Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 44 Bilag 17
Offentligt
934464_0001.png
934464_0002.png
934464_0003.png
934464_0004.png
Til lovforslag nr.L 44
Folketinget 2010-11
Tillægsbetænkning afgivet af Trafikudvalget den 14. december 2010
Tillægsbetænkningover
Forslag til postlov[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2010 og var til1. behandling den 18. november 2010. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Udval-get afgav betænkning den 9. december 2010. Lovforslaget vartil 2. behandling den 14. december 2010, hvorefter det blevhenvist til fornyet behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet ud-valgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, DF, KF og RV) indstiller lov-forslaget tilvedtagelsei den affattelse, hvori det foreliggerefter 2. behandling.Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Kon-servative Folkepart og Radikale Venstre noterer sig transport-ministerens svar på spørgsmål 15, hvoraf det fremgår, atpakkepost kan defineres som erhvervsmæssig indsamling,sortering eller omdeling af adresserede pakker på op til 20 kg.Pakkepost er kendetegnet ved, at befordringen sker fra og tilen række kunder, hvor den enkelte pakke indgår i virksomhe-dens produktions- og omdelingsstrøm og ved, at kunden kanfå forsendelsen befordret i henhold til listepriser, samt at kun-den kan indlevere denne i postvirksomhedens netværk. Er derderimod f.eks. tale om kurerpost, vil der – i modsætning tilovenstående – være tale om levering direkte fra dør til dør efteren forudgående aftale, dvs. at forsendelsen typisk vil blive af-hentet af kurervirksomheden hos kunden. Det er således ikkealene vægtgrænsen på 20 kg, men også en række andre ele-menter ved processen, der er bestemmende for, om der er taleom postvirksomhed. Spørgsmål 15 og transportministerenssvar herpå er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen.Etmindretali udvalget (SF og EL) indstiller lovforslagettilforkastelse.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræ-senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikkeadgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelseri tillægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt itillægsbetænkningen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V)Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S) JensChristian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Malene Søgaard-Andersen (SF) Johs. Poulsen (RV)Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)
4745
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)
31
AX012778
2
Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
24231794
Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
11112
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 44 efter afgivelse af betænkningBilagsnr.13141516TitelBetænkning afgivet den 9. december 2010Ændringsforslag uden for betænkning, fra transportministerenUdkast til tillægsbetænkningÆndringsforslag uden for betænkning, fra transportministeren
4
Bilag 2Et af udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes svar herpåSpørgsmålet og transportministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V, S, DF, KF og RV.
Spørgsmål 15:Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. december 2010 fra Dansk Erhverv, jf. L 44 – bilag 12.
Svar:I henvendelsen fra Dansk Erhverv udtrykkes der ønske om, at virksomheder, der både udfører gods- og pakkeomdeling, fritagesfor kravet om tilsyn på grund af de administrative omkostninger til dokumentation og indberetning, der følger heraf.Dansk Erhverv anfører som et eksempel Danske Fragtmænd, der årligt håndterer ca. 6 mio. forsendelser under 20 kg sammenmed virksomhedens øvrige godt 8 mio. godsforsendelser som del af en kombineret produktion.Generelt skal jeg henvise til min besvarelse på spørgsmål 11 til lovforslaget for en nærmere præcisering af postlovens anven-delsesområde i forhold til kurérpost, godsdistribution og spedition.Det fremgår af dette svar, at pakkepost kan defineres som erhvervsmæssig indsamling, sortering eller omdeling af adresseredepakker på op til 20 kg. Pakkepost er kendetegnet ved, at befordringen sker fra og til en række kunder, hvor den enkelte pakkeindgår i virksomhedens produktions- og omdelingsstrøm og ved, at kunden kan få forsendelsen befordret i henhold til listepriser,samt at kunden kan indlevere denne i postvirksomhedens netværk.Er der derimod f.eks. tale om kurérpost, vil der – i modsætning til ovenstående – være tale om levering direkte fra dør til dørefter en forudgående aftale, dvs. at forsendelsen typisk vil blive afhentet af kurérvirksomheden hos kunden.Det er således ikke alene vægtgrænsen på 20 kg men også en række andre elementer ved processen, der er bestemmende for,om der er tale om postvirksomhed. Det vil naturligvis alene være den del af Danske Fragtmænds virksomhed, der falder ind underpostbegrebet, som omfattes af postlovforslagets bestemmelser om tilsyn, herunder dokumentation og indberetning.I det omfang Danske Fragtmænd eller andre tilsvarende virksomheder tilbyder befordring af pakker – herunder over for privatekunder – på vilkår, der falder ind under definitionen af pakkepost, finder jeg det ud fra hensynet til forbrugerbeskyttelsen heltrimeligt, at disse aktiviteter omfattes af tilladelse og tilsyn i henhold til postloven.