Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 29 Bilag 3
Offentligt
13. august 2010
Tina Dhanda.Dok. 103958/
Høringssvar vedrørende forslag til lov om beskikkede bygningssagkyndige
Forbrugerrådet har med mail af 8. juli då. fra Erhvervs- og Byggestyrelsenmodtaget forslag til lov om beskikkede bygningssagkyndige i høring, og skal i denforbindelse bemærke følgende:Forbrugerrådet har ingen indvendinger imod, at der sker en udskillelse afreguleringen af erhvervet som beskikket bygningssagkyndig i en særskilt lov forbygningssagkyndige der hører under Økonomi- og Erhvervsministeriet, hvis dettefindes mest hensigtsmæssigt, eftersom det allerede i dag er Økonomi- ogErhvervsministeren der i henhold til lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelseaf fast ejendom er bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om dette erhverv,selvom loven hører under Justitsministeriet.Forbrugerrådet er meget positiv overfor indførelse af bødestraf som en supplerendesanktionsmulighed overfor de bygningssagkyndige i disciplinærsager. Det er dogvigtigt, at det i praksis bliver sikret at bøden bliver brugt som en supplerendesanktionsmulighed (evt. i kumulation med en anden sanktion), og at tildelingen afen (høj) bøde ikke træder i stedet for frakendelsen af retten til at udøve virksomhedsom bygningssagkyndig, i sager hvor sanktionen i dag ville være en frakendelse.Forbrugerrådet er imidlertid uforstående overfor forslaget om at bøden maksimaltkan udgøre 100.000 kr. Både i Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere ogAdvokatnævnet opereres med en grænse på max 300.000 kr. Forbrugerrådet mener,at den øvre grænse for bødestørrelsen også i disciplinærsager modbygningssagkyndige bør være på 300.000 kr., særligt henset til den storemeromsætning de bygningssagkyndige kan generere ved at udarbejde mangetilstandsrapporter med lavt tidsforbrug på de enkelte rapporter. Forbrugerrådet kansåledes ikke tilslutte sig en øvre grænse for bødestørrelsen på 100.000 kr., menopfordrer til at den øvre grænse fastsættes til 300.000 kr..
1/3
Overordnet set kan Forbrugerrådet støtte det fremsatte forslag om oprettelse af etsamlet disciplinær- og klagenævn for beskikkede bygningssagkyndige, som skalbehandle både forbrugerklager over tilstandsrapporter og disciplinærsager mod debeskikkede bygningssagkyndige. Forbrugerrådet forudsætter dog:At de nærmere regler om nævnets organisation og sagsbehandling mv. derskal fastsættes i bekendtgørelsesform i tilstrækkelig grad varetagerforbrugerhensyn.At omkostningerne ved etablering af det nye disciplinær- og klagenævnfor beskikkede bygningssagkyndige dækkes af staten og evt. branchen, ogsåledes ikke vil medføre en fordyrelse af forbrugernes mulighed for at fåbehandlet en klage, herunderoAt klagegebyret ikke overstiger kr. 275,- som det i dag koster atindgive en klage til Ankenævnet for Huseftersyn, og atklagegebyret tilbagebetales, hvis klagen ikke behandles i nævnet,eller hvis nævnet giver klageren helt eller delvist medhold iklagen.oAt forbrugeren maksimalt kan risikere at blive pålagt evt.omkostninger for ankenævnets udgifter til syn og skøn med kr.3.500,- i sager hvor forbrugeren ikke får medhold i klagen.At den fremtidige sagsbehandlingstid i forbrugerklagesager ikke forlængesi forhold til den nuværende sagsbehandlingstid i Ankenævnet forHuseftersyn som ved udgangen af 2009 var ca. 4,5 måneder.Forbrugerrådet skal endvidere bemærke, at det fremgår af bemærkningerne tillovforslaget, s. 8, vedr. nævnsmodellen for det nye disciplinær- og klagenævn, atdisciplinærsager vil kunne indbringes for nævnet af fysiske og juridiske personermed retlig interesse i sagen. I tilknytning hertil er der givet nogle eksempler på,hvem der må anses for at have en sådan retlig interesse i en sag, men det fremgårikke om Forbrugerrådet er omfattet heraf. Vi mener naturligvis, at Forbrugerrådethar retlig interesse i sådanne sager og ønsker derfor en præcisering heraf enten ilovteksten eller i bemærkningerne til loven.Med hensyn til nævnets sammensætning er Forbrugerrådet enig i, at det ervæsentligt at sikre, at hvervet som formand for nævnet tildeles en landsdommer fraen overordnet ret under henvisning til sagernes beskaffenhed.Det fremgår af lovforslagets § 9 at nævnet skal bestå af en formand, som skal værelandsdommer, og 6 andre medlemmer, hvor af 2 skal være repræsentanter forforbrugerne, 2 skal være personer med særligt kendskab til huseftersynsordningen,og 2 skal være repræsentanter for de bygningssagkyndige. Med hensyn tilsidstnævnte skal vi for god ordens skyld henlede jeres opmærksomhed på, at de 2medlemmer, der repræsenterer erhvervsinteresser i Ankenævnet for Huseftersynudpegesafdebygningssagkyndigesorganisationhenholdsvisafforsikringsselskaberne.
2/3
Endelig skal vi bemærke vigtigheden af lovforslagets § 7, da det er væsentligt atsikre at reglerne i §§ 4-4h om tvangsfuldbyrdelse mv. i lov om forbrugerklagerfinder anvendelse på nævnets afgørelser.Har I behov for en uddybning af ovenstående, står vi naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Mette BoyeAfdelingschef
Tina DhandaJurist
3/3