Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 41 Bilag 1
Offentligt
906727_0001.png
906727_0002.png
906727_0003.png
906727_0004.png
NOTAT
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov omstatens voksenuddannelsesstøtte (SVU) – forkortelse afperioden med statens voksenuddannelsesstøtte og af-skaffelse af muligheden for genoptjening til uddannelsepå videregående niveau, nedsættelse af støttesatsen påbåde alment og videregående niveau m.v.I. GenereltLovforslaget blev sendt i høring den 23. september 2010 med svarfrist den1. oktober 2010 kl. 12.00. Det blev dog tilkendegivet i høringsbrevet, at pågrund af den korte svarfrist ville senere indkomne svar blive videresendt tilFolketingets Uddannelsesudvalg. Af de hørte myndigheder og organisatio-ner har i alt 18 afgivet svar, hvoraf de 13 rummer substansbemærkninger.Høringsoversigt med angivelse af, hvem der har svaret, er vedlagt som bi-lag.II. Væsentlige bemærkninger til lovforslagetAarhus Universitet, Syddansk Universitet og Aalborg Universitet er betæn-kelige ved forslaget om at afskaffe bemyndigelsen til undervisningsministe-ren til at fastsætte regler om omfanget af SVU til afgangsprojekter og spe-cialeskrivning. Universiteterne finder, at det vil være meget uheldigt, dadet er universiteternes opfattelse, at mange masterstuderende ikke vil fåfærdiggjort deres masteruddannelse uden denne mulighed for 8 ugers SVUtil udarbejdelse af masterprojektet.Lederforeningen for VUC finder det yderst uhensigtsmæssigt, at satsen forSVU nedsættes fra 100% til 80% af dagpengesatsen, da det er foreningensopfattelse, at det vil svække motivationen til at gå i gang med voksen- ogefteruddannelse. Til gengæld er foreningen tilfreds med de dele af lovfors-laget, der tilsigter forenklinger og en mere smidig administration af be-stemmelserne om SVU.Datatilsynet forudsætter, at persondatalovens regler iagttages i forbindelsemed indførelse af bestemmelser om digital kommunikation, og at der an-vendes kryptering, hvis der er tale om fremsendelse af fortrolige og føl-somme personoplysninger over internettet, herunder ved brug af elektro-nisk post eller digitale indberetningsløsninger.
13. oktober 2010
Uddannelsesforbundet mener, at forslaget vil forringe voksnes mulighederfor efter- og videreuddannelse, og at forslaget om at nedsætte satsen fra100% til 80% af dagpengesatsen vil fjerne de økonomiske muligheder ogmotivationen hos mange, ikke mindst de kortuddannede, til at tage almenefteruddannelse. Forbundet har derimod en positiv holdning til de dele aflovforslaget, der tager sigte på forenklinger og en mere smidig administra-tion af bestemmelserne om SVU.Akademikernes Centralorganisation opfatter det som den helt forkerte vejat gå, når lovforslaget sigter på at begrænse adgangen til at modtage SVU,bl. a. ved forkortelse af perioden og ved nedsættelse af støttesatsen. ACfinder det beklageligt, at SVU til fagspecifikke kurser ophører.Gymnasieskolernes Lærerforening kan ikke støtte, at satsen for SVU be-skæres fra 100% til 80% af dagpengesatsen, og foreningen tager også af-stand fra forslaget om at forkorte perioden med SVU på videregående ni-veau fra 52 til 40 uger for uddannelse på det videregående niveau. Endeliger foreningen imod afskaffelse af muligheden for SVU til fagspecifikke kur-ser.Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd mener, at forslaget vilmedføre en voldsom opbremsning i voksnes kompetencegivende uddannel-sesaktivitet. FTF anser det desuden for en alvorlig forringelse af voksnesmulighed for at videreuddanne sig gennem livet, at genoptjeningsretten påvideregående niveau ophører, og at det ikke længere er muligt at aftale or-lov efter en afskedigelse. Endvidere mener FTF, at bortfald af SVU til fag-specifikke kurser bør drøftes med de parter, der stod bag trepartsaftalenfra 2007. FTF anser de dele af lovforslaget, der tilsigter forenklinger og enmere smidig administration af bestemmelserne om SVU, som positive.Professionshøjskolerne anser forkortelsen af støtteperioden for yderst be-klagelig, da det nedsætter muligheden for, at en studerende kan læse påfuld tid. Desuden mener professionshøjskolerne, at reduktionen af støtte-beløbet kan medføre dalende interesse hos arbejdsgivere for at sendemedarbejdere på efter- og videreuddannelse. Professionshøjskolerne me-ner tillige, at afskaffelsen af SVU til fagspecifikke kurser vil forringe speci-elt folkeskolelæreres efteruddannelsesmuligheder, og at afskaffelse af mu-ligheden for at aftale orlov efter en afskedigelse er særdeles uheldig, nårmanglen på uddannet arbejdskraft melder sig igen.Landsorganisationen i Danmark anser forkortelsen af perioden med SVU tiluddannelse på videregående niveau for en kortsigtet besparelse, som giverfærre muligheder for at sikre kvalificeret arbejdskraft fremover. LO mener,at nedsættelsen af støttesatsen vil få alvorlige konsekvenser, da en rækkepersoner ikke kommer i gang med den nødvendige kompetenceudvikling.Endelig finder LO det uacceptabelt, at SVU til fagspecifikke kurser afskaf-fes, og anser afskaffelsen af muligheden for at aftale orlov efter en opsi-gelse som en forringelse, der modvirker målsætningen om at sikre kvalifi-ceret arbejdskraft i fremtiden.
2/2
Dansk Industri finder, at nedsættelse af støttesatsen vil begrænse aktivite-ten i uddannelsessystemet, og at det kan føre til, at opkvalificeringen afkortuddannede vil lide skade. Derudover er DI positiv over for lovforslaget.Ledernes Hovedorganisation anbefaler, at virkningerne af lovforslaget eva-lueres med hensyn til konsekvenserne for virksomheder, uddannelsessø-gende og uddannelsesinstitutioner i 2013. Lederne hilser de dele af lovfors-laget, der vedrører forenkling og smidiggørelse af administrationen, vel-kommen.Kommunernes Landsforening bemærker, at ændringsforslagene kan gøredet mere omkostningstungt for kommunerne at tilbyde medarbejderne ef-ter- og videreuddannelse. KL ser desuden gerne, at SVU-ordningen digita-liseres.Undervisningsministeriets bemærkningerNedsættelsen af satsen for SVU fra 100% til 80% af dagpengesatsen, for-kortelse af perioden med SVU og afskaffelse af genoptjeningsretten på vi-deregående niveauFlere af de hørte organisationer kan ikke støtte satsnedsættelsen, forkor-telsen af perioden med SVU og afskaffelsen af genoptjeningsretten på detvideregående niveau. De nævnte punkter i lovforslaget indgår alle som etled i ”Aftale om genopretning af dansk økonomi”, som er indgået mellemregeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti imaj måned 2010. Det bidrager i øvrigt til en harmonisering af muligheder-ne for at deltage i uddannelse med SVU på alment niveau og på videregå-ende niveau.Bortfald af SVU til fagspecifikke kurserFlere af de hørte organisationer er imod afskaffelsen af SVU til fagspecifik-ke kurser. Da trepartsaftalen om genindførelse af SVU til fagspecifikke kur-ser udløber med udgangen af 2011, og da kurserne ikke er formelt kompe-tencegivende, er det fundet hensigtsmæssigt ikke at videreføre mulighe-den for SVU til disse kurser.Iagttagelse af persondatalovens reglerDet bemærkes for god ordens skyld, at persondatalovens bestemmelsernaturligvis vil blive overholdt i forbindelse med indførelse af regler om digi-tal kommunikation.Fastsættelse af regler om omganget af SVU til afgangsprojekter og specia-leskrivningFor så vidt angår universiteternes betænkeligheder ved afskaffelsen af be-myndigelsen til undervisningsministeren til at fastsætte regler om omfan-get af SVU til afgangsprojekter og specialeskrivning bemærkes, at det ikkeer hensigten at afskaffe muligheden for at få SVU til afgangsprojekter ogspecialeskrivning. Forslaget har alene til formål at afskaffe rammerne påhenholdsvis 4 og 8 uger således, at afgangsprojekter og specielskrivning
3/3
behandles på linje med andre moduler i en videregående uddannelse. Påbaggrund af universiteternes betænkeligheder er bemærkningerne til dettepunkt i lovforslaget præciseret.Det er sammenfattende Undervisningsministeriets opfattelse, at bortset fraen præcisering af bemærkningerne til forslaget om at afskaffe bemyndigel-sen til at fastsætte regler om omganget af SVU til afgangsprojekter ogspecialeskrivning, er der ikke grundlag for at ændre lovforslaget på bag-grund af de indkomne høringssvar.
4/4