Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 51 Bilag 1
Offentligt
915911_0001.png
915911_0002.png
915911_0003.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG18. oktober 2010
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik(Veteraners opfyldelse af opholdskravet for ret til kon-tanthjælp)
J.nr. 2010-00109455.kt/alh/lto/sph
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Arbejdsmarkedsstyrelsen1. januar 2011KBP, ALH, SPH, LTO35288370/35288374/35288371/35288378[email protected], [email protected], [email protected],[email protected]

Baggrund for loven

Ved det sidste forsvarsforlig blev der enighed om at nedsætte en tværministerielarbejdsgruppe, som skulle udarbejde et forslag til en dansk veteranpolitik.I den anledning har krigsveteraner fået en del medieomtale i pressen.Den 10. juni 2010 bragte Politiken blandet andet en artikel om en krigsveteran, dermodtog starthjælp, fordi hans tjeneste i udlandet betød, at han ikke opfyldte op-holdsbetingelserne til kontanthjælp.Beskæftigelsesministeren tilkendegav den 10. juni 2010 i en pressemeddelelse atville ændre reglerne, så ophold som udsendt soldat på militær mission i udlandetligestilles med ophold her i riget. Det betyder, at de perioder, hvor målgruppen erudsendt i missioner, tæller som ophold her i riget.Regeringens veteranpolitik blev offentliggjort den 13. oktober 2010. Heri er nævn-te lovinitiativ også omtalt.

Lovforslagets formål

Lovforslaget skal sikre, at personer, der har været udsendt på militær mission forden danske stat fx til Kosovo, Afghanistan eller Irak, og ikke længere er i beskæfti-gelse, kan opfylde opholdskravet om at have opholdt sig her i riget i sammenlagt 7år inden for de seneste 8 år, som er betingelsen for at kunne modtage kontanthjælp.Der foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2011, og har virkning fra frem-sættelsestidspunktet. Forslaget indebærer, at veteraner, der modtager starthjælp iperioden mellem fremsættelsestidspunktet og lovens ikrafttræden, skal have bereg-net kontanthjælp også for denne periode.
De beløb, der måtte blive efterbetalt i kraft af virkningstidspunktet, holdes uden forden formue, der er omfattet af § 14, stk. 1 i lov om aktiv socialpolitik. Beløbene be-tragtes heller ikke som indtægter efter § 30 i loven.Nugældende regler:Ved lov nr. 361 af 6. juni 2002 (L 126 FT 2002), som trådte i kraft den 1. juli 2002blev der i lov om aktiv socialpolitik § 11, stk. 3, indført en bestemmelse om, at ret-ten til kontanthjælp er betinget af, at ansøgeren har ophold sig her i riget i sammen-lagt 7 år indenfor de seneste 8 år. Ansøgeren kan således opholde sig i 1 år uden forrigets grænser, uden at miste retten til kontanthjælp.Efter lovens § 11, stk. 4, 1. punkt, indgår det ved beregning af opholdstiden efter §11, stk. 3, perioder, hvor ansøgeren har haft folkeregisteradresse her i riget, med-mindre særlige grunde fører til andet resultat.I medfør af lovens § 11, stk. 4, ligestilles ophold i udlandet i sammenlagt højst 2måneder pr. kalenderår i forbindelse med ferie, studierejser, tjeneste og forretnings-rejser m.v. med ophold her i riget, hvis personen har beholdt sin bopæl i Danmark.Efter gældende ret er der ikke hjemmel til at ligestille perioder, hvor en person harværet udsendt på tjeneste af den danske stat som militært eller civilt personel påmilitær mission i udlandet. Har en person således være udsendt i sammenlagt mereend et år indenfor de seneste 8 år, vil personen ikke kunne opfylde opholdskravet,som gælder i relation til retten til kontanthjælp.Opfylder personen i øvrigt betingelserne for at kunne modtage hjælp, kan personenmodtage starthjælp.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Den primære målgruppe for lovforslaget er personer, der har været udsendt på mili-tær mission for den danske stat under instruktion af forsvaret fx til Kosovo, Afgha-nistan eller Irak, og ikke længere er i beskæftigelse og derfor henvender sig tilkommunen for at søge om hjælp.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Den sekundære målgruppe for lovforslaget er kommunerne, der med vedtagelsen aflovforslaget, ved personens ansøgning om hjælp, kan ligestille perioderne med op-hold i udlandet som udsendt på militær mission for den danske stat, med opholdher i riget. Kommunen får således hjemmel til at udbetale kontanthjælp til ansøge-ren i stedet for starthjælp.

Samlet vurdering

Da der generelt set er flere mænd end kvinder, som bliver udsendt på tjeneste afden danske stat på militære missioner i udlandet, må der også forventes at være fle-re mænd end kvinder, som vil blive omfattet af lovforslagets virkning.Forsvarets Personeltjeneste har oplyst, at kønsfordelingen på de tre hold, der harværet sendt til Afghanistan i perioden januar 2009 til august 2010 har været ca. 5procent kvinder. Procentsatsen er et øjebliksbillede taget på en vilkårlig dato i star-ten af udsendelsen. Forsvaret udsender som bekendt også personel til andre dele af
2
verden blandt andet til Kosovo. Den nævnte procentsats er dog de oplysninger, dethar været mulige at få.Der er ikke forskel i mænd og kvinders muligheder for at blive omfattet af lovfors-lagets virkning.Lovforslaget vurderes derfor ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.
3