Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 56 Bilag 1
Offentligt
Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 301780 København V
Den 29. september 2010BBA/kaSagsnr. 201000494
Høring over forslag til lov om ændring af lov om befordrings-rabat til studerende ved videregående uddannelser og lov ombefordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannel-ser m.v.AC har den 16. september 2010, fra Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, mod-taget forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende ved vide-regående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ung-domsuddannelser mv. AC har udsendt udkastet til høring i medlemsorganisationer-ne og skal på den baggrund fremkomme med bemærkninger.Videregående uddannelserAC finder det bekymrende, at de foreslåede lovændringer samlet set er en forrin-gelse for de studerende, der bor relativt langt fra deres universitet eller anden vide-regående uddannelsesinstitution. Selvom refusionen hæves fra 65 pct. til 100 pct.ud over egenbetalingen, betyder det forhold, at studerende ikke længere kan få ra-bat på periodekort på andre strækninger end selve transporten mellem hjem oguddannelsessted, at hovedparten af de studerende, der benytter sig af befordrings-rabatordningen alligevel vil få flere udgifter til transport, fordi de nu skal betale forderes øvrige transport oveni periodekortet.Eksempelvis vil en RUC-studerende, der bor i København med forslaget spare 150kr. om måneden på transporten til og fra RUC, men blot to månedlige besøg hosforældrene i Hundested vil give den studerende udgifter til transport der overstigerdette beløb. Dertil kommer transport til læsegruppemøder og lignende i forbindelsemed studiet.Ungdomsuddannelser mv.AC tager afstand fra lovforslagets voldsomme besparelser for gruppen af studeren-de på ungdomsuddannelserne. Med lovforslaget stiger elevernes egenbetaling forudgifter til offentlig transport mellem hjem og skole fra 325 kr. til 551 kr. om må-neden. En stigning på 70 pct., der tænkes indført pr. 1. januar 2011 for en gruppeunge, der i forvejen er karakteriseret ved at have lave indkomster.AC finder det kritisabelt, at stigningen i egenbetalingen er i direkte disharmoni medde generelle uddannelsespolitiske målsætninger om, at flere unge skal gennemføreungdomsuddannelser. Markant stigende transportudgifter kan være med til at hin-dre unge i at søge ungdomsuddannelserne. Dertil kommer, at stigningen især
rammer unge fra områder, hvor der er langt til uddannelse. Disse unge er afhængi-ge af den offentlige transport.I lovforslaget er der indlagt forudsætninger, som kan få yderligere økonomiskekonsekvenser for de unge. Lovforslaget lægger op til, at egenbetaling for unge iungdomsuddannelserne ikke længere skal følge udviklingen i indeks for bustrans-port fra Danmarks Statistiks forbrugerindeks. I stedet reguleres egenbetalingen éngang årligt med satsreguleringsprocenten. Dermed følger reguleringen ikke længereudviklingen i buspriserne, men en reduceret udvikling i priser og lønninger. Egenbe-talingen kan således risikere at stige uforholdsmæssigt mere en den faktiske udvik-ling i buspriserne. Lovforslaget argumenterer ikke nærmere for ændringsforslaget ireguleringen af egenbetalingen.Endelig er der uoverensstemmelse mellem lovforslagets § 2 og de ledsagende be-mærkninger. § 2 ændrer egenbetalingen fra 9,50 kr. pr. dag til 18,37 kr. pr. dag. Ilovbemærkningerne slås det fast, at egenbetalingen udgør 10,81 kr. pr. dag i 2010niveau. Forskellen mellem de to beløbsstørrelser bør fremgå af lovbemærkningerne.AC finder ikke lovændringerne acceptable og bør som sådan tages af bordet. Folke-tinget fremmer ikke de vedtagne uddannelsesmålsætninger om 95 pct. af en ung-domsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse og 50 pct. af en ungdomsår-gang skal gennemføre en videregående uddannelse senest i 2015, ved at pålæggede unge stigende udgifter til transport på 70 pct. i forhold til i dag.
Med venlig hilsen
2/2
Den 21. september 2010Ref.:Sagsnr.:
DANSK SYGEPLEJERÅD
Høringssvar vedr. ændring af lov om befordringsrabat til studeren-deDansk Sygeplejeråd har modtaget mail af 17. september med forslagtil ”Lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannel-sessøgende i ungdomsuddannelser m.v.” med henblik på afgivelse afhøringssvar.Dansk Sygeplejeråd er positiv overfor, at reglerne om befordringsra-bat m.v. bliver harmoniseret, så der gælder ens vilkår for studerendepå ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.Ikke besparelser på de studerendeDansk Sygeplejeråd kan konstatere, at forslaget om harmonisering afreglerne for befordring ledsages af en besparelse på 75 mio. kr. årligt.For studerende på videregående uddannelser finansieres det blandtandet ved, at egenbetalingen stiger fra 423 kr. om måneden til 551 kr.om måneden. Til gengæld er rabatten på 100 % derefter i stedet for denuværende 65 %. For studerende med høje transportudgifter vil detvære en økonomisk fordel, og det er positivt, at vilkårene forbedresfor den gruppe studerende. For nogle studerende på videregåendeuddannelser vil forslaget imidlertid medføre, at de ikke længere kanfå rabat på deres transport. For andre betyder det en stigning i udgif-ter på op til 128 kr. om måneden. Dertil kommer, at det især er stude-rende på ungdomsuddannelserne, der rammes økonomisk hårdt afdette forslag.Det er regeringens målsætning, at 95 % af en årgang tager en ung-domsuddannelse, og 50 % af en årgang tager en videregående ud-dannelse. Dansk Sygeplejeråd er bekymret for, at øgede transportud-gifter til og fra uddannelsesstedet for en stor gruppe af de studerende
The Danish Nurses’OrganizationSankt Annæ Plads 30Postboks 1084DK-1008 København KEkspedition:Mandag–torsdag 10.00-16.00fredag 10.00-15.00Tlf.Fax+45 33 15 15 55+45 33 15 24 55
kan få betydning for, at færre personer har mulighed for at gennem-føre deres uddannelse. Dansk Sygeplejeråd anbefaler derfor, at derikke spares på de studerendes befordringsrabat.Positivt med fjernelse af loft for rabatDansk Sygeplejeråd er meget positiv overfor, at der med forslaget tilnye regler ikke længere er et loft over, hvor meget rabat på befor-dring en studerende kan få, samt at rabatten udover egenbetalingener på 100 %. Dette vil særligt være en fordel for de studerende, derbor langt fra uddannelsesinstitutionen eller får en praktikplads medbetydelig afstand til bopælen.Konsekvensen af denne ændring er, at studerende fremover kun kanfå befordringsrabat til og fra uddannelsesstedet. Dansk Sygeplejerådanbefaler, at konsekvensen af dette ikke bliver en rigid administrativpraksis, men at reglerne er fleksible og kan rumme de studerendesbehov.Præcision af ”uddannelsessted” til at omfatte praktikstedDansk Sygeplejeråd anbefaler, at det i loven eller i bemærkningernetil loven præciseres, at der med begrebet ”uddannelsessted” menesbåde uddannelsesinstitution og praktiksted. Vi forudsætter, at detnaturligvis er tilfældet, hvilket er bekræftet telefonisk af jurist Mari-anne Petersen fra SU-styrelsen.Tag hensyn til ”skæve” perioder mellem skole og praktikBefordringsrabatten gives som udgangspunkt til 30 dages periode-kort med offentlig transport. Det kan give en udfordring i forhold tiltilrettelæggelsen af skole- og praktikperioder, der ikke nødvendigviser sammenfaldende med periodekortet. Dansk Sygeplejeråd anbefa-ler, at reglerne præciseres på dette punkt, så den studerende ikke fårekstra udgifter som følge af ”skæve” perioder.Godtgørelse efter kilometersats – fleksibilitet i kriterier ønskesDansk Sygeplejeråd ser med glæde, at der indføres mulighed forgodtgørelse efter en kilometersats for studerende på videregåendeuddannelser. Det fremgår, at godtgørelsen kun kan gives i ’ganskesærlige tilfælde’. Dansk Sygeplejeråd anbefaler, at kriterierne herforikke fastsættes for snævre, men at der tages hensyn til studerendesforskellige vilkår. Sygeplejestuderende i praktik skal typisk mødeomklædte kl. 7.00 om morgenen, og praktikstedet kan ligge langt frabopælen og uden direkte bus- eller togforbindelse. En sådan situationbør efter Dansk Sygeplejeråds mening være et eksempel, der falderinden for kriterierne.Side 2 af 3
Godtgørelse efter kilometersats bør ikke være skattepligtig indkomstDansk Sygeplejeråd konstaterer, at der i forbindelse med godtgørelseefter kilometersats både foreslås egenbetaling på 551 kr., samt at derskal betales skat af godtgørelsen. Det medfører, at den studerendeikke stilles økonomisk lige med studerende, der har mulighed for atbenytte offentlige transportmidler. Den ekstra omkostning som følgeaf skatteforpligtelsen kan blive et betragteligt ekstra beløb, såfremtden studerende enten bor i et udkantsområde eller sendes i praktiklangt fra bopælen (hvor sidstnævnte er ikke selvvalgt). Dansk Syge-plejeråd anbefaler derfor, at godtgørelsen efter kilometersats ikke erskattepligtig.Generelle holdninger til befordringsregler for studerendeDansk Sygeplejeråd vil afslutningsvist gerne gøre opmærksom på, atstuderende principielt ikke bør have merudgifter i forbindelse medpraktikophold. Dansk Sygeplejeråd så således gerne en regelændring,så de studerende får alle transportudgifter i forbindelse med praktik-ophold godtgjort.Dansk Sygeplejeråd vil desuden se positivt på et eventuelt forslagom, at de studerendes i stedet for ovenstående regelsæt omfattes afde regler for transportfradrag, der gælder for personer på arbejds-markedet.
Med venlig hilsen
Dorte SteenbergNæstformand, Dansk Sygeplejeråd
Side 3 af 3
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studere... Side 1 af 2
Marianne Gjevert PetersenFra:Sendt:Til:Cc:Emne:Emilie Wedell-Wedellsborg [[email protected]]28. september 2010 10:52Jura ([email protected])Helle Houth; Søren Büchmann Petersen; Svend Berg; Jannik Schack LinnemannVS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat tilstuderende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat tiluddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Vedhæftede filer:høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Lovudkast.pdfDansk Erhverv takker for at være inddraget som høringspart i denne sag.
Vi har ingen bemærkninger til høringen.Med venlig hilsenEmilie Wedell-WedellsborgErhvervspolitisk konsulentMOBIL: +45 2256 8409DIREKTE: +45 3374 6660[email protected]
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Vi repræsenterer 20.000virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, oplevelse, transport og service.
DANSK ERHVERVBØRSENDK-1217 KØBENHAVN KWWW.DANSKERHVERV.DK
28-09-2010
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studere... Side 2 af 2
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, Undervisningsministeriet, sender hermed udkast til forslag til lov omændring af lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabattil uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (Harmonisering af satser for befordringsrabat m.v. ogindførelse af godtgørelse efter en kilometersats til studerende ved videregående uddannelser) i høring.Vedlagt er- Høringsbrev- Høringsliste- Lovudkast<<høringsbrev.pdf>> <<Høringsliste.pdf>> <<Lovudkast.pdf>>Bemærk at høringsfristen eronsdag den 29. september 2010 kl. 12.00.Med venlig hilsenMarianne Gjevert Petersen------------------------------------------------------------------------------Marianne Gjevert PetersenSpecialkonsulentKontoret for Jura og Voksenuddannelsesstøtte, JuraStyrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 30, 1780 København VTlf.: 33 26 86 00, Dir.: 33 26 85 82
Denne mail er blevet scannet afhttp://www.comendo.dkog indeholder ikke virus!
28-09-2010
Danske Erhvervsskoler - såvel leder- som bestyrelsesforeningen samtSOSU lederforeningen afgiver nedenstående høringssvar til forslag omændring af lov om befordringsrabat.
Udgangspunktet for ændringen er, at der er tale om besparelser på 75 mil.. kr. årligtog en harmonisering af rabatten mellem uddannelsesområderne .Egenbetalingen for befordring hæves for elever på ungdomsuddannelserne med 70%og for de studerende på de videregående uddannelser med 30%.Der har hidtil været et loft over den rabat der ydes til abonnementskort ud overegenbetalingen på de videregående uddannelser. Dette loft fjernes og der skersåledes en harmonisering med ungdomsuddannelserne.Forslaget markedsføres som harmonisering og ekstra støtte til studerende med enlang transportvej. Vi anerkender behovet for ekstra støtte til studerende med langtransportvej, men realiteten i forslaget er, at der sker en generel forringelsekombineret med en omfordeling, hvor de unge på ungdomsuddannelserne skal betaleen uforholdsmæssig stor pris.Vi har aktuelt set at Danmark i forhold til sammenlignelige lande sakker agterud iandelen af en ungdomsårgang, der gennemfører uddannelse. Samtidig har vi nu i enårrække i hele uddannelsessektoren bestræbt os på at nå såvel 95%- som 50%målsætningen. Dette lovforslag undergraver disse målsætninger. Alle erkender, at detkræver stadig øgede kræfter at nå de sidste procenter i 95% målsætningen. De socio-økonomiske forhold har en afgørende betydning for de unge der i dag ikke vælger,eller gennemfører uddannelse.Dette lovforslag vil medføre at vi får endnu længere til målet.
Med venlig hilsenJens JuulUddannelseskonsulentDanske Erhvervsskoler - Lederne
Danske Erhvervsskoler – Ledernes høringssvar til forslag omændring af lov om befordringsrabat.
Udgangspunktet for ændringen er, at der er tale om besparelser på 75 mil.. kr. årligtog en harmonisering af rabatten mellem uddannelsesområderne .Egenbetalingen for befordring hæves for elever på ungdomsuddannelserne med 70%og for de studerende på de videregående uddannelser med 30%.Der har hidtil været et loft over den rabat der ydes til abonnementskort ud overegenbetalingen på de videregående uddannelser. Dette loft fjernes og der skersåledes en harmonisering med ungdomsuddannelserne.Forslaget markedsføres som harmonisering og ekstra støtte til studerende med enlang transportvej. Vi anerkender behovet for ekstra støtte til studerende med langtransportvej, men realiteten i forslaget er, at der sker en generel forringelsekombineret med en omfordeling, hvor de unge på ungdomsuddannelserne skal betaleen uforholdsmæssig stor pris.Vi har aktuelt set at Danmark i forhold til sammenlignelige lande sakker agterud iandelen af en ungdomsårgang, der gennemfører uddannelse. Samtidig har vi nu i enårrække i hele uddannelsessektoren bestræbt os på at nå såvel 95%- som 50%målsætningen. Dette lovforslag undergraver denne målsætning. Alle erkender at detkræver stadig øgede kræfter at nå de sidste procenter i 95% målsætningen. De socio-økonomiske forhold har en afgørende betydning for de unge der i dag ikke vælger,eller gennemfører uddannelse.Dette lovforslag vil medføre at vi får endnu længere til målet.
NOTAT
29-09-2010Sag nr. 10/1488Dokumentnr. 49215/10
Høringssvar vedrørende harmonisering af satser for befordringsrabatog indførelse af godtgørelse efter en kilometersats til studerende vedvideregående uddannelserDanske Regioner har modtaget ovenstående høring og har nedenståendesynspunkter på forslaget.
1. Det er som udgangspunkt positivt, at man vil harmonisere befor-dringsfradraget.2. Det er bekymrende, at man vil mindske støtten til uddannelsessø-gendes transport med 75 mio. kr. /årligt. Det kan påvirke søgningentil ungdomsuddannelserne, hvis man øger egenbetalingen til trans-portudgifterne.3. Det er særlig problematisk, at egenbetalingen stiger markant for deunge på ungdomsuddannelserne. De unge der har langt til uddannel-se skal med forslaget betale 551 kr. pr. 30 dage mod 324 kroner idag. Der er en risiko for, at forslaget kan betyde, at færre vil gen-nemføre en ungdomsuddannelse. En analyse fra Danske Regionerviser, at der i forvejen er der en tendens til, at de kommuner, der harde laveste andele af ungdomsårgange, der gennemfører en ung-domsuddannelse, samtidig er kommuner, hvor de unge bruger læn-gere tid på transport end gennemsnittet. En fordyrelse af transportener derfor endnu en faktor, der kan få unge til at fravælge en ung-domsuddannelse.4. Udfordringen gælder især på erhvervsuddannelserne som uddanneren stor andel af de unge, der kommer fra uddannelsesfremmede mil-jøer samtidig med, at de unge på erhvervsuddannelserne har længsttil deres uddannelsesinstitutioner og størst frafald. I Hovedstadsre-
gionen svarer det til, at de uddannelsessøgende selv skal finansieretransport op til 6 zoner med kollektiv trafik mod 2 zoner i dag.5. Når man hæver egenbetalingen, må man sikre at uddannelsesudbuder tilgængelige - også for borgerne i yderområder. De unge bør havereelle valgmuligheder i fht. ungdomsuddannelserne, uanset hvor ilandet de bor. I dag er der dele af landet, hvor de unge har megetlang til fx en erhvervsuddannelse.6. Det er positivt, at man vil øge incitamenterne for personer i yderom-råder, der vil søge en videregående uddannelse ved at fjerne loft pårabatten, så beløbet, der overskrider egenbetalingen, finansieres afstaten.7. Det er også positivt, at man vil yde en godtgørelse til de studerendepå videregående uddannelser, der ikke har adgang til kollektive tra-fik, men som er afhængig af egen transport.8. I forhold til den kollektive trafik beklager Danske Regioner, at for-slaget kan forventes at modvirke opfyldelsen af målsætningen frasidste års brede politiske trafikforlig, om at størsteparten af denfremtidige trafikvækst skal ske i den kollektive trafik. Det er samti-dig uheldigt, at en stor kundegruppe i den kollektive trafik med for-slaget vil opleve en takststigning på 70 procent – når der samtidigeksisterer et takststigningsloft for den kollektive trafik, der sikrer atkunderne ikke oplever prisstigninger, der er højere end den alminde-lige prisudvikling.Forventningen om en klar negativ effekt på anvendelsen af kollektivtrafik skyldes, at incitamenterne for elever på ungdomsuddannelsertil at bruge den kollektive trafik forringes markant pga. forhøjetegenbetaling. Dette har ikke bare effekter i forhold til passagerpo-tentialet i den kollektive trafik på kort sigt, men også på langt sigt,idet det vil blive vanskeligere at fastholde de unge i den kollektivetrafik også efter endt uddannelse.9. Det skal dog i den forbindelse nævnes, at incitamenterne til at brugekollektiv trafik på videregående uddannelser med forslaget samtidigforbedres. Netto-effekten af en samlet besparelse på 75 mio. kr i til-skuddet til unges transport til uddannelse må dog forventes samletset at føre til et fald i kundegrundlaget til den kollektive trafik – ogderfor mindreindtægter til trafikselskaberne. Dette vil direkte betydemeromkostninger for kommuner og regioner, eftersom kommuner
Side 2
og regioners tilskud til trafikselskaber beregnes som forskellen mel-lem trafikselskabernes udgifter og indtægter. KL og Danske Regio-ner fremsender et separat fælles økonomisk høringssvar herom.Tabel: Tabellen viser gennemsnitlig afstand til ungdomsuddannelserne ind-delt efter andele af unge i kommunerne med eller i gang med en ungdoms-uddannelse.Andel 15-19 årige med el- Gennemsnitlig transport- Antal kommunerler i gang med en ung-afstanddomsuddannelse1. kvartil (53,2-62,8)12,02.kvartil (51-53,1)13,63. kvartil (49,7-51)15,54. kvartil (31,7-49,6)18,6Kilde: Transportvaneundersøgelsen, Danmarks statistik og Danske Regio-ner
Side 3
24252524
København, den 28. september 2010Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteUndervisningsministerietj.nr. 2010-4521
Høringssvar fra Danske Studerendes FællesrådDanske Studerendes Fællesråd (DSF) har med interesse læst Forslag til lov om ændringaf lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov ombefordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser mv.DSF mener det er positivt, at der er fokus på muligheden for at tage en uddannelse,uanset hvor i landet de studerende bor. DSF har flere gange rejst problematikken ombilligere transport til dem, der er nødt til at rejse langt. Vi mener dog ikke, der erhensigtsmæssigt at finansiere rabatterne fra ungdomsuddannelserne, da fx buspriserneer af stor betydning for eleverne.Det er positivt, at der nu bliver en fast grænse for egenbetaling på transport, der isærhjælper dem der skal langt. 18,37 kr. om dagen er dog højt for studerende. Især ibetragtning af at mange i de store byer ikke har mulighed for at bo tæt på deresuddannelsessted på grund af boligsituationen. Vi finder det ulogisk, at egenbetalingenbliver reguleret med satsreguleringsprocenten.Det er ikke hensigtsmæssigt, at ordningen fremover kun gælder for strækningen mellemhjem og uddannelse. Det kan blive problematisk for studerende der tager et semestereller kursus på en anden uddannelsesinstitution. Især på universiteterne er detalmindeligt at studerende tager kurser på andre universiteter og dermed er forskelligesteder på de enkelte ugedage. Som minimum må vi forvente, at det bliver administrativtlet at få tilskuddet med sig, når man tager fx et kursus et andet sted, så det ikke hindrermobiliteten. Befordringsreglerne må ikke modarbejde de uddannelsespolitiske visioner,som især for de lange uddannelsers vedkommende indeholder stor mobilitet mellemuddannelsesinstitutionerne.DSF vil gerne appellere til at udvekslingsstuderende også kan få gavn afbefordringsrabatten. Når universiteterne skal finde boliger til dem, får de indimellemværelser længere væk fra universitetet og har dermed ofte længere end de danskestuderende. Dette kunne løses ved at give befordringsrabat til alle der er indskrevet påen uddannelsesinstitution frem for studerende på SU. Så ville man også undgådispensationssager for studerende, der er løbet tør for SU og dermed skabe mindrebureaukrati.
Danske Studerendes FællesrådH.C. Andersens Boulevard 51, st. tvDK-1553 København VHomepage: www.dsfnet.dk/Telefon:Fax:Email:(+45) 3332 4813(+45) 3332 4913[email protected]Johanne Skriver[email protected]Mobiltelefon: (+45) 2819 4502
DSF mener det er positivt, at der nu bliver mulighed for godtgørelse for fx bilkørsel, forde studerende der ikke har mulighed for at tage offentlig transport.
Med venlig hilsenDANSKESTUDERENDESFÆLLESRÅDJohanne SkriverLevevilkårsordførerog næstformand
Danske Studerendes FællesrådH.C. Andersens Boulevard 51, st. tvDK-1553 København VHomepage: www.dsfnet.dk/Telefon:Fax:Email:(+45) 3332 4813(+45) 3332 4913[email protected]Johanne Skriver[email protected]Mobiltelefon: (+45) 2819 4502
Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 301780 København V
Sendt til:
30. september 2010
DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-post[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2010-112-0325SagsbehandlerRobert Padilla BangJensenDirekte 3319 3236
Vedrørende høring over forslag til lov om ændring af lov om befor-dringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov om be-fordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.Ved e-post af 16. september 2010 har Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte(herefter SU-styrelsen) anmodet Datatilsynet om bemærkninger til forslag tillov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende ved videregåendeuddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdoms-uddannelser m.v.Datatilsynet skal indledningsvist bemærke, at tilsynet forudsætter, at ordnin-gen administreres således, at persondatalovens regler overholdes hos såvelSU-styrelsen som uddannelsessteder og transportansvarlige. Datatilsynet skalherved navnlig henvise til persondatalovens regler om behandling, oplys-ningspligt og datasikkerhed (lovens kapitel 4, 8 og 11).Datatilsynet skal i den forbindelse understrege, at private virksomheder efterpersondatalovens § 11, stk. 2, alene må behandle personnumre, når det følgeraf lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, den registrerede har givet situdtrykkelige samtykke hertil, eller behandlingen alene finder sted til viden-skabelige eller statistiske formål, eller når videregivelsen er et naturligt led iden normale drift af virksomheder m.v. af den pågældende art, og når videre-givelsen er af afgørende betydning for at sikre en entydig identifikation af denregistrerede, eller videregivelsen kræves af en offentlig myndighed.Herudover skal behandlingen af personnumre leve op til grundbetingelserne ipersondatalovens § 5, stk. 2 og 3, om saglighed og proportionalitet.Det bemærkes for en god ordens skyld, at det følger af persondatalovens § 57,at der ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelleretsforskrifter, der har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindelsemed behandling af personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra Datatil-synet.I det omfang Undervisningsministeriet udnytter bemyndigelsen i lovforslagettil at fastsætte nærmere regler, vil disse regler derfor skulle forelægges Data-tilsynet til udtalelse.
2
Kopi af dette brev er dags dato sendt til Justitsministeriets Lovafdeling tilorientering.
Med venlig hilsen
Robert Padilla Bang Jensen
Side 1 af 1
Sendt:28. september 2010 14:06Emne:Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende iungdomsuddannelser mv.Til Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteFA takker for modtagelsen af høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov ombefordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat tiluddannelsessøgende i ungdomsuddannelser mv.FA har ikke nogen bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsenCharlotte EnevoldsenPolitisk konsulentTelefon: +45 3391 4700Direkte: +45 3338 1660Email: [email protected]Web: www.fanet.dk
Amaliegade 71256 København K
28-09-2010
10-0990 - BORA - 28.09.2010Kontakt: Bodil Rasmussen - [email protected] - Tlf: 3336 8869
Høringssvar over lovforslag om ændring af lov om befor-dringsrabat til studerende
Lovforslaget er en del af genopretningsaftalen fra maj 2010. Der skaffes en bespa-relse på 75 mio. kr. årligt ved at hæve bundgrænsen for, hvornår uddannelsessø-gende kan få befordringsrabat. Til gengæld får studerende med lang transport lidtbedre vilkår på de videregående uddannelser. Ændringen går især ud over stude-rende på ungdomsuddannelserne. FTF tager afstand fra, at vilkårene for de stude-rende generelt forringes med forslaget.___FTF har modtaget forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsud-dannelser m.v. i høring og har følgende bemærkninger:Lovforslaget harmoniserer befordringsordningerne for uddannelsessøgende ved videregåendeuddannelser og i ungdomsuddannelser, sådan som det fremgår af genopretningsaftalen og afregeringens regionalpolitiske udspil ”Danmark i balance i en global verden”. Harmoniseringenindebærer, at staten opnår et provenu på 75 mio. kr. årligt.I den udstrækning man overhovedet kan tale om fordele for de studerende, er det studerendepå videregående uddannelser med lange transportafstande, der favoriseres, mens studerendei ungdomsuddannelserne og studerende med korte transportafstande, der betaler den for-holdsmæssig største andel af dette spareforslag.Endelig skal trafikselskaberne bære omkostningen ved, at de kun får refunderet 90 pct. af denrabat, de giver i forbindelse med rabatordningen for videregående uddannelse. Det fremgårikke, hvor stort beløb det drejer sig om.Lovforslaget beskriver en rabatordning, der navnlig i indkøringsperioden forekommer voldsomtbureaukratisk. De studerende i videregående uddannelser kan fremover kun få befordringsra-bat for abonnementskort, der dækker strækningen mellem bopæl og uddannelsessted, oguddannelsesinstitutionerne pålægges en række administrative opgaver i forbindelse med ord-ningen, samtidig med at de er pålagt effektiviseringsbesparelser som følge af digitalisering påSU-området.
HØRINGSSVAR- 29.09.2010 - Side 1
Som lovforslaget er formuleret, fremgår det ikke tydeligt af teksten, at ”uddannelsessted”både betyder ”uddannelsesinstitution” og ”praktiksted”. FTF lægger til grund, at praktikstedetnaturligvis er uddannelsesstedet for den studerende i praktik, og foreslår, at loven eller be-mærkningerne præciseres, så der ikke kan være tvivl om dette.Det er ikke muligt at vurdere, om reglerne er tilstrækkeligt fleksible til at kunne rumme ”skæ-ve perioder” i forbindelse med praktikophold mv. Det er afgørende, at studerende også kan fåbefordringsrabat i deres praktikperioder, og konsekvenserne rækker videre end til den enkeltestuderendes økonomi: der er en meget direkte sammenhæng mellem mulighederne for attiltrække kvalificeret arbejdskraft og det at have studerende i praktik.FTF finder det er positivt, at studerende med lang afstand til uddannelsesstedet får bedreøkonomisk dækning af deres transportudgifter, men sammenkædningen af dette initiativ medden generelle besparelse på befordringsrabatten indebærer meget beklageligt, at finansierin-gen først og fremmest kommer fra studerende i ungdomsuddannelserne. Siden 2001 er dersket et fald andelen af en ungdomsårgang, der gennemfører en ungdomsuddannelse og ande-len, der gennemfører videregående uddannelse. På den baggrund er det vanskeligt at forståregeringens bevæggrunde for at spare direkte på de uddannelsessøgende.
Høringssvar- 29.09.2010 - Side 2
Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 301780 København VSendt som e-mail:[email protected]27. september 2010
GL’s høringssvar til ”Forslag til lov om ændring af lov ombefordringsrabat til studerende ved videregående uddannelserog lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende iungdomsuddannelser m.v.”GL er blevet gjort opmærksom på, at ovenstående lovforslag er sendt i høring.At GL ikke figurerer på høringslisten, må bero på en fejl. Derfor fremsenderGL dette høringssvar i forventning om, at det vil indgå i behandlingen aflovforslaget på lige fod med øvrige høringssvar fra organisationer påhøringslisten.Lovforslaget udmønter ”Aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti omgenopretning af dansk økonomi” fra maj 2010. Af aftalen fremgår, atordningerne for tilskud til befordring for elever i ungdomsuddannelser og forstuderende på videregående uddannelser skal harmoniseres. I dag modtagerelever på ungdomsuddannelserne et højere tilskud til befordring endstuderende på de videregående uddannelser. Aftalen peger på, atharmoniseringen skal indbringe staten besparelser på 75 mio. kr. årligt.Generelt tager GL afstand fra lovforslagets voldsomme besparelser forgruppen af studerende i ungdomsuddannelserne. Med lovforslaget stigerelevernes egenbetaling for udgifter til offentlig transport mellem hjem ogskole fra 325 kr. til 551 kr. om måneden. En stigning på 70 procent, dertænkes indført pr. 1. januar 2011 for en gruppe unge, der i forvejen erkarakteriseret ved at have lave indkomster.Stigningen i egenbetalingen harmonerer ikke med de generelleuddannelsespolitiske målsætninger om, at flere unge skal gennemføreungdomsuddannelser. GL frygter, at markant stigende transportudgifter kanvære med til at hindre unge i at søge ungdomsuddannelserne. Dertil kommer,at stigningen især rammer unge fra områder, hvor der er langt til uddannelse.Disse unge er afhængige af den offentlige transport.Yderligere forringelserI lovforslaget er der indlagt forudsætninger, som kan få yderligereøkonomiske konsekvenser for de unge. Lovforslaget lægger op til, ategenbetalingen for unge i ungdomsuddannelserne ikke længere skal følgeudviklingen i indeks for bustransport fra Danmarks Statistiks forbrugerindeks.I stedet reguleres egenbetalingen én gang årligt med satsreguleringsprocenten.
885-1/dok.127368/LP
Dermed følger reguleringen ikke længere udviklingen i buspriserne, men enreduceret udvikling i priser og lønninger. Egenbetalingen kan således risikereat stige uforholdsmæssigt mere end den faktiske udvikling i buspriserne.Lovforslaget argumenterer ikke nærmere for ændringsforslaget i reguleringenaf egenbetalingen.Endelig er der uoverensstemmelse mellem lovforslagets § 2 og de ledsagendebemærkninger. § 2 ændrer egenbetalingen fra 9,50 kr. pr. dag til 18,37 kr. pr.dag. I lovbemærkningerne slås det fast, at egenbetalingen udgør 10,81 kr. pr.dag i 2010 niveau. Forskellen mellem de to beløbsstørrelser bør fremgå aflovbemærkningerne.GL’s konklusion er, at lovforslaget bør tages af bordet. Folketinget fremmerikke den vedtagne uddannelsespolitiske målsætning, om at 95 procent af enungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse senest i 2015, ved atpålægge de unge stigende udgifter til transport på 70 procent i forhold til idag.Med venlig hilsenGorm LeschlyFormand
Vesterbrogade 161620 København VTlf. +45 33 29 09 00Fax +45 33 29 09 01E-mail [email protected]www.GL.orgDanske Bank:4180-3119409209
885-1/dok.127368/LP
Handelsskolernes Lærerforening
Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 301780 København V29. september 2010
HL’s høringssvar til ”Forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende iungdomsuddannelser m.v.”
Stigningen i egenbetaling til transport stemmer ikke overens med de generelleuddannelsespolitiske målsætninger om, at flere unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Destigende udgifter til transport kan medvirke til, at flere unge fravælger en ungdomsuddannelse.Lovforslaget rammer særligt unge fra områder, hvor der er langt til uddannelse. Den gruppe ungeer afhængige af offentlig transport, og lovforslaget kan være med til at skævvrideuddannelsessystemet til ugunst for disse unge og for vort samfund, der har brug for, at de får enuddannelse.Handelsskolernes Lærerforening vil derfor foreslå at lov forslaget om ændring af befordringsrabatbliver fjernet. En stigning på 70% til transport fremmer ikke de uddannelsespolitiskemålsætninger om at 95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.
Venlig hilsenSøren Hoppe ChristensenformandHandelsskolernes Lærerforening
Side 1 af 1
Marianne Gjevert PetersenFra:Sendt:Til:Cc:Emne:Flagstatus:Sune Gerts Larsen [[email protected]]29. september 2010 13:22Jura ([email protected]); Jørgen WintherMarianne Stage ElmvangØkonomisk høring af Høring over forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabatFuldført
Opfølgningsflag:Opfølgning
TilSU-styrelsenKL´søkonomiskesekretariatharikkemodtagetetseparatøkonomiskhøringsbrevomforslagtillovomændringaflovombefordringsrabat.KLskalderforbedeom,etDUT-notatmedskønoverdeøkonomiskekonsekvenseraflovforslagetogtilhørendeberegningsmæssigeforudsætninger,ogatder-nårDUT-notatetforeligger-mindstgivesdesædvanlige3ugerssvarfrist.Derhenvisestilpkt.3.2ivejledningomdetudvidedetotalbalanceprincip.IDUT-notatetforventesdet,atSU-styrelsenforholdersigtil,atforslagetvilgivemindreindtægterfortrafikselskaberne.Detforventes,atderforhvertnyttiltagilovforslagetbelysesdeøkonomiskekonsekvenserforkommunerogregioner.Grundenhertiler,atdefærreindtægterskaldækkesafsupplerendetilskudfrakommunerogregioner,hvorforSU-styrelsenbedesforholdedigtilhvorstortetbeløbkommunerogregionerskalkompenseresmedgennemDUT.MvhSuneGertsLarsen______________________
Sune Gerts LarsenFuldmægtigKL, Økonomisk Sekretariat
04-10-2010
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studere... Side 1 af 2
Marianne Gjevert PetersenFra:Til:Cc:Jeanette Vejlin (FS) [[email protected]]Jura ([email protected])Britt Køhlert (FS); Andreas Kryger Jensen (KS); Kenneth Skov Jensen (FS)
Sendt:21. september 2010 11:13
Emne:SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende iungdomsuddannelser m.v.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ingen bemærkninger til nedenstående høring.Venlig hilsenf/Britt KøhlertJeanette VejlinchefsekretærDirekte: +45 32669208E-mail:[email protected]Konkurrence- og ForbrugerstyrelsenForbrugerpolitisk EnhedAmagerfælledvej 562300 København Swww.forbrug.dk
21-09-2010
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studere... Side 2 af 2
- Lovudkast<<høringsbrev.pdf>> <<Høringsliste.pdf>> <<Lovudkast.pdf>>Bemærk at høringsfristen eronsdag den 29. september 2010 kl. 12.00.Med venlig hilsenMarianne Gjevert Petersen------------------------------------------------------------------------------Marianne Gjevert PetersenSpecialkonsulentKontoret for Jura og Voksenuddannelsesstøtte, JuraStyrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 30, 1780 København VTlf.: 33 26 86 00, Dir.: 33 26 85 82
21-09-2010
Side 1 af 1
Marianne Gjevert PetersenFra:Sendt:Til:Emne:Flagstatus:Mads Justsen [[email protected]]29. september 2010 10:58Jura ([email protected])Høring - befordringsrabat til studerende og uddannelsessøgendeGrøn
Opfølgningsflag:Opfølgning
Til SU-Styrelsen,Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen har ingen væsentlige bemærkninger til forslagettil lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende og uddannelsessøgende.Med venlig hilsen.Mads JustsenSekretariatschefVUC SekretariatetVester Voldgade 104, 2. tv1552 København VEmail:[email protected]Tlf. 33 32 32 00Tlf (direkte) 33 43 32 41Mobil: 20 58 32 41
Denne mail er blevet scannet afhttp://www.comendo.dkog indeholder ikke virus!
29-09-2010
Side 1 af 1
Sendt:24. september 2010 13:32Emne:Vedrørende høring over forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende iungdomsuddannelser m.v.
Styrelsen for Statens Uddannelse har den 16. september 2010 sendt udkast til forslag til lov om ændringaf lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat tiluddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. i høring. Svarfristen er fastsat til den 29. september2010.Lærernes Centralorganisation (LC) finder umiddelbart ikke, at udkastet til lovforslag indeholder forslag tilændringer, som det er relevant for LC at fremkomme med bemærkninger til.Med venlig hilsenStig Bertelsen---------------------------------------------------------------------------------Stig Bertelsen
Stats- og Kommunalt Ansattes ForhandlingsfællesskabFællessekretariat for CO 10, LC og KCNiels Hemmingsens Gade 10, 4.1153 København KDirekte telefon 3376 8676Mail:[email protected]
27-09-2010
Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteUndervisningsministerietj.nr. 2010-4521København, den 28. september 2010
Forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende iungdomsuddannelser mv.Lærerstuderendes Landskreds har følgende bemærkninger ændringen.Det glæder os at se, at lærerstuderende, der har langt til deres uddannelsessted, nu vil fådækket flere af deres transportudgifter. Transport er en stor udgift for mange, særligt de derlæser på en uddannelse uden for de store byer.Lærerstuderendes Landskreds kan dog ikke støtte, at de ekstra penge findes blandt deneksisterende ramme, da det vil gå ud over studerende, der bor tættere på deresuddannelsessted og vil i særlig grad gå ud over elever på ungdomsuddannelser.Vi foreslår derfor, at den samlede økonomiske ramme udvides, så studerende med langt tiluddannelse kan opnå fordele af den nye ordning, uden at studerende med kortere tiluddannelse skal betale prisen for det.Vi kan ikke undlade at bemærke, at der ikke er nævnt noget tydeligt omkring transport iforbindelse med praktik. Lærerstuderende er i praktik fire gange i løbet af dereslæreruddannelse og praktikken finder sted på folkeskoler, der kan ligge meget langt fra bådeden studerendes uddannelsessted og bopæl. I forbindelse med praktik rejser den studerendebåde mellem bopæl og praktikskole, praktikskole og uddannelsessted samt bopæl oguddannelsessted.For at sikre uddannede folkeskolelærere til hele landet er de lærerstuderende ofte i praktikmeget langt fra deres uddannelsessted. Med de sidste par års lukninger af læreruddannelser ide mindre byer, som eksempelvis Skårup, har lærerstuderende fået endnu længere tilpraktikskolerne.Eksempelvis dækkede Skårup læreruddannelse før i tiden praktikskoler på Sydfyn og øerne,hvor det nu er studerende fra læreruddannelsen Fyn, beliggende i Odense centrum, der skal ipraktik på Langeland. Det vil i praksis betyde, at en studerende fra Odense skal bruge 2 timerpå at komme til sin praktikskole i Rudkøbing på Langeland, og det vil for en praktikperiode på4 uger koste den studerende 180 kr. pr. dag, dvs. i alt 3600 kr..Det er en helt urimelig udgift og vi anmoder på det kraftigste om, at praktik som minimumogså bliver tilføjet i loven om befordringsrabat, så de studerende kan opnå rabat på derestransportudgifter i forbindelse med praktik.
Optimalt ville dog være, at transport i forbindelse med praktik bliver omkostningsfrit for denstuderende, således at der ikke er ekstra egenbetaling for at tage en uddannelse med praktik,hvorfor vi anbefaler, at en sådan ændring foretages.I Lærerstuderendes Landskreds bekymrer det os endvidere, at befordringsrabat på andretransportformer end offentlig transport kun kan ske ved ’særlige tilfælde’. De studerende børvære berettiget til at få dækket udgifter gennem ex. bilkørsel, da der mange steder er offentligtransport, der ikke passer med uddannelsesstederne. Vi anmoder om en præcisering af de’særlige tilfælde’ og om en udvidelse af rabatordningen, så studerende er berettiget til rabatnår de eks. Kører bil.Med venlig hilsenLærerstuderendes Landskreds
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til stu... Side 1 af 2
Marianne Gjevert PetersenFra:Sendt:Til:Emne:Theis Lundgaard Olsen29. september 2010 08:40Jura ([email protected])VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat tilstuderende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat tiluddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.Grøn
Opfølgningsflag:OpfølgningFlagstatus:T.o./Theis
Fra:Claus Effersoe [mailto:[email protected]]Sendt:28. september 2010 21:58Til:Theis Lundgaard OlsenCc:[email protected]Emne:SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v.
Kære Theis Lundgaard OlsenJeg har som nævnsmedlem ingen bemærkninger til det fremsendte.Mange hilsnerClaus EffersøeStudiekontoretArkitektskolen AarhusFra:Theis Lundgaard Olsen [mailto:[email protected]]Sendt:20. september 2010 09:01Til:[email protected]; Claus Effersoe; [email protected]Emne:VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v.
Kære nævnsmedlemmerNedenfor høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v. (Harmonisering af satser for befordringsrabat m.v. og indførelse af godtgørelse efter enkilometersats til studerende ved videregående uddannelser)Eventuelle bemærkninger til lovforslaget sendes til [email protected] senestonsdag den 29.september 2010 kl. 12.00.
Med venlig hilsen
29-09-2010
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til stu... Side 2 af 2
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, Undervisningsministeriet, sender hermed udkast til forslag til lov omændring af lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabattil uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (Harmonisering af satser for befordringsrabat m.v. ogindførelse af godtgørelse efter en kilometersats til studerende ved videregående uddannelser) i høring.Vedlagt er- Høringsbrev- Høringsliste- Lovudkast<<høringsbrev.pdf>> <<Høringsliste.pdf>> <<Lovudkast.pdf>>Bemærk at høringsfristen eronsdag den 29. september 2010 kl. 12.00.Med venlig hilsenMarianne Gjevert Petersen------------------------------------------------------------------------------Marianne Gjevert PetersenSpecialkonsulentKontoret for Jura og Voksenuddannelsesstøtte, JuraStyrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 30, 1780 København VTlf.: 33 26 86 00, Dir.: 33 26 85 82
29-09-2010
Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 301780 København VAtt.: [email protected]
Ang.: Høring over forslag til lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende iungdomsuddannelser m.v.Private Gymnasier og Studenterkurser takker for den tilsendte høringsskrivelse.Foreningen beklager, at der med den forøgelse af egenbetalingen (ungdomsuddannelserne) lægges flereøkonomiske byrder på elevernes og især forældrenes skuldre. Konsekvensen af forslaget er enskævvridning af systemet og rammer elever der i det daglige er afhængig af offentlig transport tiluddannelsesstedet.Herudover har Foreningen ingen kommentarer.
Venlig hilsen
Klaus Eusebius JakobsenformandPrivate Gymnasier og Studenterkurser
Statens UddannelsesstøtteKontoret for jura ogvoksenuddannelsesstøtte
Rådet forGymnasiale uddannelserOmrådet for gymnasiale uddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København Kwww.uvm.dk
30. september 2010
Høring over forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat tilstuderende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabattil uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Det er med nogen undren, at Rådet for de Gymnasiale Uddannelser konsta-terer, at rådet ikke har været høringspart på ovenstående lovforslag. Rådetfinder, at lovforslaget i høj grad har relevans for rådets arbejdsområde ogforudsætter, at Statens Uddannelsesstøtte fremover vil sikre, at rådet optagespå relevante høringslister, således at situationer som denne kan undgås.Rådet forudsætter samtidig, at dette høringssvar på de givne konditionerbehandles som rettidigt indkommet.Rådet er meget bekymret for konsekvenserne, hvis lovforslaget gennemfø-res uændret. Det vil efter rådets opfattelse betyde ringere søgning til ung-domsuddannelserne og dermed gøre det sværere at nå regeringens 95%-målsætning. Især i udkantsområderne og især på erhvervsuddannelserne oghhx og htx frygtes forslaget at få utilsigtede konsekvenser i form af laveresøgning.
Venlig hilsen
Steen Lassensekretær
SekretariatTlf-arbe-mail
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studere... Side 1 af 2
Marianne Gjevert PetersenFra:Sendt:Til:Emne:Else-Marie Stilling [[email protected]]29. september 2010 11:18Marianne Gjevert PetersenVS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat tilstuderende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat tiluddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.Grøn
Opfølgningsflag:OpfølgningFlagstatus:
Fra:Else-Marie StillingSendt:29. september 2010 11:08Til:'Marianne Gjevert Petersen 'Emne:SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v.
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, Undervisningsministeriet, sender hermed udkast til forslag til lovom ændring af lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov ombefordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (Harmonisering af satser forbefordringsrabat m.v. og indførelse af godtgørelse efter en kilometersats til studerende ved videregåendeuddannelser) i høring.Vedlagt er
29-09-2010
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studere... Side 2 af 2
- Høringsbrev- Høringsliste- Lovudkast<<høringsbrev.pdf>> <<Høringsliste.pdf>> <<Lovudkast.pdf>>Bemærk at høringsfristen eronsdag den 29. september 2010 kl. 12.00.Med venlig hilsenMarianne Gjevert Petersen------------------------------------------------------------------------------Marianne Gjevert PetersenSpecialkonsulentKontoret for Jura og Voksenuddannelsesstøtte, JuraStyrelsen for Statens UddannelsesstøtteDanasvej 30, 1780 København VTlf.: 33 26 86 00, Dir.: 33 26 85 82
29-09-2010
SU-rådet29. september 2010J. nr. 2010-4221
Høring om udkast til lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannel-sessøgende i ungdomsuddannelserStyrelsen for Statens Uddannelsesstøtte har anmodet SU-rådet om even-tuelle bemærkninger til ændring af lov om befordringsrabat til studerendeved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannel-sessøgende i ungdomsuddannelser m.v.SU-rådet har følgende bemærkninger:1) Det er uheldigt, at man ikke udvider den samlede ramme. Det er isærproblematisk at tage fra ungdomsuddannelserne, specielt i forhold tilopfyldelse af regeringens 95 % målsætning. Lovændringen kan med-føre, at færre unge starter på en ungdomsuddannelse og at flere falderfra.2) Lovændringen indebærer ændringer af kontrollen af rabatmodtagernepå videregående uddannelser. Det vil være uheldigt, hvis den nye kon-trol medfører, at rabatmodtagere, der ønsker at tage et kursus på enanden uddannelsesinstitution, oplever enten administrative vanskelig-heder, eller at de ikke kan få rabat. Hvis der ikke tages højde for detteproblem, vil det hæmme mobiliteten i uddannelsessystemet.3) Det er uhensigtsmæssigt at skabe mere bureaukrati med ordningen, dafx Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte i forvejen er økonomiskpresset.4) Det er positivt, at elever og studerende med langt til uddannelsesste-det får bedre økonomisk kompensation, især i lyset af, at der i den se-nere tid er blevet nedlagt en del seminarier i provinsen.5) En del af lovændringerne kan ramme udkantsdanmark, hvor mange erafhængig af busser for at komme til uddannelsesstedet.Med venlig hilsenf/Per AndersenFormand for SU-rådetAnette BjørstedSU-rådetDanasvej 301780 København VTelefon 33 26 86 00Direkte tlf. 33 26 86 75E-mail:[email protected]
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte
Vedr. forslag til Lov om ændring af lov om befordringsrabat til stu-derende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabattil uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Vi skal indledningsvis udtrykke tilfredshed med, at der sker en harmonisering afde to ordninger.
Desværre sker harmoniseringen ved at øge egenbetalingen med op til 70 % forelever på gymnasier, handelsskoler og tekniske skoler. Det betyder, ud fra hid-tidige erfaringer med markante prisstigninger, at der vil ske et meget kraftigt faldi kundeunderlaget for busruterne til disse skoler. Det vil medføre behov for ned-skæringer i trafikbetjeningen af disse skoler.
Vi er derfor ikke enige i lovforslagets bemærkninger (stk. 5), hvor der står”På de videregående uddannelser refunderer styrelsen 90 pct. af trafikselskabernes rabat. For-øgelsen af rabattens omfang på de videregående uddannelser indebærer således mindreind-tægter for trafikselskaberne. Herudover har lovforslaget ingen økonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivet.”
Vi er af den opfattelse, at der vil være store økonomiske konsekvenser for tra-fikselskaberne, som vil få dels en reduktion i form af et bortfald under uddannel-sen og dels manglende mulighed for at fastholde dem i den kollektive trafik efteruddannelsen.
De økonomiske konsekvenser for trafikselskaberne kan umiddelbart opgøressom følger på grundlag af styrelsens egne oplysninger:
•
Provenutab på grund af forhøjet egenbetaling: 30 pct. (sædvanlig priselastici-tet) af nettostigningen på 81 mio.kr. = 24 mio.kr. Dertil kommer bortfald af refu-sion af den del af betalingen for uddannelseskort, der ligger ud over egenbeta-lingen, for de pågældende uddannelsessøgende. Det vil sige den betaling fraSU styrelsen til trafikselskaberne, som trafikselskaberne mister, fordi de ud-dannelsessøgende holder op med at bruge den kollektive trafik på grund afprisstigningen. Det sidstnævnte har det ikke været muligt at opgøre på det fo-religgende grundlag.
•
”Underkompensation” for større rabat til de studerende: 10 pct. af 34 mio.kr. =3 mio.kr.
Faldet i indtægter til trafikselskaberne medfører behov for større tilskud frakommuner og regioner. Det øgede tilskudsbehov kompenseres efter DUT-reglerne. Da det ikke umiddelbart er muligt at opgøre størrelsen af denne kom-pensation, kunne en løsning herpå være, at der foretages en efterregulering afkompensationen. Det ovennævnte skøn bør betragtes som et minimum.
De uddannelsessøgende udgør en væsentlig del af kundegrundlaget i den kol-lektive trafik, hvor der hvert år er en stor tilstrømning af nye kunder. Hvis forsla-get gennemføres, vil denne potentielle udvidelse af kundegrundlaget blivestærkt reduceret. Det er i modstrid med målsætningen i Trafikaftalen fra januar2009 om, at den kollektive trafik i fremtiden skal tage den største del af stignin-gen i transportarbejdet.
Vi vil herudover pege på, at den meget kraftige stigning i egenbetalingen er ud-tryk for en forskelsbehandling af unge under uddannelse. Alle de øvrige passa-gerer er beskyttet af et takstloft, som sikrer, at billetpriserne ikke stiger kraftige-re end den almindelige prisudvikling.
Som nævnt i indledningen ser vi meget positivt på den del af forslaget, som in-deholder en harmonisering af reglerne for ungdomsuddannelser og videregå-ende uddannelser. En fælles (teknisk) løsning forventes at kunne tage afsæt iden nuværende løsning for ungdomsuddannelserne (mituddannelseskort.dk).Eventuelle tilretninger i system og procedurer kan først afklares, når det endeli-Side 2
ge set-up er på plads, herunder starttidspunktet 1. juli 2011. En start medio næ-ste år forventes dog at være mulig. Trafikselskaberne forventer, at SU Styrelsenafholder de udgifter, der måtte være forbundet med etableringen af den fællesløsning.
Dette høringssvar er sendt på vegne af trafikselskaberne.
Venlig hilsenNiels MortensenTrafikselskaberne i Danmark
Side 3
Styrelsen for Statens UddannelsesstøtteDato 29.09.2010Ela
Vedr.:Høring over forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerendeved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ung-domsuddannelser m.v.
Uddannelsesforbundet har modtaget udkast til lov om ændring af lov om befordringsra-bat til studerende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddan-nelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.Det er Uddannelsesforbundets overordnede opfattelse, at stigningen i egenbetalingen -på 70 procent i forhold til i dag - ikke harmonerer med de generelle uddannelsespolitiskemålsætninger om, at flere unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse.Uddannelsesforbundet frygter, at en sådan markant stigning af transportudgifter kanvære med til at hindre unge i at søge en ungdomsuddannelse. En stigning af transport-udgifterne til uddannelse vil ramme den gruppe af unge, der i forvejen har et lavt ind-komstniveau og dermed resultere i en skævvridning af uddannelsessøgemønstrene, såle-des at ungdomsuddannelse fortrinsvis bliver for de ressourcestærke unge.Dertil kommer, at stigningen af transportudgifterne især rammer unge fra områder, hvorder er langt til uddannelse og dermed fører til en yderligere skævvridning i forhold tiludkants Danmark.Uddannelsesforbundet vil derfor opfordre til, at ændringerne til lov om befordringsrabattil studerende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelses-søgende i ungdomsuddannelser bliver taget af bordet.
Med venlig hilsen
Hanne PontoppidanFormand for Uddannelsesforbundet
UddannelsesforbundetNørre Farimagsgade 151364 København KTlf.: +45 70 70 27 22[email protected]www.uddannelsesforbundet.dk