Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 48 Bilag 16
Offentligt
931438_0001.png
931438_0002.png
931438_0003.png
931438_0004.png
931438_0005.png
931438_0006.png
931438_0007.png
931438_0008.png
931438_0009.png
931438_0010.png
931438_0011.png
931438_0012.png
L 48 – Forslag til lov om privatefællesvejeTeknisk gennemgang i Trafikudvalget7. december 2010
L 48 – teknisk gennemgangGenerel gennemgang af lovforslaget (side 3)
Væsentligste ændringer i forhold til gældende privatvejslov (side 4-5)Udvalgte emner efter 1. behandlingen (6-12)
Transportministeriet
Side 2
Generel gennemgang af lovforslaget

Ny privatvejslov

Offentlig regulering af et privatretligt områdeI alt væsentligt en videreførelse af den gældende privatvejslovLand/by – forskellige regler

Ændring af lov om offentlige veje (Vejloven)

Ændring af proceduren ved nedklassificering
Transportministeriet
Side 3
Væsentligste ændringer

Ny privatvejslov

Sproglig modernisering af loven i sin helhedRegelforenklingIndsættelse af en formålsbestemmelse
Indsættelse af definitioner af lovens centrale begreberModernisering af offentliggørelsesmåder
Transportministeriet
Side 4
Væsentligste ændringer - fortsatDe vedligeholdelsespligtige i byområder
Istandsættelse af ”særlige elementer”Kommunernes betaling for egentlige forbedringer af hensyn til den almenefærdselOptagelse af private fællesveje som offentligeKommunernes betaling af udgifter til vejbelysning af hensyn til den almenefærdsel
Transportministeriet
Side 5
Særligt om nedklassificering af offentlige veje til privateLovforslaget indeholder ændringer af procedurereglerne vednedklassificering af offentlige veje til private:Offentliggørelse af planer mindst 4 år førTilstandsrapport til dokumentation for vejens standSærlig klageadgangFormål:At sikre grundejerne mulighed for at indrette sigAt sikre grundejerne mod at overtage pligten til at vedligeholde dårligtvedligeholdte veje
Transportministeriet
Side 6
Særligt om sommerhusområderLovforslaget:
Sommerhusområder er som udgangspunkt omfattet af byreglerneKommunerne kan bestemme, at landreglerne skal gældeOvervejelser:
Videreførelse af den gældende lovs ordning:Sommerhusområder er som udgangspunkt er omfattet aflandreglerneKommunerne kan bestemme, at byreglerne skal gælde
Transportministeriet
Side 7
Særligt om blinde sideveje - byreglerneLovforslaget viderefører reglerne i den gældende privatvejslov
Pligten til vedligeholdelse påhviler ejerne af de tilgrænsende ejendommemed vejretGrundejere ved blinde sideveje skal inddrages, hvis:Sidevejene istandsættes samtidigDet følger af vedligeholdelsesoverenskomst med kommunenDe er forpligtet efter vilkår i forbindelse med tildeling af vejretGrundejere ved blinde sideveje kan inddrages, hvis:Der er tale om korte, blinde sidevejeDe er forpligtet efter privatretlig servitutDe bruger vejen, så det ”i særlig grad medfører slid”
Transportministeriet
Side 8
Særligt om samlede istandsættelsesarbejderVed et samlet arbejde forstås: Et arbejde, der udføres ved kommunensforanstaltning for de vedligeholdelsesforpligtedes regning, og som omfatterén vej, en strækning af en vej eller flere veje under ét, der udgør enfærdselsmæssig enhedOvervejelser:
Indførelse af en regel, der sikrer, at kommunerne sørger for, atarbejdet udføres ”billigst muligt”, og at de kan dokumentere dette
Transportministeriet
Side 9
Særligt om medlemskab af grundejerforeningerDen gældende privatvejslov indeholder ikke hjemmel til krav omoprettelse af grundejerforeninger og pligt til medlemskabPlanloven indeholder hjemmel til krav herom i forbindelse medudstykningerDet fremsatte lovforslag indeholder – bl.a. af hensyn tilforeningsfriheden - ikke hjemmel til krav om oprettelse afgrundejerforeninger og pligt til medlemskabOvervejelser:Indførelse af regler, der skaber incitament for grundejerne til atorganisere sig i grundejerforeninger el. lign.F.eks. særlige regler om fordeling af administrationstillæg vedsamlede istandsættelsesarbejder, der tilgodeser medlemskab
Transportministeriet
Side 10
Særligt om vejbelysningLovforslaget indeholder en pligt for kommunerne til at afholde enforholdsmæssig del af udgifterne til vejbelysning, der kræves af hensyn tilden almene færdselOvervejelser:Ændring af bestemmelsen, så kommunerne skal afholde hele udgiftenIndførelse af en regel, der forpligter kommunerne til også at afholdeudgifter til belysning af private arealer, der er offentligt tilgængelige,når disse kræves belyst af hensyn til offentlighedens færdsel
Transportministeriet
Side 11
Særligt om optagelse af private fællesveje som offentligeDet fremsatte lovforslag indebærer en pligt til at optage en privat fællesvejsom offentlig i følgende situation:Grundejerne har anmodet om afspærring af en privat fællesvejKommunen har afslået, fordi vejen har væsentlig betydning for denalmene trafikTrafiktællinger viser, at mere end 50% af den motorkørende færdsel eruvedkommendeOvervejelser:
Ændring af bestemmelsen, så grundejerne i stedet kan krævetrafiktælling hvert 4. år, og – hvis mere end den 50% af denmotorkørende færdsel er uvedkommende – kan kræve vejen optagetsom offentlig eller alternativt trafikreguleret, så den uvedkommendetrafik begrænses
Transportministeriet
Side 12