Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 44 Bilag 14
Offentligt
ÆndringsforslagTil § 133)
Paragraffen med tilhørende overskrift udgår.[Ordningerne om ’Reklamer – Nej tak’]Til § 144)
Stk. 4affattes således:»Stk. 4.Den befordringspligtige postvirksomhed skal modvederlag og på gennemsigtige, ikke-diskriminerende og omkostningsbaseredevilkår give andre postvirksomheder indenfor disses geografiske dækningsområde adgang til oplysningerom1) adresser, herunder på nyfødte og indrejste,2) adresser med henblik på eftersendelse af post ved midlertidigflytning,3) adresser med henblik på levering af post til ny adresseeller postboks,4) adresser på personer, som har krav på at få adresseredeforsendelser afleveret direkte til boligen, og5) adresser på postmodtagere, der har frabedt sig uadresseredeforsendelser.«[Videregivelse af adresseoplysninger og konsekvensrettelse]Til § 295)
Istk. 1udgår »§ 13, stk. 1, «.[Konsekvensrettelse]
BemærkningerTil nr. 3Det foreslås, at § 13, der indebærer, at transportministeren fastsætter regler om ordningerne, hvormodtagerne kan frabede sig uadresserede forsendelser, udgår. Baggrunden for § 13 har været ønsketom at lovfæste modtageres ret til at sige ’nej tak’ til reklamer. Ændringsforslaget indebærer, at dennuværende ordning videreføres, således at det fortsat vil være forbrugerombudsmanden, dersammen med branchen fastsætter retningslinjer om ordningerne om nej tak til reklamer.Der blev i flere af høringsbidragene i forbindelse med høringen af forslaget til postlov udtrykt stortilfredshed med den nuværende ordning. Nogle af parterne udtrykte også, at man ikke fandt dethensigtsmæssigt at lovgive om en ordning, som allerede fungerer på grundlag af en frivilligbrancheløsning. Endelig fremgik det også af folketingsdebatten i forbindelse med 1. behandlingenaf beslutningsforslag nr. B 21 den 3. december 2010 om at nedbringe mængden af uadresseredereklamer, at der generelt er tilfredshed med den måde, ordningen fungerer på i dag.
Til nr. 4Ændringsforslag nr. 4 træder i stedet for ændringsforslag nr. 2 i Trafikudvalgets betænkning overlovforslaget. Det skyldes, at den nye affattelse af § 14, stk. 4, som der blev fremsat ændringsforslagom i Trafikudvalgets betænkning, indeholdt en henvisning i nr. 5 til § 13, som imidlertid foreslås atudgå ved ændringsforslag nr. 3. Derfor er det nødvendigt i ændringsforslag nr. 4 at fremsætte et nytforslag til affattelse af § 14, stk. 4, hvor henvisningen til § 13 ikke er med. Dette ændringsforslagtræder således i stedet for ændringsforslag nr. 2 i Trafikudvalgets betænkning. Der ændres i øvrigtikke indholdsmæssigt på det oprindeligt fremsatte ændringsforslag, der præciserer, at andrepostvirksomheder alene kan modtage de forskellige typer af adresseoplysninger, der er nævnt i § 14,stk. 4, nr. 1-5, inden for deres geografiske dækningsområde. Som bestemmelsen var affattet før, vardenne indskrænkning til det geografiske dækningsområde alene knyttet til adresseoplysninger i §14, stk. 4, nr. 1. Der er endvidere foretaget en ændring af lovteknisk karakter.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at § 13 foreslås at udgå i ændringsforslag nr. 3