Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 57 Bilag 12
Offentligt
933140_0001.png
933140_0002.png
Sendt:12. december 2010 22:48Emne:L 57 - Etablering af Udbetaling Danmark
Kære OrdførereJeg har med stor interesse set høringen den 9. december 2010 i Arbejdsmarkedsudvalget om L 57(Etablering af Udbetaling Danmark).Jeg er leder i et kommunalt Borgerservicecenter, og har ansvaret for nogle af de opgaver, der skalflyttes til ATP. Jeg er ikke i tvivl om, at der kan skabes stordriftsfordele ved at samle administrativeopgaver, men ved kun at etablere 5 centre, er der en enorm risiko for, at borgerne ikke får deydelser, de er berettigede til. Vi taler her om ydelser, som er den enkelte borgersforsørgelsesgrundlag.Der vil ikke være erfarne medarbejdere til at løse opgaverne i 2012, da en meget stor andel afmedarbejderne, bor så langt væk fra de 5 centre, at de ikke vil blive overflyttet til ATP.Automatisering af arbejdsgangeI stedet for stordriftsfordele ved at samle opgaverne, kan kommunerne/staten spare det samme, ellerformentlig endnu mere, hvis det blev muligt at genbruge de oplysninger, som det offentlige alleredehar. Ved at genbruge oplysninger, kan arbejdsgange automatiseres i meget høj grad.Professor Grønnegård satte da også under sit indlæg på høringen spørgsmål til, hvorfor borgereskal ansøge om udbetaling af folkepension. Det vil være langt enklere, hvis man, når man bliver 65år, bare skal give besked på, hvornår man ønsker folkepensionen udbetalt.Et andet eksempel er udbetaling af boligstøtte. Når borgere i dag skal søge om udbetaling afboligstøtte, skal de udfylde en, for langt de fleste, uforståelig ansøgning. Der findes enselvbetjeningsløsning, der stort set er umulig at bruge (se evt. blanket og selvbetjeningsløsning her:https://www.borger.dk/Selvbetjening/Sider/fakta.aspx?sbid=8581).I stedet kunne oplysninger automatisk komme fra forskellige registre, f.eks. indkomst (E-indkomstregisteret), bopæl, ejendomsregister og husleje, så borgerne kun skal svare på få og enklespørgsmål, i forbindelse med ansøgning. Oplysningerne kan samles og behandles automatisk ogboligstøtten kan så blive udbetalt direkte uden anvendelse af personaleressourcer.MedarbejderneUnder høringen blev der også spurgt ind til hele medarbejderproblematikken, og flere gange blevder sammenlignet med kommunalreformen og overflytning af medarbejdere til SKAT i 2005.Denne overflytning til ATP kan slet ikke sammenlignes med tidligere overflytninger, alene fordi detikke tidligere er set, at centralisering og flytning af så mange medarbejdere er sket fra næsten 100steder til 5 steder. Ved overflytningen til SKAT var det til over 70 forskellige byer,
kommunalreformen var til mindst 98 byer. I forbindelse med Domstolsreformen, blev 150medarbejdere på tinglysningsområdet samlet et sted, men det skete samtidig med at opgaven blevdigitaliseret.Ikke tidligere har så mange medarbejdere (1000-1500) fået så langt til sin nye arbejdsplads. Mangevil forøge den daglige transport på 2-300 km, hvis de fulgt med deres opgave.Ved etablering af Udbetaling Danmark sker der ingen forenkling eller digitalisering afarbejdsgange. Det betyder, at ATP er afhængig af medarbejdere, der kan løse opgaverne, som deløses i dag.Jeg er i kontakt med mange Borgerservicechefer i landet, og jeg kan uden at overdrive sige,at flertallet af af medarbejdere, der kan løse opgaverne, vælger IKKE at følge med deres opgavepga. afstanden. Jeg har derfor meget svært ved at se, hvordan der kan køres sikker drift i 2012 og 2-3 år frem. Det vil gå ud over borgerne.Jeg har erfaring med oplæring af nye medarbejdere på boligstøtteområdet og kan oplyse, atselvom ydelserne bygger på objektive kriterier, betyder det ikke, at det er rutineprægedearbejdsopgaver. Min erfaring er, at det tager mindst 3 år at opnå erfaring, som gør medarbejderen istand til selvstændigt at løse alle opgaverne. Det er jeg sikker på også gælder på de andreydelsesområder.
Jeg skal til slut gøre opmærksom på, at jeg ikke ser noget problem i at samle opgaverne, men jeg eroprigtigt bekymret på borgernes vegne, når opgaverne skal løses af uerfarne medarbejdere i flere år– og så undrer det mig, hvorfor folketinget synes det er bedre - for de berørte borgere og samfundetsom helhed - at etablere nye omkostningstunge enheder, når man kan spare de samme beløb ved atautomatisere arbejdsgange.Jeg er ikke så naiv, at jeg tror denne mail kan ændre det store, men jeg føler mig ansvarlig for, at Isom beslutningstagere får de nødvendige oplysninger, så i kan tage beslutningen på et mereoplyst grundlag.
Venlig hilsen
Jette RasmussenGundestedvej 1b4330 Hvalsø