Dette ændringsforslag handler om, at der på dette lovforslag om indfødsret er optaget 35 personer, som ikke er kvalificerede til at modtage dansk indfødsret, for dansk indfødsret er ifølge grundloven det danske folks gave til dem, der fortjener at modtage den i henhold til grundlovens § 44, som siger, at indfødsret meddeles ved lov.
Heri ligger, at det er folket, der i skikkelse af det danske Folketing skænker indfødsretten til dem, der er værdige til at blive danske statsborgere.
Der er ingen, der har ret til at få dansk statsborgerskab, men der er tale om en gave skænket af det danske Folketing, eller anderledes sagt:
intet over og intet ved siden af grundloven.
Men disse 35 personer er blevet optaget på dette lovforslag om dansk indfødsret på grundlag af en FN-konvention af 1961 om begrænsning af statsløshed.
Det vil sige, at FN-konventionen sætter den danske grundlov ud af kraft, eller det vil sige, at FN-konventionen rangerer højere her i Danmark end den danske grundlov.
Forholdet er yderligere det, at næsten alle de 35 ikke opfylder de krav, vi stiller til dem, der skal kunne få dansk indfødsret.
De har ikke bestået sprogprøven, de har ikke bestået indfødsretsprøven, de opfylder ikke kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse, de opfylder ikke kravet om selvforsørgelse, de opfylder ikke vandelskravet, de er kort sagt uværdige til at få dansk indfødsret i henhold til de krav, Folketinget har opstillet.
Alligevel er de sat på forslaget til indfødsretslov.
Alligevel vil ministeren lade en FN-konvention diktere, hvorledes Folketinget skal meddele dansk indfødsret.
Hun vil formentlig svare:
Jamen det er Folketinget, der vedtager, at de får indfødsret.
Med andre ord:
Alle Folketingets krav til dem, der skal anses for værdige til at blive danske statsborgere, er ligegyldige, når det er Folketinget, der beslutter at se bort fra dem; det er jo en argumentation, der er en prokurator værdig.
Nej, Folketinget har opstillet disse krav, fordi de er alvor, og at Folketingets flertal beslutter at blæse på dem for at leve op til en FN-konvention, er blot ensbetydende med, at et folketingsflertal blæser på sine egne krav, på sin egen funktion og dermed på den danske grundlov.
Det er, som hr.
Jesper Langballe sagde til mig forleden, da vi drøftede sagen, som hvis Folketinget i 1941 havde sagt til den kommunistlovgivning, som den tyske besættelsesmagt tvang Folketinget til at vedtage:
Jamen det er Folketinget, der vedtager det, og så er det lovligt.
Nej, det er ikke lovligt, når en magt uden for Folketinget gennemtvinger en lovgivning i Folketinget.
Intet over og intet ved siden af grundloven.
Dette forslag til en indfødsretslov er ulovligt, fordi det sætter en FN-konvention over den danske grundlov, og derfor vil vi med vores ændringsforslag beskytte grundloven og Folketinget mod en praksis og et lovforslag, som betyder en ophævelse af den lovforståelse, der har eksisteret i Danmark siden den 5.
juni 1849.
Vi opfordrer Folketinget til at vedtage vores ændringsforslag, og jeg meddeler også, at vi beder om at få lovforslaget taget tilbage i udvalget.