Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 44 Bilag 4
Offentligt
TilFolketingets trafikudvalgFolketingetChristiansborg1240 København K
Den 10. november 2010
V e d r . L.44 Forslag t i l P o s t l o v .Danske Specialmedier har med tilfredshed noteret, at forslaget, i udkastet til ny postlov om atindføre muligheden for et befordringspligtgebyr for trykte medier, er taget ud af lovforslaget.I den forbindelse skal vi opfordre t i l , at det i § 15 stk.3 - eller evt. i bemærkningernetydeliggøres -at bestemmelsen i stk. 3. 2 gælder alle adresserede dag- uge- og månedsblade,tidsskrifter og lignende uanset oplag - eller eventuelt med en mindstegrænse på 200.Post Danmark har siden det særlige posttilskud blev ophævet i 2004 produktmæssigt betragtetblade og tidsskrifter med et oplag på under 3000 som breve og ikke som magasinpost. Det eren skelnen, som har betydet, at blade og tidsskrifter med et oplag på under 3000 har fået optil en seksdobling af portoen.Indtil 2004 lå den nedre grænse for befordring hos Post Danmark på 200 - men er nu hævettil 3000 med den konsekvens, at blade og tidsskrifter med under 3000 skal sendes sombrevpost til en betydeligt højere porto.Til sammenligning kan nævnes, at Posten Sverige, som har samme ejere som Post Danmark,ikke har nogen minimumsgrænse for deres magasinprodukt "Osorterad Posttidning", og enminimumsgrænse på 500 for "Sorterad Posttidning Normalpris".En fjernelse af den nedre grænse på 3000, så den store underskov af store blade produkt- ogprismæssigt ligestilles med de større trykte medier, vil være et væsentligt bidrag til atopretholde disse blade, der er med til at sikre mangfoldigheden i den danske medieverden.Et af formålene med den nye lov er at fremme konkurrencen på distribution. En forudsætningherfor er, at der skabes et grundlag for, at nye aktører kan komme ind og levere kvalitets-produkter.Lovforslagets § 14 om modtagerdatabaser lægger op t i l , at den befordringspligtige post-virksomhed - indtil videre Post Danmark - mod betaling skal give andre postvirksomhederadgang til en række oplysninger om modtageradresser.Vi er overbevist o m , at det vil være mere fremmende for konkurrencen, hvis der som i Sverigeoprettes en selvstændigt selskab, som står for modtagerdatabasen, og sælger data til alledistributører på lige vilkår. Vi vil opfordre t i l , at forslaget ændres på dette punkt.Danske Specialmedier ser i øvrigt frem t i l , at den nye postlov vedtages og markedetliberaliseres.
Kristian LandFormandDanske Specialmedier
ChristiaøJécéFkegaardDirektørDanske Specialmedier
F o r e n i n g e n af d a n s k e f a g b l a d e , t i d s s k r i f t e r og s p e c i a l m e d i e rP r e s s e n s Hus • S k i n d e r g a d e 7 • 1 1 5 9 K ø b e n h a v n K • w w w . s p e c i a l m e d i e r n e . d kT e l e f o n 33 97 40 00 • • s p e c i a l m e d i e r n e @ s p e c i a l m e d i e r n e . d k • c v r . n r . 10 42 07 17