Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 21
Offentligt
921011_0001.png
921011_0002.png
Tema om Biobrændstoffer - en del af løsningen24. november 2010
Branchekodeks for biobrændstoffer
Benzinselskaberne i Danmark ser et behov for at optimere iblandingen af biobrændstoffer iforhold til, hvad loven egentlig påbyder dem. Derfor har branchen udarbejdet et frivilligtbranchekodeks for de biobrændstoffer, der iblandes i Danmark.Af Michael Mücke Jensen, Teknik- og miljøchefOliebranchen har et ønske om, der bliver etableret en større produktion af 2. generations bioethanoli Danmark, på linje med den eksisterende danske produktion af 2. generations biodiesel. Dette erendnu ikke tilfældet. Men der er enighed om, at 2. generations bioethanol indebærer betydeligefordele i forhold til CO2-reduktion og i forhold til miljømæssige egenskaber.Indtil produktionen af ethanol baseret på 2.generations-teknologi har fået større omfang, harbenzinselskaberne set et behov for at optimere iblandingen af biobrændstoffer i forhold tilEU’sbæredygtighedskriterier for biobrændstoffer.Energi- og olieforum har på denne baggrund udarbejdet et frivilligt branchekodeks for debiobrændstoffer, der iblandes i Danmark i henhold til lov om bæredygtige biobrændstoffer.Branchekodeks for biobrændstofferEnergi- og oliebranchens kodeks for iblanding af biobrændstof i benzin og diesel indebærer:• at selskaber der har tilsluttet sig kodekset kun vil anvende biobrændstoffer, der har en CO2-fortrængning på minimum 35 % i forhold til alm. benzin og diesel.
http://www.eof.dk/Viden/Temaer/Biobraendstoffer/Artikler/Branchekodeks%20for%20biobraendstoffer%20til%20iblanding%20i%20benzin%20og%20diesel.aspx#
• at selskaber der har tilsluttet sig kodekset vil arbejde for at CO2-fortrængningen frabiobrændstofferne, der iblandes traditionel benzin og diesel, fra det tidspunkt begge produkter erfuldt introduceret, frem mod 2017 gradvist øges til 50 % - målt som gennemsnit af den samledemængde biobrændstoffer, der iblandes benzin og diesel.Forudsætningen for branchekodekset er, at markedsforholdene igennem det pågældende år udviklersig sådan, at der ikke opstår uforudsete vanskeligheder for selskaberne m.h.t. at indkøbe den typeprodukter, der kræves i henhold til kodekset:• Tilgængeligheden af produktet i markedet er tilstrækkelig i forhold til efterspørgslen.• Afbrud i forsyningerne af tekniske eller andre årsager kan gøre det nødvendigt at finde alternativekilder, der blot opfylder lovens mindstekrav.Tilslutning til branchekodekset for biobrændstoffer gælder for et kalenderår ad gangen – ligesomindholdet i kodekset for hvert år tænkes revurderet ud fra kendskab til markedsudviklingen.EOF vil på sin hjemmeside hvert år, fra det år hvor begge produkter er fuldt introduceret,offentliggøre en oversigt over hvilke selskaber, der lever op til kodekset, og hvordan udviklingen iden samlede CO2-fortrængning for biobrændstoffer i Danmark har udviklet sig.Følgende selskaber har tilsluttet sig kodekset: Q8, F24, Statoil, 123, Jet, Shell, Shell Express, Uno-X, YX og OK.
Michael Mücke JensenTeknik- og miljøchef
http://www.eof.dk/Viden/Temaer/Biobraendstoffer/Artikler/Branchekodeks%20for%20biobraendstoffer%20til%20iblanding%20i%20benzin%20og%20diesel.aspx#