Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 55
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
8. december 2010
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 55 stillet af Erhvervsudvalget den 30.
november 2010 efter ønske fra Orla Hav (S).
Spørgsmål:
Hvorledes sikrer lovforslaget en nøgtern værdifastsættelse af selska-bets/selskabernes aktiver?Svar:
Med lovforslaget bliver det muligt for kapitalejerne i enighed at beslutte,at visse dokumenter i forbindelse med en fusion eller en spaltning ikkeskal udarbejdes.Det ene af disse dokumenter er fusionsredegørelsen, som fremover kanfravælges i både aktie- og anpartsselskaber. I dag kan redegørelsen kunfravælges i anpartsselskaber.Det andet dokument er mellembalancen, som fremover kan fravælges ibåde aktie- og anpartsselskaber. I dag kan mellembalancen kun fravælgesi anpartsselskaber.Ved spaltning har det siden indførelsen af den nye selskabslov (lov nr.470 af 12. juni 2009), været muligt at fravælge både spaltningsredegørel-sen og mellembalancen i både aktie- og anpartsselskaber.I henhold til de gældende regler kan dokumenterne med andre ord fra-vælges ved fusion af anpartsselskaber og ved spaltning af både anparts-selskaber og aktieselskaber. Lovændringen indebærer altså alene, at detnu også bliver muligt ved fusion af aktieselskaber. De eksisterende reglerhar ikke givet anledning til problemer.Lovændringen indebærer endvidere større ensartethed mellem fusioner ogspaltninger, da vurderingsberetning fremover kan undlades i forbindelsemed både fusioner og spaltninger. Det kræver dog, at vederlagserklærin-gen eller kreditorerklæringen i stedet udarbejdes. Ændringen er en skær-pelse for fusion af aktieselskaber, men en lettelse for spaltning af aktie-selskaber.Har kapitalejerne i disse tilfælde fravalgt vederlagserklæringen og kredi-torerklæringen, skal vurderingsberetningen om apportindskud udarbejdes.Med andre ord skal mindst ét af de tre dokumenter udarbejdes ved fusio-ner og spaltninger af aktieselskaber, hvis der opstår nye aktieselskabereller sker kapitalforhøjelse i eksisterende aktieselskaber.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
Kreditorerklæringen er, som navnet antyder, beregnet til at varetage etbeskyttelseshensyn for kreditorerne. Hvis kreditorerklæringen fravælgesaf kapitalejerne i fællesskab, vil kreditorerne opnå en anden og i nogletilfælde bedre beskyttelse.Kreditorerne vil således kunne kræve forfaldne fordringer indfriet, og forså vidt angår uforfaldne fordringer kan de kræve betryggende sikkerhed.Fordringerne skal anmeldes til selskabet senest 4 uger efter fusionenseller spaltningens gennemførelse. Fusionen eller spaltningen vil ikkekunne gennemføres, så længe et anmeldt krav ikke er afgjort.Der er desuden en række bestemmelser, som sikrer, at fusioner og spalt-ninger foregår på rimelige vilkår, og at ledelsen i det pågældende selskabhar ansvaret for gennemførelsen heraf.For det første er der en række særlige hæftelsesregler for spaltninger, somskal medvirke til fordeling af aktiver og forpligtelser, hvis der ved spalt-ningen ikke skulle være foretaget en tilstrækkelig klar fordeling.For det andet er der fortsat for både aktie- og anpartsselskaber krav omaflæggelse af en årsrapport, som bl.a. skal give et retvisende billede afselskabets aktiver og passiver.Det er således fortsat ledelsen i selskabet, som har ansvaret for ansættel-sen af det pågældende selskabs aktiver. Hvis ledelsen ikke løfter denneopgave i et tilstrækkeligt omfang, vil der kunne ifaldes ansvar.Det kan hertil nævnes, at ledelsens ansvar og pligter blev præciseret fleresteder i den nye selskabslov fra juni 2009. Det gælder således eksempel-vis også i reglerne om fusion og spaltning.Der henvises i øvrigt til § 1, nr. 23, 33, 48 og 58 om vurderingsberetningom apportindskud og bemærkningerne hertil.