Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 210
Offentligt
Folketinget, Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg
Dato:J.nr.:
16. juni 201111/51829
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 8
ad L 210.
Spørgsmål nr. 8:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. juni 2011 fra Institut for Menneskeret-tigheder vedr. lovforslaget.”Svar:
Institut for Menneskerettigheder har bl.a. anført, at et yderligere skærpet krav om ”sikkerhed”med stor sandsynlighed vil føre til afsigelse af domme i strid med Danmarks internationaleforpligtelser, idet domstolene i dag må anses for at bevæge sig på det internationale mini-mumsniveau.Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget ikke ændrer ved, at Danmarks in-ternationale forpligtelser skal overholdes, og det vil også i tilfælde, hvor der kan være usik-kerhed om rækkevidden af de internationale forpligtelser være op til domstolene at foretageen konkret vurdering af, om udvisning vil være mulig inden for rammerne af Danmarks inter-nationale forpligtelser, under henvisning til at lovgivers udtrykkelige ønske er, at udvisningskal ske i videst muligt omfang.Institut for Menneskerettigheder har herudover anført, at lovforslaget ikke indeholder nærme-re indikationer af, hvilke konkrete resultater regeringen ønsker at opnå ved at ændre udvis-ningsstandarden fra ”særligt belastende” til ”i strid med Danmarks internationale forpligtel-ser”.Integrationsministeriet kan oplyse, at formålet med lovforslaget er, at der skal ske udvisningaf kriminelle udlændinge i videst muligt omfang, således at udvisning kun kan undlades, hvisudvisning med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.Institut for Menneskerettigheder har anført, at reglerne om betinget udvisning ændres, såle-des at denne retsfølge udløses automatisk, hvorved den mister sin signalværdi. Instituttetanbefaler, at der ikke lovfæstes automatiske sanktioner uden konkret betydning.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget indebærer, at i de tilfælde, hvorder som følge af Danmarks internationale forpligtelser ikke kan udvises med det samme,skal der udvises betinget. Dette skal altid gælde. En udlænding, der er udvist betinget ogbegår ny kriminalitet, der er omfattet af §§ 22-24, skal altid udvises, medmindre dette medsikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.Institut for Menneskerettigheder har henvist til Børnekonventionens artikel 40, hvoraf detbl.a. fremgår, at ethvert barn, der mistænkes eller anklages for eller er fundet skyldig i at ha-ve begået strafbart forhold, har ret til at blive behandlet på en måde, der er i overensstem-melse med fremme af barnets værdighed og værdi.Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget ikke indeholder forslag, der vedrø-rer alder. Det gælder allerede i dag, at udlændinge, der er over den kriminelle lavalder, kanstraffes og udvises i det omfang, betingelserne er til stede, herunder at udvisning kan skeinden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 28 og 29 med hensyn til det af Institut for Menne-skerettigheder anførte vedrørende de to Højesteretsdomme U1999.1390H og U1999.1394H.Til det af Institut for Menneskerettigheder anførte om, at lovforslaget lovteknisk er uhen-sigtsmæssigt udformet, henvises der til besvarelsen af spørgsmål 27.Endelig henvises der til besvarelsen af spørgsmål 44 og 45 med hensyn til det af Institut forMenneskerettigheder anførte om, at lovforslaget vil medføre en forøget offentlig ressource-anvendelse hos såvel anklagemyndigheden og domstolene som forsvarsadvokater.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk