Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 44
Offentligt
929678_0001.png
929678_0002.png
929678_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
7. december 20102010-4416
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. november 2010 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 44 – Forslag til postlov, som jeg herved skal besvare.

Spørgsmål 13:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. november 2010 fra Bran-cheorganisationen Ugeaviserne, jf. L 44 – bilag 8.”.

Svar:

Brancheorganisationen Ugeaviserne ønsker, at adgangen for postvirksomhedertil aflåste opgange skal udvides til at omfatte distributionsvirksomheder, somofte står for omdelingen af ugeaviserne.Hertil skal jeg i tilslutning til mit svar på spørgsmål 1 i anledning af henvendel-se fra Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder, jf. bilag 3, be-mærke, at den gældende registreringsordning i medfør af lov om postbefor-dring bortfalder ved lovforslaget og afløses af en række kvalitative krav til post-virksomhederne, der skal have tilladelse for at operere på det befordringspligti-ge postområde.Kun postvirksomheder vil ifølge lovforslaget have krav på at få udleveret nøg-ler, og der vil i bekendtgørelsen om postbefordring og postvirksomheder blivefastsat nærmere regler om opbevaring af udleverede nøgler.Derimod vil distributionsvirksomheder ikke med lovforslaget få et tilsvarendekrav på at få udleveret nøgler, medmindre de har aktiviteter, der falder indenfor rammerne af erhvervsmæssig postbefordring. I så fald vil de skulle have til-ladelse til at udøve postbefordring.Jeg kan dog oplyse, at jeg på baggrund af de forhold, der er rejst om bl.a. oven-stående, sammen med forligspartierne vil overveje, om der kan være behov forat foretage enkelte tilpasninger i lovforslaget.Baggrunden for forslaget til postlovs sondring mellem postvirksomheder ogdistributionsvirksomheder, som også forekommer i dag, er, at det vil være etvidtgående indgreb at pålægge ejendomsejere at udlevere nøgler til deres ejen-dom til tredjemand, som der ikke føres tilsyn med.
Trafikstyrelsen vil derimod føre tilsyn med postvirksomheder, herunder kon-trollere om de lever op til lovens betingelser og f.eks. har procedurer for brugog opbevaring af nøgler, således som der vil blive fastsat krav om i bekendtgø-relsen.Hvis distributionsvirksomheder, der end ikke er forpligtede til at lade sig regi-stre, generelt fik adgang til at få udleveret nøgler, ville det give mulighed for, aten lang række distributører kunne kræve adgang til private ejendomme medden usikkerhed for beboerne, der følger heraf.Brancheorganisationen gør opmærksom på, at det tidligere har været muligtfor distributørerne at ringe på for at blive lukket ind, og den mulighed bestårfortsat, ligesom der intet er til hinder for, at der på frivillig basis udleveres ennøgle til gadedøren til distributørerne af den eller de ugeaviser, der omdeleslokalt.Brancheorganisationen ønsker endvidere en sondring i bekendtgørelsen ompostbefordring og postvirksomhed mellem adresserede breve og pakker, dvs.’traditionel post’, på den ene side og adresserede magasiner, fagblade, katalogermv. på den anden side i relation til levering til døren til de borgere, som harkrav herpå.En sådan sondring vil imidlertid stride mod lovforslaget, som i forbindelse medlevering til døren alene skelner mellem adresserede og uadresserede forsendel-ser.Dette svarer også til, hvad der falder inden for henholdsvis uden for postdirek-tivets område, som er det grundlag, lovforslaget baserer sig på. Hertil kommer,at det i praksis vil det være meget vanskeligt klart at skelne mellem de forskelli-ge adresserede forsendelser.Er der således tale om borgere, som ikke selv er i stand til at hente post i brev-kassen, skal adresserede forsendelser uanset art bringes til døren.Endelig giver Brancheorganisationen udtryk for, at den gældende frivillige ord-ning indgået mellem distributionsbranchen og Forbrugerombudsmanden ved-rørende ”Reklamer – Nej Tak” er velfungerende, hvorfor det er unødvendigt atophøje ordningen til lov i medfør af lovforslaget.Som tidligere tilkendegivet er hensigten med at lade Forbrugerombudsman-dens nuværende retningslinjer om ”nej tak”-ordningerne omfatte af postlovenat give øget forbrugerbeskyttelse og klagemulighed. Hvis mærkaterne ikke re-spekteres af distributøren, kan forbrugeren klage – i første omgang til distribu-tøren, og hvis den pågældende ikke får medhold eller er utilfreds med klage-sagsbehandlingen, kan der derefter klages til Trafikstyrelsen.
Side 2/2
Det samme gælder de forbrugere, der ønsker at modtage reklamer, idet de kanklage over afleveringsforholdene, f.eks. overfyldte brevkasser, reklamer afleve-ret uden for brevkassen eller smidt på gulvet o. lign.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt