Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 53 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.L 53
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Boligudvalget den 18. januar 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.(Byggeskadefondsdækning af renovering af almene boliger m.v.)[af socialministeren (Benedikte Kiær)]1. ÆndringsforslagSocialministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforsla-get.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. november 2010 og vartil 1. behandling den 25. november 2010. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og socialministeren sendte den 5. oktober 2010dette udkast til udvalget, jf. BOU alm. del – bilag 4. Den 10.november 2010 sendte socialministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 21 spørgsmål til socialministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Spørgsmål nr.12-14 til socialministeren og dennes svar herpå er optrykt sombilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de afministeren stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedsli-stens medlemmer af udvalget mener, at der længe har væretet stort behov for at renovere flere af de almene boliger. Deseneste år har det desværre været sådan, at selv om beboernei boligafdelingerne beboerdemokratisk har besluttet, at degerne vil have renoveret deres boligafdelinger, så har de ikkekunnet komme i gang, fordi partierne i boligforligskredsen (V,DF, KF og RV) ikke har givet lejerne lov til at bruge deresegne opsparede midler i Landsbyggefonden til at renovere for.Der har ved udgangen af 2010 ophobet sig en kø til renove-ringer på over 8 mia. kr.S, SF og EL mener, at lejerne selvfølgelig har krav på, atde midler, som de selv har opsparet i Landsbyggefonden, skalkomme dem selv og deres boliger til gode i form af renove-ringer.De tre partier mener, at det skal sikres, at de renoverings-arbejder, der udføres, også bliver udført i god kvalitet. Denseneste rapport fra Erhvervs- og Byggestyrelsen, »Omfangetaf svigt, fejl, mangler og skader i dansk byggeri (2009)«, erikke så positiv læsning, som man kunne ønske sig. Derfor erdet godt og positivt, at der med lovforslaget bliver oprettet enbyggeskadefondsdækning af byggeskader ved renoveringer afde almene boliger. Det er godt og positivt, at viden om byg-geprocesser og erfaringer med dårlige renoveringsprojekterlige så vel som positive resultater fra komplicerede renove-ringsprojekter bliver samlet op og formidlet.Ud fra en samlet vurdering er partierne positive over forlovforslagets formål og intentioner med at sikre en bedre kva-litet i renoveringen af de almene boliger.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan støtte lov-forslaget, fordi forslaget om byggeskadedækning af renove-ringsprojekter understøtter de betydelige renoveringsarbejderi den almene boligsektor, der igangsættes i de kommende år.Renoveringsindsatsen skal ses i lyset af, at Dansk Folkepartiden 8. november 2010 indgik en boligaftale med regeringenog Radikale Venstre og med tilslutning fra Kristendemokra-terne og Liberal Alliance, hvor der afsættes 20,6 mia. kr. fremtil 2016.Lovforslaget vil gøre det muligt at få dækning af bygge-skader i forbindelse med renoveringsprojekter i den almeneboligsektor m.v., sådan som det kendes fra den eksisterendebyggeskadefond for nybyggeri.For at blive omfattet af ordningen skal udgifterne overstige1 mio. kr. (inklusive moms) pr. projekt eller mindst udgøre100.000 kr. pr. bolig. Dækning for renoveringsarbejder gælder
AX012903
2
kun, i det omfang at der er tale om en forbedring eller en for-nyelse. Byggeskadefonden (BSF) opdeles i to afdelinger: énfor nybyggeri tilsvarende den eksisterende, mens en ny afde-ling får til opgave at dække byggeskader i forbindelse medrenoveringer. Bidraget til ordningen fastsættes til 1 pct. af re-noveringsudgiften.Ordningen vil medføre en kvalitetssikring af byggeriet.Endvidere vil ordningen med 1-års- og 5-års- eftersyn sikre,at der gribes hurtigt ind, så byggeskaderne ved renoverings-arbejde kan udbedres i tide. Samtidig sikrer ordningen, at derhensættes beløb til eventuelle skader i forbindelse med reno-vering.Dansk Folkeparti finder, at der er tale om en god ordning,der kan sikre lejerne, hvis der sker byggesjusk m.v.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlem-mer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
Afsocialministeren,tiltrådt af <>:5)I den undernr. 16foreslåede affattelse af§ 160udgår2.pkt.[Afskæring af klageadgang]BemærkningerTil nr. 1Efter de gældende regler i § 75 u, stk. 1, i almenboliglovenskal almene boligorganisationer indberette salg efter lovenskapitel 5 a til Landsbyggefonden.Ændringsforslaget til § 75 u, stk. 1, indebærer, at den al-mene boligorganisation, som sælger en almen familieboligefter reglerne i lovens kapitel 5 a, skal indberette salget bådetil Landsbyggefonden og Byggeskadefonden.Ændringsforslaget til § 96 m, stk. 2, er en konsekvens af,at § 156, stk. 3, i lov om almene boliger m.v. er foreslået op-hævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 14, sammenholdt med lovfor-slagets § 1, nr. 15. Forslaget er tillige en konsekvens afændringsforslag nr. 3 sammenholdt med lovforslagets § 1, nr.15.Det foreslåede ændringsforslag til § 96 m, stk. 2, indebærertillige, at Landsbyggefonden af midlerne fra Provenufondendækker udgifter til eventuelle løbende bidrag til Byggeskade-fonden fra såvel (ny)byggerier som renoveringer af almenefamilieboliger, som efterfølgende er solgt af en almen bolig-organisation. Den nye ejer skal således ikke bidrage til beta-ling af løbende bidrag til fonden.Til nr. 2I lovforslagets § 1, nr. 3 og 4, er foreslået, at § 151, stk. 1,nr. 4, i lov om almene boliger m.v. om udbedringsarbejder,der er udført med støtte fra Byggeskadefonden, ophæves, ogat en tilsvarende bestemmelse indsættes som nyt nr. 9 i sammebestemmelse.Ændringsforslaget, som indebærer ændrede henvisninger i§ 151, stk. 3, til stk. 1 i samme bestemmelse, er en konsekvensaf lovforslagets § 1, nr. 3 og 4. Der således tale om en redak-tionel ændring.Til nr. 3Det fremgår af § 151, stk. 3, i lov om almene boliger m.v.,at almene familieboliger, der er solgt efter lovens kapitel 5 a,fortsat er omfattet af Byggeskadefonden. Bestemmelsen gæl-der kun for byggeskader, der hidrører fra byggeriet af denævnte boliger.Baggrunden for bestemmelsen er, at der er indbetalt bidragtil Byggeskadefonden for de solgte boliger, ligesom det ikkevil være hensigtsmæssigt, at den tidligere samlede afdelingkun delvis får udbedret skader.Der er tilsvarende behov for, at de nævnte boliger kan fådækket skader på renoveringer, efter at de er solgt. Det foreslåspå denne baggrund, at renovering af almene familieboliger,som er solgt efter lovens kapitel 5 a, fortsat er omfattet af fon-den.Det er en betingelse, at renoveringen er påbegyndt indenkøbsaftalens indgåelse. Renoveringer, der påbegyndes efterdette tidspunkt, er ikke omfattet af fonden.
ÆndringsforslagTil § 1Afsocialministeren,tiltrådt afudvalget:1)Før nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 75 u, stk. 1,indsættes efter »Landsbyggefonden«: »ogByggeskadefonden«.02.I§ 96 m, stk. 2,ændres »jf. § 156, stk. 3« til: »jf. § 156 a,stk. 2, og § 156 b, stk. 3«.«[Indberetning til Byggeskadefonden og konsekvens af lovfor-slaget]2)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 151, stk. 3,ændres »stk. 1, nr. 1 eller nr. 3-5« til: »stk.1, nr. 1, 3, 4 og 9«.«[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3 og 4]3)I den undernr. 5foreslåede§ 151 aindsættes somstk. 3:»Stk. 3.Renovering af almene familieboliger, som er om-fattet af stk. 1, nr. 1, 2 og 4, og som er solgt efter kapitel 5 a,er fortsat omfattet af fonden. Det er en betingelse, at renove-ringen er påbegyndt inden købsaftalens indgåelse.«[Fortsat byggeskadefondsdækning af solgte familieboliger]4)Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:»04.I§ 157, stk. 3, 2. pkt.,ændres »jf. § 151, stk. 1, nr. 8« til:»jf. 151, stk. 1, nr. 7«, og »jf. § 151, stk. 1, nr. 9« ændres til:»jf. § 151, stk. nr. 8«.«[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3 og 4]
3
Til nr. 4Ændringsforslaget indebærer ændrede henvisninger i §157, stk. 3, for så vidt angår friplejeboliger, til bestemmelseni § 151, stk. 1.Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3 og 4.Der er tale om en redaktionel ændring.Til nr. 5Der er ikke efter gældende regler mulighed for at indbringeByggeskadefondens afgørelser, herunder om dækning af ska-der, for anden administrativ myndighed.
Det foreslås derfor, at den i lovforslagets § 1, nr. 16, fore-slåede afskæring af klageadgang for en række afgørelser, somfonden træffer, udgår som overflødig.Det er dog fortsat forudsat, at tvister mellem fonden ogbygningsejeren om fondens afgørelser om skadesdækning kanafgøres af voldgiftsretten for bygge- og anlægsvirksomhed.Dette svarer til de gældende regler for nybyggeri.
Troels Christensen (V)nfmd.Louise Schack Elholm (V) Mads Rørvig (V) Eyvind Vesselbo (V) Michael Aastrup Jensen (V) AnitaKnakkergaard (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Daniel Rugholm (KF) Naser Khader (KF) Yildiz Akdogan (S) Bjarne Laustsen (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Nanna Westerby (SF)fmd.Astrid Krag (SF) Jørgen Poulsen (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 53Bilagsnr.12345TitelHøringsnotat og høringssvar, fra socialministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag fra socialministeren1. udkast til betænkning2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 53Spm.nr.12TitelSpm. om, hvor store samfundsøkonomiske konsekvenser lovforslaget forventesat få, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er andre end de almene lejere, som konkret får renoveret deresboliger, der er med til at finansiere den nye afdeling under Byggeskadefondenfor dækning af byggeskader, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm., om staten i fremtiden vil kunne disponere over de midler, der eventueltakkumuleres i den nye afdeling under Byggeskadefonden for dækning af byg-geskader, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget der år for år i faste priser er 1) indbetalt til, 2) anvendt fraog 3) i over- eller underskud i Byggeskadefondens afdeling for nybyggeri frafondens opstart til og med 2009, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der år for år er 1) indbetalt, 2) anvendt og 3) i over- eller underskudfra de 0,5 pct. af ombygningsudgiften ved investering i renovering med støtte fraLandsbyggefonden, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke boligtyper der er opført under definitionen »…boligbyggerier,der har fået støtte…efter tidligere boligbyggeri- og byggestøttelove, og som lø-bende er underlagt kommunalt tilsyn med vedligeholdelsen i driftsfasen«, tilsocialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor ofte og i hvilket beløbsomfang i alt og for den enkelte bolig, derbidrager, den nuværende Byggeskadefondens afdeling for nybyggeri har opkræ-vet løbende bidrag under de nugældende regler, til socialministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om udviklingen i byggeskader i alment nybyggeri i antal afgjorte sager ogbeløbsmæssigt omfang år for år, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke faktorer der påvirker antallet af byggeskader i nybyggeri i danskbyggeri i positiv henholdsvis negativ retning, til socialministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren er enig i, at det er relevant at redegøre for omfanget af deforventede offentlige merudgifter til individuel boligstøtte år for år, til socialmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for forventede offentlige merudgifter til individuel bo-ligstøtte år for år som følge af den nye byggeskadefondsdækning af renoveringer,til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken offentlig myndighed der skal afholde udgifterne til de forven-tede offentlige merudgifter til individuel boligstøtte, til socialministeren, ogministerens svar herpåSpm. om redegørelse for forventede huslejestigninger år for år som følge af dennye byggeskadefonds dækning af renoveringer, til socialministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvordan huslejeeffekterne er beregnet, og med hvilke antagelser, tilsocialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at opliste de lovforslag fra 2002 til 2010, som har øget henholdsvissænket huslejen for lejere i almene boliger, til socialministeren, og ministerenssvar herpå
3
4
5
6
7
89
10
11
12
13
1415
5
161718
1920
21
Spm. om, hvilken gennemsnitlig huslejestigning for de berørte lejergrupper dervil følge af lovforslaget, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang statens boligstøtteudgifter vil stige som følge af lov-forslaget, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om baggrunden for ministeriets opfattelse af, at fonden vil være en øko-nomisk nettogevinst for boligselskaberne og beboerne, til socialministeren, ogministerens svar herpåSpm., om lovforslaget kan føre til en lavere byggeaktivitet, til socialministeren,og ministerens svar herpåSpm., om der vil blive udfærdiget en udførlig vejledning og løbende rådgivningfra den nye byggeskadefond til de almene bygherrer, til socialministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om længden af høringsperioden og baggrunden for dennes længde, til so-cialministeren, og ministerens svar herpå
6
Bilag 2Tre af udvalgets spørgsmål til socialministeren og dennes svar herpåSpørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra S, SF og EL
Spørgsmål 12:Vil ministeren redegøre for, hvilken offentlig myndighed der skal afholde udgifterne til de forventede offentlige merudgiftertil individuel boligstøtte? Herunder om denne offentlige myndighed bliver kompenseret herfor?
Svar:Udgifter til individuel boligstøtte afholdes af kommunerne. Staten refunderer henholdsvis 50 pct. og 75 pct. af kommunensudgifter til boligsikring og boligydelse. Lovforslagets kommunaløkonomiske konsekvenser skal DUT-forhandles med Kommu-nernes Landsforening.
Spørgsmål 13:Vil ministeren redegøre for forventede huslejestigninger år for år i den ikke nærmere præciserede årrække, som fremgår aflovforslagets almindelige bemærkninger, for den almene sektor samlet set og for de almene lejere i de renoverede boligafdelinger,som følge af den nye byggeskadefondsdækning af renoveringer?
Svar:Bidraget til den foreslåede byggeskadefondsdækning af renoveringer har som udgangspunkt effekt på huslejen. Effektenbegrænses dog af, at sager under renoveringsstøtteordningen ikke forventes at påvirke den samlede husleje, fordi ordningen erbegrænset af en investeringsramme. Det bemærkes i øvrigt, at støttede såvel som ustøttede renoveringsprojekter fortsat skalbesluttes af beboerdemokratiet.Den nedenstående tabel viser den forventede effekt på huslejen af bidraget til den foreslåede ordning.Den forventede samlede huslejeeffekt af bidraget til den foreslåede byggeskadefondsdækning af almene re-noveringer.Mio. kr. i 2011-PL2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020Huslejeeffekt af bidrag0,11,12,95,07,69,9 12,3 14,5 16,8 19,0Modgående effekter0,00,00,0 - 0,2 - 1,2 - 4,2 - 9,5 - 16,4 - 23,7 - 30,9Samlet huslejeeffekt0,11,12,94,86,45,72,8 - 1,9 - 6,9 - 11,9
Spørgsmål 14:Vil ministeren redegøre for, hvordan huslejeeffekterne er beregnet og med hvilke antagelser? Herunder om ministeren er enigi, at der vil komme en øget husleje for den enkelte lejer, som bor i en almen bolig, der renoveres med renoveringsstøtte og dermedskal indbetale et bidrag på 1,0 pct. af renoveringsudgiften?
Svar:Huslejeeffekten af et investeret beløb er opgjort som ydelsen på et annuitetslån med en løbetid på 20 år. For den enkelte lejervil der kunne forekomme en huslejeeffekt af bidraget til den foreslåede byggeskadefondsdækning. Men da renoveringsprojekterofte bliver skåret til på basis af den huslejeforhøjelse, man vil acceptere, og de midler, der er til rådighed, vil bidraget ikke i alletilfælde slå fuldt igennem på huslejen. I de tilfælde, hvor bidraget udløser en lejeforhøjelse, skal denne ses i sammenhæng med,at lejerne får reduceret risikoen for fremtidige betydelige lejeforhøjelser som følge af afhjælpningsudgifter.