Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 48 Bilag 14
Offentligt
Ændringsforslag L48 med bemærkningerÆndringsforslag
Aftransportministeren,tiltrådt af:
Til § 31)Istk. 1udgår: ”eller sommerhusområde”.[Ændring af lovens anvendelsesområde]
2)Stk. 2affattes således:”Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at byreglerne også skal finde anvendelse i1) sommerhusområder, jf. lov om planlægning,2) afgrænsede områder i landzone, jf. lov om planlægning, når disse områder har bymæssigkarakter, eller der i disse områder forventes en byudvikling, som gør det hensigtsmæssigt, atbyreglerne finder anvendelse.”[Ændring af lovens anvendelsesområde]
Til § 43)Stk. 2 udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 54)Ordene ”samt § 4, stk. 2,” udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 75)Efter stk. 3 indsættes som nye stykker:”Stk.4.Hvis kommunalbestyrelsen kræver et privat areal, jf. stk. 1, belyst af hensyn tiloffentlighedens færdsel, skal kommunen dog afholde udgifterne hertil.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at kommunen afholder udgifter til anlæg, forbedringog drift af vejbelysning, hvis almene, offentlige hensyn taler derfor.”[Kommunernes afholdelse af udgifter til belysning af visse private arealer]
Til § 206)I stk. 1 ændres ”94” til: ”91”.[Redaktionel ændring]
Til § 217)Som nyt stk. 5 indsættes:”Kommunalbestyrelsen skal sikre, at arbejder, som kommunen sørger for at udføre for devedligeholdelsesforpligtedes regning, jf. stk. 1-4, udføres billigst muligt. Devedligeholdelsesforpligtede kan forlange, at kommunalbestyrelsen fremlægger dokumentationherfor.”[Krav med hensyn til arbejder som kommunen sørger for at udføre]
Til § 358)Stk. 1affattes således:"§ 35.Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre:1) udfærdigede vejfortegnelser, jf. § 25, og2) godkendte og foretagne vejudlæg samt tildelte vejrettigheder, jf. §§ 26,27 og 31.”[Redaktionel ændring]
Til § 409)Istk. 4ændres ”ham” til: ”denne”.[Redaktionel ændring]
Til § 4510)Efter stk. 6 indsættes som nyt stykke:”Stk7.Hvis der er tale om istandsættelse af en privat fællesvej i sommerhusområde, som andregrundejere end de vedligeholdelsesforpligtede, jf. § 44, har vejret til og nødvendigvis må benyttesom adgang for deres ejendomme, skal kommunalbestyrelsen bestemme, at arbejdet skal udføressom et samlet arbejde, jf. § 55, stk. 1.”[Istandsættelse af visse private fællesveje i sommerhusområder]
Til § 4911)Istk. 1indsættes efter ”§ 51”: ”, jf. dog stk. 2-7”.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 10]
12)Istk. 3indsættes efter ”fordeles”: ”, medmindre disse grundejere inddrages i udgifterne tilistandsættelsen efter stk. 7”.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 10]
13)Efter stk. 6 indsættes som nyt stykke:”Stk.7.Kommunalbestyrelsen fordeler udgifterne til et samlet arbejde på veje omfattet af § 45, stk.7, mellem de vejberettigede grundejere i forhold til deres brug af vejen.”[Konsekvens af ændringsforslag nr. 10]
Til § 5314)Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:”Stk. 3.Transportministeren fastsætter nærmere regler om fordeling af det i stk. 1 nævnteadministrationstillæg, herunder om at kommunalbestyrelsen ved fordelingen afadministrationstillægget skal tage hensyn til, om og i hvilket omfang den enkelte bidragspligtigegrundejer ved medlemskab af en grundejerforening eller på anden måde, har medvirket til atreducere udgifterne til administration af det pågældende arbejde, således at disse grundejere kanpålægges en forholdsmæssig mindre andel.”[Fordeling af administrationstillæg ved samlede arbejder]
Til § 5515)Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:”Stk.5.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at arbejder, som kommunen sørger for at udføre for devedligeholdelsesforpligtedes regning, jf. stk. 1-4, udføres billigst muligt. Devedligeholdelsesforpligtede kan forlange, at kommunalbestyrelsen fremlægger dokumentationherfor.”[Krav med hensyn til arbejder som kommunen sørger for at udføre]
Til § 5816)Stk. 2 og 3 udgår, og i stedet indsættes:”Stk. 2.Hvis vedligeholdelsespligtige grundejere, der ved en fordeling efter reglerne i § 49 er ellervil kunne blive pålagt at afholde mindst to tredjedele af de samlede udgifter til en privat fællesvejsistandsættelse, anmoder kommunen om det, skal kommunen gennemføre trafiktællinger tilbelysning af, hvor stor en del af den motorkørende færdsel på vejen, der er almen færdsel. Detgælder dog ikke, hvis der er gået mindre end 4 år, siden kommunen sidst har foretaget sådannetrafiktællinger efter anmodning fra grundejerne.Stk. 3.Hvis trafiktællinger, jf. stk. 2, viser, at den gennemgående motorkørende færdsel på vejenudgør mere end 50 pct. af den samlede motorkørende færdsel, skal kommunalbestyrelsen optagevejen som offentlig, jf. § 23 i lov om offentlige veje, eller gennemføre færdselsregulering, dernedbringer den gennemgående motorkørende færdsel på vejen, så den udgør mindre end 50 pct. afden samlede motorkørende færdsel.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan som betingelse for at iværksætte trafiktællinger, jf. stk. 2, stillekrav om, at ansøgerne afholder udgifterne til trafiktællingerne, hvis disse viser, at dengennemgående motorkørende færdsel udgør mindre end 25 pct. af den samlede motorkørendefærdsel på vejen.”[Kommunernes forpligtelse til at optage private fællesveje som offentlige]
Til § 6117)Istk. 4ændres ”§ 53” til: ”§§ 53-55”.[Redaktionel ændring]
Til § 9818)I stk. 1, nr. 1) udgår ”§ 27, stk. 1,”[Fjernelse af strafhjemmel for overtrædelse af § 27, stk. 1, om godkendelse af vejudlæg]
Bemærkninger:Til nr. 1-4I forbindelse med høringen af lovforslaget er Transportministeriet blevet opmærksom på, at denforeslåede ændring, hvorefter sommerhusområder som udgangspunkt skal administreres efterbyreglerne, kan have uhensigtsmæssige konsekvenser for grundejerne i sommerhusområderne. Detforeslås derfor, at den gældende ordning videreføres, således at udgangspunktet forsommerhusområder er, at de administreres efter landreglerne, men at kommunerne konkret kanbeslutte, at byreglerne skal finde anvendelse.Til nr. 5Det fremsatte lovforslag indeholder i § 7, stk. 1-3, bestemmelser, hvorefter kommunalbestyrelsen ibyområder kan bestemme, at private arealer, der benyttes som offentligt tilgængeligefærdselsarealer, herunder parkerings- og gårdarealer, skal holdes belyst, og kan bestemme, atkommunen sørger for belysningen på ejernes vegne og for ejernes regning.Efter forslagets § 59, stk. 1-3, kan kommunalbestyrelsen bestemme, at private fællesveje ibyområder skal holdes belyst for de vejberettigede grundejeres regning. For så vidt angår privatefællesveje foreslås det fremsatte lovforslags § 59, stk. 4 ændret, således at kommunen skal afholdeudgifterne, hvis den kræver en privat fællesvej belyst af hensyn til den almene færdsel på vejen, og i§ 59, stk. 5, foreslået, at kommunalbestyrelsen kan bestemme, at kommunen afholder udgifterne,hvis almene, offentlige hensyn taler derfor.Det vurderes, at der for så vidt angår private arealer så meget desto mere bør være tale om, atkommunen skal afholde udgifterne til anlæg, forbedring og drift, hvis et privat areal kræves belystaf hensyn til offentlighedens brug af arealet til færdsel. Derfor foreslås det, at der i § 7 som et nytstk. 4 indsættes en bestemmelse svarende til forslagets § 59, stk. 4.Hensigten hermed er at sikre de private ejere imod at skulle afholde udgifter til belysning, somkommunen kræver af hensyn til offentlighedens brug af arealet til færdsel.Samtidig vurderes det, at der også for så vidt angår private arealer bør gives hjemmel forkommunerne til i øvrigt at afholde udgifterne til belysning af disse, hvis kommunen vurderer, atalmene, offentlige hensyn taler herfor. Det foreslås derfor, at der i § 7 som et nyt stk. 5 indsættes enbestemmelse svarende til forslagets § 59, stk. 5.
Til nr. 6, 8, 9 og 17Der er tale om redaktionelle ændringsforslag.
Til nr. 7Efter lovforslagets § 13 er de grundejere, der er forpligtet hertil i henhold til aftaler el. lign. og hvissådanne aftaler ikke findes, de vejberettigede grundejere i forhold til deres brug af vejen forpligtettil at holde en privat fællesvej i god og forsvarlig stand i forhold til færdslen på vejen.Hvis de pågældende grundejere ikke af egen drift opfylder denne forpligtelse, kan kommunenbeslutte, at vejen skal istandsættes, jf. § 15, stk. 1.Hvis istandsættelsen har en sådan karakter eller et sådant omfang, at det ikke anses forhensigtsmæssigt at lade de vedligeholdelsesforpligtigede udføre arbejdet som enkeltståendearbejder,kankommunalbestyrelsen bestemme, at arbejdet skal udføres som et samlet arbejde, jf. §15, stk. 3, ligesom kommunalbestyrelsenskalbestemme, at en istandsættelse skal udføres som etsamlet arbejde, hvis flere veje, der udgør en færdselsmæssig enhed, skal istandsættes under ét, jf. §15, stk. 4.Det er kommunen, der sørger for udførelsen af et samlet arbejde for de vedligeholdelsesforpligtedesregning, jf. lovforslagets § 21, stk. 1.Endvidere kan kommunen efter aftale med de vedligeholdelsesforpligtede grundejere eller etkvalificeret flertal af de vedligeholdelsesforpligtede grundejere påtage sig den fremtidigeistandsættelse og vedligeholdelse af en privat fællesvej for de vedligeholdelsesforpligtedes regning,jf. lovforslagets § 21, stk. 2.Og kommunalbestyrelsen kan, hvis en beslutning om istandsættelse efter forslagets § 20 udsættespå grund af indbringelse af spørgsmål om gyldigheden eller forståelsen af aftaler eller andreprivatretlige bestemmelser om fordelingen af vedligeholdelsesbyrden for domstolene, genoptagesagen og bestemme, hvordan vejen skal istandsættes og foreløbigt helt eller delvis sørge forarbejdets udførelse for de vedligeholdelsesforpligtedes regning, jf. § 21, stk. 3.Endelig skal kommunen, hvis et efter forslagets §§ 15 eller 16 påbudt arbejde ikke udføres rettidigteller på tilfredsstillende måde, sørge for, at det manglede arbejde udføres for devedligeholdelsesforpligtedes regning.I sådanne tilfælde ønskes det sikret, at kommunerne sørger for, at arbejdet udføres ”billigst muligt”,og at kommunerne efter anmodning fra grundejerne kan dokumentere, at dette er tilfældet, ikkemindst hvor den pågældende kommune selv står for arbejdets udførelse. Dokumentationskravet vilkunne opfyldes ved fremlæggelse af indhentede tilbud på arbejdets udførelse fra eksterneentreprenører.
Til nr. 10-13
I forbindelsen med høringen over lovforslaget er det gjort gældende, at der specielt isommerhusområder ofte er tale om vejsystemer, der består af én stamvej (fælles tilkørselsvej) og en
række eller et net af sideveje, således at samtlige grundejere i området nødvendigvis må benyttestamvejen som adgang.Efter lovens landregler er det de, der er forpligtet hertil i henhold til aftale eller anden privatretligbestemmelse, der skal vedligeholde en privat fællesvej, og hvis sådanne aftaler ikke findes, devejberettigede i forhold til deres brug af vejen. Og det er disse grundejere, kommunen kan pålæggeat istandsætte og vedligeholde vejen.Efter byreglerne påhviler vedligeholdelsen som udgangspunkt ejerne af de tilgrænsende ejendommemed vejret til vejen, ligesom det er disse grundejere, kommunen kan pålægge at istandsætte vejen,og i almindelighed kan pålægge udgifterne hertil. Andre grundejere, f.eks. grundejere ved sideveje,som bruger vejen, vil ikke i almindelighed kunne inddrages i istandsættelsen.På den baggrund er det fundet rimeligt at foreslå særlige regler om istandsættelse af sådanne vejeindsat i lovforslaget.Det foreslås, at der i § 45, om kommunernes stillingtagen til istandsættelsesspørgsmål vedrørendeprivate fællesveje i sommerhusområder, som administreres efter byreglerne, som et nyt stk. 7indsættes en bestemmelse om, at kommunerne ved krav om istandsættelse af private fællesveje isommerhusområder, som andre grundejere end de vedligeholdelsesforpligtede, jf. § 44, har vejret tilog nødvendigvis må benytte som adgang for deres ejendomme, skal bestemme, at arbejdet skaludføres som et samlet arbejde, jf. § 55, stk. 1.Endvidere foreslås der i § 49, om fordeling af udgifter til samlede arbejder, som et nyt stk. 7 indsaten bestemmelse om, at udgifterne til samlede istandsættelser af sådanne veje skal fordeles mellemsamtlige vejberettigede brugere i forhold til deres brug af vejen.Der er, ligesom ved en fordeling af udgifter til istandsættelse af private fællesveje på landet,kommunen, der skønner, i hvilket omfang de vejberettigede bruger vejen. I praksis lægges der vægtpå, til hvilket formål benyttelsen finder sted, f.eks. til betjening af et sommerhus, enbeboelsesejendom m.v. Herudover kan der lægges vægt f.eks. på ejendommens størrelse og isærved blinde veje på, hvor lang en strækning af vejen den vejberettigede benytter, jf. pkt. 10 iMinisteriet for offentlige arbejders cirkulære af 6. december 1985 om lov om private fællesveje. Detkan af administrative grunde ikke kræves, at kommunens skøn over omfanget af ejendommenesbrug af vejen skal bero på et detaljeret kendskab til de enkelte vejberettigedes brug af vejen, menalene på nogle gennemsnitsbetragtninger over, hvilken brug af vejen, der er normalt for ejendomme,af den pågældende type.Den foreslåede ændring af § 49, stk. 3, er nødvendig som konsekvens af de foreslåede ændringer.
Til nr. 14Det fremsatte lovforslag indeholder i § 53, stk. 1, en bestemmelse, hvorefter kommunalbestyrelsen,hvis den sørger for at udføre et istandsættelsesarbejde på de vedligeholdelsespligtiges vegne, kanmedregne et administrationstillæg på højst 9 pct. af udgifterne i den udgift, disse skal afholde. Derhenvises til bemærkningerne til bestemmelsen.KL og Parcelhusejernes Landsforeningen har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslagetforeslået indført en bestemmelse, der giver kommunerne hjemmel til i byområder at stille krav om
oprettelse af grundejerforeninger eller særlige vejlav med obligatorisk medlemskab og bidragspligtfor de vedligeholdelsespligtige grundejere. Dette forslag er ikke medtaget i lovforslaget. Derhenvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 1.I forbindelse med dette forslag har foreningerne givet udtryk for, at det forhold, at devedligeholdelsespligtige grundejere er medlemmer af en grundejerforening el. lign., antages atindebære administrative fordele for kommunerne i forbindelse med afgørelser om istandsættelse ogvedligeholdelse af private fællesveje.Da der efter lovforslagets § 53, stk. 1, alene kan medregnes administrationstillæg for udgifter, somkommunen kan dokumentere at have haft til administration af det pågældende arbejde, må det - påbaggrund af KL og Parcelhusejernes Landsforenings ovennævnte oplysninger - antages, atkommunens udgifter til administration i forbindelse med samlede istandsættelser er mindre, hvorgrundejerne er organiseret i grundejerforeninger, end hvor dette ikke er tilfældet. Det må antages, atder også, f.eks. hvor flere grundejere lader sig repræsentere af samme repræsentant, kan være taleom mindre administrationsudgifter. Sådanne besparelser bør komme de grundejere, der sommedlemmer af grundejerforeninger el. lign., eller på grund af en fælles repræsentant har skabtbesparelsen, til gode.Det foreslås derfor, at der som et nyt stk. 3 i § 53 indsættes en bestemmelse, der bemyndigertransportministeren til at fastsætte nærmere regler om fordeling af det i stk. 1 nævnteadministrationstillæg, herunder om at kommunalbestyrelsen ved fordelingen afadministrationstillægget skal tage hensyn til, om og i hvilket omfang den enkelte bidragspligtigegrundejer ved medlemskab af en grundejerforening eller på anden måde, har medvirket til atreducere udgifterne til administration af det pågældende arbejde, således at disse grundejere kanpålægges en forholdsmæssig mindre andel.Hermed er det hensigten at skabe et incitament for grundejerne til at oprette eller blive medlemmeraf allerede eksisterende grundejerforeninger eller vejlav eller på anden måde at organisere sig medhenblik på at lette kommunernes administration i forbindelse med afgørelser om istandsættelse afprivate fællesveje.
Til nr. 15Efter lovforslagets § 44 skal ejerne af de ejendomme, der grænser til en privat fællesvej og harvejret til den, holde vejen i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omfang.Hvis de pågældende grundejere ikke af egen drift opfylder denne forpligtelse, kan kommunenbeslutte, at vejen skal istandsættes, jf. § 45, stk. 2.Hvis istandsættelsen har en sådan karakter eller et sådant omfang, at det ikke anses forhensigtsmæssigt at lade de vedligeholdelsesforpligtigede udføre arbejdet som enkeltståendearbejder, kan kommunalbestyrelsen bestemme, at arbejdet skal udføres som et samlet arbejde, jf. §45, stk. 4, ligesom kommunalbestyrelsen skal bestemme, at en istandsættelse skal udføres som etsamlet arbejde, hvis andre end ejerne af de til tilgrænsende ejendomme med vejret skal deltage iudgifterne, jf. § 45, stk. 5, eller hvis flere veje, der udgør en færdselsmæssig enhed, skalistandsættes under ét, jf. § 45, stk. 6.
Det er kommunen, der sørger for udførelsen af et samlet arbejde for de vedligeholdelsesforpligtedesregning, jf. lovforslagets § 55, stk. 1.Endvidere kan kommunen efter aftale med de vedligeholdelsesforpligtede grundejere eller etkvalificeret flertal af de vedligeholdelsesforpligtede grundejere påtage sig den fremtidigeistandsættelse og vedligeholdelse af en privat fællesvej for de vedligeholdelsesforpligtedes regning,jf. lovforslagets § 55, stk. 2 og 3.Endelig skal kommunen, hvis et efter forslagets §§ 45 eller 46 påbudt arbejde ikke udføres rettidigteller på tilfredsstillende måde, sørge for, at det manglede arbejde udføres for devedligeholdelsesforpligtedes regning.I sådanne tilfælde ønskes det sikret, at kommunerne sørger for, at arbejdet udføres ”billigst muligt”,og at kommunerne efter anmodning fra grundejerne kan dokumentere, at dette er tilfældet, ikkemindst hvor den pågældende kommune selv står får arbejdets udførelse. Dokumentationskravet vilkunne opfyldes ved fremlæggelse af indhentede tilbud på arbejdets udførelse fra eksterneentreprenører.
Til nr. 16Det fremsatte lovforslag indeholder i § 58, stk. 2, en bestemmelse, hvorefter kommunalbestyrelsen ibyområder – hvis den afslår grundejernes anmodning om godkendelse af afspærring af en privatfællesvej, fordi vejen er af væsentlig betydning for den almene færdsel – efter anmodning fragrundejerne skal optage vejen som offentlig, hvis den gennemgående motorkørende færdsel påvejen udgør mere end 50 pct. af den samlede motorkørende færdsel.Lovforslaget indeholder endvidere i § 58, stk. 3, en bestemmelse, hvorefter kommunalbestyrelsensom betingelse for en anmodning om optagelse af en privat fællesvej som offentlig efter stk. 2, kanstille krav om, at ansøgeren dokumenterer, at der er enighed mellem de berørte grundejere om atønske vejen afspærret. Kommunalbestyrelsen kan endvidere stille krav om, at ansøgeren afholderudgifter til trafiktællinger, hvis disse viser, at den gennemgående motorkørende færdsel udgørmindre end 25 pct. af den samlede motorkørende færdsel.Det vurderes, at disse bestemmelser bør erstattes af de foreslåede nye bestemmelser i stk. 2-4.Hermed sikres et kvalificeret flertal af de vedligeholdelsespligtige grundejere generelt en ret tilhvert fjerde år at få gennemført trafiktællinger til belysning af, hvor stor en andel dengennemgående motorkørende færdsel udgør af den samlede motorkørende færdsel på en privatfællesvej, med henblik på kommunens eventuelle optagelse af vejen som offentlig eller alternativtkommunens gennemførelse af færdselsregulering, der nedbringer den gennemgående motorkørendefærdsel til mindre end 50 pct. af den samlede motorkørende færdsel på vejen.Formålet med det foreslåede stk. 4 er at undgå, at kommunerne påføres udgifter til overflødigetrafiktællinger.Der henvises i øvrig til bemærkningerne til § 58 i det fremsatte lovforslag.
Kommunen skal ved valg af færdselsregulering tage hensyn til de vejberettigedes ret til at benyttevejen som færdselsareal. Kommunen kan ikke afspærre eller etablere forbud mod færdsel på vejenpå en sådan måde, at de vejberettigede ikke fortsat kan udnytte deres vejret, medmindre de haranden vejadgang, og afspærringen etableres efter aftale med de vejberettigede. Kommunen kansåledes ikke afspærre vejen fysisk eller ved skiltning, hvis nogen grundejer derved mister sinhidtidige adgang til offentlig vej. Kommunen skal – som ved færdselsreguleringer på privatefællesveje i øvrigt – indhente politiets samtykke til reguleringen, jf. færdselslovens §§ 92, 92 a og100.
Til nr. 18I lovforslagets § 98, stk. 1, nr. 1) foreslås, at den, der overtræder nærmere angivne bestemmelser,herunder § 27, stk. 1, straffes med bøde.Efter forslagets § 27, stk. 1, skal nye vejudlæg i byområder godkendes af kommunalbestyrelsen,medmindre de er udlagt efter anden lovgivning, herunder ved lokalplan, jf. forslagets § 43.Efter forslagets § 41 må en udlagt privat fællesvej ikke anlægges eller tages i brug som privatfællesvej, før vejudlægget er godkendt efter § 27 eller de i § 43 nævnte regler.Overtrædelse af lovforslagets § 41 er i forslagets § 98, stk. 1, nr. 1), sanktioneret med bøde.Overtrædelse af kravet om, at private grundejeres vejudlæg skal godkendes, jf. forslagets § 27, stk.1, er således allerede sanktioneret.En selvstændig sanktionering af overtrædelser af § 27, stk. 1, vurderes således ikke nødvendig.