Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 37 Bilag 7
Offentligt
931051_0001.png
Til lovforslag nr.
L 37
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 7. december 2010
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og integrationsloven
(Revision af reglerne om uledsagede mindreårige udlændinge m.v.)
[af integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. oktober 2010 og var til
1. behandling den 9. november 2010. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og integrationsministeren sendte den 26. august
2010 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 184
(2009-10). Den 29. oktober 2010 sendte integrationsministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Dansk Røde Kors.
Integrationsministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelsen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 28 spørgsmål til integrationsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse uændret.
Venstres medlemmer af udvalget er af den opfattelse, at de
danske asylregler skal skrues effektivt sammen, så de sikrer
hjælp til de personer, som reelt har behov for det, men så reg-
lerne samtidig har en præventiv virkning på de mennesker, der
bevidst forsøger at snyde sig til asyl i Danmark.
Siden 2007 har Danmark – ligesom andre europæiske lande
– oplevet en kraftig stigning på over 500 pct. i antallet af uled-
sagede mindreårige, der kommer til Danmark. Dvs. unge
under 18 år, der kommer hertil uden familiemedlemmer ved
deres side for at søge asyl. Disse unge får deres asylsager be-
handlet efter særlige procedurer, så vi sikrer os, at der på
forsvarlig vis tages hånd om dem.
V noterer sig, at det i bemærkningerne til lovforslaget
fremhæves, at danske og internationale undersøgelser viser,
at der er god grund til at formode, at et større antal af de uled-
sagede mindreårige er sendt af sted af deres forældre med det
formål at tjene penge til familien eller på sigt at kunne få resten
af familien familiesammenført i Danmark. I 2009 gennem-
førte politiet 120 aldersundersøgelser, der viste, at i syv ud af
ti tilfælde var de pågældende »mindreårige« 18 år eller ældre.
Mange undlader også at oplyse, at de er i kontakt med foræl-
drene, og at de ved, hvor familien opholder sig.
Tallene taler ifølge V deres eget sprog. I hele Europa –
særlig i Norden – står vi i disse år i en situation, hvor vores
asylregler er under pres fra personer, der bevidst forsøger at
nedbryde dem. Det er helt uacceptabelt, og derfor følger Dan-
mark nu i fodsporene på lande som Norge, Storbritannien og
Holland og strammer reglerne på dette område.
V er tilfreds med, at integrationsministeren har forsikret
om, at der vil blive gjort en stor indsats for at opstarte modtage-
og omsorgscentre i børnenes hjemlande, specielt i Afghani-
stan, hvor langt det største antal unge kommer til Danmark
fra. Her skal de hjemsendte unge kunne blive indkvarteret, få
tilbudt uddannelse og deltage i reintegrationsforløb m.v. Det
er centralt for V at prioritere, at de unge får en tryg hjemsen-
delse og bliver hjulpet i hjemlandet. Derfor er V enig i behovet
for at skærpe reglerne, så der ikke gives opholdstilladelse til
uledsagede mindreårige, hvis der netop er passende modtage-
og omsorgsfaciliteter i hjemlandet. På den måde kan vi tage
trygt hånd om børnene og samtidig bekæmpe uacceptabelt
snyd.
V ønsker en udlændingepolitik, der er fair over for de asyl-
ansøgere, som har brug for hjælp, men som har konsekvenser
AX012693
L 37 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7. december 2010
931051_0002.png
2
for dem, som bevidst udnytter vores system og samfundsgo-
der.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget ligger i forlængelse af den udlændingeaftale, som
regeringen og Dansk Folkeparti indgik i marts i 2010, bl.a.
fordi Danmark ligesom andre europæiske lande oplever, at der
har været et stigende antal mindreårige asylansøgere – fra Af-
ghanistan i høj grad. Det er en problemstilling, som DF ønsker
at håndtere af hensyn til sammenhængskraften og den frem-
tidige velfærd. Det er ifølge DF vigtigt, at Folketinget løbende
følger asylområdet, og foretager de nødvendige justeringer.
Med henblik på at sikre uledsagede mindreårige, der skal
udrejse af Danmark, en forsvarlig tilbagevenden til hjemlan-
det, er DF tilfreds med, at regeringen vil foranledige, at
Danmark i lighed med andre europæiske lande søger nærom-
rådeindsatsen forstærket gennem etableringen af modtage- og
omsorgscentre for uledsagede mindreårige i disses hjemlande.
I første omgang vil fokus være rettet mod Afghanistan, hvorfra
langt de fleste uledsagede mindreårige i dag stammer. Det
foreslås samtidig, at opholdstilladelser til uledsagede min-
dreårige på grund af manglende familiemæssigt netværk frem-
over ikke kan gives, hvis der i hjemlandet er passende
modtage- og omsorgsfaciliteter. DF ser gerne, at ordningen
med modtagercentre udbredes til andre relevante lande.
I dag er det udlændingens alder på asylansøgningstids-
punktet, der er bestemmende for, om den pågældende bliver
betragtet som en uledsaget mindreårig. Også efter at være fyldt
18 år behandles den unge fortsat som en »uledsaget mindre-
årig«. Det gælder både i forhold til de særlige sagsbehand-
lingsprocedurer, der gælder for uledsagede mindreårige, i
forhold til spørgsmålet om opnåelse af opholdstilladelse som
uledsaget mindreårig og i forhold til spørgsmålet om mulighed
for fortsat ophold i Danmark.
Efter DF’s opfattelse er grundlaget for en opholdstilladelse,
der er givet til en udlænding, fordi den pågældende er min-
dreårig og derfor tilhører en særlig sårbar gruppe, ikke længere
til stede, når den pågældende bliver voksen. DF hilser det vel-
kommen, at reglerne om opholdstilladelse som uledsaget min-
dreårig på grund af manglende netværk i hjemlandet justeres,
således at opholdstilladelse på den baggrund fremover kun
kan gives, indtil udlændingen fylder 18 år. Når udlændingen
fylder 18 år og således er blevet voksen, er grundlaget for op-
holdstilladelsen som mindreårig ikke længere til stede. DF
noterer, at det klare udgangspunkt i lovforslaget er, at den på-
gældende mindreårige skal vende tilbage til sit hjemland.
Med disse bemærkninger kan DF støtte lovforslaget. DF
henviser desuden til ordførertalen ved 1. behandling af lov-
forslaget.
Et
mindretal
i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget mener, at det stigende antal uledsagede min-
dreårige asylansøgere, der kommer til Europa og Danmark, er
et stort problem. Det er et massivt svigt af de børn, der ud-
sættes for kyniske menneskehandleres spekulation i desperate
familiers håb om en bedre fremtid for deres børn. S og SF
mener ikke, vi kan leve med det, og beklager derfor også, at
regeringens forslag ikke er ambitiøst nok.
S og SF anerkender, at modtagecentre i nærområderne kan
være en del af en samlet strategi for at komme problemet med
menneskehandleres trafik af børn til Europa til livs.
S og SF finder det dog problematisk, at Danmark frasiger
sig ansvaret for de uledsagede børn, der hjemsendes. Af lov-
forslagets bemærkninger og af svarene på de spørgsmål, der
er stillet til lovforslaget, fremgår det ikke, at Danmark har et
entydigt ansvar for kontrollen med modtagecentrene. Tværti-
mod virker ansvaret diffust, og kontrolopgaven kan tilfalde
andre lande end Danmark. Dette vender S og SF sig imod. Ved
en ændring af loven, således at uledsagede børn ikke længere
kan få ophold i Danmark, eksisterer der stadig et betydeligt
ansvar for at sikre disse børns fremtid, uanset motiverne til at
de er kommet til Danmark. Derfor bør den danske stats ansvar
ifølge S og SF som minimum være at drive centrene eller per-
manent være til stede på centrene.
Sikkerheden på modtagecentrene skal ifølge S og SF være
i orden, så barnets tarv reelt varetages. At Danmark har et
løbende tilsyn med modtagecentrene, men ikke tager ansvar
for de ansattes sikkerhed og børnenes sikkerhed, trivsel og
vilkår, er ikke tilstrækkeligt. Dette skal særlig ses i lyset af, at
krigen i Afghanistan kan eskalere og gøre samtlige områder i
landet højst usikre. S og SF anerkender regeringens tilkende-
givelse af, at man også vil have lokale børn som målgruppe
for modtagecentrene, jf. svar på spørgsmål 11. Men en sådan
ordning forudsætter, at der tages hånd om sikkerheden på
modtagecentrene. Hele sikkerhedsspørgsmålet er ikke til-
strækkeligt belyst i lovforslaget fra regeringen.
Ud over elementet om modtagecentre rummer lovforslaget
også nye regler for opholdstilladelse efter det fyldte 18. år. S
og SF deler høringsparternes frygt for, at det bliver meget
svært for kommunerne at motivere mindreårige/unge til at
tage en uddannelse, når de med sikkerhed ved, at de, når de
fylder 18 år, bliver sendt til deres hjemland, ligegyldigt hvor
meget større tilknytning de nu end måtte have til Danmark,
fremfor det land de oprindelig kom fra.
Desuden finder S og SF det ovenud problematisk, at mindre
børn kan komme til Danmark og modtage skolegang i en
dansk skole uden at vide, om dette vil føre til permanent op-
hold, jf. svar på spørgsmål 18, hvoraf det fremgår, at der kun
undtagelsesvis kan gives opholdstilladelse, når barnet fylder
18 år, og at dette beror på integrationsparathed. Med en sådan
praksis kan børn, der ikke har fået nok ud af deres skolegang,
og som kun har fået få danske venner, risikere udsendelse til
et land, hvor de ikke har et netværk og hverken kender sprog
eller kultur. I en sag, hvor en udenlandsk statsborger bosid-
dende i Danmark har begået kriminalitet, kan denne praksis
ifølge S og SF forsvares. Men i tilfælde, hvor børn er ofre for
en mangelfuld skolegang, virker udsendelse uproportional.
Hele lovforslaget omhandler en omfattende problemstil-
ling, hvor regeringens forslag alene tager fat i et lille hjørne
og ikke får fat i de grundlæggende årsager til menneskesmug-
ling og menneskehandel, der må og skal angribes gennem en
overordnet og samlet strategi for bekæmpelse af det grund-
læggende problem. F.eks. mener S og SF, at Danmark bør
forpligte sig til det internationale samarbejde om at bekæmpe
menneskehandlere, at Danmark bør indgå aftaler om joint
venture med andre europæiske lande for at løse problemerne.
L 37 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7. december 2010
931051_0003.png
3
I S og SF’s optik er det afgørende, at den samlede mængde af
uledsagede mindreårige asylansøgere falder.
S og SF finder det betænkeligt, at regeringen ikke har re-
degjort for, hvorvidt den præventive effekt, der forventes af
disse modtagelsescentre, har nogen effekt på det samlede antal
uledsagede mindreårige asylansøgere, der kommer til Europa,
jf. svar på spørgsmål 6.
S og SF afviser således lovforslaget.
Radikale Venstre stemmer imod lovforslaget ved 3. be-
handling. RV vil følge andre landes erfaringer med de særlige
modtagecentre i Afghanistan og sikkerheden for børnene der.
Svarene fra integrationsministeren på spørgsmålene vedrø-
rende centrene er næsten for lyserøde, og der er ikke svaret
konkret. Desuden finder RV det for mekanisk, når man – uden
at tage højde for en individuel behandling af den enkelte uled-
sagede mindreårige udlænding – slår fast i lovforslaget, at der
ikke gives opholdstilladelse i Danmark, såfremt der er et mod-
tagecenter i barnets hjemland. Endelig finder RV det uaccep-
tabelt at fratage et uledsaget mindreårigt barn, der har
opholdstilladelse i Danmark, opholdsgrundlaget, når barnet
fylder 18 år.
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte lovfor-
slaget. Som flere af høringsparterne påpeger, bygger skræm-
mende meget af argumentationen for forslaget på formodnin-
ger. Man formoder, at børnene er rejst hertil frivilligt. Man
formoder, at det er deres forældre, der har sendt dem hertil.
Man formoder, at børnene lyver om deres alder, og at de reelt
er ældre, end de oplyser. Det finder vi retssikkerhedsmæssigt
dybt betænkeligt.
Derudover rammer lovforslaget en meget udsat, men til
gengæld lille gruppe børn. EL mener derfor, at der slet ikke er
noget behov for denne lovændring. Tværtimod.
Modtage- og omsorgscentre lyder jo umiddelbart meget
sympatiske. Men EL deler de mange høringsparters (bl.a. Red
Barnet, Børns Vilkår og Amnesty International) bekymring
for, at disse centre ikke vil skabe rum for, at børnene kan ud-
vikle sig eller i øvrigt kan være i sikkerhed. Mange af de lande,
børnene vil blive sendt til, er jo i væbnet konflikt med f.eks.
Danmark, som det er tilfældet for Afghanistan.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-
disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer
i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
Karsten Lauritzen (V) Karen Jespersen (V)
fmd.
Eyvind Vesselbo (V) Troels Christensen (V) Peter Skaarup (DF) Martin
Henriksen (DF) Jesper Langballe (DF) Carina Christensen (KF) Naser Khader (KF) Henrik Dam Kristensen (S) Maja
Panduro (S) Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Astrid Krag (SF)
nfmd.
Meta Fuglsang (SF) Marianne Jelved (RV)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
47
45
24
23
17
9
4
Liberal Alliance (LA)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldisflokkurin (TF)
Sambandsflokkurin (SP)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
2
L 37 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7. december 2010
931051_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 37
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsnotat, høringssvar, brev fra og svar til UNHCR
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 18/11-10 fra Dansk Røde Kors vedr. regler om uledsagede min-
dreårige asylansøgere
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 37
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om ministeren vil beskrive de vilkår, der skal være opfyldt, for at den danske
regering kan tage ansvar for børnenes tarv og sikkerhed på et modtagecenter i
f.eks. Afghanistan, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil beskrive andre landes initiativer og erfaringer vedr.
modtagecentre for uledsagede mindreårige udlændinge, til integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om der vil være uledsagede mindreårige udlændinge, der får ophold i Dan-
mark, hvis der oprettes et modtagecenter i f.eks. Afghanistan, til integrationsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke meningsfulde uddannelses- og opkvalificeringstilbud til uled-
sagede mindreårige udlændinge kommunerne har mulighed for at give, til inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der gøres for at sikre, at de uledsagede unge, der hjemsendes på
deres 18 års fødselsdag, ikke udgør et rekrutteringsgrundlag for terrororganisa-
tioner som f.eks. Taleban, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt etableringen af modtagecentre vil betyde reel nedgang i an-
tallet af uledsagede mindreårige udlændinge, til integrationsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om der vil blive taget nye initiativer for at stoppe den samlede mængde af
uledsagede mindreårige udlændinge, som de europæiske lande modtager, til in-
tegrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der vil blive taget nye initiativer for at stoppe de menneskesmuglere,
der er skyld i stigningen i antallet af uledsagede mindreårige udlændinge, som
de europæiske lande modtager, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan sikkerheden på modtagecentrene skal varetages, til integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan Danmark kan garantere, at centrene overholder deres juridiske
forpligtelser, herunder FN's børnekonvention, til integrationsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om modtagecentrene også skal kunne modtage børn og unge i hjemlandene,
som ikke er udrejst endnu, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om man i forbindelse med dette lovforslag har undersøgt mulighederne for
samarbejde med andre europæiske lande vedr. etablering og drift af modtage-
centre, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren har kendskab til andre europæiske lande, der al-
lerede har etableret modtagefaciliteter i nærområderne, f.eks. Afghanistan, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange uledsagede mindreårige, der har fået asyl, og som efter-
følgende har søgt familiesammenføring, til integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
L 37 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7. december 2010
931051_0005.png
5
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Spm. om, på hvilket grundlag ministeren baserer sin formodning om, at de uled-
sagede mindreårige er rejst frivilligt fra deres hjemland, til integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan forholdene for uledsagede mindreårige, som opholder sig her
i Danmark, kan forbedres, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bemærkningen i lovforslagets pkt. 1 skal forstås således, at selv om
barnet giver samtykke, iværksættes der ikke en eftersøgning, hvis der er passende
modtage- og omsorgsfaciliteter i hjemlandet, til integrationsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om det er alle uledsagede mindreårige, der som udgangspunkt skal vende
tilbage til deres hjemland, når de fylder 18 år, til integrationsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren finder, at mere klare regler om retten til opholds-
tilladelse efter det fyldte 18. år vil skabe større tryghed for barnet i forhold til
forventninger om bopæl og opholdsland som voksen, til integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om det gør indtryk på ministeren, når organisationerne Børnerådet og Børns
Vilkår finder, at lovforslaget bygger på en lang række formodninger, der ikke
kan danne grundlag for de foreslåede initiativer, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om det gør indtryk på ministeren, at Børns Vilkår og Red Barnet vurderer,
at Danmark ikke vil leve op til børnekonventionen, såfremt lovforslaget gen-
nemføres, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange uledsagede mindreårige ministeren forventer, der vil få
meddelt opholdstilladelse i 2010, og hvorvidt antallet af meddelte opholdstilla-
delser vil være stigende eller aftagende i de kommende år, til integrationsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke foranstaltninger ministeren påtænker at iværksætte for at ga-
rantere sikkerheden for de uledsagede mindreårige, der skal bo i modtage- og
omsorgsfaciliteterne i Afghanistan, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om andre lande har haft succes med at oprette modtagelsescentre i Afgha-
nistan, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om den nyeste statusopdatering vedrørende den sikkerhedsmæssige situa-
tion i Kabul, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan mulighederne for at garantere de udsendte mindreårige ud-
lændinges sikkerhed vurderes, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen fra Dansk Røde Kors, til integrationsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om hvor mange uledsagede mindreårige, der har fået asyl og som efterføl-
gende har søgt familiesammenføring efter at være fyldt 18 år, til integrationsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå