Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 29 Bilag 1
Offentligt
901474_0001.png
901474_0002.png
901474_0003.png
901474_0004.png
901474_0005.png
901474_0006.png
901474_0007.png
901474_0008.png
901474_0009.png
901474_0010.png
901474_0011.png
901474_0012.png
901474_0013.png
901474_0014.png
12. oktober 2010
(Til Folketingets Boligudvalg)

Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om beskikkede

bygningssagkyndige m.v.

1. Indledning

Formålet med lovforslaget er at oprette et samlet disciplinær- og kla-genævn for huseftersynsordningen. I dag behandler og afgør Erhvervs-og Byggestyrelsen disciplinærsager i forhold til de beskikkede bygnings-sagkyndige, mens Ankenævnet for Huseftersyn behandler og afgør for-brugerklager over tilstandsrapporter. De bygningssagkyndige og forbru-gerne oplever derfor to uafhængige systemer til bedømmelse af hen-holdsvis de bygningssagkyndiges faglige niveau og forbrugerklager overtilstandsrapporter. Etableringen af et samlet nævn vil sikre større ensar-tethed og sammenhæng mellem forbrugerklager og disciplinærsager ogdermed øge forbrugerbeskyttelsen og medvirke til at forbedre kvalite-ten af tilstandsrapporterne. Systemet vil samtidigt blive mere logisk oggennemskueligt for brugerne af ordningen.Lovforslaget medfører endvidere, at reguleringen af erhvervet som be-skikket bygningssagkyndig udskilles fra lov om forbrugerbeskyttelse aferhvervelse af fast ejendom til en selvstændig lov.Forslag til lov om beskikkede bygningssagkyndige blev den 8. juli 2010sendt i høring hos 84 organisationer og offentlige myndigheder med hø-ringsfrist den 13. august 2010. I vedlagte høringsliste er det anført, hvilkeorganisationer og myndigheder der har haft forslaget til udtalelse. Der ermodtaget i alt 24 høringssvar.

2. Generelle bemærkninger

Overordnet set modtages lovforslaget positivt, og der er generel støtte tilforslaget om at oprette et samlet disciplinær- og klagenævn for beskikke-de bygningssagkyndige.Forsikring & Pension, Forbrugerrådet, Brancheforeningen for Bygnings-sagkyndige og Energikonsulenter, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dan-ske Arkitektvirksomheder, TEKNIQ og DI Byggematerialer støtter for-slaget om oprettelse af et samlet disciplinær- og klagenævn for beskikke-de bygningssagkyndige.Forbrugerrådet anfører endvidere, at de ikke har indvendinger imod enudskillelse af reguleringen af erhvervet som beskikket bygningssagkyn-
2/14
dig i en særskilt lov for bygningssagkyndige, der hører under Økonomi-og Erhvervsministeriet.Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter anfø-rer, at foreliggende lovforslag overordnet set imødekommer foreningensønske om færre forskellige organer til at vurdere de bygningssagkyndigesarbejde.

3. Bemærkninger til konkrete emner

De væsentligste bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget gen-nemgås og kommenteres med udgangspunkt i følgende opdeling:3.1. Nævnets etablering3.2. Nævnets uafhængighed3.3. Nævnets kompetence3.4. Indbringelse af disciplinærsager for nævnet3.5. Tvangsfuldbyrdelse af nævnets afgørelser i forbrugerklagesager3.6. Offentliggørelse af nævnets afgørelser3.7. Nævnets sammensætning3.8. Udpegning af syn- og skønsmænd3.9. Fordeling af sagsomkostninger3.10. Overgangsperiode3.11. Øvrige bemærkninger

3.1. Nævnets etablering

Forbrugerrådet forudsætter, at de nærmere regler om nævnets organisati-on og sagsbehandling mv., der skal fastsættes i bekendtgørelsesform, i til-strækkelig grad varetager forbrugerhensyn. Forbrugerrådet forudsætterendvidere, at omkostningerne ved etablering af det nye disciplinær- ogklagenævn dækkes af staten og evt. branchen, således at der ikke sker enfordyrelse af forbrugernes mulighed for at få behandlet en klage, herun-der- At klagegebyret ikke overstiger 275 kr. som det i dag koster at indgi-ve en klage til Ankenævnet for Huseftersyn, og at klagegebyret tilba-gebetales, hvis klagen ikke behandles i nævnet, eller hvis nævnet gi-ver klageren helt eller delvist medhold i klagen.- At forbrugeren maksimalt kan risikere at blive pålagt evt. omkost-ninger for ankenævnets udgifter til syn og skøn med 3.500 kr. i sager,hvor forbrugeren ikke får medhold i klagen.Herudover forudsætter Forbrugerrådet, at den fremtidige sagsbehand-lingstid i forbrugerklagesager ikke forlænges i forhold til den nuværendesagsbehandlingstid i Ankenævnet for Huseftersyn, som ved udgangen af2009 var ca. 4,5 måned.

Kommentar

Forbrugernes retsstilling vil generelt blive forbedret ved oprettelse afnævnet. Med etableringen af et samlet nævn vil det være de samme eks-
3/14
perter, som vurderer såvel forbrugerklager over tilstandsrapporter somdisciplinærsager mod bygningssagkyndige. Det vil bidrage til at sikre, atforbrugerklagerne og disciplinærsagerne behandles på samme vilkår.Generelt set vil ensartetheden i afgørelserne medvirke til at styrke kvali-teten af rapporterne.I forhold til spørgsmålet om omkostninger ved etablering af et nyt klage-nævn bemærkes, at dette ikke vil medføre en fordyrelse af forbrugernesmulighed for at få behandlet en forbrugerklage, og at omkostningernebliver meget begrænsede og derfor ikke vil påvirke ordningens samledeøkonomi.I forhold til spørgsmålet om klagegebyr lægges der med forslaget ikke optil ændringer i de gældende regler, hvorefter en forbruger betaler et kla-gegebyr på 275 kr. for at indgive en klage over en tilstandsrapport, og atklager ikke vil kunne forpligtes til at betale mere end omkostningerneforbundet med det afholdte syn og skøn (maksimalt 3.500 kr.).I forhold til spørgsmålet om sagsbehandlingstid vil det som anført i be-tænkning nr. 1520 om huseftersynsordningen blive tilstræbt, at nævnet ik-ke har en længere sagsbehandlingstid end det eksisterende Ankenævn forHuseftersyn.

3.2. Nævnets uafhængighed

Forsikring & Pension anfører, at det bør sikres, at de høje faglige juridi-ske og tekniske kompetencer på området i det nuværende Ankenævn forHuseftersyn videreføres i det nye fælles disciplinær- og klagenævn, derskal varetage de funktioner, som det eksisterende ankenævn varetager idag. Det bør sikres, at både administrationen - dvs. sekretariatet - ognævnsfunktionen bliver uafhængigt af Erhvervs- og Byggestyrelsen samtØkonomi- og erhvervsministeriet for at undgå kritik om manglende uvil-dighed. Det nuværende Ankenævn for Huseftersyn og dets sekretariatfungerer uafhængigt i forhold til medlemmerne af ankenævnet. Det børsåledes på samme måde sikres, at sekretariatet for det fremtidige anke-nævn kommer til at fungere uafhængigt af ministeriet og styrelsen. Dettekan ske ved at oprette et forretningsudvalg, en selvstændig bestyrelse e.l.,som det for eksempel kendes fra Forbrugerklagenævnet.Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter ogDanske Arkitektvirksomheder anfører, at risikoen for kritik af manglendeuvildighed bedst imødegås ved at etablere et sekretariat, som er uafhæng-igt af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Uanset sekretariatets placering børsekretariatet have en selvstændig bestyrelse eller styregruppe, som får etoverordnet ansvar for sekretariatets økonomi, budget, uvildighed og re-sultatkontrakt med Økonomi- og Erhvervsministeriet. Bestyrelsen ellerstyregruppen kan sammensættes af repræsentanter for ordningens interes-senter, som det i dag kendes fra Ankenævnet for Huseftersyn. Danske
4/14
Arkitektvirksomheder foreslår, at dette aspekt underkastes en omhyggeliganalyse sammen med interessenterne, før lovens endelige udformning ogvedtagelse.

Kommentar

Af betænkning nr. 1520 om huseftersynsordningen fremgår, at: ”Nævns-sekretariatet vil skulle bestå af jurister, bygningssagkyndige teknikere,generalister samt administrativt personale. Det forudsættes i den forbin-delse, at den erfaring og sagkundskab, som er til stede i Ankenævnet forHuseftersyn og Erhvervs- og Byggestyrelsen, forankres i det nye sekreta-riat.”Det er som led i etableringen af nævnet besluttet, at principperne i lov omvirksomhedsoverdragelse finder anvendelse i forhold til medarbejdere iAnkenævnet for Huseftersyn, ligesom en del af de medarbejdere, som idag beskæftiger sig med ordningen i Erhvervs- og Byggestyrelsen, frem-over skal indgå i nævnets sekretariat. Det betyder, at den erfaring ogsagkundskab, der i dag findes i henholdsvis Ankenævnet for huseftersynog Erhvervs- og Byggestyrelsen, forankres i det nye sekretariat.I forhold til spørgsmålet om uvildighed bemærkes, at nævnet etableressom et uafhængigt nævn. Oprettelsen af nævnet ved lov vil betyde, atnævnet i hele sin virksomhed er omfattet af forvaltningsloven, offentlig-hedsloven og persondataloven. De retssikkerhedsgarantier, som gælderfor den offentlige forvaltnings sagsbehandling, vil således også gælde fornævnet, hvilket er et krav i forhold til behandling af disciplinærsager.Nævnet er et uafhængigt og selvstændigt nævn, som ikke er underlagt in-struktionsbeføjelser fra Økonomi- og Erhvervsministeriet. Nævnets uvil-dighed vil dermed være sikret i forhold til behandlingen af den konkretesag.I forhold til placeringen af sekretariatet bemærkes, at det er almindeligtanvendt på andre områder, hvor der er etableret uafhængige nævn, atden relevante styrelse sekretariatsbetjener nævnet, f.eks. er Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen sekretariat for Forbrugerklagenævnet, Erhvervs-og Selskabsstyrelsen for Revisornævnet og Erhvervs- og Byggestyrelsenfor Disciplinærnævnet for ejendomsmæglere. Medarbejderne i sekreta-riatet vil ikke beskæftige sig med andre områder af ordningens admini-stration. Endvidere bemærkes, at det vil være særdeles omkostningsfuldtat etablere et sekretariat fysisk adskilt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen.Sekretariatet varetager alene forberedelsen af sager til nævnet, og det ersåledes alene nævnet, som er kompetent til at træffe afgørelse i de kon-krete sager. Det er dog forudsat, at sekretariatet selvstændigt kan vurde-re og afslutte de revisionssager, som også i dag afsluttes uden videresagsbehandling i Erhvervs- og Byggestyrelsen, idet der ikke er grundlagfor at indlede en disciplinærsag mod den bygningssagkyndige. Der er
5/14
med andre ord tale om den mængde sager, som efter en gennemført kon-trol viser sig at være af en tilfredsstillende kvalitet.

3.3.Nævnets kompetence

Forbrugerrådet er positiv over for indførelse af bødestraf og anfører, atdet er vigtigt at sikre, at bøden bliver brugt som en supplerende sankti-onsmulighed, og at tildelingen af en bøde ikke træder i stedet for fraken-delsen af retten til at udøve virksomhed som bygningssagkyndig. Forbru-gerrådet er uforstående over for forslaget om, at bøden maksimalt kanudgøre 100.000 kr., da der både i Disciplinærnævnet for Ejendomsmæg-lere og Advokatnævnet opereres med en grænse på max 300.000 kr. For-brugerrådet mener, at den øvre grænse for bødestørrelsen også i discipli-nærsager mod bygningssagkyndige bør være på 300.000 kr., særligt hen-set til den store meromsætning de bygningssagkyndige kan generere vedat udarbejde mange tilstandsrapporter med lavt tidsforbrug på de enkelterapporter.Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter anfø-rer, at bødesanktionen ifølge bemærkningerne er tænkt anvendt i de situa-tioner, hvor den bygningssagkyndige er tildelt en advarsel, og hvor enyderligere forseelse ud fra en proportionalitetsbetragtning ikke kan be-grunde en frakendelse af beskikkelsen. Brancheforeningen for Bygnings-sagkyndige og Energikonsulenter anfører endvidere, at bødemuligheden ilovforslaget fremstår som en ligeværdig eller supplerende sanktion til deøvrige sanktioner, hvilket ikke stemmer overens med intentionen i be-mærkningerne, og foreslår derfor § 3, stk. 2, formuleret således:”kan af disciplinærnævnet tildeles en påtale eller advarsel eller i tilgift tiltidligere sanktion pålægges en bøde på maksimalt 100.000 kroner.”Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter anfø-rer, at muligheden for at frakende beskikkelsen indtil videre er en skær-pelse i forhold til den hidtidige antagelse om maksimal frakendelsestid påtre år, og at foreningen ikke kan se nogen begrundelse for denne skærpel-se. Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter an-fører, at en frakendelse i tre år i mange situationer vil være ensbetydendemed personlig ruin, hvilket langt fra er proportionalt med de fejl, man kanbegå, og de konsekvenser de har for borgerne. Den bygningssagkyndigebør efter maksimalt et år få adgang til gennem en prøve at generhvervesin beskikkelse.Dansk Ejendomsmæglerforening henstiller til, at der sker en harmonise-ring af reglerne, således at bødestørrelserne for ejendomsmæglere vil bli-ve sænket svarende til bødestørrelserne i dette lovforslag. Dansk Ejen-domsmæglerforening henstiller til, at der tilsvarende sker en harmonise-ring af reglerne, således at frakendelsesperioden for ejendomsmæglere vilblive tilsvarende frakendelsesperioden i dette lovforslag.
6/14
Danske Arkitektvirksomheder vurderer, at bødeniveauet på op til 100.000kr. er helt urimeligt i forhold til honorarniveauet for disse opgaver samtdet generelle bødeniveau for erhvervsvirksomheders forseelser. DanskeArkitektvirksomheder anfører, at man ofte taler om enkeltmandvirksom-heder med en særdeles lav omsætning.DI Byggematerialer anfører, at der bør indføjes mulighed for, at byg-ningssagkyndige kan miste retten til at fungere permanent som bygnings-sagkyndige, såfremt forholdene er så grelle, at disciplinær- og klagenæv-net ikke vurderer, at der er udsigt til, at vedkommende kan løfte opgaven.

Kommentar

Som anført i lovforslaget får nævnet mulighed for at pålægge de byg-ningssagkyndige en bøde på maksimalt 100.000 kr. Sanktionen foreslåssom en yderligere sanktion sammen med de sanktioner (påtale, advarselog inddragelse af beskikkelsen), der allerede findes i dag.Det er vurderingen, at et bødeloft på 100.000 kr. er højt og giver mulig-hed for at tildele anseelige bøder. Fastsættelse af loftet for bøder er sketud fra en afvejning af bødernes præventive effekt over for de bygnings-sagkyndiges forseelser i forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrappor-ter.Ved forslaget om at fastsætte et loft på 100.000 kr. for bøder til bygnings-sagkyndige er det på den ene side indgået i vurderingen, at loftet skal sik-re mulighed for at pålægge bøder af en sådan størrelse, at disse vil få enreel præventiv effekt for de bygningssagkyndige. Da en ejendomshandeltypisk er den væsentligste formueretlige disposition for en forbruger, skalloftet fastsættes så tilstrækkelig højt, at det kan medvirke til at højne kva-liteten af tilstandsrapporterne. På den anden side er det indgået i vurde-ringen, at loftet bør afspejle, at de bygningssagkyndiges forseelser i for-bindelse med udarbejdelse af tilstandsrapporter ikke i samme grad somfor ejendomsmæglerne har indflydelse på samtlige elementer af en ejen-domshandel.Det er tilsvarende indgået i vurderingen, at den bygningssagkyndigesindtjening pr. udarbejdet tilstandsrapport er lav sammenholdt med enejendomsmægler eller advokats salær. Det er herudover indgået i vurde-ringen, at mange bygningssagkyndige ikke er fuldtidsbeskæftigede, menalene udøver hvervet som bygningssagkyndig som en bibeskæftigelse.Samtidig viser Erhvervs- og Byggestyrelsens erfaringer med kontrol aftilstandsrapporter, at beskikkede bygningssagkyndige, som udarbejderflere tilstandsrapporter end gennemsnittet, ikke begår flere fejl end gen-nemsnittet.Bødeloftet, som er fastsat i lovforslaget, er den maksimale ramme forhvor store bøder, der kan tildeles. Det er nævnet, der indenfor denne
7/14
ramme tager stilling til bødens størrelse i den konkrete sag, og det er der-for nævnet, som fastlægger praksis for bødeniveauet. Disciplinær- ogklagenævnet for bygningssagkyndige, der er sammensat af en formand,som skal være landsdommer, og erhvervs- og forbrugerrepræsentantersamt uafhængige eksperter, skal i hver enkelt sag foretage en samlet af-vejning af den konkrete situation og på baggrund heraf fastlægge bødeni-veauet i den aktuelle sag.Fastsættelsen af bødesanktionen skal foretages i relation til lovens formålom at være en forbrugerbeskyttende lov. Der skal således lægges vægtpå, om den bygningssagkyndige har tilsidesat sine pligter på en sådanmåde, at forbrugerens stilling forringes.Der vil i hver enkelt sag skulle foretages en proportionalitetsafvejning,hvor der ses på forsømmelsens grovhed og skadevirkning overfor forbru-gerne. Endvidere vil den mulige fortjeneste ved manglende overholdelseaf reglerne for den sagkyndige og firmaet indgå i vurderingen, ligesomindklagedes betalingsevne vil have betydning. Endvidere skal der læggesvægt på grovheden af overtrædelsen, antallet af overtrædelser og denmulige vinding ved overtrædelsen.Herudover skal der tages hensyn til omsætningen, idet bødeudmålingenefter de ovenfor anførte principper om grovhed og antallet af overtrædel-ser kan medføre, at en virksomhed med en beskeden omsætning pålæggesen uforholdsmæssig høj bøde - eller omvendt, at en virksomhed med enbetydelig omsætning pålægges en uforholdsmæssig lav bøde. Den bøde,som er fremkommet ved en vurdering af overtrædelsens grovhed og hyp-pighed, vil derfor - hvor det skønnes nødvendigt - kunne reguleres i op-adgående eller nedadgående retning afhængig af virksomhedens omsæt-ning.I forhold til spørgsmålet om frakendelse af retten til at udøve erhvervetsom beskikket bygningssagkyndig foreslås det, at frakendelsen kan ske iet tidsrum fra 6 måneder til 3 år eller indtil videre. Efter de gældenderegler vil der kunne ske beskikkelse på ny efter 3 år fra meddelelse afinddragelsen af beskikkelsen. Efter de nye regler kan frakendelse af be-skikkelsen ske i et tidsrum fra 6 måneder til 3 år. Herudover kan fraken-delsen ske indtil videre. Dette kan for eksempel være i tilfælde af megetgrove eller gentagne alvorlige overtrædelser af lovgivning og retningslin-jer for udarbejdelse af tilstandsrapporter. Det vil være op til det nyenævn at fastlægge praksis for varigheden af rettighedsfrakendelsen. Detvil herved indgå i vurderingen, om varigheden er proportional med denbygningssagkyndiges forseelse.Lovforslaget vedrører alene reglerne for disciplinær- og klagenævnet forbeskikkede bygningssagkyndige. Med lovforslaget foretages ikke en æn-dring af bødestørrelse eller frakendelsesperiode for ejendomsmæglere ilov om omsætning af fast ejendom.
8/14

3.4.Indbringelse af disciplinærsager for nævnet

Forbrugerrådet bemærker, at det af bemærkningerne til lovforslagetfremgår, at disciplinærsager vil kunne indbringes for nævnet af fysiske ogjuridiske personer med retlig interesse i sagen. Forbrugerrådet mener, atrådet har retlig interesse i sådanne sager og ønsker derfor en præciseringheraf enten i lovteksten eller i bemærkningerne til loven.

Kommentar

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at disciplinærsager vilkunne rejses på baggrund af en klage fra enhver fysisk eller juridisk per-son med retlig interesse i sagen. Hermed tænkes i første omgang på køberog sælger af en fast ejendom, men også andre fysiske og juridiske perso-ner, der kunne tænkes at have en tilstrækkelig grad af retlig interesse isagens afgørelse, eksempelvis Erhvervs- og Byggestyrelsen, den sagkyn-diges ansvarsforsikringsselskab og det forsikringsselskab, som har ind-gået aftale om ejerskifteforsikringen. Bemærkningerne er ikke udtøm-mende, og det vil være nævnet, der i den konkrete situation vurderer, omen klager har en tilstrækkelig retlig interesse i at indbringe en given sagfor nævnet. Det vil derfor være nævnet, der tager stilling til, om forbru-ger- og erhvervsorganisationer som f.eks. Forbrugerrådet, Dansk Ejen-domsmæglerforening og Forsikring & Pension vil kunne indbringe sagerfor disciplinær- og klagenævnet.

3.5. Tvangsfuldbyrdelse af nævnets afgørelser i forbrugerklagesager

Forbrugerrådet bemærker vigtigheden af at sikre, at reglerne i §§ 4-4h omtvangsfuldbyrdelse mv. i lov om forbrugerklager finder anvendelse pånævnets afgørelser.

Kommentar

Det fremgår af lovforslaget, at reglerne i §§ 4-4h i lov om forbrugerkla-ger finder anvendelse på nævnets afgørelser i forbrugerklagesager. Dettebetyder bl.a., at afgørelser kan tvangsfuldbyrdes i forhold til den er-hvervsdrivende, medmindre denne inden for en frist på 30 dage fra for-kyndelsen af afgørelsen har meddelt nævnet, at den pågældende ikke øn-sker at være bundet af afgørelsen.

3.6. Offentliggørelse af nævnets afgørelser

Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter anfø-rer, at man ved at kræve både navn og firmatilknytning offentliggjort ihele sanktionsperioden fjerner de større firmaers incitament til at skillesig af med medarbejdere, der er kommet i gabestokken, og foreslår der-for, at der til § 8 tilføjes et ekstra punktum med følgende ordlyd:”Ophører den pågældende bygningssagkyndiges tilknytning til firmaet,fjernes offentliggørelsen af firmatilknytningen.”
9/14

Kommentar

Reglerne om offentliggørelse af navne på og firmatilknytningsforhold forbygningssagkyndige, der har fået tildelt en advarsel eller fået beskikkel-sen inddraget på grund af alvorlige eller gentagne fejl i tilstandsrappor-terne, blev indført ved lov nr. 453 af 22. maj 2006 med det formål at styr-ke forbrugeroplysningen. Det fremgår af forarbejderne til loven, at of-fentliggørelse af oplysninger om firmatilknytningsforhold skal sikre for-brugerne gennemsigtighed, så forbrugerne har mulighed for at identifice-re de bygningssagkyndige og evt. fravælge firmaer, hvor flere ansatte harbegået alvorlige eller gentagne fejl i tilstandsrapporterne. Samtidig vil enangivelse af firmanavn kunne bidrage til, at virksomhederne tager etstørre ansvar for, at deres ansatte leverer fagligt velkvalificeret arbejde.Da mange beskikkede bygningssagkyndige i dag er ansat i større firmaer,er det således naturligt at offentliggøre oplysninger om firmatilknytnings-forhold for at sikre den bedst mulige forbrugerbeskyttelse og understøtte,at firmaer, der har bygningssagkyndige ansat, bidrager til at sikre en højkvalitet af de ansattes faglige arbejde.

3.7. Nævnets sammensætning

Forbrugerrådet anfører, at det er væsentligt at sikre, at hvervet som for-mand for nævnet tildeles en landsdommer fra en overordnet ret underhenvisning til sagernes beskaffenhed.Vestre Landsret og Domstolsstyrelsen foreslår, at ordet ”udpeges” i § 9,stk. 2, erstattes af f.eks. ”beskikkes”, idet selve udpegningen (valget) afde konkrete dommere til hverv som medlem af offentlige nævn efter rets-plejelovens § 47 a, stk. 3, skal foretages af retspræsidenten for den rele-vante domstol.Forbrugerrådet henleder opmærksomheden på, at de 2 medlemmer, derrepræsenterer erhvervsinteresser i Ankenævnet for Huseftersyn, udpegesaf de bygningssagkyndiges organisation henholdsvis af forsikringsselska-berne.Forsikring & Pension anfører, at det af udkastet til lovforslag fremgår, atdet fremtidige nævn – udover en formand – kun skal bestå af 2 repræsen-tanter for de bygningssagkyndige, 2 repræsentanter for forbrugerne og 2personer med særligt kendskab til huseftersynsordningen. Forsikring &Pension opfordrer til, at det fremtidige nævn også kommer til at bestå afrepræsentanter for forsikringsselskaberne, hvilket i øvrigt hidtil har væretforudsat af de indledende drøftelser om et samlet nævn.Dansk Ejendomsmæglerforening henstiller til, at i hvert fald 1 af de 2personer med særligt kendskab til huseftersynsordningen, der udpeges til
10/14
nævnet, skal være ejendomsmægler. Argumentet for dette er, at husefter-synsordningen udgør en stor del af ejendomsmæglernes arbejdsområde.

Kommentar

Med lovforslaget sikres hjemmel til, at nævnet består af en formand, somskal være landsdommer, udpeget efter retsplejelovens regler herom. Detfremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det anses for hensigts-mæssigt at sikre, at hvervet som formand for nævnet fremover kan tildelesen landsdommer fra en overordnet ret. Det er anført, at nævnet kommertil at træffe principielle afgørelser om de bygningssagkyndiges virke, somogså vil have stor betydning for sælgere og købere af fast ejendom. Deter endvidere anført, at afgørelserne har væsentlig offentlig interesse, li-gesom afgørelserne om frakendelse af retten til at udøve virksomhed sombygningssagkyndig vil have meget stor betydning for den enkeltes er-hvervsudøvelse.For så vidt angår udpegning af nævnets medlemmer, fremgår det af lov-forslaget, at økonomi- og erhvervsministeren udpeger nævnets formandog øvrige medlemmer. Efter retsplejelovens § 47 a, stk. 3, skal udpegningaf en dommer som medlem af et offentligt eller et privat råd eller nævn,som medlem af en voldgiftsret eller til anden tvistløsning uden for dom-stolene foretages af vedkommende retspræsident eller af en anden dom-mer, som en retspræsident har bemyndiget hertil. På denne baggrundændres lovforslagets § 9, stk. 2, således at hjemlen til udpegning af med-lemmer vedrører nævnsmedlemmerne med undtagelse af formandskabet.For så vidt angår sammensætning af nævnet, foreslås efter lovforslagets§ 9, at nævnet består af en formand, som skal være landsdommer, og 6andre medlemmer, hvoraf 2 skal være repræsentanter for de bygnings-sagkyndige, 2 skal være repræsentanter for forbrugerne, og 2 skal værepersoner med særligt kendskab til huseftersynsordningen. Af bemærknin-gerne til lovforslaget fremgår, at nævnet vil bestå af ligelig repræsentati-on af en række forbruger- og erhvervsrepræsentanter samt uafhængigeeksperter som for eksempel undervisere ved de højere læreanstalter.Det er således hensigten at videreføre den fordeling af forbruger- og er-hvervsrepræsentanter, som findes i Ankenævn for Huseftersyn, i det nyenævn. Nævnet vil på erhvervssiden derfor skulle bestå af repræsentanterfor de bygningssagkyndiges organisationer henholdsvis forsikringssel-skaberne. I lovforslagets § 9, stk. 1, ændres på den baggrund ”2 repræ-sentanter for de bygningssagkyndige” til ”2 repræsentanter for erhver-vet”.Med lovforslaget tages ikke stilling til, hvilken baggrund de uafhængigeeksperter skal have. Der vil som nævnt i lovforslaget kunne være tale omundervisere ved højere læreanstalter, men også advokater med særligkendskab til handel med fast ejendom og dermed huseftersynsordningen,eller ejendomsmæglere.
11/14
Erhvervs- og Byggestyrelsen har indledt en dialog med branchens partermed henblik på at forberede etableringen af nævnet, herunder nævnetssammensætning.

3.8. Udpegning af syn- og skønsmænd

Forsikring & Pension, Brancheforeningen for Bygningssagkyndige ogEnergikonsulenter og Danske Arkitektvirksomheder opfordrer til, at di-sciplinær- og klagenævnet for at sikre nævnets uafhængighed selv skaludpege syn- og skønsmænd på samme måde, som Ankenævnet for Husef-tersyn i dag udpeger sine syn- og skønsmænd.

Kommentar

Af betænkning nr. 1520 om huseftersynsordningen fremgår, at: ”der vilblive tilknyttet et fast korps af syn- og skønsmænd. Med henblik på at sik-re, at syn- og skønsmændene besidder de fornødne byggefaglige kompe-tencer og erfaring, skal syn- og skønsmændene leve op til kravene for atblive beskikket som bygningssagkyndig og eventuelt tillige fungere ellerhave fungeret som sådan, således at det sikres, at de pågældende er godtbekendt med den måde, hvorpå huseftersynsordningen fungerer. Samtidigvil de pågældende skulle deltage i obligatorisk efteruddannelse, såledesat det høje faglige niveau, der kræves ved optagelse i korpset, bibeholdes.Der skal herudover stilles sædvanlige krav til syn- og skønsmændeneshabilitet og uvildighed.”Der tages ikke i betænkningen stilling til, hvordan syn- og skønsmændeneskal udpeges. At syn- og skønsmændene udpeges af nævnet selv, er en na-turlig del af nævnets virksomhed. Dette gælder for så vidt både den gene-relle udpegning som syn- og skønmand og udmeldelsen af syn og skøn iden konkrete sag.De overordnede rammer for syn- og skønsmændene i forhold til uddan-nelse, erfaring, habilitet og uvildighed er, som oven for anført, fastlagt.De konkrete krav vil blive fastlagt i forbindelse med udarbejdelsen af be-kendtgørelsen og forretningsordenen for nævnet.Syn- og skønsmændene vil blive fast tilknyttet til nævnet gennem kontrakt.På grund af kravene til primært syn- og skønsmændenes habilitet og uvil-dighed samt muligheden for at tilknytte tilstrækkeligt mange sagkyndigegeografisk fordelt over hele landet vurderes det mest hensigtsmæssigt, atnævnet indgår separate aftaler med hver enkelt sagkyndig.

3.9. Fordeling af sagsomkostninger

Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter ogDanske Arkitektvirksomheder opfordrer til, at reglerne om fordeling afsagsomkostninger udformes i overensstemmelse med de nugældende reg-
12/14
ler, som erhvervet, forbrugerrepræsentanterne og forsikringsbranchen erenige om.

Kommentar

Den nærmere udformning af regler om fordeling af sagsomkostninger vilske i samarbejde med branchen. Der lægges ikke op til ændringer i for-hold til de eksisterende regler for Ankenævnet for Huseftersyn.

3.10.

Overgangsperiode

Forsikring & Pension foreslår, at der indføres en overgangsperiode i lo-ven, således at de sager, som allerede verserer i det nuværende Ankenævnfor Huseftersyn, også skal afsluttes i dette ankenævn.

Kommentar

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der ved aftale vil blivefastlagt en overgangsordning, hvor klager over tilstandsrapporter indgi-vet til det eksisterende Ankenævn for Huseftersyn til og med den 31. de-cember 2010 vil blive færdigbehandlet af Ankenævnet for Huseftersyn ef-ter de hidtil gældende regler.Det eksisterende ankenævn er et privat ankenævn, som er godkendt aføkonomi- og erhvervsministeren efter lov om forbrugerklager. Erhvervs-og Byggestyrelsen finansierer ankenævnets drift gennem indgåelse af år-lige resultatkontrakter. Erhvervs- og Byggestyrelsen har meddelt besty-relsen for Ankenævnet for Huseftersyn, at der ikke vil blive indgået en re-sultatkontrakt for 2011, men i stedet aftalt en overgangordning på 3 må-neder til afvikling af ankenævnets aktiviteter, herunder behandling af deresterende klagesager. Ankenævnet forventes derfor nedlagt senest den 1.april 2011.

3.11.

Øvrige bemærkninger

Forsikring og Pension anfører, at det af notat om et samlet nævn optryktsom bilag 17 til betænkning nr. 1520 om huseftersynsordningen fremgår,at Erhvervs- og Byggestyrelsen vil påbegynde en gennemgribende revisi-on af Håndbog for Beskikkede Bygningssagkyndige. Revisionen vil bl.a.bestå af en teknisk, faglig opdatering og en udvidelse af håndbogen, ogrevisionen vil ske med inddragelse af relevante interessenter. Forsikring& Pension opfordrer til, at dette også kommer til at fremgå af bemærk-ningerne til lovforslaget.TEKNIQ anfører, at støtten til nærværende lovforslag kun gælder i relati-on til de bygningssagkyndige. TEKNIQ anfører endvidere en rækkekommentarer til betænkningens forslag om el-tjek, der hører under Ju-stitsministeriets del af ordningen.

Kommentar

13/14
For så vidt angår Håndbog for Beskikkede Bygningssagkyndige, har Er-hvervs- og Byggestyrelsen med inddragelse af de relevante interessenterallerede påbegyndt en gennemgribende revision med det formål at styrkekvaliteten og forbedre de gældende retningslinjer for de beskikkede byg-ningssagkyndiges virke.For så vidt angår behandlingen af disciplinærsager og klagersager for deautoriserede installatører, bemærkes, at forslaget til lov om beskikkedebygningssagkyndige alene vedrører reglerne for disciplinær- og klage-nævnet for beskikkede bygningssagkyndige.Af betænkning nr. 1520 om huseftersynsordningen fremgår, at kravet omen el-tjekrapport i huseftersynsordningen vil blive indført ved en ændringaf lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. Dervil derfor ikke i lov om beskikkede bygningssagkyndige blive indført regu-lering af området. Da TEKNIQs bemærkninger vedrører el-tjek, der hen-hører under Justitsministeriets ressort, har Økonomi- og Erhvervsmini-steriet oversendt høringssvaret til Justitsministeriet.

4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.

3F - Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, Arkitektforbundet,Associerede Danske Arkitekter, BAT-Kartellet, Brancheforeningen forBygningssagkyndige og Energikonsulenter, Byggefagenes KooperativeLandssammenslutning, Byggeriets Evaluerings Center, Byggeskadefon-den, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Byg-herreforeningen i Danmark, Center for Indeklima og Sundhed i Boliger,Danmark Tekniske Universitet, Institut for byggeri og anlæg, Dansk Ar-bejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Bygningsinspektørforening,Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, DanskeAdvokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske BOLIGadvokater,Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det natio-nale forskningscenter for arbejdsmiljø, Dommerfuldmægtigforeningen,Domstolsstyrelsen, DS Håndværk og Industri, Elsparefonden, Energisty-relsen, ETA-Danmark A/S, Finansministeriet, Finansrådet, Fonden Real-dania, Forbrugerrådet, Forbundet Træ-Industri-Byg i Danmark, Forenin-gen af Rådgivende Ingeniører, F.R.I., Forsikring & Pension, Forsvarsmi-nisteriet, Frederiksberg Kommune, Håndværksrådet, Indenrigs- og Sund-hedsministeriet, Ingeniørforeningen i Danmark, IT- og Telestyrelsen, Ju-stitsministeriet, Klima- og Energiministeriet, Kommunalteknisk Cheffor-ening, Kommunernes Landsforening, Konstruktørforeningen, Kulturmi-nisteriet, Københavns Byret, Københavns Kommune, Landsorganisatio-nen i Danmark (LO), Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Ministeriet for Fø-devarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi ogUdvikling, Parcelhusejernes Landsforening, Realkreditforeningen,Realkreditrådet, Retssikkerhedsfonden, Rigsombudsmanden i Grønland,Rigsombudsmanden på Færøerne, Sikkerhedsbranchen, Skatteministeriet,Slots- og Ejendomsstyrelsen, Socialministeriet, Statens Byggeforsknings-
14/14
institut, Statens Institut for Strålebeskyttelse, Statsministeriet, Sundheds-styrelsen, TEKNIQ, Installatørernes organisation, Tinglysningsretten,Transportministeriet, Universitets- og Bygningsstyrelsen, Vestre Lands-ret, Østre Landsret, Aalborg Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningenog Århus Kommune.

Følgende organisationer, myndigheder m.v. har afgivet høringssvar

til lovforslaget:

AdvokatrådetArbejdstilsynetBrancheforeningen for Bygningssagkyndige og EnergikonsulenterByggeskadefonden vedr. BygningsfornyelseDansk ArbejdsgiverforeningDansk EjendomsmæglerforeningDansk IndustriDanske Advokater/Danske BOLIGadvokaterDanske ArkitektvirksomhederDomstolsstyrelsenFinansrådetForbrugerrådetForsikring & PensionHåndværksrådetIndenrigs- og SundhedsministerietIngeniørforeningen i DanmarkKommunernes LandsforeningKulturministerietKøbenhavns ByretMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriRealkreditforeningenTEKNIQ, Installatørernes organisationUniversitets- og BygningsstyrelsenVestre Landsret