Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 41
Offentligt
928749_0001.png
928749_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
DepartementschefenssekretariatFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
06-12-2010I forbindelse med behandlingen af (L 41) Forslag til Lov om ændring aflov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) (Forkortelse af periodenmed statens voksenuddannelsesstøtte på videregående niveau, afskaffelseaf beregningsperioden på 5 år for gentagen ret til statens voksenuddan-nelsesstøtte på videregående niveau, nedsættelse af støttesatsen på bådealment og videregående niveau m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalgefter ønske fra Christine Antorini (S) i brev af 30. november 2010 stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål 21:”Ministeren oplyser i sin besvarelse af spørgsmål 3, at "udgifterne til of-fentlig voksen- og efteruddannelse for de beskæftigede er steget med entredjedel fra 5,6 mia. kr. i 2007 til 7,3 mia. kr. i 2009 - og væksten forven-tes at fortsætte i 2010." Samtidig med, at de beskæftigede anvender vok-sen- og efteruddannelse i stigende omfang, forringes vilkårene for ledigeskompetenceudvikling bl.a. med finanslovsaftalens ændringer vedr. refu-sion af udgifter i forbindelse med uddannelse.Ministeren bedes kommentere, hvorfor ledige skal have ringere vilkår foruddannelse end de beskæftigede, og hvordan ministeren mener, at ledigeskal kunne opnå den tilstrækkelige kompetenceudvikling til at blive at-traktive medarbejdere i en ny arbejdsgivers øjne.”Svar:Jeg har indhentet bidrag til besvarelsen fra beskæftigelsesministeren, ogjeg kan på den baggrund oplyse, at ledige ikke generelt har ringere vilkårfor uddannelse end beskæftigede. Jeg vil gerne understrege, at de nyerefusionssatser ikke ændrer ved, hvilke former for tilbud jobcentrene kangive om vejledning og opkvalificering. De foreslåede ændringer har alenebetydning for, hvor stor en andel af udgifterne til forsørgelse og drift aftilbuddene kommunerne skal afholde.
2Ændringerne betyder altså ikke, at alle ledige fremover skal have entenvirksomhedsrettede tilbud eller tilbud om ordinær beskæftigelse. Ledige,der har behov for et særligt tilrettelagt forløb, vil stadigvæk kunne få det.Kommunerne vil i højere grad end i dag blive motiveret til at give fxvirksomhedsrettede tilbud, og det tror jeg også kan være en fordel formange ledige, som i dag er i kommunale projekter.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard