Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 44 Bilag 10
Offentligt
ÆndringsforslagTil § 21)Som stk. 3 indsættes:”Stk.3.Transportministeren kan fastsætte regler om, at virksomheder, som udøver erhvervsmæssigomdeling af individualiserede, uadresserede forsendelser helt eller delvis kan omfattes af lovensregler vedrørende virksomheder, som udøver erhvervsmæssig postbefordring.”
Til § 142) Stk. 4 affattes således:”Stk.4.Den befordringspligtige postvirksomhed skal mod vederlag og på gennemsigtige, ikke-diskriminerende og omkostningsbaserede vilkår give andre postvirksomheder inden for dissesgeografiske dækningsområde adgang til oplysninger om1) adresser, herunder på nyfødte og indrejste,2) adresser med henblik på eftersendelse af post ved midlertidig flytning,3) adresser med henblik på levering af post til ny adresse eller postboks,4) adresser på personer, som har krav på at få adresserede forsendelser afleveret direkte til boligen,og5) adresser på postmodtagere der har frabedt sig uadresserede forsendelser, jf. § 13.”
Bemærkninger:Til nr. 1)
[Individualiserede, uadresserede forsendelser]Med individualiserede, uadresserede forsendelser menes uadresserede forsendelser, der afdistributøren ved hjælp af et omslag eller lignende er mærket med adresse på modtager med henblikpå en individualisering af sammensætningen af de uadresserede forsendelser. Dette kan eksempelvisvære som led i en fokusering af udsendelsen af de uadresserede forsendelser, hvor modtager aktivthar meldt til eller fra overfor afsender.
I det omfang markedet udvikler ydelser, hvor modtageren (borgeren) eller afsenderen(virksomheden) i højere grad kan individualisere sammensætningen af de uadresseredeforsendelser, som ønskes modtaget/befordret, kan der opstå behov for, at distributionsvirksomhederkan få adgang til eksempelvis adresseændringer på samme måde som postvirksomheder. Samtidigmed at de opnår visse rettigheder, skal virksomhederne også kunne pålægges nogle af de sammekrav, som stilles til postvirksomheder, eksempelvis angivelse af geografisk dækningsområde, posttil døren til de borgere, der har ret til dette mm. Da der er tale om uadresserede forsendelser, er derderimod ikke behov for, at virksomheden f.eks. skal leve op til kravene om posthemmelighed ellerkunne pålægges at bidrage til udligningsordningen.
Det er intentionen, at transportministeren efter lovens vedtagelse fastsætter regler, der muliggør, atdistributionsvirksomheder, der omdeler individualiserede, uadresserede forsendelser, for så vidtangår deres geografiske dækningsområde kan få adgang til adresseinformationer fra Post Danmarksmodtagerdatabase på lige vilkår med postvirksomheder og få adgang til aflåste opgange, mv., hvorder står brevkasseanlæg, ved udlevering af nøgler, via elektronisk nøglesystem eller lignende.Til nr. 2)[Videregivelse af adresseoplysninger]Med ændringen præciseres det, at andre postvirksomheder alene kan modtage de forskellige typer afadresseoplysninger, der er nævnt i 1)-5), inden for deres geografiske dækningsområde. Sombestemmelsen var affattet før, var denne indskrænkning til det geografiske dækningsområde aleneknyttet op på adresseoplysninger i 1).
Der er endvidere foretaget en ændring af lovteknisk karakter.