Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 210 Bilag 15
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 210
Folketinget 2010-11
Tillægsbetænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 21. juni 2011
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpede udvisningsregler)
[af integrationsministeren (Søren Pind)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. maj 2011 og var til 1.
behandling den 14. juni 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik. Udvalget afgav betænkning den 17.
juni 2011. Lovforslaget var til 2. behandling den 21. juni
2011, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Ud-
valget for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 21 spørgsmål til integrationsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Høring
Udvalget afholdt den 20. juni 2011 en offentlig høring
om lovforslaget. Programmet for høringen er omdelt på bi-
lag 10.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, DF, SF og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget kan konstatere, at antallet af sager, hvor de
tiltalte er herboende udlændinge, er relativt højt, og at dom-
stolene dermed står med en ressourcemæssig udfordring. Da
der er meget mindre praksis på området fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, vil en uændret bevilling til
domstolene få den negative konsekvens, at der vil ske en
forøgelse af sagsbehandlingstiden generelt, fordi flere sager
nu vil skulle for et nævningeting, og fordi domstolene nu ik-
ke blot skal tage stilling til skyldsspørgsmål, men også straf-
udmåling og eventuelt spørgsmålet om udvisning. Det vil
være ressourcetungt og belastende for byretterne og til dels
landsretten, indtil domstolene har etableret en praksis.
S og SF havde gerne set, at der med lovændringen var
sikret de nødvendige bevillinger til domstolene, så vi kunne
undgå forøgede sagsbehandlingstider. Det har S og SF de-
sværre ikke kunnet få regeringen og Dansk Folkeparti med
til, hvorfor S og SF vil bede regeringen om, at det forud for
den kommende finanslovsaftale afdækkes, hvor stort dom-
stolenes yderligere ressourcebehov vil være, ikke kun i for-
bindelse med dette lovforslag, men også indbefattet de øvri-
ge tiltag i regeringens 2020-plan, således at det ressourcebe-
hov kan medtages i de kommende forhandlinger.
På høringen om lovforslaget den 20. juni 2011 var der
drøftelser af, hvilke konsekvenser lovforslaget får for antal-
let af udvisningssager ved domstolene, der alligevel ikke
kan føre til udvisning, og af hvilken betydning lovforslaget
får for ressourceforbruget ved domstolene. S og SF vil nøje
følge udviklingen på dette felt for at sikre, at domstolene har
de fornødne ressourcer, og at lovændringen ikke medfører
en forøget sagsbyrde ved domstolene, uden at der i øvrigt
kan ses nogen ændring i antallet af sager, hvor der rent fak-
tisk træffes beslutning om udvisning.
S og SF er fortsat kritiske over for lovkvaliteten i lovfor-
slaget og ønsker, at loven får tilføjet det ændringsfor-
slag, som Institut for Menneskerettigheder har udarbejdet,
og som S og SF har stillet til lovforslaget til 2. behandling. S
og SF vil arbejde for, at den formulering indføres efter et
folketingsvalg. I øvrigt ønsker S og SF også at føre den kri-
minelle lavalder tilbage til 15 år, hvilket også vil have be-
tydning for konsekvenserne af dette lovforslag.
S og SF kan konstatere, at integrationsministeren flere
gange har fejludlagt lovforslagets reelle indhold og konse-
kvenser. S og SF er utilfredse med, at ministerens svar i fol-
ketingssalen under behandlingen af lovforslaget er på græn-
sen af at være i strid med de skriftlige svar, integrationsmi-
AX013474