Tak for ordet.
Jeg vil sige, at det faktisk er første gang, jeg har været ude for, at den beskrivelse, vi har fået fra Undervisningsministeriets side i forhold til lovforslag, tangerer det misvisende.
Det her lovforslag handler om befordringsrabat til unge under uddannelse, men det eneste, der er beskrevet, er, at der sker en harmonisering, og der er blevet sat en masse ord på – hvad der i øvrigt er fornuftigt – at loftet over, hvad man kan få af befordringstilskud, hvis man læser på en videregående uddannelse, bliver fjernet.
Det er noget, vi længe har ønsket hos Socialdemokraterne, og vi er derfor glade for, at det kommer med nu.
Men det, der ligger i det, og som finansierer, at man kan fjerne det loft, er til gengæld massive forringelser for unges mulighed for bare at komme hen til deres ungdomsuddannelsessted.
Det, der ligger i det her forslag, er, at unge, der går på erhvervsskoler, gymnasier, handelsgymnasier og produktionsskoler, nu får en ordentlig prisforhøjelse på den billet, de skal betale, når de skal med bussen eller toget for at nå deres uddannelsessted.
Det er sådan med hensyn til billetprisen, at jo længere væk de bor fra deres ungdomsuddannelsessted, jo større bliver straffen.
Der kommer til at være en prisforhøjelse på 70 pct.
i forhold til det, man tidligere skulle betale – 70 pct.s prisforøgelse til unge, der skal nå deres erhvervsskole, produktionsskole eller gymnasium.
Det er fuldstændig uforståeligt, at regeringen, og jeg er også nødt til at sige undervisningsministeren, kan fremsætte det her lovforslag og give det et skær af, at det bare handler om, at man hjælper unge med transportudgifterne til videregående uddannelser, når det finansieres af unge, der går på ungdomsuddannelser.
Vi troede egentlig, at regeringen var lidt optaget af, at unge skulle kunne gennemføre en ungdomsuddannelse.
Sagen er jo den, at der i dag, hvor regeringen har haft magten i næsten 10 år, er færre unge, der gennemfører en ungdomsuddannelse, end der var, da regeringen kom til.
Statsministeren har selv fremhævet i sine udfordringer til Vækstforum, at en af de største udfordringer er, at uddannelsesniveauet falder.
Nu skal der gennemføres en prisforøgelse, så det bliver endnu sværere for unge bare at nå deres uddannelsessted.
Når det så bliver set i sammenhæng med, at regeringen også har varslet et forslag om, at unge på ungdomsuddannelser skal have fjernet deres uddannelsesstøtte, SU’en, hvis de er hjemmeboende, er det en kæmpestor ekstraudgift, der bliver placeret på lige præcis de unge, som vi alle sammen er mest optaget af rent faktisk gennemfører deres ungdomsuddannelse.
Væk med SU’en til dem, når de er hjemmeboende og på en ungdomsuddannelse, og 70 pct.s prisforøgelse på billetten til bus og tog.
Med hensyn til transporten betyder det helt konkret, at de, der har langt til deres uddannelsessted, kommer til at betale 1.500 kr.
mere om året.
Det er den gave, som regeringen og Dansk Folkeparti mener fremmer, at flere får en ungdomsuddannelse.
Vi står fuldstændig uforstående over for, hvordan regeringen kan fremsætte det her og endda med den begrundelse, som vi hørte fra Venstres ordfører, at det nærmest er en gave for at få flere til uddanne sig.
Der her vil betyde, at der er risiko for, at færre uddanner sig, og at det bliver mere fristende at lade være med at tage den lange og dyre transport til sit uddannelsessted, men i stedet måske, hvis man er heldig, finde sig et ufaglært job lokalt, mens målet er, at vi faktisk vil have, at de skal uddanne sig.
Vi kan ikke støtte det her forslag, hvad der også tydeligt fremgår af min ordførertale, og vi synes, det er vigtigt, at det bliver set i sammenhæng med den vifte af initiativer, som regeringen og Dansk Folkeparti har vedtaget, og som samlet set gør det meget vanskeligere, herunder at man også ønsker at fjerne SU’en for de hjemmeboende.
Jeg synes, det er uforståeligt, og jeg er meget spændt på at høre, hvordan ministeren, Dansk Folkeparti og De Konservative, som ikke har været på talerstolen endnu, vil forklare det her, der samlet set i øvrigt vil betyde en nedskæring på 75 mio.
kr.
om året.
Man skal jo ikke tage fejl af, at det her er fremsat, fordi man skal spare penge.
Regeringen bruger 75 mio.
kr.
herfra til at finansiere sin nedskæringspakke, og det bliver altså alene betalt af de unge, der gerne vil transportere sig til en ungdomsuddannelse.
Det er et meget, meget usympatisk forslag.