Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 48 Bilag 16
Offentligt
L 48 – Forslag til lov om privatefællesvejeTeknisk gennemgang i Trafikudvalget7. december 2010
L 48 – teknisk gennemgang●Generel gennemgang af lovforslaget (side 3)
●Væsentligste ændringer i forhold til gældende privatvejslov (side 4-5)●Udvalgte emner efter 1. behandlingen (6-12)
Transportministeriet
Side 2
Generel gennemgang af lovforslagetNy privatvejslov
●Offentlig regulering af et privatretligt område●I alt væsentligt en videreførelse af den gældende privatvejslov●Land/by – forskellige reglerÆndring af lov om offentlige veje (Vejloven)
●Ændring af proceduren ved nedklassificering
Transportministeriet
Side 3
Væsentligste ændringerNy privatvejslov
●Sproglig modernisering af loven i sin helhed●Regelforenkling●Indsættelse af en formålsbestemmelse
●Indsættelse af definitioner af lovens centrale begreber●Modernisering af offentliggørelsesmåder
Transportministeriet
Side 4
Væsentligste ændringer - fortsat●De vedligeholdelsespligtige i byområder
●Istandsættelse af ”særlige elementer”●Kommunernes betaling for egentlige forbedringer af hensyn til den almenefærdsel●Optagelse af private fællesveje som offentlige●Kommunernes betaling af udgifter til vejbelysning af hensyn til den almenefærdsel
Transportministeriet
Side 5
Særligt om nedklassificering af offentlige veje til private●Lovforslaget indeholder ændringer af procedurereglerne vednedklassificering af offentlige veje til private:●Offentliggørelse af planer mindst 4 år før●Tilstandsrapport til dokumentation for vejens stand●Særlig klageadgang●Formål:●At sikre grundejerne mulighed for at indrette sig●At sikre grundejerne mod at overtage pligten til at vedligeholde dårligtvedligeholdte veje
Transportministeriet
Side 6
Særligt om sommerhusområder●Lovforslaget:
●Sommerhusområder er som udgangspunkt omfattet af byreglerne●Kommunerne kan bestemme, at landreglerne skal gælde●Overvejelser:
●Videreførelse af den gældende lovs ordning:●Sommerhusområder er som udgangspunkt er omfattet aflandreglerne●Kommunerne kan bestemme, at byreglerne skal gælde
Transportministeriet
Side 7
Særligt om blinde sideveje - byreglerne●Lovforslaget viderefører reglerne i den gældende privatvejslov
●Pligten til vedligeholdelse påhviler ejerne af de tilgrænsende ejendommemed vejret●Grundejere ved blinde sideveje skal inddrages, hvis:●Sidevejene istandsættes samtidig●Det følger af vedligeholdelsesoverenskomst med kommunen●De er forpligtet efter vilkår i forbindelse med tildeling af vejret●Grundejere ved blinde sideveje kan inddrages, hvis:●Der er tale om korte, blinde sideveje●De er forpligtet efter privatretlig servitut●De bruger vejen, så det ”i særlig grad medfører slid”
Transportministeriet
Side 8
Særligt om samlede istandsættelsesarbejder●Ved et samlet arbejde forstås: Et arbejde, der udføres ved kommunensforanstaltning for de vedligeholdelsesforpligtedes regning, og som omfatterén vej, en strækning af en vej eller flere veje under ét, der udgør enfærdselsmæssig enhed●Overvejelser:
●Indførelse af en regel, der sikrer, at kommunerne sørger for, atarbejdet udføres ”billigst muligt”, og at de kan dokumentere dette
Transportministeriet
Side 9
Særligt om medlemskab af grundejerforeninger●Den gældende privatvejslov indeholder ikke hjemmel til krav omoprettelse af grundejerforeninger og pligt til medlemskab●Planloven indeholder hjemmel til krav herom i forbindelse medudstykninger●Det fremsatte lovforslag indeholder – bl.a. af hensyn tilforeningsfriheden - ikke hjemmel til krav om oprettelse afgrundejerforeninger og pligt til medlemskab●Overvejelser:●Indførelse af regler, der skaber incitament for grundejerne til atorganisere sig i grundejerforeninger el. lign.●F.eks. særlige regler om fordeling af administrationstillæg vedsamlede istandsættelsesarbejder, der tilgodeser medlemskab
Transportministeriet
Side 10
Særligt om vejbelysning●Lovforslaget indeholder en pligt for kommunerne til at afholde enforholdsmæssig del af udgifterne til vejbelysning, der kræves af hensyn tilden almene færdsel●Overvejelser:●Ændring af bestemmelsen, så kommunerne skal afholde hele udgiften●Indførelse af en regel, der forpligter kommunerne til også at afholdeudgifter til belysning af private arealer, der er offentligt tilgængelige,når disse kræves belyst af hensyn til offentlighedens færdsel
Transportministeriet
Side 11
Særligt om optagelse af private fællesveje som offentlige●Det fremsatte lovforslag indebærer en pligt til at optage en privat fællesvejsom offentlig i følgende situation:●Grundejerne har anmodet om afspærring af en privat fællesvej●Kommunen har afslået, fordi vejen har væsentlig betydning for denalmene trafik●Trafiktællinger viser, at mere end 50% af den motorkørende færdsel eruvedkommende●Overvejelser:
●Ændring af bestemmelsen, så grundejerne i stedet kan krævetrafiktælling hvert 4. år, og – hvis mere end den 50% af denmotorkørende færdsel er uvedkommende – kan kræve vejen optagetsom offentlig eller alternativt trafikreguleret, så den uvedkommendetrafik begrænses
Transportministeriet
Side 12