Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 44 Bilag 3
Offentligt
Folketingets Trafikudvalg
Taastrup, d. 9. november 2010
Vedr. lovforslag til ny postlov, L 44.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder retter henvendelse til Folketingets trafik-udvalg, da en vedtagelse af loven som fremsat, kan blive livstruende for hele den private brancheaf ugeaviser og deres distributionsvirksomheder. Brancheforeningen omfatter alle private firmaerder omdeler gratis ugeaviser og samtidig medtager tryksager, typisk tilbudsaviser fra de lokalehandlende. Brancheforeningens medlemmer er alle helt eller delvis ejet at virksomheder, der bl.a.udgiver lokale ugeaviser.Brancheforeningens medlemmer har set frem til en liberalisering af postloven, men havde ikkeforventet et lovforslag, der på de områder hvor Brancheforeningens medlemmer virker, vil blivestærkt konkurrenceforvridende, samt de rettigheder de private distributører har i dag som registre-ret postvirksomhed helt bortfalder. En klar forringelse af mulighederne for omdeling af ugeaviser ogreklamer til de private danske husstande.Hvad er det der truer de lokale distributionsvirksomheder, der hver uge bl.a. bringer den kommuna-le information ud danskerne, via den lokale ugeavis?§ 8. 2: Det påhviler ejeren at opstille brevkasseanlæg og give postvirksomhederne adgang til brev-kasseanlæget.Det der faktisk står i stk. 1 & 2. er, at der skal opstilles brevkasseanlæg i alle opgange, men detkun er Post Danmark og andre der omdeler adresserede forsendelser, der skal have adgang tildisse brevkasseanlæg. Da omkring 40 % af alle danske husstande er beliggende i opgange derofte er aflåst, betyder forslaget, at det ikke er muligt for de private distributører at omdele til hus-stande i etagebyggeri, uden først at genere beboerne via dørtelefonen. Mange brevkasseanlæg eraflåst, til dem vil omdeling være umulig. I nogle opgange er ingen er hjemme, eller ingen lukker op,da ældre ofte er bange for, at det er uvedkommende der ønsker adgang.Alle distributionsvirksomheder der lovligt omdeler ugeaviser og reklamer, bør selvfølgelighave uhindret adgang til de opsatte brevkasseanlæg, på lige fod med Post Danmark, dethar vi i dag, og bør ikke ændres. Alt andet er stærkt konkurrenceforvridende. I § 7.1. står, atomdelingen skal ske til adressatens brevkasse eller brevkasseanlæg, men § 8.2. giver ikkede private distributionsvirksomheder adgang til de opsatte brevkasseanlæg.
§ 13. 1. Uadresserede forsendelser, reklamer og lign. Må ikke afleveres til modtagere, der vedbrevindkastet har tilkendegivet at de ikke ønsker at modtage sådanne forsendelser.Her er et problem, idet de private distributionsfirmaer i dag omdeler efter de ved brevindkastet op-satte mærker, men skal planlægge oplag og distribution via de data der købes af Post Danmark.En undersøgelse foretaget i marts 2010 viste, ved at sammenligne de opsatte mærker og PostDanmarks data, at 13 % af de i Post Danmarks database angivne mærker, ikke var i overens-
2/2
stemmelse med virkeligheden på brevkasserne. Hvis der skal lovgives på dette område, hvad viikke mener der skal, da Nej-tak til adresseløse forsendelser efter vores mening hører under mar-kedsføringsloven, er det nødvendigt, at de data som vi skal opererer efter er 100 % rigtige, specieltnår der i § 29.1. er anført, at det er forbundet med bødestraf ikke at respekterer mærkerne.Husstandenes ret til at frabede sig reklamer og gratis ugeaviser er fornuftig, det er også af-senders holdning, der ikke ønsker at betale for at få omdelt til nogle, der ikke læser- ellerbruger budskabet. Derfor bør ordningen fortsat være gældende. Der er så mange fejl i dataog opsatte mærker, at det ikke vil være muligt at lovgive om dette. De mange fejl opstårbl.a. når folk flytter, mærker falder af på grund af vejrlig, eller værre, bliver fjernet som endel af hærværk mod brevkasser.
§ 14. 1. Postvirksomheder kan oprette og anvende en modtagerdatabase.Hvis de private distributører skal kunne omdele de lokale ugeaviser og reklamer til borgernes til-fredshed, er det nødvendigt de private distributionsvirksomheder også har en modtagerdatabase.Ikke en base med personfølsomme oplysninger, men blot en base der indeholder navne- ogadresseoplysninger, samt oplysninger der har praktisk betydning for omdelingen, bl.a. om hus-standen ikke ønsker at modtage reklametryksager eller ikke ønsker den lokale ugeavis.Alle distributionsfirmaer skal have adgang til at oprette en simpel database, med de for om-delingen nødvendige oplysninger, en database som den der i bemærkningerne til § 14.1. erangivet, som postvirksomhederne ikke skal anmelde til datatilsynet.
Vi tror ikke det er med forsæt, at lovforslaget helt diskriminerer de private distributionsvirksomhe-der, hvorfor vi beder udvalget om, at den for den kommunale og lokale vigtige kommunikation ikkebliver taber i en sag, der har til formål at liberaliserer postomdelingen.Såfremt lovforslaget vedtages som fremlagt, vil en stor del af både de lokale ugeaviser og deresdistributionsvirksomheder få store problemer, da ingen kan leve med, at op til 40 % af husstandenei Danmark, etagebyggeriet, ikke kan modtage ugeavisen og tryksager, samt at distributionsvirk-somhederne fremover ikke må gøre brug af de værktøjer (modtagerdatabase) som er nødvendigfor at omdele til borgernes tilfredshed..En simpel modtagerdatabase uden personfølsomme data, og lige adgang til de opsatte brevkas-seanlæg vil sikre, at danskerne vil modtage den lokale information som de ønsker, og kun den deønsker, da alle der ikke ønsker at modtage tryksager eller aviser, nemt kan udtages af distributio-nen, når alle distributionsvirksomhederne har mulighed for at pakke og mærke de omslag somtryksagerne pakkes i før distributionens start.
Brancheforeningen af Danske DistributionsvirksomhederJens Richardtformandwww.brancheforeningen.dktlf. 20 14 95 82