Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 39 Bilag 1
Offentligt
907036_0001.png
907036_0002.png
907036_0003.png
907036_0004.png
907036_0005.png
907036_0006.png
907036_0007.png
907036_0008.png
4. oktober 2010
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om mari-time uddannelser (regler for uddannelsesinstitutioner og økonomiskeforhold m.v.)1. IndledningLovforslaget er en opfølgning på den tværministerielle rapport ”Selv-ejende institutioner – styring, regulering og effektivitet” fra 2009, derbl.a. indeholder en overordnet model for en fremadrettet regulering afselvejende institutioner, der modtager statsligt tilskud. Med baggrund irapporten forventes der gennemført lovændringer på en række forskelligeministerområder.Forslaget til lov om ændring af lov om maritime uddannelser er en del afden samlede lovpakke. Med lovforslaget tilpasses lov om maritime ud-dannelser, så bevillingsregler og regler for regnskabs- og revisionsforholdkommer til at svare til de regler, som gennemføres på de øvrige minister-områder.Herudover sker der en række mindre tilpasninger af lovens bestemmelserom institutionerne, deres vedtægter m.v. og om bestyrelsens sammensæt-ning.Forslaget er sendt i høring den 17. august 2010 med høringsfrist den 3.september 2010 til i alt 72 myndigheder, organisationer m.v.Der er modtaget høringssvar fra 21 af de 72 hørte myndigheder,organisationer m.v. Heraf har 12 haft bemærkninger til udkastet tillovforslag.2. Generelle bemærkningerHøringssvarene har overvejende været positive, og der har generelt ikkeværet væsentlige indvendinger imod lovforslaget.3. Kommentarer til de enkelte emner3.1. Lovens anvendelsesområdeUndervisningsministeriet anfører, at EUC Nordvest vil være omfattet afreglen i § 2, stk. 3, vedrørende uddannelsesinstitutioner, der er godkendtaf Søfartsstyrelsen, idet EUC Nordvest får udbetalt de statslige tilskudvedrørende de maritime uddannelser på EUC Nordvests afdeling Fiskeri-skolen i Thyborøn af Undervisningsministeriet.
2/8
Undervisningsministeriet lægger også til grund, at den foreslåede § 2, stk.4, vedrørende uddannelsesinstitutioner, der er godkendt efter anden lov-givning end denne lov og er omfattet af regulering med tilsvarende for-mål som kapitel 3 i denne lov, vil finde anvendelse, hvis en uddannelses-institution omfattet af Undervisningsministeriets selvejelovgivning skullefå et udbud af maritime uddannelser med tilskud efter § 5 i lov om mari-time uddannelser.KommentarUndervisningsministeriets fortolkninger af de nævnte bestemmelser kanbekræftes. Hensigten med bestemmelserne er at sikre, at godkendelsen afselve uddannelsesinstitutionen skal hænge sammen med udbetalingen aftilskud eller evt. lån. Samtidig sikres den nødvendige fleksibilitet, somgør, at uddannelsesinstitutioner vil kunne modtage tilskud efter flere love.3.2. Udpegning af bestyrelsesmedlemmer, §§ 8-9SIMAC bemærker, at det for fremtiden er institutionen selv, der sammen-sætter bestyrelsen. Århus Maskinmesterskole har rejst spørgsmål om,hvorvidt der bliver lavet om på, hvorledes repræsentanterne til bestyrel-sen udpeges.Marstal Navigationsskole har anført, at de ønsker nærmere retningslinjerfor udpegning af bestyrelsesmedlemmer. De har dog noteret sig, at manhar hele den indeværende udpegningsperiode til at få vedtægtsændringerpå plads.Dansk Magisterforening har anført, at der i lighed med de gældende be-stemmelser i selvejelovgivningen for uddannelses- og forskningsinstituti-oner under Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Tek-nologi og Udvikling bør fastsættes nærmere bestemmelser om valg afmedarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer m.v., og at medarbejdervalgtebestyrelsesmedlemmer i øvrigt bør være beskyttet mod afskedigelse oganden forringelse på samme måde som tillidsrepræsentanter inden forvedkommende eller tilsvarende område.KommentarDet er korrekt, at det med lovforslaget ikke længere er hensigten, at Sø-fartsstyrelsen skal udpege bestyrelsesmedlemmer, idet det overlades til deselvejende uddannelsesinstitutioner. Søfartsstyrelsen kan dog fastsættenærmere bestemmelser om institutionernes vedtægter, jf. § 8, stk. 3. Dettekan være i form af udpegningsperiode, mulighed for genudpegning m.v.Hermed får institutionerne en frihedsgrad – en ramme – hvor de kan age-re indenfor. Styrelsen skal til gengæld godkende bestyrelsens sammen-sætning og vil her lægge vægt på og påse, at de af loven krævede kompe-tencer samlet set er repræsenteret i bestyrelsen. I forlængelse heraf på-lægges de selvejende institutioner ikke, at der skal være medarbejder-valgte bestyrelsesmedlemmer i bestyrelserne.
3/8
Der stilles i dag ikke krav om medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer.En række uddannelsesinstitutioner har imidlertid valgt at have sådanne.Derfor er der på foranledning af høringssvaret fra Dansk Magisterfor-ening tilføjet en bestemmelse om medarbejdervalgte bestyrelsesmedlem-mers beskyttelse mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene,som svarer til den beskyttelse, der for visse andre institutioner blev ind-ført ved lov nr. 1156 af 19. december 2003 (se § 9, stk. 1, sidste punk-tum).Endelig skal det bemærkes, at der vil blive en overgangsperiode til atændre vedtægterne, og at nuværende bestyrelsesmedlemmer vil kunnefortsætte i deres funktion indtil udløbet af den nuværende udpegningspe-riode. Hvis det viser sig nødvendigt, vil der kunne indarbejdes over-gangsbestemmelser i vedtægterne herom.3.3. Bestyrelsesmedlemmernes antal, § 9Danmarks Rederiforening anfører, at nogle uddannelsesinstitutioner,navnlig hvor hvervet som bestyrelsesmedlem er ulønnet, vil have vanske-ligt ved at løfte arbejdsopgaverne ved en reduktion i bestyrelsen. Rederi-foreningen opfordrer af samme årsag til, at antallet af bestyrelsesmed-lemmer bliver en anbefaling fra Søfartsstyrelsen, og ikke som sådan endel af regelsættet.KommentarPå foranledning af høringssvaret er lovforslaget justeret, således at ved-tægterne for den selvejende institution kan bestemme, at bestyrelsen be-står af flere end ni medlemmer. Baggrunden er, at der i visse selvejendeinstitutioner kan være behov for en større bestyrelse, eksempelvis hvorden selvejende institution oprindelig er stiftet på privat grundlag, og derhar været en langvarig og begrundet tradition for, at bestyrelsen beståraf flere end ni medlemmer. Lovforslaget giver derfor mulighed for en ud-videt bestyrelse, hvor særlige forhold begrunder dette.3.4. Kompetencekrav til bestyrelsesmedlemmer, § 9Danmarks Rederiforening anfører, at mangfoldighed kan være med til atstyrke bestyrelsesarbejdet, og at også uddannelsesinstitutioner i Det BlåDanmark med fordel kan drage nytte af erfaringer og kompetencer fraandre erhverv eller fra andre grene af uddannelsessektoren. Med en bredt-favnende bestyrelse gives mulighed for at yde sparring til institutionensdaglige ledelse.Århus Maskinmesterskole anfører, at en meget rigid tolkning af § 9, stk.2, i særlige tilfælde kan være problematisk for bestyrelserne på maskin-mesterskolerne, der også uddanner maskinmestre til ikke-maritimt relate-rede erhverv. Dette kan medføre, at visse organisationer udpeger repræ-sentanter, der ikke har umiddelbar maritim tilknytning.
4/8
Marstal Navigationsskole har endvidere ønsket en sproglig præcisering afforslagets § 9, stk. 4, hvor bestyrelsesmedlemmerne bør have den fornød-neindsigt(i stedet for baggrund) i faglige, økonomiske mv. forhold.KommentarLovforslaget er justeret, således at der ikke længere er krav om, at et fler-tal af bestyrelsesmedlemmerne har tilknytning til de maritime erhverv. Aflovforslaget fremgår det således nu, at et antal medlemmer skal havekendskab til de maritime erhverv, hvilket sikrer, at en selvejende instituti-on også kan drage nytte af erfaringer og kompetencer uden for Det BlåDanmark. Samtidig er det præciseret, at bestyrelsesmedlemmer skal haveindsigt i bl.a. økonomiske forhold.3.5. Bestyrelsesmedlemmers valgperiode, § 9 cMaskinmestrenes Forening anfører, at de finder det væsentligt for at sikreen effektiv og professionel ledelse, at et indtrædende bestyrelsesmedlemfortsætter i en hel valgperiode frem for kun at indtræde for den resterendedel af valgperioden.KommentarDet er sædvanlig praksis, at man som tiltrædende bestyrelsesmedlem kunsidder perioden ud i de tilfælde, hvor man erstatter et udtrædende med-lem midt i en periode. Man indtræder således på samme vilkår, som denman erstatter, herunder også periodemæssigt. Det sikrer også institutio-nen den fornødne fleksibilitet til at vælge bestyrelsesmedlemmer med derelevante kompetencer ved en valgperiodes udløb. Et tiltrædende besty-relsesmedlem – i den nævnte situation – bør derfor kun fortsætte i denigangværende valgperiode.3.6. Ansættelse af direktøren, § 9Finansministeriet har foreslået, at lovbemærkningerne ændres således at"med henblik på at sikre overholdelse af Finansministeriets budgetvejled-ning, jf. stk. 12" udgår. Forslaget er begrundet i, at formuleringen kunnegive den opfattelse, at direktørstillingen ved de maritime uddannelser ik-ke kan besættes på overenskomstvilkår.Finansministeriet foreslår desuden ikke at normere proceduren om-kring forudgående godkendelse af direktørkontrakter ved direkte indsæt-telse i en lov. Det er ofte meget vanskeligt efterfølgende at håndtere så-danne normeringer. Processen vil ifølge Finansministeriet kunne iværk-sættes under alle omstændigheder.KommentarDet vurderes hensigtsmæssigt at justere lovbemærkningerne vedrørendebudgetvejledningen, så der ikke kan opstå tvivl om, at en direktørstillingkan besættes på overenskomstvilkår i stedet for en individuel kontrakt.Samtidig fjernes lovudkastets krav om forudgående indsendelse af direk-tørkontrakter til Søfartsstyrelsen.
5/8
3.7. Den daglige leders titel, § 9Maskinmestrenes Forening finder det uhensigtsmæssigt, at der benyttesterminologien ”direktør” som leder for uddannelsesinstitutionen, da detvil sende et uhensigtsmæssigt signal om, at jobbet ikke indebærer under-visningsopgaver. Dette skal også ses i lyset af, at der er tale om en stil-ling, der skal kunne besættes af personer med forskellig baggrund, somefter en samlet vurdering besidder de efterspurgte kompetencer.Stiftelsen ”Georg Stages Minde” anfører i deres høringssvar, at de ikkehar en direktør, men en forretningsfører.KommentarPå baggrund af høringssvarene er lovforslaget justeret, således at titlen”direktør” er ændret til ”daglig leder”. Af lovbemærkningerne fremgårdet herefter, at den daglige leder i vedtægten kan ændre betegnelse tilf.eks. direktør, rektor, forstander, forretningsfører e.l.3.8. Ansættelse eller afskedigelse, § 9Dansk Magisterforening anfører, at den foreslåede bestemmelse er forsnævert afgrænset til i nødvendigt omfang at sikre retssikkerheden for deansatte. F.eks. bør de omtalte bestemmelser i forvaltningsloven om parts-høring og begrundelse gælde alle afgørelser truffet af institutionen i for-hold til medarbejdere ansat ved institutionerne og ikke alene ved ansæt-telse og afskedigelse.Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse om, at de uddannelsesinsti-tutioner, der i øvrigt er omfattet af kapitel 3 i lovforslaget, er selvejendeinstitutioner inden for den offentlige forvaltning. Forslaget vil betyde, atdisse institutioner ud over at være omfattet af forvaltningsloven og of-fentlighedsloven tillige vil være omfattet af bl.a. lov om FolketingetsOmbudsmand og lov om ligestilling af kvinder og mænd efter reglernefor statslige forvaltningsmyndigheder. Dette indebærer f.eks., at bestyrel-serne vil være omfattet af kravet om ligestilling. Tilsvarende bestemmel-ser, som foreslået ovenfor, gælder i dag ved selvejende institutioner underUndervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi ogUdvikling, f.eks. professionshøjskoler og universiteter.Maskinmestrenes Forening støtter lovens formulering om partshøring.Finansministeriet anførte i sit høringssvar, at det er uhensigtsmæssigt, atforvaltningslovens regler om partshøring og begrundelse skal gælde forde maritime uddannelser. Udgangspunktet er, at de selvejende institutio-ner ikke er omfattet af forvaltningslovens regler. Såfremt forvaltningslo-vens regler bliver gældende for de maritime uddannelser, vil dette kunnevanskeliggøre den daglige håndtering af personalesager på uddannelses-institutionerne..
6/8
KommentarDe maritime selvejende institutioner er ikke en del af den offentlige for-valtning og er dermed ikke omfattet af eksempelvis forvaltningsloven. Ef-ter drøftelser og i enighed med Finansministeriet er det fundet hensigts-mæssigt, at forvaltningslovens bestemmelser finder anvendelse ved devæsentligste ansættelsesretlige beslutninger, nemlig ansættelse og afske-digelse. Herudover lovfæstes det, at forvaltningslovens bestemmelser omhabilitet og tavshedspligt for bestyrelsesmedlemmer og daglige leder fin-der anvendelse for samtlige selvejende institutioner, som det i praksis al-lerede har været tilfældet i vidt omfang, idet det har været fastlagt i ved-tægterne for nogle af institutionerne.3.9. Bestyrelsesansvarsforsikring, § 9Dansk Industri har generelt udtrykt støtte til lovforslaget, herunder til mu-ligheden for at tegne en bestyrelsesansvarsforsikring.3.10. Samarbejde mellem institutioner, § 9 eMarstal Navigationsskole har anført, at bestemmelsen giver for vide befø-jelser til at pålægge eller bremse et samarbejde med andre institutioner.Skolen ønsker derfor, at bestemmelsen slettes.KommentarFor så vidt angår bemærkningerne vedrørende forslaget til § 9 e, stk. 3,bemærkes, at Søfartsstyrelsen efter denne bestemmelse får hjemmel til atfastsætte nærmere regler om maritime uddannelsesinstitutioners samar-bejde med andre institutioner. Sådanne regler for samarbejde mellem in-stitutioner vil kunne sikre, at offentlige ressourcer i form af tilskudsmidlerudnyttes effektivt.3.11. Indhentning af oplysninger, § 7 og § 23 bMarstal Navigationsskole har anført, at forslaget til § 23 b er overflødig,da den stort set er identisk med forslaget til § 7, stk. 5.Datatilsynet anfører i sit høringssvar, at det af lovforslaget fremgår, at Sø-fartsstyrelsen kan indhente oplysninger fra uddannelsesinstitutionerne omuddannelserne, de studerende, personalet mv. til brug for gennemførelsenaf tilsyn, kvalitetssikring og -kontrol samt udarbejdelse af statistik. Data-tilsynet forudsætter, at der alene indhentes oplysninger, der er nødvendigefor, at Søfartsstyrelsen kan varetage de i lovforslaget pålagte opgaver, så-ledes at princippet om persondatalovens § 5, stk. 3, om proportionalitetog dataminimering iagttages.For så vidt angår de i lovforslaget fastsatte bemyndigelsesbestemmelser,gør Datatilsynet opmærksom på persondatalovens § 57. Efter bestemmel-sen skal der indhentes en udtalelse fra Datatilsynet i forbindelse med ud-færdigelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelle retsfor-skrifter, der har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelsemed behandling af oplysninger.
7/8
KommentarDe to paragraffer har forskellige anvendelsesområder, idet § 7, stk. 5vedrører institutioner omfattet af lovens kapitel 3, mens § 23 b vedrørersamtlige institutioner.På baggrund af høringssvaret fra Datatilsynet er det i lovbemærkninger-ne til henholdsvis § 7, stk. 5, og § 23 b tydeliggjort, at Søfartsstyrelsenkun kan indhente de oplysninger, der er nødvendige for tilsyn og kvali-tetssikring mv. hhv. udarbejdelse af statistik. Udfærdigelse af regler her-om vil ske i overensstemmelse med persondataloven.3.12. Tekniske tilpasningerDer har herudover været en række tekniske bemærkninger primært ombestyrelsesvederlag, institutionsrevisor og regnskabsaflæggelse fra Fi-nansministeriet og Rigsrevisionen. Der er foretaget en række tekniske til-pasninger af lovforslaget i lyset heraf.Endvidere har den lovtekniske gennemgang i Justitsministeriet givet an-ledning til en større tilpasning af lovforslaget af teknisk karakter.4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.Bilfærgernes Rederiforening, Bornholmstrafikken A/S, Danmarks Fiske-riforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Statistik, Dansk Ar-bejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Sø-Restaurationsforening, Dansk Teknisk Lærerforbund, Danske Regioner,Datatilsynet, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrel-sen, Fag og Arbejde, Fagligt Fælles Forbund (3F), Falck Nutec EsbjergA/S, Finansministeriet, Finanstilsynet, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fiske-riskolen EUC Nordvest, Fiskernes Forbund, Forbrugerstyrelsen, Forenin-gen af Småøernes Færgeselskaber, Forsvarsministeriet, Fredericia Ma-skinmesterskole, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,Green-Jakobsen A/S, Helsingør Brand- og Dykkerskole, Hjejlen ApS,HORESTA, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, KorsørBrand- og Redningsskole, Kulturministeriet, Københavns Maskinmester-skole og Elinstallatørskole, Landsorganisationen i Danmark, MaerskTraining Centre, MAHILUM, MarCore Development Group, MarstalNavigationsskole, Martec Frederikshavn, Maskinmestrenes Forening,Metal Søfart, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Nord-jysk Brand- og Redningsskole, Nyborg Søfartsskole, Patent- og Vare-mærkestyrelsen, Radiotelegrafistforeningen af 1917, Rederiforeningen af1895, Rederiforeningen for Mindre Skibe, Rigsrevisionen, SAMAJU Ud-dannelser ApS, Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer, SAT-Training, Scandlines A/S, Sikkerhedsstyrelsen, SIMAC, Skagen Skipper-skole, Statsministeriet, Statstjenestemændenes Centralorganisation II,Stiftelsen Georg Stages Minde, Svendborg Brandskole, Svendborg Sø-fartsskole, SVITZER Safety Services, Søfartens Ledere - Dansk Naviga-tørforening, Sømændenes Forbund, Søværnets Havarikursus, Søværnets
8/8
Officersskole, Søværnets Taktikkursus, Undervisningsministeriet, ÅrhusBrandskole, Århus Maskinmesterskole.Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkningertil lovforslaget:Danmarks RederiforeningDansk IndustriDansk MagisterforeningDatatilsynetFinansministerietMarstal NavigationsskoleMaskinmestrenes ForeningRigsrevisionenSIMACStiftelsen ”Georg Stages Minde”UndervisningsministerietÅrhus Maskinmesterskole.