Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 33 Bilag 14
Offentligt
928511_0001.png
6. december 2010

Til Uddannelsesudvalget.

I forbindelse med fremsættelsen af Genopretningsplanens lov, L33, er vi på KøbenhavnsVoksenuddannelsescenter (KVUC) blevet opmærksomme på en række ganske alvorlige,utilsigtede konsekvenser for integration, uddannelse og beskæftigelse, som indtræfferved, at der teknisk set er fuld ligestilling mellem danske og udenlandske videregåendeuddannelser.Borgere med anden etnisk baggrund og en videregående uddannelse fra hjemlandet, fxlaboranten fra Irak, gymnasielæreren fra Rusland eller ingeniøren fra Chile, som går påalmen voksenuddannelse, avu, for at styrke deres danskkompetencer mhp. videreuddannelse i Danmark og/eller forbedring af muligheder på arbejdsmarkedet, skal fra 1.januar betale fuld deltagerbetaling uden taxametertilskud, fx 16.900 kr. for dansk somandetsprog, dsa, på G niveau, fordi deres i Danmark ubrugelige videregåendeuddannelser fra hjemlandet ligestilles med danske.Da dsa er et centralt kernefag i avu-reformen fra 2009, designet mhp. at imødekommesamfundets store behov for danskundervisning for tosprogede, vil reformensintegrationsfremmende mål forvitre, hvis L33 vedtages i sin nuværende form. Dsa er enstor succes, der alene på KVUC rekrutterer 900- 1000 kursister hvert semester.Konsekvensen vil blive, at disse grupper ikke kommer videre ift. til uddannelse og erhvervog derfor vil få svært ved at komme ind på det danske arbejdsmarked. Med reformen harborgere med anden etnisk baggrund med behov for danskundervisning ud oversprogcenterniveauet ingen muligheder længere – med mindre de betaler fulddeltagerbetaling.Det hører med i billedet, at der ikke er nogen forældelsesfrist på en videregåendeuddannelse, dvs. at en stærkt forældet, udenlandsk uddannelse vil kunne medføre, at denpågældende skal betale fuld deltagerbetaling for danskundervisning på VUC i Danmark.Det er vores opfattelse, at disse konsekvenser er i modstrid med lovens intention, hvor deti fremsættelsestalen (14. oktober 2010) hedder:“flere uddannelser fx amu og almen voksenuddannelse er etableret for at givekortuddannede voksne bedre kompetencer ikke mindst på arbejdsmarkedet men ogsåpersonlige. Det har imidlertid vist sig, at personer med en videregående uddannelse ibetydeligt omfang deltager i kurser, der ligger under deres generelle uddannelsesniveau.”Her sigtes efter vores opfattelse til den gruppe af typisk veluddannede etnisk danskekursister, der bruger uddannelsestilbuddene som personlige fritidstilbud – og ikke til depersoner med en udenlandsk videregående uddannelse, der bruger avu’s tilbud som etnødvendigt afsæt for at komme videre i forhold til uddannelse og arbejdsmarked.Med venlig hilsenSøren Fersløv Andersen, rektor på KVUC
Vognmagergade 8, 1120 København K, tlf 82 32 66 00, www.kvuc.dk, [email protected]