Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 35
Offentligt
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
Finansministeren
12. november 2010J.nr. 993-0008
Finansministerens svar på Forsvarsudvalgets spørgsmål nr. 1 af2. november 2010 (L 35).Det er ikke regeringens politik, at der skal være en særlov for Christiania.I 1989 blev der vedtaget en særlov for at regulere Christianiaområdet. Loven und-tog Christiania fra en række former for lovgivning, herunder bygnings- frednings-og planlovgivning, og havde til formål at muliggøre en udvikling af området.Denne udvikling skulle udmøntes konkret i lokalplanlægning, hvilket skete vedudstedelse af landsplandirektiv fra Miljøministeriet i 1991. Lokalplanen forudsatte,at området skulle være et åbent og offentligt tilgængeligt, bilfrit område med boli-ger og aktiviteter, der er forenelige med bydelens særlige karakter. Samtidig sigtedelokalplanen mod, at Københavns befolkning i højere grad fik adgang til at anven-de dele af området til rekreative formål, samt at væsentlige arkitektoniske og kul-turhistoriske værdier skulle bevares.Efter regeringsskiftet i september 2001 blev der i april 2002 rejst en forespørg-selsdebat om Christiania. Debatten mundede ud i en folketingsvedtagelse i 2003.Her blev regeringen opfordret til at fortsætte lovliggørelsen af Christiania og omnødvendigt anvende tvangsmidlerne i loven, samt at tage initiativ til en ændring afden gældende administration af Christiania, såfremt lovliggørelsesprocessen ikkehavde den fornødne fremdrift.På baggrund heraf nedsatte regeringen Christianiaudvalget, der i sin rapport framarts 2004 konkluderede, at den i den tidligere lovgivning og lokalplanlægningforudsatte udvikling ikke var opnået, og at udviklingen ikke ville kunne baseres påden struktur, der hidtil havde været for Christiania og administrationen af områ-det.Der blev efterfølgende fremsat et forslag til ændring af christianialoven. Ændrin-gen havde blandt andet til formål, at området fremover skulle være omfattet aflovgivningens almindelige regler og netop ikke skulle være omfattet af en særlov.I og med, et væsentligt formål med ændringen af loven var, at området ikke skullevære omfattet af en særlov blev der i lovændringen indsat en revisionsbestemmel-se, der fastsatte at der skulle fremsættes et lovforslag senest i folketingsåret 2010-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
2011. Baggrunden for revisionsbestemmelsen var, at loven på det tidspunkt måtteforventes at være gennemført og at loven derfor kunne ophæves.Efter ændringen af loven i 2004 har der været gennemført flere forhandlinger medChristiania. Der er også blevet indgået aftale om den konkrete udmøntning afloven, men Christiania er sprunget i målet, og har i stedet valgt at føre retssag modstaten. Derfor har det endnu ikke været muligt at ophæve loven.Den konkrete lovændring udskyder alene revisionen af loven og ændrer ikke pålovens formål. Det er fortsat regeringens holdning, at formålet med ændringen afchristianialoven i 2004 skal opnås, og det er fortsat hensigten, at der ikke fremoverskal være en særlov for området.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen