Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 5
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
11. november 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-156-0283HAA40872
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Implementering af dele af tredje kørekort-direktiv – ændring af gyldighedstiden for kørekort) (L 5), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Hækkerup (S).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af færdselsloven (Implementering af dele af tredje
kørekortdirektiv – ændring af gyldighedstiden for kørekort) (L 5):
”Hvad er årsagen til, at ministeren med lovforslag L 5 vil bi-beholde krav om kørekortfornyelse hvert andet år for kronisksyge, som f.eks. diabetikere, og dermed opretholde stramme-re regler, end direktivet lægger op til?”Svar:
Med lovforslaget fastsættes i overensstemmelse med tredje kørekortdi-rektiv en hovedregel om, at kørekort skal fornys hvert 15. år.For så vidt angår kørekort til tunge køretøjer (lastbil og bus mv.) følgerdet af direktivet, at fornyelse skal ske hvert femte år, og som det fremgåraf punkt 2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget vil en sådangyldighedsperiode med hjemmel i færdselslovens § 59, stk. 1, 2. pkt., derforeslås videreført som 3. pkt., blive fastsat ved en administrativ ændringaf kørekortbekendtgørelsens § 59.De nævnte gyldighedstider for kørekort er udtryk for hovedregler. Somdet fremgår af punkt 2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslagetkan medlemsstaterne efter direktivets artikel 7, stk. 3, 5. pkt., begrænseden administrative gyldighedsperiode for individuelle kørekort til allekategorier, hvis der f.eks. skønnes at være behov for hyppigere lægeun-dersøgelser.Færdselslovens § 59, stk. 2, 2. pkt., giver allerede i dag hjemmel til, atjustitsministeren kan fastsætte bestemmelser om, at et kørekort skal gæl-de i kortere tidsrum end normalt, når forholdene taler derfor. Bemyndi-gelsen er udnyttet i kørekortbekendtgørelsens § 61, hvorefter et kørekortkan udstedes med en kortere gyldighedstid, såfremt de helbredsmæssigeoplysninger taler derfor, eller der er begrundet tvivl om, hvorvidt den på-gældende er ædruelig eller uafhængig af euforiserende eller andre be-vidsthedspåvirkende stoffer. Som det fremgår af punkt 2.3 i de alminde-lige bemærkninger til lovforslaget er bestemmelserne i færdselslovens §59, stk. 2, 2. pkt., og kørekortbekendtgørelsens § 61 efter Justitsministe-riets opfattelse velbegrundede og foreslås derfor opretholdt.Der er med lovforslaget derimod ikke taget stilling til, hvorvidt der børske ændringer i de nærmere helbredsmæssige betingelser for at erhverve2
kørekort, herunder retningslinjerne for, hvornår kørekort udstedes med enkortere gyldighedstid på grund af de helbredsmæssige oplysninger.Sådanne bestemmelser er i dag fastsat i bilag 2 til kørekortbekendtgørel-sen og bilag 1 til kørekortcirkulæret. Bestemmelserne er fastsat med bag-grund i bilag III i det gældende kørekortdirektiv (andet kørekortdirektiv(91/439/EØF)), som indeholder mindstekrav med hensyn til fysisk ogpsykisk egnethed til at føre motorkøretøj.For så vidt angår sukkersyge fremgår det af andet kørekortdirektiv, atkørekort på grundlag af en lægeerklæring kan udstedes til eller fornys foransøgere og førere, der lider af sukkersyge, såfremt der gennemføres re-gelmæssig lægekontrol afpasset efter hvert enkelt tilfælde. For ansøgereog førere i gruppe 2 – dvs. førere af lastbil, bus mv. – kan kørekort, hvisden pågældende lider af sukkersyge, der kræver insulinbehandling, kunudstedes eller fornys i helt specielle tilfælde, når der foreligger en behø-rigt begrundet lægeerklæring, og såfremt der gennemføres regelmæssiglægekontrol.De nævnte bestemmelser i andet kørekortdirektiv er gennemført i punktE i henholdsvis bilag 2 til kørekortbekendtgørelsen og bilag 1 til køre-kortcirkulæret. Af pkt. E i bilag 1 til kørekortcirkulæret fremgår detf.eks., at kørekort normalt udstedes med en gyldighedstid på 5 år til an-søgere med sukkersyge, der ikke behandles med insulin eller tabletter.Endvidere fastsættes der normalt en gyldighedstid på 2 år, hvis ansøgerenhar insulinbehandlet sukkersyge og ikke har haft insulintilfælde inden forde sidste 2 år.Bilag III i andet kørekortdirektiv er med enkelte justeringer videreført itredje kørekortdirektivs bilag III.I august 2009 har Kommissionen vedtaget to direktiver (2009/112/EF og2009/113/EF), der ændrer i bilag III til henholdsvis andet og tredje køre-kortdirektiv. Med de to ændringsdirektiver fastsættes mere udførlige hel-bredsmæssige mindstekrav med hensyn til erhvervelse og fornyelse afkørekort bl.a. vedrørende førere med sukkersyge. Af de to ændringsdi-rektiver fremgår bl.a. for så vidt angår førere i gruppe 1 – dvs. førere afalmindelig bil mv. – at kørekort kan udstedes eller fornys til sådanne fø-rere med sukkersyge. Hvis sådanne personer behandles med medicin, børde underkastes en autoriseret lægelig vurdering og regelmæssige lægeun-3
dersøgelser afpasset efter hvert enkelt tilfælde og med højst 5 års mel-lemrum.Justitsministeriet er for tiden i gang med at overveje, hvordan de nævnteændringsdirektiver bør implementeres i dansk ret, og ministeriet vil i denforbindelse – under inddragelse af bl.a. Indenrigs- og Sundhedsministeri-et (Sundhedsstyrelsen) og Rigspolitiet – bl.a. overveje, om der er grund-lag for at ændre på de gældende retningslinjer om en 2 års tidsbegræns-ning på kørekort til førere i gruppe 1, der har insulinbehandlet sukkersy-ge.Justitsministeriet forventer at sende et udkast til ændring af kørekortbe-kendtgørelsen og kørekortcirkulæret i høring inden udgangen af 2010.
4