Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 56 Bilag 9
Offentligt
930019_0001.png
930019_0002.png
930019_0003.png
930019_0004.png
930019_0005.png
930019_0006.png
Til lovforslag nr.L 56
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 7. december 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende iungdomsuddannelser m.v.(Harmonisering af satser for befordringsrabat til uddannelsessøgende m.v., indførelse af godtgørelse efter en kilometersats tilstuderende ved videregående uddannelser m.v.)[af undervisningsministeren (Tina Nedergaard)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Under-visningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 8-12.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har stillet æn-dringsforslag nr. 3-7.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. november 2010 og vartil 1. behandling den 12. november 2010. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesud-valget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 17.september 2010 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret2009-10 UDU alm. del – bilag 338. Den 10. november 2010sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar oget notat herom samt et supplerende høringsnotat og hørings-svar til udvalget.DeputationerTrafikselskaberne i Danmark har mundtligt over for ud-valget redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 18 spørgsmål til undervisningsmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de af undervisningsministeren stil-lede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod æn-dringsforslag nr. 3-7 stillet af Socialdemokratiet ogSocialistisk Folkeparti.Etandet mindretali udvalget (S) vil redegøre for sin ind-stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2.behandling.Ettredje mindretali udvalget (SF) vil redegøre for sin ind-stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2.behandling.Etfjerde mindretali udvalget (RV) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde af undervisningsministeren under nr. 1 og 2 stillede æn-dringsforslag og de af Socialdemokratiet og Socialistisk Fol-keparti stillede ændringsforslag (ændringsforslag nr. 3-7).Hvis ændringsforslag nr. 3-7 bliver forkastet ved 2. behand-ling, vil mindretallet stemme for de af undervisningsministe-ren under nr. 8-12 stillede ændringsforslag.Radikale Venstre bemærker, at ved den såkaldte harmoni-sering af rabatten på befordringsudgifter for studerende på devideregående uddannelser og unge på ungdomsuddannelserlægges den største forringelse på unge på erhvervsuddannel-serne, der ikke har mulighed for at øge deres indtjening i deresfritid, eftersom de skal være i praktik henholdsvis skole sva-rende til en 37 timers arbejdsuge. Det er en forkert prioriteringog besparelse, der ikke får opbakning fra Radikale Venstre.Etfemte mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde af Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti stilede æn-dringsforslag (ændringsforslag nr. 3-7).
AX012679
2
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
»§ 4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2011.«[Udskudt ikrafttræden]Afundervisningsministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KFog LA):8)Istk. 1ændres »den 1. december 2010« til: »dagen efterbekendtgørelsen i Lovtidende«.[Udskudt ikrafttræden]9)Istk. 1ændres »jf. dog stk. 2-6« til: »jf. dog stk. 2-8«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]10)Istk. 4ændres »den 1. december 2010« til: »lovens ikraft-træden«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]11)Istk. 5ændres »den 1. december 2010« til: »lovens ikraft-træden«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]12)Efter stk. 5 indsættes som nye stykker:»Stk. 6.I 2011 reguleres egenbetalingen i § 3, stk. 1, i lovom befordringsrabat til studerende ved videregående uddan-nelser som affattet ved § 1, nr. 6, i denne lov, den 1. januar2011.Stk. 7.I 2011 reguleres egenbetalingen i § 7, stk. 1, i lov ombefordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannel-ser m.v. som affattet ved § 2, nr. 1, i denne lov, den 1. januar2011.«Stk. 6 bliver herefter stk. 8.[Ændring af tidspunktet for den årlige satsregulering af egen-betalingen i 2011]BemærkningerTil nr. 1Lovforslaget ændrer lov om befordringsrabat til studerendeved videregående uddannelser, lov om befordringsrabat tiluddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. og lov omstatens uddannelsesstøtte (SU-loven). Det foreslås, at titlen tillovforslaget ændres, så det præciseres, at der ud over de toførstnævnte love tillige ændres i SU-loven.Til nr. 2§ 1, stk. 5, i lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser, som affattet ved lovforslagets § 1,nr. 4, giver undervisningsministeren hjemmel til at fastsætteregler om, i hvilket omfang uddannelsessøgende, der har søgtom SU, kan få ret til befordringsrabat, selv om der endnu ikkeer taget stilling til, om de har ret til SU. Bestemmelsen er envidereførelse af bestemmelsen i § 5, stk. 1, nr. 3, i lov ombefordringsrabat til studerende ved videregående uddannelserog er en konsekvens af nyaffattelsen af § 5 i lov om befor-dringsrabat til studerende ved videregående uddannelser, jf.lovforslagets § 1, nr. 12. Ændringsforslaget er en konsekvensaf, at ordene »Undervisningsministeren kan fastsætte reglerom« ved en fejl ikke i det fremsatte lovforslag er flyttet med
ÆndringsforslagTil titlenAfundervisningsministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KF,RV og LA):1)Titlenaffattes således:»ForslagtilLov om ændring af lov om befordringsrabat til stude-rende ved videregående uddannelser, lov om befordrings-rabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.og lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)(Harmonisering af satser for befordringsrabat til uddannel-sessøgende m.v., indførelse af godtgørelse efter en kilome-tersats til studerende ved videregående uddannelser m.v.)«[Korrektion af lovforslagets titel]Til § 1Af undervisningsministeren, tiltrådt af etflertal(V, DF, KFog RV):2)I det undernr. 4foreslåede§ 1, stk. 5,ændres »I hvilketomfang« til: »Undervisningsministeren kan fastsætte reglerom, i hvilket omfang«.[Korrektion af den foreslåede bestemmelse]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV og EL):3)I den undernr. 6foreslåede affattelse af§ 3, stk. 1,udgår:»og § 1 a«.[Henvisning til bestemmelse, der er ophævet på ikrafttrædel-sestidspunktet, udgår]4)Nr. 7udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]5)I den undernr. 12foreslåede affattelse af§ 5, nr. 1,udgår:»og § 1 a«.[Henvisning til bestemmelse, der er ophævet på ikrafttrædel-sestidspunktet, udgår]6)Nr. 13udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]Til § 47)Paragraffen affattes således:
3
fra § 5, stk. 1, nr. 1, i forbindelse med videreførelsen i denforeslåede § 1, stk. 5.Til nr. 3-7Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti foreslår, atlovens ikrafttræden udskydes til den 1. juli 2011 således, at denuværende rabatordninger gælder dette skoleår ud, og såledesat der bliver tilstrækkelig tid til at få foretaget en ordentligimplementering af de nye rabatordninger.Undervisningsministeren har i svar på spørgsmål 5 oplyst,at ændringsforslaget vurderes at have økonomiske konse-kvenser i form af, at det forventede provenu på 78 mio. kr. i2011 reduceres til 37,5 mio. kr.Til nr. 8Det foreslås, at tidspunktet for lovens ikrafttræden ændresfra den 1. december 2010 til dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende. Hermed kan kravet om, at 3. behandling ikke måfinde sted før 30 dage efter fremsættelsen og før 2 dage efter,at 2. behandlingen har fundet sted, jf. § 13, stk. 1, i Folketin-gets forretningsorden, opfyldes.Til nr. 9Forslaget er en konsekvens af nr. 12, der indsætter stk. 6og 7 som nye stykker i lovforslagets § 4.Til nr. 10Forslaget er en konsekvens af nr. 8, hvor tidspunktet forlovens ikrafttræden ændres fra den 1. december 2010 til dagenefter bekendtgørelsen i Lovtidende. Lovforslagets § 4, stk. 4,foreslås således ændret, så de gældende regler i lov om be-fordringsrabat til studerende ved videregående uddannelserfinder anvendelse ved salg af abonnementskort med rabat fralovforslagets ikrafttræden til og med den 31. december 2010.Forslaget ændrer ikke ved, at de nye satser for egenbetalingm.v. foreslås at gælde fra og med den 1. januar 2011 for kort,der sælges efter dette tidspunkt.Til nr. 11Forslaget er en konsekvens af nr. 8, hvor tidspunktet forlovens ikrafttræden ændres fra den 1. december 2010 til dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Lovforslagets § 4, stk. 5,foreslås således ændret, så de gældende regler i lov om be-fordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v. finder anvendelse ved salg af abonnementskort med rabatfra lovforslagets ikrafttræden til og med den 31. december2010 og for godtgørelse, jf. §§ 9 og 9 a, der gives for befor-dring indtil den 31. december 2010. Forslaget ændrer ikke ved,at de nye satser for egenbetaling m.v. foreslås at gælde fra ogmed den 1. januar 2011 for kort, der sælges efter dette tids-punkt.Til nr. 12Det følger af henholdsvis § 3, stk. 3, i lov om befordrings-rabat til studerende ved videregående uddannelser og § 7, stk.2, i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ung-domsuddannelser m.v., at undervisningsministeren fastsættertidspunktet for den årlige satsregulering af egenbetaling i for-bindelse med køb af abonnementskort med rabat. For beggeordninger er tidspunktet for den årlige satsregulering fastsattil den 2. søndag i januar, hvilket er sammenfaldende med dendag, hvor de befordringsansvarlige trafikselskaber normaltforetager deres takstændringer, jf. henholdsvis § 8 a i be-kendtgørelse om befordringsrabat til studerende ved videre-gående uddannelser og § 5 i bekendtgørelse om befordrings-rabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser.Med lovforslaget fastsættes for begge befordringsordnin-ger en ny fælles egenbetalingssats med virkning fra og medden 1. januar 2011. Det betyder, at den nye sats, der i lovfor-slaget angives i 2010-niveau til 18,37 kr., gælder i en kortperiode fra den 1. januar 2011 til den 2. søndag i januar 2011,hvorefter satsen reguleres til 2011-niveau med satsregule-ringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.Med ændringsforslaget foreslås det, at egenbetalingssatsenpå 18,37 kr. (2010-niveau), uanset det tidspunkt, der er fastsati bekendtgørelserne, jf. ovenfor, i 2011 satsreguleres den 1.januar til satsen for 2011. Forslaget vil være en administrativfordel for både trafikselskaberne og Styrelsen for Statens Ud-dannelsesstøtte i forbindelse med overgangen til den nyefælles egenbetalingssats.
Per Bisgaard (V) Britta Schall Holberg (V) Ulla Tørnæs (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Troels Christensen (V) MarleneHarpsøe (DF)nfmd.Hans Kristian Skibby (DF) Charlotte Dyremose (KF)fmd.Villum Christensen (LA) Christine Antorini (S)Carsten Hansen (S) Kim Mortensen (S) Hüseyin Arac (S) Pernille Vigsø Bagge (SF) Peter Westermann (SF) Marianne Jelved (RV)Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)
4745242317
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)
31111
4
Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
94
Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
12
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 56Bilagsnr.12345678TitelHøringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministerenSupplerende høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra undervisningsministeren1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra undervisningsministeren2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 56Spm.nr.1TitelSpm. om økonomiske konsekvenser for unge, der bor i Frederikssund, Frede-riksværk, Helsinge og Hundested, der tager grundforløb/hovedforløb på Er-hvervsuddannelsen Nordsjælland i Hillerød eller tager en handelsuddannelse påHandelsskolen K-Nord i Hillerød, til undervisningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om forøgede transportudgifter på 70 pct. eller 1.513 kr. om året har enbetydning for andelen af unge, der gennemfører en ungdomsuddannelse, til un-dervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det samlede beløb, unge kan komme til at betale for transport til enungdomsuddannelse om året, til undervisningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om den årlige merudgift for unge på ungdomsuddannelser, der rammes afmerudgiften på 1.513 kr. suppleret med det manglende beløb, hvis SU'en forhjemmeboende fjernes, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, til undervisnings-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om økonomiske konsekvenser for unge, der bor i Brovst, Løgstør, Ranumog Halvrimmen, der går på Fjerritslev Gymnasium, til undervisningsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om økonomiske konsekvenser for unge, der bor i Løgstør, Vester Hornum,Farsø, Suldrup, Haverslev og Aalestrup, der går på Erhvervsskolerne i Aars, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke økonomiske konsekvenser lovforslaget får for unge, der bor iStøvring, Nibe, Suldrup og Rebild, der går på gymnasium i Støvring, til under-visningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om årsagen til, at det loft, der med kommunalreformen blev lagt over tak-sterne i den kollektive trafik, ikke gælder for de, der benytter sig af befordrings-rabatten for studerende, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel transportudgifterne fremover vil udgøre af den gen-nemsnitlige indkomst for unge under uddannelse, til undervisningsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget det koster at administrere ordningen med befordringsrabatfor studerende, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste staten og trafikselskaberne at lade uddannel-sessøgende rejse efter de samme takster, som gælder for erhvervelse af »mim-rekort«, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om økonomiske konsekvenser for trafikselskaberne, til undervisningsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om størrelsen af det samlede fald i indtægterne for trafikselskaberne somfølge af lovforslaget, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
56
7
8
9
10
1112
1314
6
15
1617
18
Spm. om, hvor stort det øgede tilskudsbehov til trafikselskaberne efter DUT-reglerne vil være som følge af lovforslaget, til undervisningsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om regeringens målsætning om, at væksten i trafikken skal ske i den kol-lektive trafik, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lovforslaget kun gælder for transport mellem bolig og uddan-nelse, men ikke til undervisningsforløb på andre studiesteder, til undervisnings-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget modarbejder lange uddannelser, hvor der er en omfattendemobilitet mellem uddannelsesinstitutionerne, til undervisningsministeren, ogministerens svar herpå