Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 44 Bilag 16
Offentligt
933378_0001.png
Til lovforslag nr.L 44
Folketinget 2010-11
Ændringsforslag stillet den 13. december 2010 uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling af
Forslag til postlov[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]Til § 13Aftransportministeren:3)Paragraffen med tilhørende overskrift udgår.[Ordningerne om »Reklamer – Nej tak« videreføres]Til § 144)Stk. 4affattes således:»Stk. 4.Den befordringspligtige postvirksomhed skal modvederlag og på gennemsigtige, ikkediskriminerende og om-kostningsbaserede vilkår give andre postvirksomheder indenfor disses geografiske dækningsområde adgang til oplysnin-ger om1) adresser, herunder på nyfødte og indrejste,2) adresser med henblik på eftersendelse af post ved mid-lertidig flytning,3) adresser med henblik på levering af post til ny adresseeller postboks,4) adresser på personer, som har krav på at få adresseredeforsendelser afleveret direkte til boligen, og5) adresser på postmodtagere, der har frabedt sig uadresse-rede forsendelser.«[Videregivelse af adresseoplysninger og konsekvensrettelse]Til § 295)Istk. 1udgår »§ 13, stk. 1,«.[Konsekvensrettelse]BemærkningerTil nr. 3Det foreslås, at § 13, der indebærer, at transportministerenfastsætter regler om ordningerne, hvor modtagerne kan fra-bede sig uadresserede forsendelser, udgår. Baggrunden for §13 har været ønsket om at lovfæste modtageres ret til at sige»nej tak« til reklamer. Ændringsforslaget indebærer, at dennuværende ordning videreføres, således at det fortsat vil væreforbrugerombudsmanden, der sammen med branchen fastsæt-ter retningslinjer om ordningerne om nej tak til reklamer.Der blev i flere af høringsbidragene i forbindelse med hø-ringen af forslaget til postlov udtrykt stor tilfredshed med dennuværende ordning. Nogle af parterne udtrykte også, at manikke fandt det hensigtsmæssigt at lovgive om en ordning, somallerede fungerer på grundlag af en frivillig brancheløsning.Endelig fremgik det også af folketingsdebatten i forbindelsemed 1. behandling af beslutningsforslag nr. B 21 den 3. de-cember 2010 om at nedbringe mængden af uadresserede re-klamer, at der generelt er tilfredshed med den måde, ordningenfungerer på i dag.Til nr. 4Ændringsforslag nr. 4 træder i stedet for ændringsforslagnr. 2 i Trafikudvalgets betænkning over lovforslaget. Detskyldes, at den nye affattelse af § 14, stk. 4, som der blevfremsat ændringsforslag om i Trafikudvalgets betænkning,indeholdt en henvisning i nr. 5 til § 13, som imidlertid foreslåsat udgå ved ændringsforslag nr. 3. Derfor er det nødvendigt iændringsforslag nr. 4 at fremsætte et nyt forslag til affattelseaf § 14, stk. 4, hvor henvisningen til § 13 ikke er med. Detteændringsforslag træder således i stedet for ændringsforslag nr.2 i Trafikudvalgets betænkning. Der ændres i øvrigt ikke ind-holdsmæssigt på det oprindelig fremsatte ændringsforslag, derpræciserer, at andre postvirksomheder alene kan modtage deforskellige typer af adresseoplysninger, der er nævnt i § 14,stk. 4, nr. 1-5, inden for deres geografiske dækningsområde.Som bestemmelsen var affattet før, var denne indskrænkningtil det geografiske dækningsområde alene knyttet til adresse-oplysninger i § 14, stk. 4, nr. 1. Der er endvidere foretaget enændring af lovteknisk karakter.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at § 13foreslås at udgå, jf. ændringsforslag nr. 3.
AX012766