Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 37 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 37
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 7. december 2010
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og integrationsloven
(Revision af reglerne om uledsagede mindreårige udlændinge m.v.)
[af integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. oktober 2010 og var til
1. behandling den 9. november 2010. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og integrationsministeren sendte den 26. august
2010 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 184
(2009-10). Den 29. oktober 2010 sendte integrationsministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Dansk Røde Kors.
Integrationsministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelsen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 28 spørgsmål til integrationsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse uændret.
Venstres medlemmer af udvalget er af den opfattelse, at de
danske asylregler skal skrues effektivt sammen, så de sikrer
hjælp til de personer, som reelt har behov for det, men så reg-
lerne samtidig har en præventiv virkning på de mennesker, der
bevidst forsøger at snyde sig til asyl i Danmark.
Siden 2007 har Danmark – ligesom andre europæiske lande
– oplevet en kraftig stigning på over 500 pct. i antallet af uled-
sagede mindreårige, der kommer til Danmark. Dvs. unge
under 18 år, der kommer hertil uden familiemedlemmer ved
deres side for at søge asyl. Disse unge får deres asylsager be-
handlet efter særlige procedurer, så vi sikrer os, at der på
forsvarlig vis tages hånd om dem.
V noterer sig, at det i bemærkningerne til lovforslaget
fremhæves, at danske og internationale undersøgelser viser,
at der er god grund til at formode, at et større antal af de uled-
sagede mindreårige er sendt af sted af deres forældre med det
formål at tjene penge til familien eller på sigt at kunne få resten
af familien familiesammenført i Danmark. I 2009 gennem-
førte politiet 120 aldersundersøgelser, der viste, at i syv ud af
ti tilfælde var de pågældende »mindreårige« 18 år eller ældre.
Mange undlader også at oplyse, at de er i kontakt med foræl-
drene, og at de ved, hvor familien opholder sig.
Tallene taler ifølge V deres eget sprog. I hele Europa –
særlig i Norden – står vi i disse år i en situation, hvor vores
asylregler er under pres fra personer, der bevidst forsøger at
nedbryde dem. Det er helt uacceptabelt, og derfor følger Dan-
mark nu i fodsporene på lande som Norge, Storbritannien og
Holland og strammer reglerne på dette område.
V er tilfreds med, at integrationsministeren har forsikret
om, at der vil blive gjort en stor indsats for at opstarte modtage-
og omsorgscentre i børnenes hjemlande, specielt i Afghani-
stan, hvor langt det største antal unge kommer til Danmark
fra. Her skal de hjemsendte unge kunne blive indkvarteret, få
tilbudt uddannelse og deltage i reintegrationsforløb m.v. Det
er centralt for V at prioritere, at de unge får en tryg hjemsen-
delse og bliver hjulpet i hjemlandet. Derfor er V enig i behovet
for at skærpe reglerne, så der ikke gives opholdstilladelse til
uledsagede mindreårige, hvis der netop er passende modtage-
og omsorgsfaciliteter i hjemlandet. På den måde kan vi tage
trygt hånd om børnene og samtidig bekæmpe uacceptabelt
snyd.
V ønsker en udlændingepolitik, der er fair over for de asyl-
ansøgere, som har brug for hjælp, men som har konsekvenser
AX012693