Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 40 Bilag 1
Offentligt
Høringsnotat vedrørende L 40 Forslag til lov om ændring af lov om
varmeforsyning, lov om vandforsyning m.v., lov om miljøbeskyttelse
og lov om forurenet jord (Digital adgang til oplysninger i forbindelse
med ejendomshandel)
1. Indledning
Med lovforslaget tilvejebringes de fornødne hjemler til at stille krav om,at offentlige oplysninger, som skal anvendes i forbindelse med ejen-domshandler, skal registreres og videregives digitalt. Forslaget skal sikre,at projektet DIADEM (DIgital ADgang til oplysninger i forbindelse medEjendoMshandel) kan gennemføres. DIADEM skal etablere en samlet di-gital løsning, hvor alle relevante offentlige oplysninger, som skal bruges ien ejendomshandel, kan hentes fra ét sted på internettet. En business caseviser, at samfundet med DIADEM årligt kan spare op til 80 mio. kr.Forslaget er sendt i høring den 7. juli 2010 med høringsfrist den 16. au-gust til i alt 170 myndigheder, organisationer m.v.Der er modtaget høringssvar fra 28 af de 170 hørte myndigheder, organi-sationer m.v. Heraf har de 6 haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.Bemærkningerne gennemgås og kommenteres nedenfor.2. Generelle bemærkninger
Høringssvarene er generelt positive over for lovforslagets indhold.Bygherreforeningen og DI Byggematerialer bakker begge op om lovfors-laget og påpeger, at det er vigtigt, at der sker en sammentænkning med deøvrige digitaliseringsinitiativer på byggeområdet, samt at der sikres en ef-fektiv implementering af DIADEM.KL bemærker, at det er væsentligt, at kommunerne med de foreslåedehjemler ikke pålægges uhensigtsmæssige arbejdsgange og dobbeltregi-strering.DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening) opfordrer til, atDIADEM anvendes bredt, således at fx vandselskaber, som har behov foroplysninger om en konkret ejendom, kan anvende systemet.
2/5
Kommentar
DIADEM er igangsat af Domænebestyrelsen for Bygninger, Boliger ogForsyning og indgår som et element i den samlede indsats vedrørende di-gitalisering af byggeri og bygninger.DIADEM er et konkret, afgrænset projekt vedrørende ejendomsdata tilbrug for ejendomshandel, og de hjemler, der foreslås i lovforslaget, ved-rører alene implementeringen af DIADEM.Det er med DIADEM hensigten at sikre en ensartet og hensigtsmæssigregistrering af de offentlige oplysninger, som skal benyttes i forbindelsemed ejendomshandler. Kommunerne skal således alene registrere oplys-ningerne digitalt ét sted, hvorfra de kan hentes til brug for DIADEM. Allevil have adgang til at hente oplysninger om en konkret ejendom viaDIADEM. Derfor vil fx vandselskaber, som har brug for oplysninger omen konkret ejendom, også kunne hente oplysninger via DIADEM. Dog viloplysninger, som er omfattet af persondataloven, kun kunne videregivestil ejendommens ejer eller en af denne befuldmægtiget person. Det sammegælder for de oplysninger, som er ejerens personlige ejendom, fx til-standsrapporter.3. Bemærkninger til konkrete emner
3.1 Videregivelse af oplysninger, der er omfattet af persondataloven
Datatilsynet understreger, at bestemmelser vedrørende miljøsager, somskal fastsættes i medfør af de i lovforslaget foreslåede hjemler, skal ud-formes således, at behandlingen af personoplysninger sker inden for derammer, som persondataloven sætter. Datatilsynet bemærker, at en sær-skilt hjemmel til videregivelse af oplysninger i videre omfang end det,der følger af persondataloven, bør underkastes en politisk beslutningspro-ces og kun gennemføres, hvis vægtige samfundshensyn taler herfor.Datatilsynet bemærker, at offentliggørelse af oplysninger vedrørende for-bud og påbud rejser spørgsmål i forhold til persondataloven og eventueltdatabeskyttelsesdirektivet og anbefaler, at lovforslaget forholder sig her-til, herunder at tjeklisten i betænkning 1516/2010 følges.Kommentar
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at i det omfang der vide-regives oplysninger, som ikke kan videregives uden samtykke efter reg-lerne i persondataloven, vil der alene ske videregivelse med samtykke.Det bemærkes, at der ikke vil ske en mere omfattende videregivelse afpersonoplysninger, end det er tilfældet i dag med den manuelle videregi-velse af oplysninger. Der er således ikke tale om en generel offentliggø-relsesordning, men alene om udlevering af oplysninger om en konkretejendom til brug for ejendomshandel. Datatilsynet har efterfølgendeskriftligt oplyst, at der kan ses bort fra tilsynets anbefaling om at følge
3/5
tjeklisten i betænkning 1516/10, såfremt der ikke sker offentliggørelse afoplysninger.Det vil blive præciseret i lovforslaget, at oplysninger vedrørende påbudog forbud vil være omfattet af bestemmelserne i persondataloven, og atvideregivelser af sådanne oplysninger alene kan ske til ejeren af den på-gældende ejendom. Dog vil der med ejerens samtykke kunne ske videregi-velse af oplysningen til 3. part. Der er således ikke tale om videregivelseaf oplysninger i videre omfang end det, der følger af persondataloven.3.2 Oplysning om tilslutningspligt til fjernvarme
SDE (Sammensluttede Danske Energiforbrugere) anfører, at selvom etområde er udlagt til fjernvarme, og der er tilslutningspligt, er dette ikkeensbetydende med, at der er aftagepligt. Ejendommen vil derfor lovligtkunne opvarmes med en anden opvarmningsform end fjernvarme, hvilketefter SDE’s mening bør fremgå af DIADEM.SDE har herudover en række konkrete ønsker til yderligere oplysninger,som kunne indgå i DIADEM, herunder oplysninger om eventuel gæld ifjernvarmeselskabet og antallet af brugere tilsluttet selskabet.Kommentar
DIADEM omfatter alene de offentlige oplysninger, som skal benyttes iforbindelse med en ejendomshandel, herunder de oplysninger som i dagfremgår af det kommunale ejendomsoplysningsskema. Borgeren får heroplyst, hvorvidt der er tilslutningspligt, hvilket kan have betydning ved enefterfølgende ændring af ejendommens varmeforsyning. Den samme op-lysning kan med den foreslåede hjemmel tilvejebringes digitalt.Via DIADEM gives der endvidere oplysning om ejendommens konkreteopvarmningsform, idet denne fremgår af BBR-meddelelsen, som også ud-leveres som en del af DIADEM-pakken.En potentiel køber har således ved en eventuel uoverensstemmelse mel-lem den konkrete opvarmningsform og oplysningen om tilslutningspligtmulighed for at indhente yderligere oplysninger om opvarmningsformenslovlighed hos sælger. Der vil derfor ikke indgå oplysninger om opvarm-ningsformens lovlighed i DIADEM, ligesom der heller ikke vil indgå op-lysninger om varmeforsyningsselskabets øvrige forhold, herunder øko-nomi og antal brugere.4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
92-gruppen for bæredygtig udvikling, 3F Fagligt Fælles Forbund, A/SDansk Shell, Aalborg Portland A/S, Advokatrådet – Advokatsamfundet,Altinex Oil Denmark A/S, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,Akademisk Arkitektforening, Affald Danmark, AndelsboligforeningernesFællesrepræsentation, Arkitektforbundet, Autoriserede KølefirmaersBrancheforening, Ankenævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens
4/5
Erhvervsråd, Asfaltindustri, Banedanmark, BAT-Kartellet, BIPS – byg-geri, informationsteknologi, produktivitet og samarbejde, Boligselskaber-nes Landsforening, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen forBygningssagkyndige og Energikonsulenter, Brancheforeningen for De-central Kraftvarme, Byggecentrum, Byggefagenes Kooperative Lands-sammenslutning, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Byg-geriets Evalueringscenter, Center for Energibesparelse, CO-industri,DAKOFA, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond),Danish Offshore Industry, Danmarks Jægerforbund, Danish Operators,Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarksprivate vandværker, Danmarks Rederiforening, Danmarks Vindmøllefor-ening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Byg-ningsinspektørforening, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Ejendoms-mæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme,Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps,Danske Havne, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Standard, Dan-ske Regioner, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Danske Advokater,Danske Arkitektvirksomheder, Danske Boligadvokater, Danske Land-skabsarkitekter, Danske Udlejere, Den Danske Landinspektørforening,Det Centrale Handicapråd, DANVA, Datatilsynet, De Grønne, Det Øko-logiske Råd, DHI, DI Byggematerialer, DMU, DONG Energy A/S, DongE&P, DTU – Afdelingen for myndighedsbetjening, EjendomsforeningenDanmark, Embedslægeforeningen, energi- og olieforum.dk, Energiklage-nævnet, Energinet.dk, Energitilsynet, Energitjenesten, Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsen, E. On Danmark A/S, enviNa, ETA-Danmark A/S,godk.org. Byggevarer, Finansministeriet, Finansrådet, Finanstilsynet,Fonden Realdania, Forbrugerstyrelsen, Forbrugerrådet, FORCE Techno-logy, Foreningen af danske brøndborere, Foreningen Danske Kraftvar-meværker, Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR), Foreningen afRådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi, For-eningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Varmepumpefabri-kanter i Danmark, Forsikring og Pension, Forsvaret, Freja EjendommeA/S, Frie Elforbrugere, FVD, Fællessekretariatet for Hovedstadsregio-nens Naturgas I/S (HNG) og Naturgas Midt-Nord (MN), GEUS, GreenNetwork, Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk service), Hess ApS,Horesta, HTS, Handel, Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet,Indenrigs- og Socialministeriet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Indu-stri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), IT-Branchen, ITEK, JydskeGrundejerforening, Kommunalteknisk Chefforening, Konkurrencestyrel-sen, Konstruktørforeningen, KOOPERATIONEN, KTO - KommunaleTjenestemænd og Overenskomstansatte, KL (Kommunernes Landsfor-ening), Landbrugsraadet, Landsbyggefonden, Landsorganisationen iDanmark (LO), Landbrug og Fødevarer, Lejernes Landsorganisation, Le-jeorganisationen BOSAM – Boligforeningernes sammenslutning i DK,Miljøministeriet, Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn, NOAH, NordiskFolkecenter for Vedvarende Energi, Oliebranchens Fællesrepræsentation,Organisationen for Vedvarende Energi, Parcelhusejernes Landsforening,Praktiserende Landinspektørers Forening, Realkreditforeningen, Realkre-
5/5
ditrådet, RenoSam, Samvirkende Energi- og Miljøforeninger, SBB -Sammenslutningen af bygningssagkyndige, SDE - Sammensluttede Dan-ske Energiforbrugere, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, Slots- ogEjendomsstyrelsen, Spildevandsteknisk forening, Statens Byggeforsk-ningsinstitut, Statsministeriet, Statoil A/S, Statoil Gazelle A/S, Sundheds-styrelsen, Tekniq, Teknologisk Institut, Telekommunikationsindustrien,Transport- og Energiministeriet, Træbranchens Oplysningsråd, Universi-tets- og Bygningsstyrelsen, Veltek VVS og El-tekniske leverandørersbrancheforening, Vattenfall A/S, Vindmølleindustrien, WWF Verdensna-turfonden, Økologisk Landsforening, Østkraft.Følgende myndigheder, organisationer m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget
BygherreforeningenDatatilsynetDANVADI ByggematerialerKLSDE – Sammensluttede Danske Energiforbrugere