Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 44
Offentligt
929683_0001.png
929683_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
7. december 20102010-4416
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. november 2010 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 44 – Forslag til postlov, som jeg herved skal besvare.

Spørgsmål 12:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 24. november 2010 fra DTL, jf.L 44 - bilag 7.”.

Svar:

DTL ønsker adresserede pakkeforsendelser på op til 20 kg udtaget af udlig-ningsordningen.Jeg kan henvise til mit svar på udvalgets spørgsmål 4 og den deri anførte præ-cisering af, i hvilke situationer en pakkedistributør vil skulle bidrage til udlig-ningsordningen.DTL ønsker endvidere pakkepostvirksomhederne undtaget fra lovens tilladel-seskrav og dermed ikke underkastet tilsyn fra Trafikstyrelsen.Jeg skal hertil bemærke, at det følger af 3. postdirektiv, at medlemsstaterne kanindføre tilladelsesprocedurer, herunder individuelle tilladelser, i det omfangdet er nødvendigt for at garantere, at de væsentlige krav overholdes, og sikre detjenester, der er omfattet af befordringspligten. Tilladelsesprocedurerne skalifølge direktivet være gennemsigtige, ikke-diskriminerende, stå i et rimeligtforhold til formålet og være baseret på objektive kriterierSom led i den politiske aftale, som ligger til grund for lovforslaget, er det derforbesluttet, at der skal etableres en tilladelsesordning, hvori der fastlægges krav,som postvirksomheder skal leve op til for at få adgang til at drive postvirksom-hed i Danmark. Kravene skal sikre et godt kvalitetsniveau i postbefordringen ogbrugernes tillid til postsektoren.I tilladelsesordningen skal blandt andet indgå krav om, at virksomheden fast-lægger sit geografiske dækningsområde samt service og kvalitet for sine post-tjenester. Endvidere skal virksomheden offentliggøre generelle forretningsbe-tingelser, ligesom virksomheden forpligtes til at offentliggøre antal klager ogudfaldet heraf, gennemføre kvalitetsmålinger, der er godkendt af Trafikstyrel-
sen, levere generelle markedsdata om postmængder mv. til Trafikstyrelsensamt i givet fald bidrage til udligningsordningen.Trafikstyrelsen skal kunne behandle klager over alle postvirksomheder og ikke,som i dag, alene klager vedrørende den befordringspligtige virksomhed. Trafik-styrelsen skal endvidere kunne behandle klager mellem postvirksomheder.Omkostningerne ved tilsynet og klagesagsbehandlingen finansieres af bran-chen.I henvendelsen fra DTL efterlyses i lighed med henvendelsen fra DI Transport,jf. bilag 6, endvidere en nærmere præcisering af postlovens anvendelsesområdei forhold til kurérpost, godstransport og spedition. Jeg henviser derfor til mitsvar på spørgsmål 11.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt