnet drejer det sig om ”socialfaglige delydelser” samt vejledning over for borge-re, som henvender sig personligt i det kommunale borgerservicecenter.Nedenstående redegørelse gives med forbehold for, at fordelingen af og samspilletmellem myndighedsopgaver mellem Udbetaling Danmark og kommunerne først vilblive endeligt fastlagt i forbindelse med et lovforslag, som fremsættes i foråret2011.Myndighedsopgaverne på de omfattede områder kan helt overordnet opdeles i1) afgørelsesvirksomhed (sagsbehandling), 2) vejledning af borgeren og3) administration i øvrigt (fx udbetaling og opkrævning).1) Sagsbehandling
Sagsområderne er overordnet kendetegnet ved, at tildeling og udmåling af ydelser-ne beror på objektive kriterier, der er fastsat i lovgivningen. Reglerne efterladerdermed som udgangspunkt ikke rum for et forvaltningsretligt skøn og således hel-ler ikke mulighed for at anlægge et lokalt/kommunalt serviceniveau eller lignende.
Det er dette kendetegn, som har givet anledning til betegnelsen ”objektiv sagsbe-handling”. Det bemærkes, at tilkendelse af førtidspension, som sker på grundlag afen socialfaglig helhedsvurdering, forbliver en ren kommunal myndighedsopgave.Udgangspunktet vil således være, at afgørelseskompetencen på sagsområderne til-lægges Udbetaling Danmark.Der vil dog være afgørelser på sagsområderne, som det er mest hensigtsmæssigt, atden enkelte kommune fortsat varetager. Det gælder især ansvaret for de ydelser,der som regel tildeles ud fra et individuelt konkret skøn, og ansigt-til-ansigt kontaktmed borgerne.I det hidtidige arbejde er der foreløbigt udpeget nedenstående liste af ydelser ogøvrige afgørelser, som kommunerne fortsat vil have ansvaret for:Almindeligt helbredstillæg (pension)Udvidet helbredstillæg (pension)Personligt tillæg (pension)Udbetaling af pension efter § 36 i lov om social pension (pension)Tilkendelse, frakendelse og hvilende førtidspension (førtidspension)Beboerindskudslån (boligstøtte)Opfølgningssamtale med sygemeldte (barseldagpenge)Endvidere vil Udbetaling Danmark på nogle områder skulle indhente oplysningerom borgerens mere sociale forhold for at kunne træffe afgørelse. I mange tilfældevil kommunen være i besiddelse af disse oplysninger. Udbetaling Danmark vil der-for typisk skulle indhente oplysninger fra kommunen vedrørende grundlaget for af-gørelser om:Fravigelse af max boligstøttegrænse (boligstøtte)Halvdelsreglen (boligstøtte)Vurdering af om ansøger er stærkt bevægelseshæmmet (boligstøtte)2) Vejledning
Der skelnes mellem generel vejledning og vejledning knyttet til en konkret/eksiste-rende sag.I forhold til den generelle vejledning, vil vejledningsansvaret afhænge af borgerenshenvendelseskanal: Henvender borgeren sig ad ikke-personlige henvendelseskana-ler (internet, e-mail, telefon, brev, mv.) vil det være Udbetaling Danmark, som fo-restår vejledningen af borgeren. Dette gælder dog ikke vejledning om de ydelser,som kommunen bevarer myndighedsansvaret for.Hvis borgeren henvender sig personligt i det enkelte kommunale borgerservicecen-ter, vil kommunen være forpligtet til at vejlede borgeren om generelle spørgsmål.Dette gælder også for de ydelser, som Udbetaling Danmark har myndighedsansva-ret for.I forhold til vejledning knyttet til en konkret/eksisterende sag vil det altovervejendeudgangspunkt være, at al vejledning alene kan gives af den myndighed, som harafgørelseskompetencen på det pågældende område. Det betyder fx, at borgeren skalhenvende sig til Udbetaling Danmark, hvis vedkommende ønsker vejledning i til-knytning til en afgørelse truffet af Udbetaling Danmark.
2
Samtidig er det helt afgørende, at det ikke bliver svært for borgerne at finde rundt isystemet, og at borgerne ikke henvises fra den ene myndighed til den anden. Dethåndteres dels ved en klar kanalstrategi og selvbetjeningsløsninger, dels ved atkommunerne kan yde særlig hjælp til de borgere, som ikke kan benytte selvbetje-ningsløsningerne.Størstedelen af borgerne vil være i stand til at betjene sig selv, sådan at UdbetalingDanmark vejleder borgeren (og træffer afgørelse) uden kommunal involvering.Borgerne vil dog fortsat kunne møde op i kommunens borgerservicecenter medhenblik på at få konkret hjælp og vejledning – også i forhold til Udbetaling Dan-marks sagsområder.3) Administration i øvrigt
Udgangspunktet er, at den administration, som knytter sig til de ovennævnte myn-dighedsopgaver, vil blive udført af kommunen eller Udbetaling Danmark alt af-hængig af, hvem der har myndighedsansvaret.På visse områder vil der dog kunne blive tale om samarbejde. Et eksempel er kon-trolindsatser m.v. i forhold til socialt bedrageri, hvor kommunernes og UdbetalingDanmarks indsatser skal organiseres i et tæt samspil.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3