Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 44 Bilag 8
Offentligt
921185_0001.png
921185_0002.png
Fremsendt pr. mailFolketingets TrafikudvalgAtt. Jesper Tinghuus
17. november 2010

Forslag til Postlov, L44

Brancheorganisationen Ugeaviserne retter henvendelse til Trafikudvalget for at gøreopmærksom på, at en vedtagelse af Postloven som fremsat kan have store negativekonsekvenser for leveringen af ugeaviser.Ugeaviserne, der repræsenterer de lokale ugeaviser i Danmark, har tidligere ifællesskab med øvrige udgiverforeninger tilkendegivet en bekymring for denforeslåede befordringspligtfond og vil gerne udtrykke tilfredshed med, at distributionaf trykte medier, som den foregår i dag, ikke i fremtiden skal være omfattet af enbefordringspligtfond.Desværre er der fortsat en række elementer i loven, der udgør store hindringer for enbåde administrerbar, økonomisk og fornuftig levering af de ugeaviser, som udgørkernen i den lokale demokratiske debat. Ugeaviserne leveres til over 92% af de danskehjem og læses af ca. 3 ud af 4 danskere.For at sikre, at det fortsat er muligt at tilbyde danskerne den lokale ugeavis, henlederforeningen derfor opmærksomheden på følgende tre aspekter:

§8 stk. 2

- Det påhviler ejeren at opstille brevkasseanlæg i alle opgange og givepostvirksomhederne adgang til brevkasseanlæggene.Ugeaviserne omdeles ikke nødvendigvis af registrerede postvirksomheder, og i flereog flere opgange er postkasseanlæggene bag aflåste døre, også efter at man er trådt indi opgangen. Det er derfor af stor væsentlighed, at også andredistributionsvirksomheder, der lovligt omdeler ugeaviser, har uhindret adgang til deopsatte brevkasseanlæg. Rent praktisk kan det betyde, at store områder af f.eks.København og øvrige storbyer ikke mere kan få leveret de lokale ugeaviser, fordiejendomsinspektører i de store karreer ikke vil udlevere nøgler til de aflåstepostkasseanlæg. Tidligere har det været muligt at ringe på og blive lukket ind ogdermed kunne aflevere de meget eftertragtede og efterspurgte lokale aviser, men med
den foreslåede begrænsning hindres levering mange steder. Det må kunne kræves, atsåfremt blot een i opgangen ønsker sin lokale ugeavis og altså ikke har benyttet nej takaftalens ”store ordning”, pålægges det at udlevere nøgler til postkasseanlæg.

Af §9

fremgår det, at borgere, der ikke selv kan hente post i brevkasseanlæg, eftervisitation har krav på at få forsendelsen bragt direkte til boligen. § 9 lægger dermed optil en meget ufleksibel løsning på et problem, som mange distributionsvirksomhedersagtens kan løse. Ugeaviserne bakker op om den formulering, som Danske DagbladesForening lægger op til, idet vi slet og ret foreslår, at lovens afsnit om op- og indbæringaf forsendelser til handicappede kun kommer til at gælde egentlig post og ikke blade,aviser, kataloger, ugeaviser mv.Afslutningsvist finder Ugeaviserne det urimeligt, at den velfungerende, endnu ikkeevaluerede ordning mellem branchen og forbrugerombudsmanden indarbejdes i denkommende postlov. Ordningen i sin nuværende form har fungeret tilfredsstillende forbåde forbrugere og distributører, og klagemængden har været ganske lille. Samtidigafventer som bekendt den endelige evaluering, hvorfor det fortsat er uafklaret, omordningen med fordel kunne justeres i den ene eller anden retning. Ugeavisernehenstiller til, at branchens parter får lejlighed til at drøfte implementeringen og driftenaf ordningen, inden den eventuelt senere opløftes til lov.
Med venlig hilsen

Ugeaviserne

Marianne Bugge Zederkof
Side 2 af 2