Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 43 Bilag 1
Offentligt
906983_0001.png
906983_0002.png
906983_0003.png
906983_0004.png
906983_0005.png
NOTAT
27. oktober 2010
Høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af lovom en aktiv socialpolitik og lov om ansvaret for og sty-ringen af den aktive beskæftigelsesindsats (sanktion formanglende deltagelse i læse- og skrivetest for kontant-og starthjælpsmodtagere over 30 år, ophævelse af fla-skehalsbevillingen, mv.)
J.nr. 2010-00151519. Kontor Juridisk Koordinati-on/RNH/MPM
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:Ankestyrelsen, ATP, Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Center for Ligebe-handling af Handicappede, Danmarks Frie Fagforening, Dansk Socialrådgiverfor-ening, Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,Foreningen af statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer, FTF, JobrådgivernesBrancheforening, Kommunernes Landsforening, Kooperationen, Kommunale Tje-nestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverforening, KristeligFagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Rigsrevisionen, Rådetfor frivilligt Socialt arbejde, Rådet for Socialt Udsatte, Statsforvaltningerne ogSundhedskartellet.Følgende har afgivet høringssvar:Ankestyrelsen, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer,Datatilsynet, FTF, Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening,Kristelig Fagbevægelse, LO, Rigsrevisionen og Rådet for Socialt Udsatte.Høringssvarene vedlægges.I. Generelle bemærkninger til lovforslaget:Danske Handicaporganisationer finder de foreslåede tiltag i langtidsledighedspak-ken, herunder forslaget om læse- og skrivetest fornuftige.Datatilsynet finder at lovforslaget ikke giver anledning til bemærkninger. Datatil-synet forudsætter, at persondatalovens bestemmelser vil blive iagttaget i forbindel-se med en eventuel behandling af personoplysninger.Kristelig Fagbevægelse udtrykker bekymring over høringsfristen på fire dage. Uan-set omfanget af det der sendes i høring, er der et signal om, at en høring ikke for-ventes behandlet seriøst.Kristelig Fagbevægelse bemærker også, at de ikke har kommentarer til lovforsla-get.
Kommentar:Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Ankestyrelsen og Rigsrevisionen har ingen kommentarer til lovforslaget.
II.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser:Sanktion for manglende deltagelse i læse- og skrivetest for personer over 30 årDanske Handicaporganisationer bemærker, at det er meget ærgerligt, at initiativetindenfor langtidsledighedspakken er forbeholdt kontant-, dagpenge-, og start-hjælpsmodtagere, og ikke omfatter langtidsledige, der modtager ledighedsydelse.DH finder det afgørende, at det fra kommunens side sikres, at der gives tilstrække-lig og tilgængelig information om konsekvenserne for udbetaling af kontanthjælpved manglende deltagelse, og at borgeren høres om årsagen til udeblivelsen, indenden økonomiske sanktion gennemføres.DH finder det ligeledes vigtigt at være opmærksom på, at der ud over læse- ogskrivevanskeligheder kan være tale om forskellige andre typer af funktionsnedsæt-telser, der kan påvirke den enkeltes evne til og mulighed for at gøre brug af kom-munens sædvanlige kommunikationskanaler. Der kan være risiko for misforståelserog fejlfortolkning af borgerens adfærd, som fx kan være en del af en psykisk funk-tionsnedsættelse, der betyder, at borgeren ikke kan se, læse eller forstå kommunenshenvendelser.Problemer med at forstå og reagere på kommunens henvendelser kan i særlig gradgøre sig gældende hos personer med psykiske og/eller kognitive problemer. I dissetilfælde finder DH det meget problematisk at anvende sanktioner. Kommunen måtage hensyn til konsekvenserne af eventuelle funktionsnedsættelser i sin kommuni-kation til borgere, når der tilbydes læse- og skrivetest, samt når der sanktioneres iforbindelse hermed.Kommentar:Der er i de gældende regler taget hensyn til personer, der er socialt udsatte fx pga.en sindslidelse. Af sanktionsbestemmelsen fremgår, at der alene sanktioneres, hvispersonen ikke har en rimelig grund til udeblivelsen. De rimelige grunde fremgår aflov om aktiv socialpolitik § 13, stk. 4 og 5.§ 13, stk. 4, i loven gælder for alle kontant- og starthjælpsmodtagere, dvs. bådepersoner, som alene har ledighed som problem og personer, der har andre pro-blemer end ledighed.§ 13, stk. 5, gælder alene for personer, der har andre problemer end ledighed. Detfremgår her, at kommunen altid skal foretage en konkret vurdering af, om der i detenkelte tilfælde foreligger andre forhold end de i stk. 4 nævnte, der kan begrunde,at den pågældende ikke har pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder. Det medfø-
2
rer, at kommunen i sager, hvor personen har andre problemer end ledighed, kanvurdere, at der ikke skal gives en sanktion på baggrund af udeblivelsen.Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Dansk Socialrådgiverforening (DS) mener ikke, at det er realistisk at få et brugbartresultat ud af, at teste en person - uanset alder - som af en eller anden grund ikkeønsker at lade sig teste. Derfor finder DS det uhensigtsmæssigt at knytte sanktionertil tilbuddet om at blive læse- eller skrivetestet, hvis en ledig afviser at deltage i te-sten. DS mener, at det bør være frivilligt, om man i forbindelse med kontaktforlø-bet også skal have sine læse/skrivefærdigheder testet.Kommentar:Læse- og skrivetest er en aktivitet indenfor beskæftigelsesindsatsen på samme ni-veau som jobsamtaler eller formidlings-, cv- eller rådighedssamtale.I lovforslaget er det derfor foreslået, at udeblivelser fra læse- og skrivetests sankti-oneres på samme måde som udeblivelser fra jobsamtaler mv. og aktiviteter med etkonkret beskæftigelsesfremmende sigte. Udeblivelser sanktioneres således i over-ensstemmelse med de gældende regler.Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Rådet for Socialt Udsatte mener, at det er positivt, at også start- og kontant-hjælpsmodtagere over 30 år får tilbud om en læse- og skrivetest.Rådet finder det dog stærkt betænkeligt, at lovforslaget medfører, at udeblivelse fralæse- og skrivetest skal sanktioneres ved træk i forsørgelsesgrundlaget også forborgere over 30 år. Der er alt for mange socialt udsatte personer, som mister for-sørgelsesgrundlaget helt eller delvist, fordi de pga. et ustabilt liv og/eller personligevanskeligheder ikke er i stand til at overholde aftaler om fremmøde mv. Når perso-nerne mister forsørgelsesgrundlaget virker det ofte som en yderligere marginalise-ring, og personernes afstandtagen fra ”systemet” bliver forstærket. Det sociale sy-stems muligheder for at hjælpe disse mennesker bliver endnu ringere.Rådet vil derfor stærkt anbefale, at der ikke indføres sanktion for manglende delta-gelse i læse- og skrivetest til personer over 30 år.Kommentar:Der henvises til kommentar til DS ´s bemærkninger til samme emne.Jobrådgivernes Brancheforening finder at netop de skjulte problemer, der findes pålæse-/stave området, kan være en ud af mange hindringer for borgerens tilknytningtil arbejdsmarkedet. Derfor hilser de det velkomment, at man kan teste personer forlæse- og skrivefærdigheder. Det vil støtte deres branches muligheder for at lykkes ibestræbelserne på at afklare borgerne bedst mulig.Kommentar:Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
3
LO bemærker, at mange ledige, der har læse-, skrive- og regnevanskeligheder, ikkefår større chancer for at finde og fastholde et job som følge af den foreslåede pligttil at deltage i en læse- og skrivetest. LO mener, at forudsætningen for at udvidepligten til at deltage i læse- og skrivetesten for de arbejdsløse over 30 år bør være,at alle ledige, der på bag-grund af læse-, skrive- og regnetesten vurderes at haveproblemer med at læse-, skrive- eller regne, tilbydes sup-plerende undervisning forat afhjælpe problemet, herunder det nødvendige hjælpeudstyr, inkl. en it-rygsæk.Kommentar:Det følger af aftalen om langtidsledighed, at hvis læse- og skrivetesten viser, at denledige har behov for at forbedre sine læse og skrivekundskaber, skal jobcentrenesikres gode rammer for at tilbyde vedkommende et læse- og skrivekursus. Jobcent-rene skal ligeledes have gode mu-ligheder for at tilbyde den ledige et opkvalifice-rende reg-nekursus. Der afsættes derfor en pulje til finansiering af læse-, skrive-og regnekurser for dagpenge-, start- og kon-tanthjælpsmodtagere over 30 år overen periode på knap 3½ år.Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Ophævelse af flaskehalsbevillingenDansk Socialrådgiverforening finder det uhensigtsmæssigt, at regeringen brugerhele puljen til flaskehalsbevillinger til regeringens eget forslag om at bekæmpelangtidsledigheden. Det er en stor nødvendighed for den lokale og regionale be-skæftigelsesindsats, at der er muligheder for via flaskehalsbevillingen at sætte indnøjagtig der, hvor behovet opstår lokalt og regionalt. Det kan undre, at regeringenmed dette forslag ønsker at undergrave muligheden for at finansiere de lokale ogregionale satsninger. Flaskehalsbevillingen bør bevares, og finansieringen af pla-nen vedrørende langtidsledige findes et andet sted.Kommentar:Baggrunden for at det foreslås at afskaffe flaskehalsbevillingen er, at den ikke harvirket strukturforbedrende i forhold til de regionale arbejdsmarkeder, som det varintentionen med ordningen. Det fremgår også af en evaluering udarbejdet at Ram-bøll Management i foråret 2009.LO bemærker, at de ikke kan støtte forslaget om ophævelse af flaskehalsbevillin-gen. LO angiver ingen begrundelse herfor.Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Udvidelse af antallet af tilforordnede i BeskæftigelsesrådetDansk Socialrådgiverforening finder udvidelsen af antallet af tilforordnede i BERfra beskæftigelsesministeriet med en repræsentant fra pensionsstyrelsen fornuftigt,og DS støtter forslaget.
4
Kommentar:På grund af organisationsændringer i Beskæftigelsesministeriet, er det ikke længe-re relevant at udvide antallet af tilforordnede i Beskæftigelsesrådet.Konsekvensændringer som følge af navneskiftFTF ændrede i forbindelse med sin kongres i november 2006 navn fra Funktionæ-rernes og Tjenestemændenes Fællesråd til FTF. FTF skal derfor anmode om at §34stk. 2 nr. 4 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsatsændres i overensstemmelse hermed.Kommentar:Forslaget imødekommes således, at det indsættes i lovforslaget, at Funktionærer-nes og Tjenestemændenes Fællesråd har ændret navn til FTF.
5