Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 30 Bilag 2
Offentligt
907522_0001.png
907522_0002.png
907522_0003.png
Indenrigs- og SundhedsministerietEnhed:KommunaløkonomiSagsbeh.: DEPELISags nr.: 1004935Dok. Nr.: 312181Dato:5. oktober 2010
Høringsnotat vedrørendeudkast til lovforslag om nedlæggelse af Det Kommunale MomsfondUdkastet til lovforslag vedrørende Momsfondets nedlæggelse blev sendt i høringden 17. september 2010. Høringsfristen udløb den 30. september 2010.I det følgende beskrives og kommenteres hovedindholdet i høringssvarene fra KLog Danske Regioner.Ministeriernes høringssvar er ikke beskrevet, idet disse alene har været af rentteknisk karakter.
Bemærkninger til lovforslagetVidere finansiering af KREVI, DSI, AKF og de regionale og kommunale lønnings-nævnDanske Regioner anfører i deres høringssvar, at de forventer, at KREVI, DSI, AKFog lønningsnævnene fortsat vil blive finansieret fra finansloven i årene efter 2011(BO-årene), som det fremgår af Forslag til finanslov for 2011.BemærkningerBevillinger på finansloven er som bekendt et-årige, hvorfor der principielt ikke ertaget stilling til finansieringen efter 2011. Særligt for så vidt angår den foreslåedefinanslovsbevilling vedrørende AKF og DSI er det i lovbemærkningerne anført, atder i sammenhæng med fastlæggelsen af den fremtidige organisering for AKF ogDSI skal tages stilling til den fremadrettede anvendelse af midlerne fra 2012 ogfrem.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslagetBeklagelse over nedlæggelse af MomsfondetKL beklager regeringens beslutning om at nedlægge Det Kommunale Momsfond.Momsfondet har i mange år været et vigtigt redskab til finansiering af forsknings-og uddannelsesformål med relevans for kommunerne og udgjort et vigtigt samar-bejdsredskab mellem staten og kommunerne. KL anfører, at Momsfondets ned-læggelse vil svække mulighederne for at iværksætte udviklingsaktiviteter.BemærkningerLovforslaget om nedlæggelsen af Momsfondet er en del af udmøntningen af Afta-len om genopretning af dansk økonomi af 25. maj 2010 mellem regeringen (Ven-stre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti. Som anført i aftalen ned-lægges momsfonden for at sikre øget sammenhæng i fordelingen af midler til ana-lyse- og forskningsvirksomhed.
Side 2
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslagetFinansiering af kommunal og regional uddannelse, som følge af ny lovgivningKL fremfører, at der altid har været en gensidig forståelse mellem staten og kom-munerne om at ligestille det statslige og kommunale forvaltningspersonale i forholdtil uddannelsesmuligheder. Momsfondet har derfor ydet ensartede tilskud til hen-holdsvis Forvaltningshøjskolen og COK.Denne ligestilling anfører KL ikke kan opretholdes efter Momsfondets nedlæggelsejævnfør i øvrigt, at kommunerne via en dut-sag i 2009 har overført midler til forvalt-ningshøjskolen (nu Metropol). KL vil derfor tage initiativ til en dialog med statenom, hvorvidt den hidtidige ligestilling til tilbuddene til statsligt og kommunalt forvalt-ningspersonale kan videreføres på nogle områder efter Momsfondets nedlæggelseKL anfører endvidere, at Momsfondet i væsentlig grad har medfinansieret kommu-nal og regional uddannelsesvirksomhed, der afledes af ny lovgivning. Udgifterne tildisse aktiviteter vil fremover skulle finansieres af kommunerne, og vil derfor indgå idrøftelser mellem staten og kommunerne om de økonomiske konsekvenser af nylovgivning.BemærkningerMomsfondets tilskud til COK har hidtil været på godt 19 mio. kr. Hertil kommertilskud til uddannelse i regionerne på ca. 5 mio. kr.Det er korrekt, at med aftalen om Kommunernes økonomi 2009 blev kommunernesmedfinansiering af Forvaltningshøjskolen overført til bloktilskuddet (som DUT-sag).Skolens finansiering i øvrigt kommer fra taxameterordningen.Det skal imidlertid bemærkes, at kommunerne også anvender Forvaltningshøjsko-len (Professionsskolen Metropol), hvorfor det er helt naturligt, at kommunernemedfinansierer denne.Det skal i øvrigt bemærkes, at det selvsagt er vigtigt, at medarbejdere i kommunerog regioner modtager efteruddannelse. Kommuner og regioner har ansvaret for atsikre medarbejdernes kvalifikationer. Midler til efter- og videreuddannelse må der-for anses for at indgå i kommuners og regioners almindelige drift.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslagetToårig afviklingsperiode for Momsfondets nedlæggelseKL udtrykker sin tilfredshed med etableringen af en toårig afviklingsperiode forMomsfondets aktiviteter, da der på flere områder skal findes alternativ finansieringbl.a. i forhold til Det fælleskommunale Løndatakontor. KL forudsætter derfor, atbestyrelsen for Det Kommunale Momsfond administrerer afviklingen af Momsfon-det med de midler fra Momsfondets egenkapital m.v., som ikke umiddelbart hjem-tages til staten.BemærkningerDet fremgår af udkastet til lovforslaget om Momsfondets nedlæggelse, at der etab-leres en toårig afviklingsperiode, hvor Momsfondets bestyrelse vil administrere
Side 3
afviklingen med de midler fra Momsfondets egenkapital, som ikke umiddelbarthjemtages til staten. Det præciseres endvidere i lovforslaget, at ikke anvendte friemidler i 2010 samt eventuelle tilbageførte midler fra ikke afsluttede eller ikkeigangsatte projekter, hvortil der er givet bevilling ligeledes forventes anvendt tilafvikling af Momsfondets forpligtigelser. Overskydende midler efter afviklingentilfalder staten.Lovforslaget er således i overensstemmelse med KLs bemærkninger.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget