Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 36 Bilag 3
Offentligt
Undervisningsministeriet25. oktober 2010
Sagsnr.: 162.12H.121
Notat om høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
(Forhøjelse og ændring af bonus, forlængelse og ændring af ordningen om præmie og løntil-
skud til praktikvirksomheder og begrænsning af præmie og bonus for tredjelandes statsborgere
m.v.) (L 36)
I. Indledning
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (Forhøjelse og ændring af bonus,forlængelse og ændring af ordningen om præmie og løntilskud til praktikvirksomheder og begrænsningaf præmie og bonus for tredjelandes statsborgere m.v.) (L 36) blev den 14. oktober 2010 - efter frem-sættelsen i Folketinget - sendt i høring hos 36 foreninger, organisationer m.fl. med svarfrist den 20.oktober 2010 kl. 12. Lovforslaget blev endvidere sendt i høring ved de af forslaget berørte ministerierog har derudover været offentliggjort på Høringsportalen.15 foreninger, organisationer m.fl. har afgivet høringssvar.Nedenfor følger resumé af høringssvarene efterfulgt af ministeriets bemærkninger til høringssvarene ogvurderinger i forhold til eventuelle ændringer af lovforslaget.Høringssvarene er grupperet inden for følgende overordnede temaer:1)Forlængelse af præmie2)Forhøjelse af bonus3)Valgfrihed i forhold til valg af nuværende eller foreslået bonus4)Frist for påbegyndelse af uddannelses- og praktikaftalen5)Frist for indgivelse af ansøgning om udbetaling af præmie og bonus6)Begrænsning af præmie og bonus for uddannelsesaftaler med tredjelandes statsborgere7)Forhøjelse af arbejdsgiverbidrag8)Ændring af underskudsdækning i AER9)Ændring vedrørende uforskyldte elever10)IkrafttrædenII. Bemærkninger til lovforslaget
1. Forlængelse af præmie (§ 1, nr. 3 og § 2, nr. 1)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) angiver, at man ikke kan tilslutte sig en forlængelse af præmie-ordningen i 2011. DA angiver, at forlængelsen ikke står i rimeligt forhold til de udgifter, som kom-mer til at belaste virksomhederne. DA anfører videre, at præmieringsordningen alene har begrænseteffekt på virksomhedernes indgåelse af uddannelsesaftaler. DA ønsker endvidere ordningen klartafgrænset til 2011.Finanssektorens Arbejdsgiverforening angiver, at det er uhensigtsmæssigt at forlænge præmieord-ningen, inden der er foretaget en evaluering af effekten af den nuværende ordning.SOSU-Lederforeningen og B SOSU anfører i et fælles høringssvar, at man er positiv overfor for-længelsen af præmieordningen.
Sagsnr.: 162.12H.121
Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.Formålet med præmierings-, løntilskuds- og bonusordningen er at sikre, at flest mulige elever kan fåen uddannelsesaftale eller praktikaftale og derved påbegynde og gennemføre en erhvervsuddannelseeller erhvervsgrunduddannelse. Dette giver ikke kun eleverne de bedste fremtidsmuligheder. Detgavner det danske samfund som helhed.Når det er foreslået, at præmie- og bonusordningen også skal gælde for korte aftaler og delaftaler, erdet for at skabe flest mulige praktikpladser.Mindre og meget specialiserede virksomheder får ved korte aftaler og delaftaler også mulighed forat uddanne elever. Det er noget, som de ellers ikke kunne, da de muligvis ikke kan leve op til dekrav, der gælder for at kunne uddanne en elev til en hel uddannelse. Arbejdsgiverne får ved korteaftaler og delaftaler mulighed for at ansætte en anden elev i den periode, deres nuværende elev er iskole. På den måde står arbejdsgiveren ikke uden en elev, og en ny elev får mulighed for at påbe-gynde en erhvervsuddannelse.Den positive udvikling på praktikpladsområdet indikerer, at indsatsen for at skaffe ekstra praktik-pladser virker efter hensigten. Indsatsen skal skabe flere uddannelsesmuligheder for de unge og skalsikre, at den fremtidige efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft kan imødekommes.Den samlede indsats på praktikpladsområdet skal desuden evalueres, når der foreligger resultaterfor første halvår 2011, hvor effekten af initiativerne kan vurderes.2. Forhøjelse af bonus (§ 1, nr. 7)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) angiver, at man ikke kan tilslutte sig en forlængelse og forhøjelseaf bonusordningen i 2011. DA angiver, at forlængelsen og forhøjelsen ikke står i rimeligt forhold tilde udgifter, som kommer til at belaste virksomhederne. DA anfører videre, at præmieringsordnin-gen alene har begrænset effekt på virksomhedernes indgåelse af uddannelsesaftaler. DA ønskerendvidere ordningen klart afgrænset til 2011. DA foreslår derfor, som alternativ til en begrænsningaf præmieringsordningen, at de korte uddannelsesaftaler og delaftaler ikke udløser bonus efter prø-vetidens udløb, så de lange uddannelsesaftaler giver en samlet større præmie. Endelig angiver DA,at forslaget stiller praktikvirksomheder inden for kortere uddannelser med praktikforløb på 1½ årringere end andre uddannelser, da sådanne praktikforløb kan betyde, at praktikvirksomheden vilopnå en lavere præmie end i den eksisterende ordning.Danske Regioner angiver, at det er urimeligt, at social- og sundhedsassistentuddannelsen ikke kan fåden fulde, forhøjede bonus, da de udgør størstedelen af regionernes uddannelsesaftaler. DanskeRegioner anmoder derfor om, at fjerde rate fremrykkes, så regionerne også kan få fjerde rate udbe-talt for SOSU-assistentelever. Danske Regioner angiver desuden, at det vil være vanskeligt for regi-onerne at etablere flere praktikpladser ud over det nuværende aftalte niveau for 2010.
Sagsnr.: 162.12H.121Finanssektorens Arbejdsgiverforening angiver, at det er uhensigtsmæssigt at forhøje bonus, indender er foretaget en evaluering af effekten af den nuværende ordning.Kommunernes Landsforening (KL) finder det hensigtsmæssigt at justere bonusordningen for atundgå, at virksomhederne vælger flere korte uddannelsesaftaler mod færre lange aftaler.KL anfører dog, at den foreslåede ordning vil medføre en generel forringelse af de økonomiske vil-kår for kommunerne for at oprette praktikpladser. KL anfører således, at trin 1 og 2 i social- ogsundhedsuddannelserne som hovedregel kun vil kunne udløse henholdsvis første og anden præmie-rate og første til og med tredje rate af bonus. Tilsvarende vil hjælperuddannelsen typisk kun udløseto eller tre af de fire rater af bonus afhængig af tilrettelæggelsen, mens social- og sundhedsassistent-uddannelsen alene vil kunne udløse tre rater. KL foreslår, at de fire bonusrater udbetales efter 6, 9,12 og 18 måneder fra uddannelsens start, uanset om der indledes med et praktik- eller skoleforløb.Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) finder det uklart, hvorvidt dennye bonus tager hensyn til delpraktikaftaler. SALA opfordrer til, at det gøres klart, hvorvidt delafta-ler uden fornyet prøvetid, har ret til bonus baseret på det antal måneder, som eleven har været i ud-dannelsesforløb på det pågældende tidspunkt, dvs. fjerde bonusrate. SALA anfører samtidig, at manforetrækker at både tredje og fjerde bonusrate falder i den anden delpraktikperiode.SOSU-Lederforeningen og B SOSU anfører i et fælles høringssvar, at man er positiv overfor forhø-jelsen af bonusordningen. Foreningerne anfører endvidere, at de er enige i lovforslagets tilskyndelsetil indgåelse af længere uddannelsesaftaler for at undgå risikoen for, at en virksomhed indgår flerekorte aftaler med elever frem for færre lange aftaler.Uddannelsesforbundet finder det særdeles positivt, at lovforslaget særligt har til hensigt at fremmeindgåelsen af længere uddannelsesaftaler.Arbejdsgivernes Elevrefusion bemærker, at der fortsat vil være et økonomisk incitament til at indgåkorte uddannelsesaftaler, da selv en aftale på 12 måneder vil give arbejdsgiver et større tilskud endefter de gældende bestemmelser.Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.I deres høringssvar henviser DA, Danske Regioner og KL til, at ændringen i udbetalingstidspunkteraf bonus medfører, at den nye ordning for visse uddannelser er ringere end den gældende ordning.Det er korrekt, at den foreslåede ordning afhængig af uddannelsens tilrettelæggelse kan medføre, atbonussen bliver lavere for visse uddannelser i 2011 i forhold til ordningen i 2010.Bonussen for social- og sundhedsassistentuddannelsen og uddannelsen til pædagogisk assistent vildog blive højere. Selvom social- og sundhedsassistentuddannelsen typisk ikke vil udløse den fjerdebonusrate, vil sådanne aftaler udløse en højere bonus i forhold til den nuværende ordning. Således
Sagsnr.: 162.12H.121vil sådanne aftaler typisk udløse præmie i prøvetiden og de første 3 bonusrater, hvormed arbejdsgi-verne i alt vil modtage 57.000 kr. pr. aftale mod 50.000 kr. med den nuværende ordning.Til KLs bemærkning om, at eleverne i social- og sundhedassistentuddannelsen skal i praktik i såvelkommune, som i region, bemærkes, at uddannelsens indhold bestemmes af det faglige udvalg, hvorsåvel KL, som Danske Regioner er repræsenteret. Endvidere kan kommunerne og regionerne indgåkombinationsaftaler om uddannelsen til social- og sundhedsassistent, hvorved den enkelte aftalekan udløse den fulde præmie og bonus.Med hensyn til hovedforløbet på social- og sundhedshjælperuddannelsen kan det startes med enpraktikperiode, og det er op til arbejdsgiverne i samarbejde med skolerne at planlægge elevernesuddannelsesforløb.Kommuner og regioner har endvidere mulighed for at opnå den fulde bonus på andre uddannelser,fx inden for kontor med specialer.Ministeriet kan således ikke anbefale, at man imødekommer ønsket om at ændre på tidspunktet forudbetaling af fjerde rate.Til Danske Regioners bemærkning om, at det kan være vanskeligt at tilvejebringe yderligere prak-tikpladser i 2011 i forhold til 2010, bemærkes, at dette spørgsmål bør rejses i forbindelse med dekommende drøftelser mellem regeringen, Danske Regioner og Kommunernes Landsforening omflere praktikpladser i kommuner og regioner.Med hensyn til SALA´s høringssvar skal ministeriet bemærke, at uddannelsesaftaler kan overdragesmellem forskellige arbejdsgivere. Dette sker normalt ved, at eleven opholder sig et år i hver af virk-somhederne. Der er således intet er til hinder for, at virksomhederne aftaler fordelingen af præmie-ringen imellem sig, samt at præmieringen ved de tidligere ordninger bliver udbetalt til den førstevirksomhed.For så vidt angår AER´s kommentarer skal ministeriet bemærke, at den foreslåede ordning i højeregrad end den gældende dog tilgodeser længere aftaler.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne ovenfor til punkt 1 Forlængelse af præmie.3. Valgfrihed i forhold til valg af nuværende eller foreslået bonus (§ 3, stk. 2-4)
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) foreslår, at det bliver muligt at indsætte en frist for indgivelseaf ansøgning til AER om anvendelsen af de gældende bonusregler.Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
Sagsnr.: 162.12H.121Ministeriet finder, at der ikke vil være behov for en frist som foreslået af AER, da der i forvejen erfrist for, hvornår arbejdsgivere skal have søgt om bonus. Arbejdsgiverne må i den forbindelse tagestilling til, hvilken ordning de ønsker at benytte.4. Frist for påbegyndelse af uddannelses- og praktikaftalen (§ 1, nr. 2, 5, 7 og § 2, nr. 2)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) foreslår, at fristen på de 3 måneder forlænges med den tid, deromfatter skoledelen af grundforløbet, således at skoleophold i grundforløbet, dog maksimalt 6 må-neder, ikke indgår i beregningen af fristen for påbegyndelse af uddannelsesaftalen..Danske Regioner mener, at kravet, om at uddannelsesaftaler skal være påbegyndt senest 3 månederefter aftalens indgåelse, strider mod vilkårene i aftalen om flere praktikpladser i regioner og kom-muner i 2010.Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.I forhold til tre måneders fristen bemærkes, at denne går på den tid, der maksimalt må gå fra dettidspunkt, hvor elev og arbejdsgiver har underskrevet uddannelsesaftalen, frem til det tidspunkt,hvor eleven starter i skole eller praktik med løn.Inden for erhvervsuddannelsessystemet er der 108 uddannelser og der findes ikke en fast praksisfor, hvornår uddannelsesaftalerne bliver indgået.Med dette krav om tre måneder, hvilket i de flest andre ansættelsessituationer er en ret lang periode,vil det være slået fast, at præmie og bonus bliver givet til arbejdsgivere, der indgår uddannelsesaftalenu. Og ikke til de arbejdsgivere, som måtte indgå en aftale ud i fremtiden, som måske ikke bliver tilnoget, når det kommer til stykket. Uden en sådan regel ville skolerne risikere at blive overbebyrdetmed uddannelsesaftaler for elever, der først skal starte langt ude i fremtiden. Dette ville medføre etstort administrativt pres på skolerne og et ikke uvæsentligt, men uforudsigeligt, ekstra træk påAER’s midler.Til Danske Regioners bemærkning om, at betingelsen om, at uddannelsesaftaler skal være påbe-gyndt senest 3 måneder efter indgåelsen, er i strid med aftalen om flere praktikpladser i kommunerog regioner (af 27. november 2009), bemærkes, at dette efter ministeriets opfattelse ikke er korrekt,eftersom antallet af ekstra praktikpladser i henhold til denne aftale opgøres separat. Eventuelle ud-dannelsesaftaler indenfor erhvervsuddannelserne (eksklusiv SOSU), der indgås af regionerne i peri-oden 15. november 2010 til 31. december 2010, men som påbegyndes senere end 3 måneder efteruddannelsesaftalens indgåelse, vil således kunne indgå i opgørelsen af de ekstra pladser i henhold tilaftalen af 27. november 2009, selvom der ikke kan udbetales præmie og bonus til sådanne aftaler.Spørgsmålet bør i øvrigt i givet fald rejses i forbindelse med de kommende drøftelser om ekstrapraktikpladser i regioner og kommuner i 2011.5. Frist for indgivelse af ansøgning om udbetaling af præmie og bonus (§ 1, nr. 4 og 8)
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) anfører, at bestemmelsen om, atarbejdsgiveren skal indgive ansøgning om præmie og bonus senest et år efter, at vedkommende haropnået ret til ydelsen, ikke er ny. Det anføres dog, at der efter lovforslaget kan være 21 måneder fraarbejdsgiveren opnår ret til præmie til der opnås ret til fjerde rate af bonus. SALA ønsker derfor
Sagsnr.: 162.12H.121præciseret om arbejdsgiveren kan nøjes med én ansøgning om præmie og bonus, såfremt denneblot indgives senest et år efter, at ret til den fjerde rate af bonus er opnået.Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer, da en arbejdsgivers ansøgninger til AER ompræmie eller bonus indgives digitalt med meget få klik.6. Begrænsning af præmie og bonus for uddannelsesaftaler med tredjelandes statsborgere
(§ 1, nr. 9)
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) bemærker, at begrænsningen kræver, at AER får adgang tileksterne registre med disse oplysninger.Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) ønsker præciseret, hvorvidt af-skæringen af præmie og bonus for uddannelsesaftaler indgået med statsborgere fra tredjelande, somikke udløser statstilskud til uddannelsesinstitutionen, finder anvendelse på lønrefusion og befor-dringsgodtgørelse fra AER.Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af lovforslagetDet vil i implementeringen blive sikret, at AER kan få de oplysninger, der er nødvendige for atoverholde den foreslåede begrænsning.Med den foreslåede nye bestemmelse i § 17 a i AER-loven er det alene ret til præmie og bonus, somafskæres for uddannelsesaftaler indgået med visse udenlandske statsborgere. Der vil således efterforslaget være parallelitet mellem præmie og bonus, og hvorvidt eleven udløser statstilskud til ud-dannelsesinstitutionen.7. Forhøjelse af arbejdsgiverbidrag (§ 1, nr. 10)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) angiver, at man ikke kan tilslutte sig en forlængelse af præmie-ordningen i 2011. DA angiver, at forlængelsen ikke står i rimeligt forhold til de udgifter, som kom-mer til at belaste virksomhederne. DA anfører videre, at præmieringsordningen alene har begrænseteffekt på virksomhedernes indgåelse af uddannelsesaftaler.Finanssektorens Arbejdsgiverforening angiver, at man er betænkelig ved en forlængelse af præmieog forhøjelse af bonus, og at det finansieres gennem en forhøjelse af arbejdsgiverbidraget. Dermedkommer alle arbejdsgivere til at betale, mens alene virksomheder, som har mulighed og behov for atansætte nye elever, får glæde af ydelserne.Foreningen anfører videre, at forslaget styrker erhvervsuddannelsesområdet på bekostning af de vi-deregående uddannelser.Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) er overordentlig betænkelig vedforhøjelsen af arbejdsgiverbidraget. SALA ønsker stigningen modregnet ved udmøntningen af bud-getreguleringskonto 35.11.16 i forslaget til finanslov for 2011.
Sagsnr.: 162.12H.121
Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.Den foreslåede forhøjelse af arbejdsgiverbidraget er nødvendig for finansieringen af den foreslåedebonusordning. Indsatsen skal skabe flere uddannelsesmuligheder for de unge og skal sikre, at denfremtidige efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft kan imødekommes.Til SALA´s bemærkning om betænkelighed ved forhøjelsen af arbejdsgiverbidraget og ønske om, atstigningen modregnes ved udmøntningen af budgetreguleringskonto 35.11.16 i forslaget til finans-lov for 2011, skal ministeriet bemærke, at dette ikke forventes at blive taget op ved udmøntningenaf budgetreguleringen.8. Ændring af underskudsdækning i AER (§ 1, nr. 11 og 12)
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) bemærker, at ændringen kan være vanskelig at håndtere forAER, såfremt AER ikke vil være i stand til at optage lån i et privat pengeinstitut til dækning af dennegative egenkapital. AER foreslår derfor, at reglen om, at Undervisningsministeriet midlertidigtdækker et eventuelt underskud i AER bevares.Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.Det er ministeriets vurdering, at der ikke er grundlag for at antage, at AER vil have vanskeligt ved atlåne penge i pengeinstitutter til en dækning af midlertidigt underskud.9. Ændring vedrørende uforskyldte elever
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) foreslår en tilpasning af reglerne om elever, der uforskyldt harmistet en uddannelsesaftale, til de nye bestemmelser om bonus. AER finder, at der skal tages stillingtil, om reglerne om løntilskud til virksomheder, der indgår uddannelsesaftale med elever, der ufor-skyldt mister en uddannelsesaftale, skal ændres i konsekvens af ændringen af bonusordningen, daretten til tilskud efter de gældende bestemmelser indtræder efter den periode, i hvilken arbejdsgive-ren er berettiget til at oppebære præmie og bonus, hvilket tidspunkt efter lovforslaget først vil ind-træde ca. to år efter uddannelsens påbegyndelse mod syv måneder efter de gældende bestemmelser.Undervisningsministeriets bemærkningerForslaget anbefales imødekommet.Følgende fremgår således af regeringsudspillet: Flere praktikpladser i 2011:”Regeringen foreslår at forlænge den midlertidige ordning til 31. december 2011, hvorved elever,der uforskyldt mister deres uddannelsesaftale, fx pga. virksomhedskonkurs, gennem løntilskud ogoptagelse i uddannelsens skoledele uden uddannelsesaftale, får bedre muligheder for at færdiggøreen erhvervsuddannelse med mindst mulig tab af uddannelsestid. Ordningen tilpasses den ændredeudbetaling af præmie- og bonus, så virksomhederne fortsat ikke kan modtage tilskud fra de to ord-ninger samtidigt.”
Sagsnr.: 162.12H.121
Ministeriet agter endvidere at ændre bekendtgørelse nr. 13 af 8. januar 2010 om tilskud til arbejdsgi-vere, der indgår en uddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale.Ændringen vil indebære, at løntilskuddet udbetales fra tidspunktet, hvor arbejdsgiveren er blevetberettiget til anden bonusrate. Undervisningsministeriet bemærker i den forbindelse, at reglerne omløntilskud planlægges tilpasset den ændrede bonusordning i forbindelse med en påtænkt viderefø-relse af tilskudsordningen.10. Ikrafttræden
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) angiver, at reglen om, at der kan udbetales bonus efter de nyebestemmelser for uddannelsesaftaler indgået fra og med 5. november 2009, hvis prøvetiden ikke erudløbet den 15. november 2010, kombineret med reglen om valgfrihed, kan give anledning til ad-ministrative udfordringer. AER mener derfor, at et klart snit i forhold til ikrafttrædelsesdatoen vilvære mere hensigtsmæssigt at administrere.Ministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.Den gældende præmie- og bonusordning gælder for hele 2010. Et mere klart snit i ikrafttrædelses-datoen vil kræve, at den nye ordning først træder i kraft i 2011. Dette anses ikke for hensigtsmæs-sigt, da det vil skabe en risiko for, at der indgås færre uddannelsesaftaler i slutningen af 2010, hvilketvil være i strid med hensigten bag præmie- og bonusordningen.